Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Uzsākot jauno Kopējās Lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021 - 2027.gadam (turpmāk – PZA) plānošanas perioda ieviešanu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
 
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
Mērķis ir sekmēt efektīvu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanu, piešķirot atbalstu vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai, kā arī novērtēšanai, tā veicinot lauku un zivsaimniecībai nozīmīgu teritoriju attīstības nepārtrauktību.
Politikas jomas
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika
Teritorija
Visa Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas.
Norises laiks
24.03.2023. - 11.04.2023.
Informācija
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Skaidrojums un ietekme
Ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – vietējām rīcības grupām, t. i., biedrībām un nodibinājumiem, kam tiks piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai.
Sagatavoja
Jūlija Travina (ZM)
Atbildīgā persona
Biruta Ingiļāvičute (ZM)
Izsludināšanas datums
24.03.2023. 09:57

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Biedrība "Latvijas Lauku forums"
1) Rosinām izteikt punktu Nr. 9 šādā redakcijā:
Vietēja rīcības grupa, īstenojot šo noteikumu 5. punktā minēto atbalstu vai citu Eiropas Savienības fondu, valsts, pašvaldību finansēto programmu pasākumus vai veicot saimniecisko darbību, nodrošina, ka attiecīgo darbību īstenošana un ar to saistītā dokumentācija un grāmatvedības uzskaite ir nošķirta. Vietējā rīcības grupa nevar saņemt atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām no pašvaldību, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem.
Komentārs/pamatojums: Starp punkta pirmo teikumu un otro veidojas pretruna. Ņemot vērā, ka LAD mazāk uzraudzīs VRG izdevumus, bet to vairāk darīs citas organizācijas, var izveidoties nevajadzīga skaidrošanās.


2) Rosinām izteikt punktus Nr. 10.1.1. un Nr. 10.1.2. šādā redakcijā:
10.1.1. administratīvā vadītāja bruto darba alga, kas nepārsniedz 2500 euro mēnesī, nodarbinot viņu Darba likumā noteikto normālo darba laiku. Ja administratīvais vadītājs vietējā rīcības grupā ir nodarbināts nepilnu darba laiku, atalgojums tiek samazināts proporcionāli nostrādātajām stundām;
10.1.2. darbinieka bruto darba alga, kas nepārsniedz 2000 euro mēnesī, nodarbinot viņu Darba likumā noteikto normālo darba laiku. Ja darbinieks ir nodarbināts vietējā rīcības grupā nepilnu darba laiku, atalgojums tiek samazināts proporcionāli nostrādātajām stundām;

Komentārs/pamatojums: Rosinām MKN celt algas maksimālo likmi gan administratīvajam vadītājam, gan VRG darbiniekiem. Ņemot vērā, ka MK noteikumi būs spēkā 5 gadus, bet algas izmaksas aprēķini veikti pamatojoties uz vidējiem summu aprēķiniem iepriekšējos gados pirms inflācijas.
Pēc VID datiem VRG administratīvajiem vadītājiem pielīdzināmai profesijai (proj. kods  121106 administratīvais direktors) vidējā likme 2023. gada martā bijusi 2 489.43 euro, VRG darbiniekiem (prof. kods 242202 projekta koordinators) vidējā likme 2023. gada martā bijusi 1 756.24 euro, bet projektu vadītājam 2417.57 euro.
Ja VRG darbiniekiem netiks nodrošināta iespēja maksāt atbildības slogam atbilstošu algu, ja VRG finanšu kapacitāte to atļauj, cilvēki sāks meklēt papildus vai citas darba vietas un VRG darba kvalitāte pasliktināsies.  Turklāt samazinās projektu pieejamā intensitāte, kas visticamāk palielinās neapmierinātības līmeni starp atbalsta pretendentiem, tāpat papildus nāk jaunas aktivitātes (Lauku biļete, Jauniešu iniciatīvas, Ostas utt.), tas kopumā palielina VRG atbildību un VRG darbinieku atbildību par darba kvalitāti.


3) Lūgums skaidrot punktu Nr. 10.1.3.:
Lūdzam precizēt šo apakšpunktu, jo punktā 8.1. minēts, ka ir stratēģijas īstenošanā iesaistītie ir VRG pārstāvji, administratīvais vadītājs un VRG darbinieki. Pēc abu apakšpunktu minētā sanāk, ka atvaļinājums administratīvajam vadītājam nav attiecināms, jo 8.1. punktā tas tiek nodalīties no citiem VRG darbiniekiem.
Vienlaikus pēc būtības atvaļinājums pienākas jebkuram darbiniekam atbilstoši darba likumam, tāpēc iespējams šo punktu nevajag vai to var apvienot ar 10.1.1. un 10.1.2. punktiem.


4) Rosinām izteikt punktu Nr. 10.1.5. šādā redakcijā:
10.1.5. vietējās rīcības grupas darbinieku veselības, dzīvības, nelaimes gadījumu un vietējās rīcības grupas pamatlīdzekļu apdrošināšanas izmaksas;
Komentārs/pamatojums: Rosinām papildināt punktu, paredzot kā attiecināmās izmaksas arī biroja pamatlīdzekļu, inventāra, mēbeļu apdrošināšanu.


5) Rosinām izteikt punktu Nr. 10.2.1. šādā redakcijā:
10.2.1. maksa par transporta nomu vai līzingu un ar transportu saistītās uzturēšanas izmaksas;
Komentārs/pamatojums: Rosinām apakšpunkta redakcijā iekļaut un atbalstīt kā attiecināmas gan operatīvā, gan finanšu līzinga izmaksas, kā arī transporta uzturēšanu, piemēram, OCTA un Kasko, tehniskās apskates, remonta izmaksas u.tml.


6) Lūgums skaidrot punktu Nr. 10.2.5.:
Lūgums precizēt, cik ilgs laika periods tiek saprasts ar “īstermiņa” definīciju.


7) Lūgums skaidrot punktu Nr. 10.2.14.:
Lūdzu, precizēt vai papildināt apakšpunktu, vai te saprotams un iespējams attiecināt grāmatvedības programmas iegādes un uzturēšanas izdevumus, arhivēšanas pakalpojumu.


8) Lūgums skaidrot punktu Nr. 10.2.22.3.:
Lūdzu precizēt, kādas izmaksas būs attiecināmas. Vai “preses monitoringa izmaksas” ir domāts tas pats, kas “mediju monitorings”, jo esam saskārušies ar to, ka termins prese tiek saprasts tikai kā drukātā prese un kā plašsaziņas mediju veids.


9) Rosinām izteikt punktu Nr. 10.2.10. šādā redakcijā:
10.2.10. izdevumi par reprezentācijas priekšmetiem, tostarp par apģērbu ar nepieciešamajiem vizuālajiem elementiem vietējās rīcības grupas atpazīstamības veicināšanai, ja tā izgatavošanā ievērota attiecīgā publicitāte, un citiem reprezentatīvajiem izdevumiem;
Komentārs/pamatojums: Rosinām iekļaut arī citus reprezentatīvos izdevumus, piemēram, ziedus dalībai oficiālos pašvaldības, vietējo pagastu rīkotos pasākumos, kur tiek godināti LEADER projektu īstenotāji.


10) Lūgums skaidrot punktu Nr. 12.1.:
Lūdzam precizēt šo apakšpunktu, jo pašreiz nav skaidrs nosacījums, kas tajā iekļauts, lai spētu novērtēt tā atbilstību, piemēram, precizējot kāds ir plānots projekta iesniegums; vai pēc apstiprināšanas, ir jāiesniedz vēlreiz kāds projekta iesniegums un kādā formā; cik detalizētam jābūt plānam, ja tas jāiesniedz 5 darbadienu laikā.

11) Lūgums skaidrot punktu Nr. 12.2.:
Lūdzam precizēt, sniedzot precīzu norādi uz to, kas ir apakšpunktā minētā deklarācija.


12) Rosinām svītrot punktu Nr. 13.4.2. 
Komentārs/pamatojums: 
Lūdzam svītrot šo punktu, jo VRG var uzrādīt šo informāciju tikai pēc darbinieku teiktā un nav iespējas pārliecināties par informācijas patiesumu, tādējādi radot lieku administratīvo slogu VRG. Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc šāds punkts tiek iekļauts MKN.


13) Lūgums skaidrot punktu Nr. 12.1.:
Lūdzam precizēt, vai šis attiecināms arī uz grāmatvedības pakalpojumiem, SVVA padomes, kā arī vērtētāju izdevumi.


14) Rosinām izteikt punktu Nr. 15 šādā redakcijā:
15. Vietējā rīcības grupa savā sociālo tīklu profilā un/vai tīmekļvietnē publicē:
Komentārs/pamatojums: Rosinām sniegt plašākas iespējas, rīkojoties atbilstoši klientu biežāk izmantotajām mediju rīkiem, analizējot izmantoto, jo ne visas informācijas izplatīšanai sabiedrībai vispieejamākā ir tieši VRG tīmekļvietne.


15) Lūgums skaidrot punktu Nr. 15.1.:
Lūdzam sniegt skaidrojumu apakšpunktam, kādā formātā un kur jāparādās apakšpunktā minētajam “informācijas ievietošanas datums”, un iespējami pārfrāzēt, jo esošajā redakcijā nav skaidrs, vai tas ir datums, kurš jau automātiski parādās, ievietojot ziņu mājas lapā, vai kādā citā formātā.


16) Lūgums skaidrot punktu Nr. 15.2.:
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, vai šis attiecināms saistībā ar LEADER finansējumu un kārtām vai domāt arī citi pasākumi, piemēram, LEADER projektu īstenotāju aktivitātes vai arī pašu organizētas un piedalīšanās tajos. Praksē sociālo tīklu publikācijas vairākās VRG tiek aktīvi izmantotas, bet mājaslapas ir pamatinformācijai un šādas prasības ieviešana birokratizētu un apgrūtinātu VRG darbu.


17) Lūgums skaidrot punktu Nr. 15.3.:
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, vai šis attiecināms saistībā ar LEADER finansējumu un kārtām vai domāt arī citi pasākumi, piemēram, vai par VRG dalību dažādās pašvaldības sēdēs, NVO un uzņēmēju pasākumos utt. būtu jāatskaitās mājaslapā. Praksē sociālo tīklu publikācijas vairākās VRG tiek aktīvi izmantotas, bet mājaslapas ir pamatinformācijai un šādas prasības ieviešana birokratizētu un apgrūtinātu VRG darbu.


18) Rosinām izteikt punktu Nr. 15.4. šādā redakcijā:
15.4. īstenotos vietējās attīstības stratēģijas projektu sarakstu.
Komentārs/pamatojums: Pamatojoties uz to, ka projektiem, kuri tiek apstiprināti ar VRG un LAD lēmumu, nevar garantēt, ka tie tiks īstenoti, rosinām publicēt tikai īstenotos un izsludinātajā kārtā apstiprinātos projektus, nenorādot pretendentu, bet tikai projekta Nr. kā tas bijis 2014.-2022. gadā.


19) Rosinām izteikt punktu Nr. 16.1. šādā redakcijā:
16.1. nodrošina iedzīvotājiem konkrētu pieņemšanas laiku vai nodrošina pieņemšanas laiku, apmeklētājam iepriekš piesakoties, vietējās rīcības grupas birojā un informāciju par to ievieto vietējās rīcības grupas tīmekļvietnē;
Komentārs/pamatojums: Tā kā daļa pretendentu paši iniciē attālinātas pieņemšanas, rosinām mainīt apakšpunkta redakciju, pieļaujot nodrošināt elastīgu pieņemšanas laiku, iepriekš vienojoties ar klientiem, nodrošinot konsultāciju pieejamību. Tā kā daļā VRG plānots tikai viens darbinieks, veicot daudzveidīgus pienākumus, konkrētas pieņemšanas laiks varētu ierobežot aktivizēšanas u.c. rīcību veikšanu.


20) Rosinām izteikt punktu Nr. 16.2. šādā redakcijā:
16.2. nodrošina vietējās attīstības stratēģijas projektu vērtēšanu, pamatojoties vismaz uz trim projektu vērtētāju rakstiskiem vērtējumiem, kas izvērtēti, balstoties uz vērtēšanas kritēriju nosacījumiem un metodiku.
Komentārs/pamatojums: Rosinām precizēt punktu, jo vērtētāju dokuments ir individuāls vērtējums, turklāt sniegtā definīcija “rakstisks viedoklis” nav precīzs termins. Tāpēc aicinām precizēt, norādot, ka vērtējumiem ir jābalstās nevis uz subjektīvām domām, bet konkrētiem vērtēšanas kritērijiem, nosacījumiem un metodiku.


21) Lūgums skaidrot punktu Nr. 12.1.:
Lūdzam precizēt vai sniegt informāciju, kur identificējams, kādās pozīcijās būs jāsadala finanšu plāns, kas kā pēc 13.punkta noprotams tiks piemērots ar vienkāršoto atskaitīšanās principu.


22) Rosinām izteikt punktu Nr. 13.4.2. šādā redakcijā:
13.4.2. ja vietējās rīcības grupas darbinieks ir nodarbināts vairākos projektos VRG, atsevišķi norāda attiecīga darbinieka nostrādāto stundu skaitu citos projektos;
Komentārs/pamatojums: Rosinām mainīt šo normu uz VRG nodarbinātību vairākos projektos, bet ne jebkurā citā darbavietā, identificējot nostrādātās darba stundas. Informācija saistībā ar nodokļu nomaksu pieejama VID atbilstoši katra darba devēja sniegtajām atskaitēm.
06.04.2023. 16:41