Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Par valsts līdzdalību valsts akciju sabiedrībā "Latvijas autoceļu uzturētājs"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Kapitālsabiedrību pārvaldības likums) 7. pants nosaka, ka publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā un atbilstību Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta nosacījumiem, ja likumā nav noteikts, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas. Lēmumu par publiskas personas līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, nosakot arī valsts līdzdalības vispārējo stratēģisko mērķi.
LAU ir valsts autoceļu infrastruktūras uzturēšanas uzņēmums, kas nodrošina valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu, pašvaldības maģistrālo tranzītu ielu un citu autoceļu, ielu un laukumu ikdienas uzturēšanu, meža ceļu ikdienas uzturēšanas, atjaunošanas un būvniecības darbus, kā arī veic autoceļu, ielu un laukumu atjaunošanas un būvniecības darbus, meloriācijas sistēmu uzturēšanas, atjaunošanas un būvniecības darbus un ceļu būvmateriālu (dolomīta šķembu un akmeņu, drupinātās grants un sagatavotās smilts) ražošanu.
Līdz ar valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu tirgus atvēršanu ir mainīts valsts autoceļu uzturēšanas modelis, sākot no 2022. gada 1. maija valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veicējs tiek izvēlēts publiskā iepirkuma procedūras ietvaros, nevis slēgts deleģējuma līgums ar LAU. Līdz ar to LAU minētos pakalpojumus sniedz uz privāttiesiskā kārtībā noslēgtiem terminētiem pakalpojumu līgumiem, kuru slēgšanas tiesības iegūtas atklāta konkursa rezultātā.
Pamatojoties uz Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta pirmo daļu un 7. pantu noteikt, ka LAU vispārējais stratēģiskais mērķis ir – veikt nepārtrauktus valsts, autoceļu ikdienas uzturēšanas darbus, lai nodrošinātu iedzīvotājiem nepieciešamās mobilitātes iespējas, satiksmes drošību, kritiski svarīgo dienestu darbību pakalpojumu (neatliekamā medicīniskā palīdzība, ugunsdzēsības un glābšanas dienests, policija) un sabiedriskā transporta funkcionēšanu u.c., kā arī nodrošināt valstij svarīgas autoceļu infrastruktūras uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu.
Valsts līdzdalība LAU ir saglabājama kamēr nav pilna pārliecība, ka ceļu ikdienas uzturēšanas darbu tirgus dalībnieki vēlas uzņemties un spēj izpildīt uzņemtās saistības atsevišķā vai vairākās valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu daļās, tas ir nodrošināt atbilstoša līmeņa pakalpojumus autoceļu uzturēšanas jomā.
Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrija ierosina saglabāt valsts līdzdalību valsts akciju sabiedrībā “Latvijas autoceļu uzturētājs”.
LAU ir valsts autoceļu infrastruktūras uzturēšanas uzņēmums, kas nodrošina valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu, pašvaldības maģistrālo tranzītu ielu un citu autoceļu, ielu un laukumu ikdienas uzturēšanu, meža ceļu ikdienas uzturēšanas, atjaunošanas un būvniecības darbus, kā arī veic autoceļu, ielu un laukumu atjaunošanas un būvniecības darbus, meloriācijas sistēmu uzturēšanas, atjaunošanas un būvniecības darbus un ceļu būvmateriālu (dolomīta šķembu un akmeņu, drupinātās grants un sagatavotās smilts) ražošanu.
Līdz ar valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu tirgus atvēršanu ir mainīts valsts autoceļu uzturēšanas modelis, sākot no 2022. gada 1. maija valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veicējs tiek izvēlēts publiskā iepirkuma procedūras ietvaros, nevis slēgts deleģējuma līgums ar LAU. Līdz ar to LAU minētos pakalpojumus sniedz uz privāttiesiskā kārtībā noslēgtiem terminētiem pakalpojumu līgumiem, kuru slēgšanas tiesības iegūtas atklāta konkursa rezultātā.
Pamatojoties uz Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta pirmo daļu un 7. pantu noteikt, ka LAU vispārējais stratēģiskais mērķis ir – veikt nepārtrauktus valsts, autoceļu ikdienas uzturēšanas darbus, lai nodrošinātu iedzīvotājiem nepieciešamās mobilitātes iespējas, satiksmes drošību, kritiski svarīgo dienestu darbību pakalpojumu (neatliekamā medicīniskā palīdzība, ugunsdzēsības un glābšanas dienests, policija) un sabiedriskā transporta funkcionēšanu u.c., kā arī nodrošināt valstij svarīgas autoceļu infrastruktūras uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu.
Valsts līdzdalība LAU ir saglabājama kamēr nav pilna pārliecība, ka ceļu ikdienas uzturēšanas darbu tirgus dalībnieki vēlas uzņemties un spēj izpildīt uzņemtās saistības atsevišķā vai vairākās valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu daļās, tas ir nodrošināt atbilstoša līmeņa pakalpojumus autoceļu uzturēšanas jomā.
Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrija ierosina saglabāt valsts līdzdalību valsts akciju sabiedrībā “Latvijas autoceļu uzturētājs”.
Mērķa apraksts
Saglabāt valsts līdzdalību valsts akciju sabiedrībā „Latvijas autoceļu uzturētājs” (turpmāka – LAU) un noteikt vispārējo stratēģisko mērķi.
Politikas jomas
Autosatiksmes politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
15.11.2023. - 29.11.2023.
Informācija
-
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Inga Strauta (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
06.11.2023. 12:37
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
