Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 565 "Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma grozījumiem (stājās spēkā 2022. gada 13. jūnijā) tika precizēts tiesiskais regulējums attiecībā uz nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi (turpmāk – amatpersonas), ja tās cietušas nelaimes gadījumā, bet nav pildījušas ar dzīvības vai veselības apdraudējumu (risku) saistītus dienesta (amata) pienākumus.
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikts termiņš, kādā laikā jābūt konstatētai darba (dienesta) nespējai, lai amatpersonai būtu tiesības saņemt nelaimes gadījuma pabalstu. Saskaņā ar minētā likuma 19.panta 2.4 daļas otro punktu, amatpersona saņem vienreizēju pabalstu 50 procentu apmērā no šā panta 2.2 vai 2.3 daļā noteiktā pabalsta ja amatpersona cietusi nelaimes gadījumā, bet nav pildījusi ar dzīvības vai veselības apdraudējumu (risku) saistītus dienesta (amata) pienākumus un guvusi smagu, vidēju vai vieglu veselības bojājumu un ne vēlāk kā piecu dienu laikā pēc nelaimes gadījuma iestājusies ar to saistīta pārejoša darba (dienesta) nespēja, kura ilgst vairāk par sešām dienām.
Tāpat, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 19.panta 2.5 daļas pirmajā punktā noteikts ierobežojums, ka amatpersonai nav tiesību saņemt nelaimes gadījuma pabalstu, ja tā piecu dienu laikā no nelaimes gadījuma nav vērsusies ārstniecības iestādē, lai novērstu situāciju, kad amatpersona savlaicīgi nefiksē notikušo nelaimes gadījumu un tā sekas vai neveic ārstniecību, un nav iespējams konstatēt, vai un kādā situācijā iespējamais nelaimes gadījums noticis, kā arī nevar konstatēt tiešu cēloņsakarību starp konkrētu nelaimes gadījumu un veselības bojājumu.
Kopumā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 19.pantā noteiktas amatpersonu (darbinieku), tiesības saņemt pabalstu ievainojuma, sakropļojuma vai citāda veselības bojājuma gadījumā un izmaksājamā pabalsta apmēru, bet minētā likuma 19.panta 2.5 daļā un 23.pantā noteikti ierobežojumi nelaimes gadījuma pabalsta izmaksai. Savukārt, Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumi Nr.565 „Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām” (turpmāk – noteikumi Nr.565) regulē kārtību, kādā piešķir un izmaksā nelaimes gadījuma pabalstu. Līdz ar to, minētajos noteikumos Nr.565 jānosaka informācijas aprites nosacījumi lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā, tostarp, ievērojot iepriekš aprakstītos grozījumus likumā.
Lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā tiek apstrādāti fizisko personu dati. Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6.panta 3.punktā noteiktas prasības juridiskā datu apstrādes pamata noteikšanai tiesību aktos. Fizisko personu datu apstrādes likuma 25.panta pirmā daļa, nosaka, ka Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 2. un 3. punkta prasības attiecībā uz datu apstrādi, kas veicama, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu, uzdevumu, ko pārzinis veic sabiedrības interesēs, vai lai pārzinis varētu īstenot tam likumīgi piešķirtas oficiālās pilnvaras, ir noteiktas attiecīgo jomu regulējošos normatīvajos aktos.
Līdz ar to, noteikumos Nr.565 ir nepieciešams papildus konkretizēt jau šobrīd apstrādājamo un līdz ar grozījumiem Atlīdzības likumā noteikto informācijas (tostarp, fizisko personu datu) apjomu, kurus ir tiesības pieprasīt un saņemt (apstrādāt) institūcijām nelaimes gadījuma apstākļu noskaidrošanas un lēmumu par pabalstu piešķiršanu pieņemšanas procesā un šo datu apstrādes nosacījumus.
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikts termiņš, kādā laikā jābūt konstatētai darba (dienesta) nespējai, lai amatpersonai būtu tiesības saņemt nelaimes gadījuma pabalstu. Saskaņā ar minētā likuma 19.panta 2.4 daļas otro punktu, amatpersona saņem vienreizēju pabalstu 50 procentu apmērā no šā panta 2.2 vai 2.3 daļā noteiktā pabalsta ja amatpersona cietusi nelaimes gadījumā, bet nav pildījusi ar dzīvības vai veselības apdraudējumu (risku) saistītus dienesta (amata) pienākumus un guvusi smagu, vidēju vai vieglu veselības bojājumu un ne vēlāk kā piecu dienu laikā pēc nelaimes gadījuma iestājusies ar to saistīta pārejoša darba (dienesta) nespēja, kura ilgst vairāk par sešām dienām.
Tāpat, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 19.panta 2.5 daļas pirmajā punktā noteikts ierobežojums, ka amatpersonai nav tiesību saņemt nelaimes gadījuma pabalstu, ja tā piecu dienu laikā no nelaimes gadījuma nav vērsusies ārstniecības iestādē, lai novērstu situāciju, kad amatpersona savlaicīgi nefiksē notikušo nelaimes gadījumu un tā sekas vai neveic ārstniecību, un nav iespējams konstatēt, vai un kādā situācijā iespējamais nelaimes gadījums noticis, kā arī nevar konstatēt tiešu cēloņsakarību starp konkrētu nelaimes gadījumu un veselības bojājumu.
Kopumā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 19.pantā noteiktas amatpersonu (darbinieku), tiesības saņemt pabalstu ievainojuma, sakropļojuma vai citāda veselības bojājuma gadījumā un izmaksājamā pabalsta apmēru, bet minētā likuma 19.panta 2.5 daļā un 23.pantā noteikti ierobežojumi nelaimes gadījuma pabalsta izmaksai. Savukārt, Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumi Nr.565 „Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku sociālajām garantijām” (turpmāk – noteikumi Nr.565) regulē kārtību, kādā piešķir un izmaksā nelaimes gadījuma pabalstu. Līdz ar to, minētajos noteikumos Nr.565 jānosaka informācijas aprites nosacījumi lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā, tostarp, ievērojot iepriekš aprakstītos grozījumus likumā.
Lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā tiek apstrādāti fizisko personu dati. Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6.panta 3.punktā noteiktas prasības juridiskā datu apstrādes pamata noteikšanai tiesību aktos. Fizisko personu datu apstrādes likuma 25.panta pirmā daļa, nosaka, ka Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 2. un 3. punkta prasības attiecībā uz datu apstrādi, kas veicama, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu, uzdevumu, ko pārzinis veic sabiedrības interesēs, vai lai pārzinis varētu īstenot tam likumīgi piešķirtas oficiālās pilnvaras, ir noteiktas attiecīgo jomu regulējošos normatīvajos aktos.
Līdz ar to, noteikumos Nr.565 ir nepieciešams papildus konkretizēt jau šobrīd apstrādājamo un līdz ar grozījumiem Atlīdzības likumā noteikto informācijas (tostarp, fizisko personu datu) apjomu, kurus ir tiesības pieprasīt un saņemt (apstrādāt) institūcijām nelaimes gadījuma apstākļu noskaidrošanas un lēmumu par pabalstu piešķiršanu pieņemšanas procesā un šo datu apstrādes nosacījumus.
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts mērķis ir pilnveidot noteikumu Nr.565 tiesisko regulējumu, ievērojot 2022. gada 19. maija grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 19.pantā, precizēt informācijas aprites nosacījumus lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā, kā arī, noteikt atsevišķus nosacījumus nelaimes gadījuma pabalsta izmaksai, ievērojot faktiski konstatētās problēmas nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanas un izmaksas procesā.
Politikas jomas
Iekšlietu politika
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
14.12.2023. - 31.12.2023.
Informācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumiem Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par Ministru kabineta noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas procesā.
Fiziskās personas
- Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas (darbinieki), izņemot karavīrus.
Skaidrojums un ietekme
Projekts paredz precizēt informācijas aprites nosacījumus lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā.
Juridiskās personas
- Valsts un pašvaldību institūcijas, kurās amatpersonas veic amata (darba, dienesta) pienākumus, un kuras pieņem lēmumus par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu un veic to izmaksu.
Skaidrojums un ietekme
Projekts paredz precizēt informācijas aprites nosacījumus lēmuma par nelaimes gadījuma pabalsta piešķiršanu pieņemšanas procesā.
Sagatavoja
Aisma Gavare (IeM VSC)
Atbildīgā persona
Kristaps Sproģis (IEM)
Izsludināšanas datums
14.12.2023. 16:44
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
