Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Par konkursa "Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē" komisiju un nolikumu
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk – EPLL) 72.pants noteic, ka maksas televīzijas pakalpojumu zemes apraidē sniedz konkursa kārtībā izraudzīts viens elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, kuru izvēlas Ministru kabineta izveidota starpinstitucionāla komisija, kuras sastāvā iekļauti pārstāvji no Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (turpmāk – NEPLP), Kultūras ministrijas, Satiksmes ministrijas un Konkurences padomes. Konkursa nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Konkursa nolikumā nosaka maksas televīzijas pakalpojuma sniedzējam izvirzāmās prasības, vērtēšanas kritērijus, konkursa norises kārtību, termiņu, uz kādu tiek piešķirtas tiesības nodrošināt maksas televīzijas pakalpojumu, maksu par raidošo tīklu izmantošanu maksas televīzijas programmu izplatīšanai un citus ar konkursa norisi saistītos jautājumus.
Mērķa apraksts
Atbilstoši EPLL 72.pantā noteiktajam Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par konkursa “Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” komisiju un nolikumu” paredz apstiprināt Konkursa komisiju, komisijas nolikumu, kā arī Konkursa nolikumu, kura prasības jāievēro gan Konkursa komisijai, gan pretendentiem, piedaloties Konkursā.
Politikas jomas
Elektronisko sakaru politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
14.08.2025. - 28.08.2025.
Informācija
Augusta beigās rīkojuma projektu plānots virzīt saskaņošanai ar iesaistītām institūcijām, lai pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā rīkotu konkursu novembra beigās.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Inese Pakule (SAM)
Atbildīgā persona
Inguna Strautmane (SAM)
Izsludināšanas datums
14.08.2025. 19:07
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tet"
SIA “Tet” sniedz šādus iebildumus un ierosinājumus par Nolikumu „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” (turpmāk – Nolikums) un tā pielikumiem."
TEHNOLOĢISKIE JAUTĀJUMI:
1) Nolikuma 1.pielikums “Tehniskā specifikācija”
Nolikuma 1.pielikuma “TEHNISKĀ SPECIFIKĀCIJA” 7. punktā noteikts:
“7. Katrā tīklā nodrošinātais datu pārraides ātrums atļauj pārraidīt līdz 10 standartizšķirtspējas (SD – standard definition) televīzijas programmas ar stereo skaņas pavadījumu, izmantojot MPEG-4AVC video kompresijas standartu (ISO/IEC 14496-10). …”
Lūdzam paredzēt, ka katrā tīklā atļauts pārraidīt 10 vai vairāk standartizšķirtspējas televīzijas programmas, ar nosacījumu, ka tiek ievērots tehniskajā specifikācijā norādītais maksimālais atļautais datu plūsmas ātrums. Vēršam uzmanību, ka tehniskās iespējas definētā kvalitātē ļaut pārraidīt arī 12 kanālus. Šobrīd ietvertais ierobežojums – līdz 10 kanāliem, nav tehnoloģiski un komerciāli pamatots, un nepamatoti ierobežo maksas televīzijas kanālu pakās pieejamo kanālu skaitu līdz 30.
Vēršam uzmanību, ka pie esošās Tehniskās specifikācijas 7. punkta redakcijas konstatējama pretruna ar Nolikuma 7.pielikuma Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas kārtība un kritēriji, kas vērtēšanas tabulas 2. punktā paredz vērtējumu par kanālu skaitu “No 20 līdz 30 (vai vairāk, ja to atļauj signāla kompresijas līmenis)”, kas pie esošās Tehniskās specifikācijas 7. punkta redakcijas nemaz nav iespējams.
2) Līguma 2.pielikums. Signāla kvalitāte un monitorings
Līguma 2. pielikumā ietvertā signāla nodošanas un kvalitātes kontroles shēma attēlota ar 5MUX, neskatoties uz to, ka izsludinātajā konkursā 2027.-2030.gadam ir paredzēti 3MUX. Lūdzam šo shēmu labot atbilstoši izsludinātā iepirkuma priekšmetam. Bez tam, šajā pielikumā ir ietverta neatbilstoša ASI signāla padošanas kārtība, kas nav aktuāla kopš 2021. gada. Šobrīd signāla padošana no Tet uz Izpildītāju notiek IP formātā, izmantojot divus maršrutus un ProSwitch iekārtu, kura nodrošina signāla komutāciju. Lūgums labot šo tehnisko risinājumu.
FINANSIĀLIE JAUTĀJUMI:
3) Līguma 5.pielikums. Pakalpojumu cenas.
Līguma 5. pielikumā ir norādīts cenas, kas pretendentam būtu jāmaksā par katru CTV tīklu. Izvērtējot šo informāciju konstatējam, ka salīdzinot ar maksājumiem, kas esošā līguma ietvaros tiek veikti pakalpojuma sniedzējam par apraides tīkliem, piedāvātās pakalpojuma cenas ir pieaugušas par 36% salīdzinot ar esošajiem maksājumiem. Mūsu ieskatā šādam pieaugumam nav ne juridiska, ne faktiska pamatojuma. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 542 „Tarifu aprēķināšanas metodika elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas programmu apraidei ciparformātā ar zemes raidītājiem”, saskaņā ar kuru aprēķina pakalpojuma cenas, nav mainīti kopš 2019.gada, tādējādi nav pamata uzskatīt, ka būtu stājies spēkā kardināli jauns cenu aprēķina modelis. Tāpat mums nav pamata uzskatīt, ka jaunajam iepirkuma periodam būtu jāveic tehnoloģiju nomaiņa vai citi tehnoloģiski apsvērumi, kas būtu par pamatu cenu pieaugums. Ilustratīvi vēršam uzmanību, ka saskaņā ar šo metodiku aprēķinātas cenas virszemes TV pakalpojuma iepirkumā periodam 2021.-2026. salīdzinājumā ar pirmo iepirkuma periodu (2014.-2019.g.) pieauga vien par 4.%.
Norādām, ka šāds cenu pieaugums apjoms kardināli var ietekmēt spēju veidot saimnieciski pamatotu biznesa plānu virszemes pakalpojumu nodrošināšanai periodā 2027.-2030.g. un pakalpojuma cenu pārskatīšana iepirkumā ir izšķiroši svarīga veiksmīgai konkursa norisei ar rezultātu.
4) Atbilstoši apraides pakalpojuma cenas korekcijai ir jākoriģē pretendenta iesniedzamā līguma izpildes nodrošinājuma apjoms (Līguma 10.5.1.punkts un 5.pielikums Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Piedāvājuma nodrošinājums), kur to summas noteiktas balstoties uz pakalpojumu izmaksu aprēķinu.
5) 7.pielikums Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas kārtība un kritēriji.
Vērtēšanas tabulas 2. punktā norādītas galalietotājam sniedzamā pakalpojuma cenas – t.sk., līdz 6 EUR bez PVN, no 6-7 EUR bez PVN, ar pienākumu šādas cenas nodrošināt vismaz 2026.-27.g., ar tiesībām tās tikai pēdējos divos gados palielināt ne vairāk kā 20% apmērā, būtiski neatbilst līdzvērtīga pakalpojuma cenām tirgū šobrīd un vēl mazāk – konkursa aptvertajā laika periodā. Šo vērtību pārskatīšana nolikuma dokumentos ir kritiski svarīga saimnieciski pamatota piedāvājuma iesniegšanai. Ņemot vērā aktuālo tirgus situāciju un tās attīstības prognozes nākotnē, t.sk., ekonomisko izaugsmi, inflācijas prognozi, iedzīvotāju demogrāfiskos uz pirktspējas datus, lūdzam 7.pielikuma tabulas 2. punktā noteikt cenas atbilstoši faktiskajam tirgus līmenim, sākot no 14 EUR bez PVN.
6) 8.pielikums „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam.
6.1.Līgums par maksas televīzijas programmu izplatīšanu ar zemes ciparu televīzijas raidošajiem tīkliem.
Līguma projekta 9.2.1.punktā noteikts, ka pasūtītājs maksā izpildītājam “maksu par iekārtām patērēto elektroenerģiju, atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem. …” Ņemot vērā to, ka elektroenerģijas komponentes izmaksas var sasniegt pat vairāk kā 30% no maksājumiem, ko kopumā mēnesī pasūtītājs maksā izpildītājam saskaņā ar līgumu, ir nepieciešams nodrošināt, ka izpildītāja rēķinā ietvertā elektroenerģijas cena ir saimnieciski izdevīgākā attiecīgākajā periodā. Lai to nodrošinātu, lūdzam iekļaut Līguma projektā saistību izpildītājam, kas uzliek tam pienākumu rast saimnieciski izdevīgāko elektroenerģijas piegādātāju līguma ietvarā attiecīgajā periodā. Šādu saistību aicinām ietvert kā elektroenerģijas maksas aprobežojumu: “9.2.1.maksu par iekārtām patērēto elektroenerģiju, atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem, norādot atsevišķi elektroenerģijas cenas komponentes: Sadales Tīkla daļu un elektroenerģijas cenas daļu. Elektroenerģijas cenas daļai piemērot aprēķina metodiku, nosakot to Nordpool ikmēneša biržas cenas 6 (sešu) iepriekšējo mēnešu vidējā cenas apmērā, kas reizināta ar koeficientu, kurš nepārsniedz 1,15 (15%), ietverot balansēšanas izmaksas.
6.2. Līguma projekta 9.4.punktā noteiktas Izpildītāja tiesības vienpusēji saskaņā ar Metodiku pārskatīt maksu par maksas televīzijas programmu zemes izplatīšanu ciparformatā, ne ātrāk kā 24 (divdesmit četrus) mēnešus pēc Līguma noslēgšanas, ne biežāk kā vienu reizi 2 (divu) gadu laikā pēc iepriekšējā tarifa izmaiņām, nepārsniedzot 8% apmēru no iepriekšējā perioda maksas.
Iepriekš noslēgtajos līgumos par maksas televīzijas programmu zemes izplatīšanu ciparformatā pieļautais maksas pārskata apmērs ir bijis – ne vairāk kā 6%. Uzskatām, ka nepastāv pamats, lai pieļautu lielāku maksas paaugstinājumu, jo tas pasliktina izpildītāja iespējas iesniegt saimnieciski izdevīga pakalpojuma piedāvājumu konkursā sakarā ar to, ka cenas pieauguma prognoze ir ietverama biznesa plānā, un lūdzam to noteikt – ne vairāk kā 6% no iepriekšējā perioda maksas.
6.3. Līguma projekta 10.3. punktā paredzot līgumsodu par norēķinu nokavējumu, lūdzam pievienot līgumsoda pieauguma aprobežojumu (piemēram, 10%), kas atbilst civiltiesiskās aprites labajai praksei.
Vēršam uzmanību, ka Nolikuma 8.pielikums – Līguma projekta pamatteksts uz dokumentu izskatīšanas laiku TAP nav pieejams un saņemts no Satiksmes ministrijas pēc atsevišķa pieprasījuma.
TEHNOLOĢISKIE JAUTĀJUMI:
1) Nolikuma 1.pielikums “Tehniskā specifikācija”
Nolikuma 1.pielikuma “TEHNISKĀ SPECIFIKĀCIJA” 7. punktā noteikts:
“7. Katrā tīklā nodrošinātais datu pārraides ātrums atļauj pārraidīt līdz 10 standartizšķirtspējas (SD – standard definition) televīzijas programmas ar stereo skaņas pavadījumu, izmantojot MPEG-4AVC video kompresijas standartu (ISO/IEC 14496-10). …”
Lūdzam paredzēt, ka katrā tīklā atļauts pārraidīt 10 vai vairāk standartizšķirtspējas televīzijas programmas, ar nosacījumu, ka tiek ievērots tehniskajā specifikācijā norādītais maksimālais atļautais datu plūsmas ātrums. Vēršam uzmanību, ka tehniskās iespējas definētā kvalitātē ļaut pārraidīt arī 12 kanālus. Šobrīd ietvertais ierobežojums – līdz 10 kanāliem, nav tehnoloģiski un komerciāli pamatots, un nepamatoti ierobežo maksas televīzijas kanālu pakās pieejamo kanālu skaitu līdz 30.
Vēršam uzmanību, ka pie esošās Tehniskās specifikācijas 7. punkta redakcijas konstatējama pretruna ar Nolikuma 7.pielikuma Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas kārtība un kritēriji, kas vērtēšanas tabulas 2. punktā paredz vērtējumu par kanālu skaitu “No 20 līdz 30 (vai vairāk, ja to atļauj signāla kompresijas līmenis)”, kas pie esošās Tehniskās specifikācijas 7. punkta redakcijas nemaz nav iespējams.
2) Līguma 2.pielikums. Signāla kvalitāte un monitorings
Līguma 2. pielikumā ietvertā signāla nodošanas un kvalitātes kontroles shēma attēlota ar 5MUX, neskatoties uz to, ka izsludinātajā konkursā 2027.-2030.gadam ir paredzēti 3MUX. Lūdzam šo shēmu labot atbilstoši izsludinātā iepirkuma priekšmetam. Bez tam, šajā pielikumā ir ietverta neatbilstoša ASI signāla padošanas kārtība, kas nav aktuāla kopš 2021. gada. Šobrīd signāla padošana no Tet uz Izpildītāju notiek IP formātā, izmantojot divus maršrutus un ProSwitch iekārtu, kura nodrošina signāla komutāciju. Lūgums labot šo tehnisko risinājumu.
FINANSIĀLIE JAUTĀJUMI:
3) Līguma 5.pielikums. Pakalpojumu cenas.
Līguma 5. pielikumā ir norādīts cenas, kas pretendentam būtu jāmaksā par katru CTV tīklu. Izvērtējot šo informāciju konstatējam, ka salīdzinot ar maksājumiem, kas esošā līguma ietvaros tiek veikti pakalpojuma sniedzējam par apraides tīkliem, piedāvātās pakalpojuma cenas ir pieaugušas par 36% salīdzinot ar esošajiem maksājumiem. Mūsu ieskatā šādam pieaugumam nav ne juridiska, ne faktiska pamatojuma. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumi Nr. 542 „Tarifu aprēķināšanas metodika elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas programmu apraidei ciparformātā ar zemes raidītājiem”, saskaņā ar kuru aprēķina pakalpojuma cenas, nav mainīti kopš 2019.gada, tādējādi nav pamata uzskatīt, ka būtu stājies spēkā kardināli jauns cenu aprēķina modelis. Tāpat mums nav pamata uzskatīt, ka jaunajam iepirkuma periodam būtu jāveic tehnoloģiju nomaiņa vai citi tehnoloģiski apsvērumi, kas būtu par pamatu cenu pieaugums. Ilustratīvi vēršam uzmanību, ka saskaņā ar šo metodiku aprēķinātas cenas virszemes TV pakalpojuma iepirkumā periodam 2021.-2026. salīdzinājumā ar pirmo iepirkuma periodu (2014.-2019.g.) pieauga vien par 4.%.
Norādām, ka šāds cenu pieaugums apjoms kardināli var ietekmēt spēju veidot saimnieciski pamatotu biznesa plānu virszemes pakalpojumu nodrošināšanai periodā 2027.-2030.g. un pakalpojuma cenu pārskatīšana iepirkumā ir izšķiroši svarīga veiksmīgai konkursa norisei ar rezultātu.
4) Atbilstoši apraides pakalpojuma cenas korekcijai ir jākoriģē pretendenta iesniedzamā līguma izpildes nodrošinājuma apjoms (Līguma 10.5.1.punkts un 5.pielikums Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Piedāvājuma nodrošinājums), kur to summas noteiktas balstoties uz pakalpojumu izmaksu aprēķinu.
5) 7.pielikums Konkursa „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam. Visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanas kārtība un kritēriji.
Vērtēšanas tabulas 2. punktā norādītas galalietotājam sniedzamā pakalpojuma cenas – t.sk., līdz 6 EUR bez PVN, no 6-7 EUR bez PVN, ar pienākumu šādas cenas nodrošināt vismaz 2026.-27.g., ar tiesībām tās tikai pēdējos divos gados palielināt ne vairāk kā 20% apmērā, būtiski neatbilst līdzvērtīga pakalpojuma cenām tirgū šobrīd un vēl mazāk – konkursa aptvertajā laika periodā. Šo vērtību pārskatīšana nolikuma dokumentos ir kritiski svarīga saimnieciski pamatota piedāvājuma iesniegšanai. Ņemot vērā aktuālo tirgus situāciju un tās attīstības prognozes nākotnē, t.sk., ekonomisko izaugsmi, inflācijas prognozi, iedzīvotāju demogrāfiskos uz pirktspējas datus, lūdzam 7.pielikuma tabulas 2. punktā noteikt cenas atbilstoši faktiskajam tirgus līmenim, sākot no 14 EUR bez PVN.
6) 8.pielikums „Maksas televīzijas pakalpojuma nodrošināšana zemes apraidē” nolikumam.
6.1.Līgums par maksas televīzijas programmu izplatīšanu ar zemes ciparu televīzijas raidošajiem tīkliem.
Līguma projekta 9.2.1.punktā noteikts, ka pasūtītājs maksā izpildītājam “maksu par iekārtām patērēto elektroenerģiju, atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem. …” Ņemot vērā to, ka elektroenerģijas komponentes izmaksas var sasniegt pat vairāk kā 30% no maksājumiem, ko kopumā mēnesī pasūtītājs maksā izpildītājam saskaņā ar līgumu, ir nepieciešams nodrošināt, ka izpildītāja rēķinā ietvertā elektroenerģijas cena ir saimnieciski izdevīgākā attiecīgākajā periodā. Lai to nodrošinātu, lūdzam iekļaut Līguma projektā saistību izpildītājam, kas uzliek tam pienākumu rast saimnieciski izdevīgāko elektroenerģijas piegādātāju līguma ietvarā attiecīgajā periodā. Šādu saistību aicinām ietvert kā elektroenerģijas maksas aprobežojumu: “9.2.1.maksu par iekārtām patērēto elektroenerģiju, atbilstoši skaitītāju rādījumiem un Izpildītājam piemērojamajiem elektroenerģijas piegādātāja tarifiem, norādot atsevišķi elektroenerģijas cenas komponentes: Sadales Tīkla daļu un elektroenerģijas cenas daļu. Elektroenerģijas cenas daļai piemērot aprēķina metodiku, nosakot to Nordpool ikmēneša biržas cenas 6 (sešu) iepriekšējo mēnešu vidējā cenas apmērā, kas reizināta ar koeficientu, kurš nepārsniedz 1,15 (15%), ietverot balansēšanas izmaksas.
6.2. Līguma projekta 9.4.punktā noteiktas Izpildītāja tiesības vienpusēji saskaņā ar Metodiku pārskatīt maksu par maksas televīzijas programmu zemes izplatīšanu ciparformatā, ne ātrāk kā 24 (divdesmit četrus) mēnešus pēc Līguma noslēgšanas, ne biežāk kā vienu reizi 2 (divu) gadu laikā pēc iepriekšējā tarifa izmaiņām, nepārsniedzot 8% apmēru no iepriekšējā perioda maksas.
Iepriekš noslēgtajos līgumos par maksas televīzijas programmu zemes izplatīšanu ciparformatā pieļautais maksas pārskata apmērs ir bijis – ne vairāk kā 6%. Uzskatām, ka nepastāv pamats, lai pieļautu lielāku maksas paaugstinājumu, jo tas pasliktina izpildītāja iespējas iesniegt saimnieciski izdevīga pakalpojuma piedāvājumu konkursā sakarā ar to, ka cenas pieauguma prognoze ir ietverama biznesa plānā, un lūdzam to noteikt – ne vairāk kā 6% no iepriekšējā perioda maksas.
6.3. Līguma projekta 10.3. punktā paredzot līgumsodu par norēķinu nokavējumu, lūdzam pievienot līgumsoda pieauguma aprobežojumu (piemēram, 10%), kas atbilst civiltiesiskās aprites labajai praksei.
Vēršam uzmanību, ka Nolikuma 8.pielikums – Līguma projekta pamatteksts uz dokumentu izskatīšanas laiku TAP nav pieejams un saņemts no Satiksmes ministrijas pēc atsevišķa pieprasījuma.
26.08.2025. 11:15
Atlasīts 1 ieraksts.
Ierakstu skaits lapā25
