Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījums Administratīvās atbildības likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
  ↵Iespēja veikt lidojumus uz Amerikas Savienoto Valstu (ASV) lidostām ir nozīmīgs faktors Latvijas Republikas aviācijas nozares attīstībai. Latvijā reģistrētas aviosabiedrības AS “Air Baltic Corporation”, SIA “Smartlynx Airlines” un AS “Union Aviation” ir ieinteresētas attīstīt sadarbību ar ASV aviosabiedrībām, tai skaitā, uzsākt lidojumu kodu koplietošanu un arī patstāvīgi organizēt pasažieru un kravu aviopārvadājumus starp ASV un Eiropas Savienības lidostām. Latvijas Republikā reģistrētu aviosabiedrību kapacitātes stiprināšana, noņemot administratīvus šķēršļus veikt lidojumus uz ASV, ir būtiska arī Rīgas lidostas kā tranzīta aviopārvadājumu centra attīstībai.
Lai nodrošinātu Latvijas aviosabiedrībām piekļuvi ASV gaisa pārvadājumu tirgum, ir nepieciešams saņemt ASV Federālās Aviācijas administrācijas (turpmāk - FAA) 1.kategorijas atzinumu. Šai sakarā 2022.gada oktobrī un 2023.gada martā valsts aģentūrā “Civilās aviācijas aģentūra” ( turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) tika veikts FAA audits, kura laikā tika pārbaudīta Latvijas Republikas civilās aviācijas uzraudzības sistēmas atbilstība Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – Konvencija) 1., 6. un 8. pielikuma prasībām.
Audita laikā tika konstatēts, ka administratīvo sodu, kas noteikti likuma “Par aviāciju” 119., 123. un 124.pantā, kas ir viens no  gaisa kuģu lidojuma drošuma prasību izpildes nodrošināšanas elementiem, apmēri, tajā skaitā, Administratīvās atbildības likuma 16.panta ceturtajā daļā noteiktie limiti, ir nepietiekami, lai nodrošinātu un izpildītu starptautiskajos tiesību aktos noteikto prasību, ka sankcijām ir jābūt preventīvām un efektīvām.
Pienākums dalībvalstīm paredzēt sankcijas, kurām ir jābūt efektīvām, samērīgām un preventīvām, ko piemēro par pārkāpumiem civilās aviācijas jomā izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 4.jūlija regulas (ES) Nr.2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru (turpmāk - Regula Nr.2018/1139) 131.panta, kas nosaka, ka dalībvalstis paredz noteikumus par sankcijām, ko piemēro par šīs regulas pārkāpumiem, un veic visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to piemērošanu. Paredzētajām sankcijām ir jābūt iedarbīgām, samērīgām un atturošām.
Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam, nevar uzskatīt, ka regulējums aviācijas nozares administratīvo sodu jomā nodrošina samērīgumu ar iespējamām sekām, ko pārkāpumi par gaisa kuģu ekspluatācijas un aeronavigācijas noteikumu neievērošanu var radīt gaisa kuģu lidojumu drošumam un drošībai, tajā skaitā, pasažieriem un trešo personu dzīvībai un veselībai.
Naudas soda maksimālie apmēri, kas noteikti Administratīvās atbildības likumā, ir noteikti atbilstoši tiesiskajai un ekonomiskajai situācijai Latvijas Republikā, lai nodrošinātu administratīvo naudas sodu samērīgumu. Ņemot vērā to, ka administratīvās atbildības subjekti ir gan Latvijas Republikā reģistrēti gaisa kuģu ekspluatanti un tos apkalpojošās tehniskās organizācijas, gan arī citu valstu aviosabiedrības (piemēram, Lufthansa, Ryanair, Turkish Airlines, un citas), pašlaik spēkā esošais regulējums nevar nodrošināt administratīvo sodu efektivitāti, jo, gaisa pārvadātājam atsevišķos gadījumos var būt finansiāli izdevīgāk samaksāt administratīvo sodu, nevis ievērot noteiktas prasības civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma jomā. Tā, piemēram, likuma “Par aviāciju” 123.panta pirmā daļa paredz, ka par gaisa satiksmes pārvaldību regulējošu normatīvo aktu prasību pārkāpšanu, maksimālais soda apmērs, kuru var piemērot juridiskai personai, ir trīssimt piecdesmit naudas soda vienības (1750 euro). Gadījumos, kad gaisa kuģis pirms nolaišanās neatļauti ielido ierobežotu lidojumu zonā vai trokšņa jūtīgās zonās, tam var būt dažādi iemesli, tajā skaitā, līdzekļu ekonomija - lidojuma maršruta saīsināšana (mazākas degvielas izmaksas), nepietiekami apmācīts personāls (samazinātas personāla kvalifikācijas uzturēšanas izmaksas) un citi apsvērumi vai nolaidība. Ņemot vērā aviācijas nozares izmaksas kopumā, šāds sods nav samērīgs.
Balstoties uz visiem iepriekš minētajiem apstākļiem un argumentiem, ir secināts, ka aviācijas nozare un līdz ar to arī administratīvo sodu apmēri šajā jomā salīdzinājumā ar citām darbības jomām vai nozarēm Latvijā neiekļaujas vispārējā Latvijas administratīvo sodu sankcijas sistēmā (maksimālā sankcija 4000 naudas soda vienības juridiskām personām) un ir piemērojams izņēmuma regulējums.
 
Mērķa apraksts
Ar likumprojektu paredzēts noteikt izņēmumu attiecībā uz aviācijas jomas administratīvo sodu apmēru. Likumprojekts nosaka, ka soda apmērs ir   proporcionāls administratīvā pārkāpuma subjekta finanšu radītājiem.
 
Politikas jomas
Administratīvo sodu tiesības
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
29.03.2023. - 12.04.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam, sabiedrībai ir iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Nozares komersanti
Skaidrojums un ietekme
Likumprojekts attiecas uz juridiskām personām, kuras darbojas civilās aviācijas nozarē un var tikt sauktas pie administratīvās atbildības aviācijas jomā.
Sagatavoja
Līga Vernera (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
30.03.2023. 10:06

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts