Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
-
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Saskaņā ar Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas datiem 2024. gada 1. janvārī Latvijā bija 9423 bērni (t.sk. 5 680 zēni un 3 743 meitenes), kuriem bija noteikta invaliditāte. 3784 bērniem ar invaliditāti (t.sk. 2 486 zēniem un 1 298 meitenēm) bija noteikta īpašas kopšanas nepieciešamība. Pēdējo piecu gadu laikā bērnu ar invaliditāti skaits ir pieaudzis par 1123.

Pilngadīgu peronu ar garīga rakstura traucējumiem (psihiski un uzvedības traucējumi) (turpmāk – GRT) skaits saskaņā ar Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas datiem 2024. gada 1. janvārī bija 26643, tai skaitā I grupa – 5754, II grupa – 18919. Pēdējo piecu gadu laikā pilngadīgo personu ar GRT, kuriem noteikta invaliditāte, skaits ir pieaudzis par 2520.
Sociālajiem pakalpojumiem ir būtiska nozīme cilvēka, kuram ir grūtības aprūpēt sevi vai pārvarēt kādas dzīves situācijas, dzīvē. Bērni ar funkcionāliem traucējumiem un pilngadīgas personas ar GRT ir mērķa grupas, kuru dzīves kvalitāti būtiski ietekmē sociālo pakalpojumu pieejamība.

Neskatoties uz ievērojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniedzēju skaita pieaugumu, ko būtiski sekmēja ES struktūrfondu ieguldījumi 2014.—2020. gada plānošanas periodā, izvērtējot esošo situāciju sociālo pakalpojumu jomā, deinstitucionalizācijas projektu rezultātus, informāciju no pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv dažādu mērķa grupu personu intereses, ir jāsecina, ka sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamība un atbilstība dažādu mērķa grupas personu vajadzībām joprojām ir nepietiekama.
Ņemot vērā bērnu ar invaliditāti un pilngadīgu personu ar GRT skaita pieaugumu, ir būtiski nodrošināt atbalstu, lai sniegtu iespēju uzturēt vai uzlabot personas optimālo fizisko, sensoro, intelektuālo un sociālo funkcionēšanas līmeni. Atbalstu ir svarīgi sniegt pēc iespējas pilnvērtīgi un daudzpusīgi, lai arī situācijā, kad slimības vai funkcionēšanas ierobežojumi saglabājas, tie tiek kontrolēti vai mazināti. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto šāds atbalsts ir sniedzams sociālās rehabilitācijas ietvaros, t.i., piedāvājot pasākumu kopumu, kas vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, lai nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā. Vienlaikus ir svarīgi nodrošināt atbalstu ne tikai personām ar funkcionāliem traucējumiem, bet arī viņu ikdienas aprūpē iesaistītajiem ģimenes locekļiem vai neformālajiem aprūpētājiem, lai novērstu izdegšanas sindromu, mazinātu stresu, dotu iespēju atpūsties no aprūpes pienākumiem un atjaunot spēkus.

Pēc deinstitucionalizācijas projektu noslēgšanās pašvaldības turpina sniegt izveidotos pakalpojumus, bet ierobežotie finanšu resursi ne vienmēr ļauj izmantot izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju kapacitāti pilnā apmērā vai nodrošināt visus mērķa grupu personu sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanai nepieciešamos pakalpojumus. Tādēļ ir būtiski nodrošināt papildu finansējuma pieejamību savlaicīgu, mērķa grupu personu vajadzībām atbilstošu pakalpojumu nodrošināšanai.
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts tiek izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu. Attiecīgi MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.1.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” (turpmāk – 4.3.5.1. pasākums) ceturtajai kārtai, t.i., 4.3.5.1 pasākuma ceturtās kārtas īstenošanas nosacījumus.

4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas mērķa grupas:
1) pilngadīgas personas ar GRT, kurām ir noteikta I vai II invaliditātes grupa;
2) bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte un kuri dzīvo ģimenēs;
3) personu ar GRT un bērnu ar funkcionāliem traucējumiem vecāki, aizbildņi, audžuģimenes vai neformālie aprūpētāji.

4.3.5.1. pasākuma ceturto kārtu paredzēts īstenot atklātā projektu iesniegumu atlasē. Kā finansējuma saņēmēji tiek noteikti:
1)           pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji;
2)           citi sociālo pakalpojumu sniedzēji.

4.3.5.1. pasākumam ceturtajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 12 446 350 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 10 579 397 euro un valsts budžeta finansējums – 1 866 953 euro.

4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlases ietvaros projekta iesniedzējs var iesniegt vienu projekta iesniegumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu:
1) vienas pašvaldības administratīvajā teritorijā, ja projekta iesniedzējs ir pašvaldība vai tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs;
2) viena plānošanas reģiona administratīvajā teritorijā, ja projekta iesniedzējs ir cits sociālo pakalpojumu sniedzējs.

4.3.5.1. pasākuma ceturtajā kārtā plānotas šādās atbalstāmās darbības:

1) sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (sociālās rehabilitācijas un atelpas brīža pakalpojumi) sniegšana mērķa grupas personām;
2) materiāltehniskā nodrošinājuma iegāde vai noma sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai;
3) finansējuma saņēmēja speciālistu profesionālā pilnveide (supervīzijas un mācības) darbam ar mērķa grupas personām;
4) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
5) projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.

4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas ietvaros paredzētas tiešās attiecināmās personāla izmaksas un pārējās attiecināmās izmaksas. Tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla (speciālisti, kas nodrošina sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām) izmaksas. Savukārt pārējās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no projekta personāla izmaksām. Pārējās attiecināmajās izmaksās plāno materiāltehnisko nodrošinājumu, supervīzijas, mācības un citas nepieciešamās izmaksas (piemēram komunālie maksājumi, telekomunikāciju pakalpojumi), kas nepieciešamas SBSP nodrošināšanai mērķa grupas personām.

4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektā  maksimālais izmaksu apmērs uz vienu projektā iesaistāmo mērķa grupas personu (persona ar GRT vai bērnu ar funkcionāliem traucējumiem), nepārsniedz 8 526 euro.
Vienlaikus 4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas projektā sociālās rehabilitācijas pakalpojumus personu ar GRT un bērnu ar funkcionāliem traucējumiem vecākiem, aizbildņiem, audžuģimenēm vai neformālajiem aprūpētājiem finansē iepriekšminēto  izmaksu vienai mērķa grupas personai ietvaros un atsevišķas izmaksas pakalpojumu sniegšanai mērķa grupas personu vecākiem, aizbildņiem, audžuģimenēm  vai neformālajiem aprūpētājiem projektā neplāno.

4.3.5.1. pasākuma ceturtajā kārtā līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams šāds uzraudzības rādītājs  - sociālās atstumtības riskam pakļautas personas, kuras ir saņēmušas sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus – 1 460 personas.

Pasākuma īstenošanas laika periods: no 2025. gada 3. ceturkšņa līdz 2027. gada 4. ceturksnim.

Pasākuma atbalsta veids ir grants.
Politikas jomas
Nodarbinātības un sociālā politika
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
05.11.2024. - 19.11.2024.
Informācija
Atbilstoši MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.
Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • pilngadīgas personas ar GRT
  • bērni ar funkcionāliem traucējumiem
  • personu ar GRT un bērnu ar funkcionāliem traucējumiem vecāki, aizbildņi, audžuģimenes vai neformālie aprūpētāji
Skaidrojums un ietekme
4.3.5.1. pasākuma ceturtās kārtas īstenošana palielinās atbalstu personām ar GRT, bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu ģimenes locekļiem, palielinot mērķa grupas personām pieejamo sabiedrībā balstītu sociālo  pakalpojumu klāstu visā Latvijas teritorijā.
Juridiskās personas
Sagatavoja
Jānis Laucis (LM)
Atbildīgā persona
Sarmīte Vepere (LM)
Izsludināšanas datums
05.11.2024. 09:31

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Rīgas valstspilsētas pašvaldība
1. Iebildums.
Ņemot vērā pakalpojuma sniegšanas infrastruktūras ierobežoto kapacitāti, minimālo, vienā projektā iesaistāmo šī MKN projekta minēto mērķa grupas personu skaitu, ierosinām samazināt līdz 5 personām. Vienlaikus, lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam MKN projektā un tā anotācijā sniegt informāciju, par kādu laika periodu ir attiecināmas indikatīvās izmaksas vienai mērķa grupas personai, kas nepārsniedz 8 526 euro (piemēram, mēnesī, gadā, visā projekta periodā vai cits).

2.Iebildums
Atbilstoši MKN projekta ietvaros pieejamam skaidrojumam noprotams, ka būs pieejami tie sociālās rehabilitācijas pakalpojumi, kas dod labāko iespēju sasniegt un uzturēt mērķa grupas personas optimālo fizisko, sensoro, intelektuālo un sociālo funkcionēšanas līmeni, piemēram, psihologa, logopēda, rehabilitologa pakalpojums, fizioterapija, reitterapija, hidroterapija, izglītojošās atbalsta grupas u.c.
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam precizēt un sniegt skaidrojumu, vai uz MKN projekta ietvaros plānotājā sociālās rehabilitācijas pakalpojumu klāstā būtu/nebūtu attiecināmi arī citi sociālie pakalpojumi personas dzīvesvietā un sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai dzīvesvietā.
08.11.2024. 12:14