Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Konceptuālais ziņojums "Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa stratēģiskās prioritātes līdz 2050.gadam"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Līdz šim nav ticis izstrādāts ilgtermiņa valsts politikas plānošanas dokuments, kas definētu aviācijas nozares iltermiņa attīstību.
Mērķa apraksts
Konceptuālais ziņojums “Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa stratēģiskās prioritātes līdz 2050. gadam” (turpmāk – Konceptuālais ziņojums) ir ilgtermiņa valsts politikas plānošanas dokuments, kas nosaka aviācijas nozares valsts politikas prioritātes.
Politikas jomas
Gaisa transporta politika
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
06.05.2024. - 06.06.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
  • sabiedrība
Skaidrojums un ietekme
Sabiedrībai ir dota iespēja sniegt viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
Projekts attiecas uz nozares komersantiem. 
Sagatavoja
Signe Ķauķīte (SAM)
Atbildīgā persona
Ligita Austrupe (SAM)
Izsludināšanas datums
07.05.2024. 09:23

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
Labdien!

Uzņēmums SIA “Fokker Next Gen Latvia” ir iepazinies ar konceptuālā ziņojuma projektu “Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa stratēģiskās prioritātes līdz 2050. gadam” un iesniedz šādus iebildumus un priekšlikumus.

1. Iebildums (5. lpp.): Mūsuprāt, Optimālo politikas īstenošanas scenāriju kopsavilkumam jābūt vispārīgam attiecībā uz jauno tehnoloģiju ieviešanu aviācijā, neizceļot vienu konkrētu tehnoloģiju kā eVTOL.

Piedāvājam šādas izmaiņas norādītajā rindkopā: “Tiek piedāvāts atbalstīt Optimālo politikas īstenošanas scenāriju, kas paredz koordinētas sadarbības veidošanu starp valsts institūcijām un valsts un privātajiem aviācijas uzņēmumiem, lai sasniegtu globālo neto nulles emisiju mērķi aviācijā. Šī scenārija īstenošanas pamatā ir sekmīga nacionālā aviopārvadātāja darbība un aviācijas infrastruktūras attīstība, kas jāveido tranzīta un transfēra satiksmes apkalpošanai. Tāpat šis scenārijs paredz reģionālo lidostu turpmāko attīstību, nodrošinot atbalsta funkcijas militārās mobilitātes vajadzībām, aviācijas glābšanas un meklēšanas spēju, kā arī aviācijas medicīnas pakalpojumu attīstību. Aviācijas ilgtermiņa stratēģijai jāatspoguļo klimata mērķi, kas noteikti Eiropas Klimata likumā, kas nosaka, ka klimata neitralitāte līdz 2050. gadam nozīmē panākt nulles neto siltumnīcefekta gāzu emisijas ES valstīs kopumā, galvenokārt samazinot emisijas, investējot videi draudzīgās tehnoloģijās un aizsargājot dabisko vidi. Turklāt atbalsts tīro tehnoloģiju lidaparātu attīstībai ir svarīgs faktors, lai nacionālais aviopārvadātājs sekmētu ilgtspējas mērķu sasniegšanu un stiprinātu valsts spējas. Attīstot starptautiskos pasažieru un kravu pārvadājumus, kā arī iekšzemes savienojamību, ieguldot jaunās tehnoloģijās un infrastruktūras attīstībā ir jāņem vērā klimata mērķus. To sasniegšanu iespējams veicināt, piesaistot zinātnes, pētniecības, izglītības un inovāciju projektus aviācijā, uz kuru rezultātiem balstoties iespējams pieņemt lēmumus par labāko un piemērotāko jauno tehnoloģiju ieviešanu, tajā skaitā CO2 emisijas neradošu un samazinātu emisiju tehnoloģiju izmantošanu aviācijas infrastruktūrā, tranzīta un transfēra satiksmē, kā arī starppilsētu gaisa satiksmes nodrošināšanā. Tāpat plānots turpināt veicināt bezpilota lidaparātu sistēmu plašāku attīstību, aviācija nozares pakalpojumu daudzveidību un eksporta spēju paplašināšanu.
06.06.2024. 18:25
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
2. Priekšlikums: Ar kuriem uzņēmumiem un ekspertiem tika veiktas konsultācijas?
Pēc labākas prakses, šai vajadzētu būt publiski pieejamai informācijai. Piemēram, “Strategy for Research, Technology and Innovation for Austrian Aviation 2040+”, kas ir daļa no Austrijas aviācijas ilgtermiņa stratēģijas, tiek uzskaitīti eksperti un uzņēmumi, kas piedalījās aptaujā, kas bija daļa no stratēģijas sagatavošanas procesa (46.-52. lpp https://open4aviation.at/resources/pdf/RTI-Strategy-Austrian-Aviation-2040plus.pdf).
06.06.2024. 18:28
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
3. Iebildums: Kādēļ tiek izcelta eVTOL tehnoloģija un netiek pieminētas citas alternatīvās ilgtspējīgās tehnoloģijas?
Šis jautājums attiecas uz visu Konceptuālo ziņojumu.
06.06.2024. 18:32
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
4. Priekšlikums (7. lpp.): TAP 2027 Satiksmes ministrijai uzdots uzdevums: “Veikt pētījumu par ūdeņraža degvielas izmantošanas attīstības scenārijiem Latvijā, izmaksu ziņā efektīvākajiem risinājumiem atjaunojamā ūdeņraža nodrošināšanai transporta sektorā, izvērtējot piemērotāko ūdeņraža izgatavošanas, uzpildes staciju veidus, piegādes iespējas, ņemot vērā šajā jomā pieņemto ES politiku.” (4.3.4., https://likumi.lv/ta/id/327053), kas var tikt attiecināts arī uz ūdeņraža degvielas izmantošanas attīstības scenārijiem aviācijas nozarē.

Piedāvājam šādas izmaiņas rindkopā, kas skaidro Transporta attīstības pamatnostādnes 2022. - 2027. gadam:
“Transporta attīstības pamatnostādnes 2022. - 2027. gadam  (turpmāk - TAP 2027) – attiecībā uz aviācijas nozari plānošanas dokumentā ir iekļauti šādi pasākumi: attīstīt Rīgu kā nozīmīgu Ziemeļeiropas aviācijas mezglu, nodrošināt pieaugošajām vides un drošības prasībām atbilstošu gaisa satiksmes vadības infrastruktūru, veicināt reģionālo lidostu attīstību, attīstīt Latvijas transporta un loģistikas pakalpojumu eksporta potenciālu, īstenot pasākumus trokšņa piesārņojuma samazināšanai, kā arī veicināt alternatīvo degvielu, tajā skaitā ūdeņraža degvielas, izmantošanu aviācijā [..] ”.
06.06.2024. 18:48
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
5. Priekšlikums (8. lpp.):  Rindkopā:
"Ņemot vērā politikas plānošanas dokumentos definētās prioritātes, aviācijas nozares vidējā termiņa politikas plānošanas prioritātes līdz 2027. gadam ir:
•                Vides mērķu īstenošana;
•                Ilgtspējīgas aviācijas nozares attīstība atbilstoši ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķiem;
•                Jaunu tehnoloģiju izmantošana un turpmākā nozares digitalizācija;
•                Infrastruktūras kapacitātes paplašināšana un modernizācija;
•                Iekļaušanās multimodālos transporta centros;
•                Kvalificētu speciālistu nodrošināšana."

aizstāt punktu "Jaunu tehnoloģiju izmantošana un turpmākā nozares digitalizācija" ar "Jaunu tehnoloģiju attīstības atbalstīšana un izmantošana, kā arī turpmākā nozares digitalizācija".
 
06.06.2024. 18:59
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
6. Iebildums (19. lpp.): Konceptuālā ziņojuma 3. nodaļas sākumā ir definēta Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa misija: "Nodrošināt Latvijas iedzīvotāju starptautisko un iekšzemes savienojamību, pieeju eksporta tirgiem un atbalstīt uzņēmējdarbību, izmantojot ilgtspējīgus gaisa pārvadājumus."

Šāds mērķa formulējums neatspoguļo atbalstu aviācijas ražošanas industrijas attīstībai, lai gan vēlāk tekstā tas tiek minēts starp prioritārajām rīcībām, kā arī Optimālajā scenārijā, kuru Satiksmes ministrija atbalsta.

Piedāvājam šādas izmaiņas definētajā Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa mērķī: "Nodrošināt Latvijas iedzīvotāju starptautisko un iekšzemes savienojamību, pieeju eksporta tirgiem un atbalstīt uzņēmējdarbību, ņemot vērā visu aviācijas vērtību ķēdi un ilgtspējas prasības."
06.06.2024. 19:29
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
7. Priekšlikums (19. - 33. lpp.): Konceptuālā ziņojuma 3. nodaļa "Aviācijas nozares sagaidāmie ilgtermiņa politikas rezultāti" un 4. nodaļa "Latvijas aviācijas nozares attīstības scenāriji un rīcības virzieni". Skaidrot, kā ilgtermiņa vīzija, kā arī rīcības virzieni un uzdevumi, kas definēti Konceptuālā ziņojuma 3.2. - 3.3. apakšnodaļās, tiktu realizēti Bāzes scenārija apstākļos? Vai rīcības virzienu un uzdevumu, kas definēti 3.2. - 3.3. apakšnodaļās, īstenošana paredzēta tikai Optimālā scenārija ietvaros?
06.06.2024. 19:54
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
8. Priekšlikums (31. lpp.): Teksts: "Ir jāveido jauni un jāattīsta esošie aviācijas izglītības un kompetenču centri, veicinot kvalificēta darbaspēka pieejamību augsti atalgotās darba vietās, kas nodrošinās jaunatnes piesaisti aviācijas nozarei."

Skaidrot, kas sajā teksta daļā tieši ir domāts ar jēdzienu “kompetenču centri”? Vai domāti kompetenču centri Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 361 izpratnē (t.i., piemēram, SIA “Masīnbūves kompetences centrs", SIA “LEO pētījumu centrs” u.c.)?
06.06.2024. 20:38
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
9. Priekšlikums (21. lpp.): Konceptuālā ziņojuma teksts: "Inovatīvu tehnoloģiju izstrādei un ieviešanai ir jānodrošina valsts dotācijas pētniecības projektiem, kas saistīti ar transporta nozari. Šīs dotācijas var piešķirt augstākās izglītības iestādēm, zinātniskās pētniecības institūtiem un privātiem uzņēmumiem, lai veicinātu jaunu tehnoloģiju un risinājumu izstrādi. Tāpat ir jāsniedz atbalsts, paredzot nodokļu atvieglojumus uzņēmumiem, kas iegulda pētniecībā, attīstībā un inovatīvu tehnoloģiju ieviešanā. Šie stimuli veicina privātā sektora līdzdalību tehnoloģisko risinājumu pilnveidošanā. Valsts atbalstam, balstoties uz taksonomijas principiem, ir jāietver arī speciālu finansēšanas programmu izveide, ar mērķi veicināt novatorisku tehnoloģiju ieviešanu bezemisiju risinājumiem aviācijā." 

Skaidrot, kurā rīcības plānā, kas izrietēs no Latvijas aviācijas nozares ilgtermiņa stratēģiskajām prioritātēm līdz 2050. gadam, tiks noteiktas “dotācijas”, “nodokļu atvieglojumi” un citi valsts atbalsta instrumenti attiecībā uz inovatīvajām tehnoloģijām transporta nozarē, tajā skaitā aviācijā, un kad to ir plānots gatavot?
06.06.2024. 22:14
Anete Kleinberga - SIA "Fokker Next Gen Latvia"
10. Priekšlikums (8. un 12.-14. lpp.): Konceptuālā ziņojuma 2. nodaļā norādītas aviācijas nozares vidējā termiņa politikas plānošanas prioritātes līdz 2027. gadam, savukārt 2.3. apakšnodaļā identificēta aviācijas pakalpojumu daudzveidība privātajā sektorā.

Skaidrot, pamatojoties uz notikušajām konsultācijām ar aviācijas nozares uzņēmumu vadītājiem un ekspertiem, kā arī rīkotajām aviācijas domnīcām, vai ir identificēti privāto aviācijas uzņēmumu stratēģiskie mērķi, kas vērsti uz nozares izaugsmi, un to sasniegšanai iespējamais nepieciešamais valsts atbalsts?
06.06.2024. 22:59