Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 322 "Noteikumu par Latvijas izglītības klasifikāciju" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 322)  3. pielikums nosaka deviņas speciālās izglītības programmas, tostarp, speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām (piektais un sestais koda cipars 54), speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības  traucējumiem (piektais un sestais koda cipars 58) un speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem (piektais un sestais koda cipars 59). 

Somatiskās saslimšanas ir saistītas ar izglītojamo fizisko veselību. Proti, tās ir ķermeniskas saslimšanas, kas var izpausties kā hroniskas saslimšanas un ir saistītas ar cilvēka fizioloģisko stāvokli, bet tās neattiecas uz mācību satura apguvi, tādēļ izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām ir jāatrodas ārstniecības personu ambulatorā aprūpē un jāievēro ārstniecības personu rekomendācijas. Ņemot vērā, ka izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām, kuri izglītību iegūst speciālās izglītības programmā, ir saglabāts intelekts, izglītības ieguve būtu nodoršināma vispārizglītojošā izglītības programmā nevis speciālās izglītības programmā, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (turpmāk - Valsts pamatziglītibas standarts) 14. pielikumam "Speciālās pamatizglītības programmas skolēniem ar redzes traucējumiem, dzirdes traucējumiem, fiziskās attīstības traucējumiem, somatiskām saslimšanām, valodas traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, garīgās veselības traucējumiem paraugs", kas saturiski atbilst pamatizglītības programmas paraugam. 

Izglītojamie, kuriem noteikti garīgās attīstības traucējumi vai smagi garīgās attīstības traucējumi vai vairāki smagi attīstības traucējumi, ir raksturojami ar pazeminātu vai zemu intelektu un funkcionēšanas spēju. Atbilstoši Valsts pamatizglītības standarta 15. un 16. pielikumam atsevišķi mācību priekšmeti, piemēram, kā fizika, ķīmija un bioloģija, nav iekļauti speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem vai smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem īstenošanas plānā, bet šo mācību priekšmetu satura pamatjautājumi ir integrēti citu mācību priekšmetu saturā. Kopējais mācību satura apjoms pamatizglītības posmā ir atvieglots, atšķirīgs no mācību satura citās vispārizglītojošās pamatizglītības programmās. Tas norāda, ka kvalitatīvu pamatizglītību izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem vai smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem var iegūt vienīgi licencētas speciālās pamatizglītības programmas ietvaros, kurā tiek nodrošināti intensīvi un individualizēti atbalsta pasākumi, kā arī pieejama atbalsta personāla sistemātiska palīdzība. Jāņem vērā, ka kopumā garīgās attīstības traucējumi, neatkarīgi no traucējumu smaguma pakāpes, ir raksturojami kā prāta spēju jeb intelekta traucējumi, kuri neatjaunojas un nav izārstējami. Tie ir galvas smadzeņu bojājumi vai to darbības traucējumi, kas iedzimst vai rodas dzīves laikā. Pirmsskolas izglītības obligāto saturu veido caurviju prasmes, kas ir pirmsskolas izglītības obligātā satura pamats un tās ietver bērna darbības, domāšanas, emocionālos un sociālos aspektus, kas palīdz apgūt zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādos kontekstos, un zināšanas, izpratne un pamatprasmes valodu, sociālās un pilsoniskās, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā, dabaszinātņu, matemātikas, tehnoloģiju, veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomās. Savukārt, jāņem vērā, ka jebkura bērna, arī ar garīgās attīstības traucējumiem, attīstība līdz septiņu gadu vecumam ir nozīmīgākais personības attīstības posms. Šajā periodā raksturīga liela kustību aktivitāte, augšana, runas un koordinācijas spēju attīstība. Bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem attīstība atšķiras no bērnu ar normālu intelektu attīstības katrā vecumposmā. Tā notiek lēnāk, dažādā tempā, ar daudzām īpatnībām un nepilnībām, kas ir atkarīgas no garīgās attīstības traucējuma līmeņa. Tas izpaužas bērnu atmiņas, domāšanas, uztveres, uzmanības, pašapkalpošanās prasmju, runas un valodas, kustību attīstībā. Tāpēc ir svarīgi laicīgi pamanīt attīstības īpatnības, novirzes no normas. Jo agrāk vecāki un speciālisti sāks bērna fiziskās un garīgās attīstības korekciju, jo nozīmīgāka būs bērna turpmākā attīstība, tādēļ arī pirmsskolas izglītības pakāpē ir svarīgi, lai bērnam izglītības ieguve tiktu nodrošināta atbilstoši viņa garīgās attīstības traucējumu smaguma pakāpei atbilstošā speciālās pirmsskolas izglītības programmā izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem vai izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt, ka izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem vai ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem izglītības ieguve vispārējās izglītības iestādē tiek nodrošināta atbilstošā speciālās izglītības programmā, savukārt, izglītojamiem ar somatiskām saslimšanām - vispārējās izglītības programmā.
Politikas jomas
Izglītības un zinātnes politika
Teritorija
-
Norises laiks
27.09.2023. - 11.10.2023.
Informācija
-
Fiziskās personas
Juridiskās personas
Sagatavoja
Sanita Vanaga (IZM)
Atbildīgā persona
Sandra Pīlāte (IZM)
Izsludināšanas datums
04.10.2023. 14:32

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Alla Ļvova
Patiešām labs projekts!
08.10.2023. 07:06
Alla Ļvova
Ja tas nozīmē, ka tiks nodrošināta agrīna diagnostika, un īpašie bērni parastajās izglītības iestādēs faktiski apgūs speciālo programmu (ieklaujoša izglītība). Ja tas nozīmē, ka bērni ar dzirdes traucējumiem vienkārši tiks sūtīti uz parastajām skolām, kā savulaik bērni ar valodas traucējumiem, tad NĒ!
08.10.2023. 07:33