Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ar likumprojektā ietvertajiem grozījumiem tiek plānots atrisināt vairākas konstatētās problēmas:
1. Šobrīd informācija par nodokļu maksātāja reitingu ir pieejama tikai pašam nodokļu maksātājam, kurš labprātīgi var informēt (vai tieši pretēji – neinformēt) savus darījumu partnerus un citas institūcijas par Valsts ieņēmumu dienesta noteikto reitinga novērtējumu. Šāds nosacījums izriet no konfidencialitātes principa, kas liedz Valsts ieņēmumu dienestam izpaust informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas. Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodokļu maksātāju reitingu kopā ar citiem dokumentiem pieprasa kredītiestādes, izskatot uzņēmumu kredīta pieteikumus, valsts un pašvaldības iestādes un uzņēmumi publisko iepirkumu procedūru ietvaros, kā arī reitinga izziņu no komersantiem pieprasa auditorfirmas un grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji, attiecīgi ir identificēta grozījumu nepieciešamība, nosakot, ka ar 2024.gada 1.janvāri Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums būs publiski pieejams. Šāds risinājums cita starp nodrošinās iespēju komersantiem veikt attiecīgā darījumu partnera un darījumu risku izvērtējumu un atturēties no dalības darījumos ar darījumu partneriem ar apšaubāmu reputāciju nodokļu saistību izpildes jomā. Vienlaikus, ņemot vērā, ka minētais risinājums paredz nodokļu maksātāju novērtēšanu (grupēšanu) pēc jauniem Valsts ieņēmumu dienesta noteiktiem kritērijiem, aptverot daudz plašāku izvērtējamās informācijas tvērumu nekā to šobrīd paredz Ministru kabineta noteiktie kritēriji Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku statusa iegūšanai, attiecīgi ir identificēta nepieciešamība atteikties no Padziļinātās sadarbības programmas darbības. Pretējā gadījumā izveidosies situācija, ka ar 2024.gada 1.janvāri būs spēkā divas paralēlas (un atšķirīgas) nodokļu maksātāju novērtēšanas sistēmas.
2. Nepieciešams veikt precizējumus skaidrākai normu interpretācijai attiecībā uz automātisko informācijas apmaiņu starp nodokļu administrācijām, tādējādi uzlabojot automātisko informācijas apmaiņu atbilstoši starptautiskajai praksei.
3. Piemērojot praksē vienotā nodokļu konta regulējumu, ir konstatēts, ka nav iespējams to ieviest/attiecināt ar 2023.gada 1.janvāri uz muitas maksājumiem, līdz ar to ir nepieciešams atlikt regulējuma attiecināšanu uz muitas maksājumiem.
4. Pašlaik informācijas (par noslēgtajiem būvdarbu līgumiem) sniegšanas pienākums ir attiecināms tikai uz līgumiem, kuru līguma summa ir 15 000 euro vai vairāk. Lai risinātu atsevišķas problēmas būvniecības jomā, kuras izraisa apakšuzņēmēju ķēdes, nepieciešams precizēt regulējumu, attiecinot informācijas sniegšanas pienākumu uz visiem iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem (bez līguma summas ierobežojuma).
1. Šobrīd informācija par nodokļu maksātāja reitingu ir pieejama tikai pašam nodokļu maksātājam, kurš labprātīgi var informēt (vai tieši pretēji – neinformēt) savus darījumu partnerus un citas institūcijas par Valsts ieņēmumu dienesta noteikto reitinga novērtējumu. Šāds nosacījums izriet no konfidencialitātes principa, kas liedz Valsts ieņēmumu dienestam izpaust informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas. Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodokļu maksātāju reitingu kopā ar citiem dokumentiem pieprasa kredītiestādes, izskatot uzņēmumu kredīta pieteikumus, valsts un pašvaldības iestādes un uzņēmumi publisko iepirkumu procedūru ietvaros, kā arī reitinga izziņu no komersantiem pieprasa auditorfirmas un grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji, attiecīgi ir identificēta grozījumu nepieciešamība, nosakot, ka ar 2024.gada 1.janvāri Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums būs publiski pieejams. Šāds risinājums cita starp nodrošinās iespēju komersantiem veikt attiecīgā darījumu partnera un darījumu risku izvērtējumu un atturēties no dalības darījumos ar darījumu partneriem ar apšaubāmu reputāciju nodokļu saistību izpildes jomā. Vienlaikus, ņemot vērā, ka minētais risinājums paredz nodokļu maksātāju novērtēšanu (grupēšanu) pēc jauniem Valsts ieņēmumu dienesta noteiktiem kritērijiem, aptverot daudz plašāku izvērtējamās informācijas tvērumu nekā to šobrīd paredz Ministru kabineta noteiktie kritēriji Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku statusa iegūšanai, attiecīgi ir identificēta nepieciešamība atteikties no Padziļinātās sadarbības programmas darbības. Pretējā gadījumā izveidosies situācija, ka ar 2024.gada 1.janvāri būs spēkā divas paralēlas (un atšķirīgas) nodokļu maksātāju novērtēšanas sistēmas.
2. Nepieciešams veikt precizējumus skaidrākai normu interpretācijai attiecībā uz automātisko informācijas apmaiņu starp nodokļu administrācijām, tādējādi uzlabojot automātisko informācijas apmaiņu atbilstoši starptautiskajai praksei.
3. Piemērojot praksē vienotā nodokļu konta regulējumu, ir konstatēts, ka nav iespējams to ieviest/attiecināt ar 2023.gada 1.janvāri uz muitas maksājumiem, līdz ar to ir nepieciešams atlikt regulējuma attiecināšanu uz muitas maksājumiem.
4. Pašlaik informācijas (par noslēgtajiem būvdarbu līgumiem) sniegšanas pienākums ir attiecināms tikai uz līgumiem, kuru līguma summa ir 15 000 euro vai vairāk. Lai risinātu atsevišķas problēmas būvniecības jomā, kuras izraisa apakšuzņēmēju ķēdes, nepieciešams precizēt regulējumu, attiecinot informācijas sniegšanas pienākumu uz visiem iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem (bez līguma summas ierobežojuma).
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz:
1. lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, noteikt, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošina publiski pieejamu Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu;
2. precizēt normas saistībā ar starptautisko automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā, ņemot vērā Globālā Foruma sniegtās rekomendācijas un starptautisko praksi;
3. noteikt pienākumu galvenajam būvdarbu veicējam un visiem tā apakšuzņēmējiem iesniegt iekļaušanai vienotajā elektroniskās darba laika uzskaites datubāzē informāciju par visiem ar saviem apakšuzņēmējiem iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem bez līguma summas ierobežojuma (pašlaik informācijas sniegšanas pienākums ir attiecināms tikai uz līgumiem, kuru līguma summa ir 15 000 euro vai vairāk);
4. atlikt Muitas likuma 1.panta 4.punktā minēto muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā līdz 2025.gada 1.janvārim.
1. lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, noteikt, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošina publiski pieejamu Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu;
2. precizēt normas saistībā ar starptautisko automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā, ņemot vērā Globālā Foruma sniegtās rekomendācijas un starptautisko praksi;
3. noteikt pienākumu galvenajam būvdarbu veicējam un visiem tā apakšuzņēmējiem iesniegt iekļaušanai vienotajā elektroniskās darba laika uzskaites datubāzē informāciju par visiem ar saviem apakšuzņēmējiem iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem bez līguma summas ierobežojuma (pašlaik informācijas sniegšanas pienākums ir attiecināms tikai uz līgumiem, kuru līguma summa ir 15 000 euro vai vairāk);
4. atlikt Muitas likuma 1.panta 4.punktā minēto muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā līdz 2025.gada 1.janvārim.
Politikas jomas
Budžeta un finanšu politika; Nodokļu politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
28.02.2022. - 14.03.2022.
Informācija
E-pasts: elina.pentjusa@fm.gov.lv
Tālr.: 27846820
Tālr.: 27846820
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Visas fiziskās personas, kurām ir pienākums veikt muitas maksājumus.
Ieviešot vienoto nodokļu kontu, nodokļu maksātājiem tika vienkāršots attiecīgu nodokļu maksājumu ieskaitīšanas un administrēšanas process, piemēram, nodokļu maksātājiem vairs nav nepieciešamības meklēt konkrēto nodokļu kontu, lai veiktu nodokļu samaksu. Saistībā ar likumprojektā noteikto muitas nodokļa maksātāji ar vienoto nodokļu kontu izveidotās priekšrocības varēs sākt tikai ar 2025.gada 1.janvāri, nevis ar 2023.gada 1.janvāri, kā bija plānots.
Ieviešot vienoto nodokļu kontu, nodokļu maksātājiem tika vienkāršots attiecīgu nodokļu maksājumu ieskaitīšanas un administrēšanas process, piemēram, nodokļu maksātājiem vairs nav nepieciešamības meklēt konkrēto nodokļu kontu, lai veiktu nodokļu samaksu. Saistībā ar likumprojektā noteikto muitas nodokļa maksātāji ar vienoto nodokļu kontu izveidotās priekšrocības varēs sākt tikai ar 2025.gada 1.janvāri, nevis ar 2023.gada 1.janvāri, kā bija plānots.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
Attiecībā uz nodokļu maksātāju reitinga novērtējumu
Komersanti (juridiskās personas) un zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības un individuālie uzņēmumi, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu.
Attiecībā uz atteikšanos no Padziļinātās sadarbības programmas darbības
Nodokļu maksātāji - padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki (71 dalībnieks, kas ir līmenī Zelts; 363 dalībnieki, kas ir līmenī Sudrabs; 5227 dalībnieki, kas ir līmenī Bronza. Informācija par dalībnieku skaitu pieejama: https://www.vid.gov.lv/lv/padzilinatas-sadarbibas-programma-1)
Attiecībā uz starptautisko automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā
Likumprojektā ietvertie grozījumi attieksies galvenokārt uz nodokļu maksātājiem, kuri saskaņā ar likuma 70. pantu atbilst termina “finanšu iestāde” definīcijai.
Attiecībā uz būvdarbu līgumiem
Personas, kas atbilstoši likuma 107. un 108.pantam ir uzskatāmi par galvenajiem būvdarbu veicējiem vai to apakšuzņēmējiem, sniegs informāciju par iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem ar visiem saviem apakšuzņēmējiem vai attiecīgi būvniecības ierosinātāju bez līguma summas ierobežojuma, proti, no 0.01 euro.
Komersanti (juridiskās personas) un zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības un individuālie uzņēmumi, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu.
Attiecībā uz atteikšanos no Padziļinātās sadarbības programmas darbības
Nodokļu maksātāji - padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki (71 dalībnieks, kas ir līmenī Zelts; 363 dalībnieki, kas ir līmenī Sudrabs; 5227 dalībnieki, kas ir līmenī Bronza. Informācija par dalībnieku skaitu pieejama: https://www.vid.gov.lv/lv/padzilinatas-sadarbibas-programma-1)
Attiecībā uz starptautisko automātisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā
Likumprojektā ietvertie grozījumi attieksies galvenokārt uz nodokļu maksātājiem, kuri saskaņā ar likuma 70. pantu atbilst termina “finanšu iestāde” definīcijai.
Attiecībā uz būvdarbu līgumiem
Personas, kas atbilstoši likuma 107. un 108.pantam ir uzskatāmi par galvenajiem būvdarbu veicējiem vai to apakšuzņēmējiem, sniegs informāciju par iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem būvdarbu līgumiem ar visiem saviem apakšuzņēmējiem vai attiecīgi būvniecības ierosinātāju bez līguma summas ierobežojuma, proti, no 0.01 euro.
Sagatavoja
Elīna Pentjuša (FM)
Atbildīgā persona
Baiba Bāne (FM)
Izsludināšanas datums
24.02.2022. 18:32
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts