Projekta ID
25-TA-195Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šobrīd spēkā esošā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) 39. panta otrās daļas 1. punkts izslēdz operatīvās darbības subjektus no to personu loka, par ko Finanšu izlūkošanas dienests (turpmāk – FID) var sniegt informāciju Novēršanas likuma subjektiem.
Savukārt Likumprojekta 9. pants paredz grozījumu šajā normā, ievērojami paplašinot tās tvērumu un iekļaujot arī 56. un 62. pantā minētos gadījumus. Tāpat ir izslēgts normas tvēruma sašaurinājums, kas paredz, ka Novēršanas likuma subjekti tiek informēti par gadījumiem, kad informācija tiek sniegta izmeklēšanas iestādēm vai prokuratūrai.
Vēršam uzmanību, ka Likumprojekta 9. pantā ietvertā 39. panta otrās daļas 1. punkta redakcija aptver arī informācijas sniegšanu operatīvās darbības subjektam atbilstoši Novēršanas likuma 55. panta 11 daļai, operatīvās darbības subjekta informācijas pieprasījumus atbilstoši Novēršanas likuma 56. panta pirmajai daļai, kā arī Novēršanas likuma 56. panta 11 daļā minētos gadījumus, kad Finanšu izlūkošanas dienests sniedz informāciju valsts drošības iestādēm. Iekšlietu ministrijas ieskatā ir nepieciešams saglabāt šobrīd spēkā esošo ierobežojumu, kas paredz, ka Novēršanas likuma subjektiem netiek sniegta informācija par operatīvās darbības subjektu, tai skaitā valsts drošības iestāžu veiktajiem informācijas pieprasījumiem un saņemto informāciju.
Valsts drošības iestāžu likuma 2. pants nosaka, ka valsts drošības iestādes ir arī operatīvās darbības subjekti. Operatīvās darbības subjektu īstenotie pasākumi galvenokārt notiek slēpti, neinformējot personas pret kurām tie vērsti un operatīvo darbības subjektu un to amatpersonu pienākums ir nodrošināt operatīvās darbības slepenību, lai veiksmīgi īstenotu Operatīvās darbības likumā minēto mērķu sasniegšanu.
Ņemot vērā operatīvās darbības subjektu, tai skaitā valsts drošības iestāžu darbības specifiku, un ievērojot Valsts drošības iestāžu likumā un citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktās informācijas aizsardzības prasības, faktus par informācijas sniegšanu operatīvās darbības subjektam, vai informāciju par operatīvās darbības subjektu veiktajiem informācijas pieprasījumiem nevar sniegt Novēršanas likuma subjektiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Likumprojekta 9. pantu, liedzot FID sniegt informāciju Novēršanas likuma subjektiem par operatīvās darbības subjektu veiktajiem informācijas pieprasījumiem, kā arī faktu, ka FID ir sniedzis tiem informāciju.
Savukārt Likumprojekta 9. pants paredz grozījumu šajā normā, ievērojami paplašinot tās tvērumu un iekļaujot arī 56. un 62. pantā minētos gadījumus. Tāpat ir izslēgts normas tvēruma sašaurinājums, kas paredz, ka Novēršanas likuma subjekti tiek informēti par gadījumiem, kad informācija tiek sniegta izmeklēšanas iestādēm vai prokuratūrai.
Vēršam uzmanību, ka Likumprojekta 9. pantā ietvertā 39. panta otrās daļas 1. punkta redakcija aptver arī informācijas sniegšanu operatīvās darbības subjektam atbilstoši Novēršanas likuma 55. panta 11 daļai, operatīvās darbības subjekta informācijas pieprasījumus atbilstoši Novēršanas likuma 56. panta pirmajai daļai, kā arī Novēršanas likuma 56. panta 11 daļā minētos gadījumus, kad Finanšu izlūkošanas dienests sniedz informāciju valsts drošības iestādēm. Iekšlietu ministrijas ieskatā ir nepieciešams saglabāt šobrīd spēkā esošo ierobežojumu, kas paredz, ka Novēršanas likuma subjektiem netiek sniegta informācija par operatīvās darbības subjektu, tai skaitā valsts drošības iestāžu veiktajiem informācijas pieprasījumiem un saņemto informāciju.
Valsts drošības iestāžu likuma 2. pants nosaka, ka valsts drošības iestādes ir arī operatīvās darbības subjekti. Operatīvās darbības subjektu īstenotie pasākumi galvenokārt notiek slēpti, neinformējot personas pret kurām tie vērsti un operatīvo darbības subjektu un to amatpersonu pienākums ir nodrošināt operatīvās darbības slepenību, lai veiksmīgi īstenotu Operatīvās darbības likumā minēto mērķu sasniegšanu.
Ņemot vērā operatīvās darbības subjektu, tai skaitā valsts drošības iestāžu darbības specifiku, un ievērojot Valsts drošības iestāžu likumā un citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktās informācijas aizsardzības prasības, faktus par informācijas sniegšanu operatīvās darbības subjektam, vai informāciju par operatīvās darbības subjektu veiktajiem informācijas pieprasījumiem nevar sniegt Novēršanas likuma subjektiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Likumprojekta 9. pantu, liedzot FID sniegt informāciju Novēršanas likuma subjektiem par operatīvās darbības subjektu veiktajiem informācijas pieprasījumiem, kā arī faktu, ka FID ir sniedzis tiem informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt, aizstājot vārdu "skaidrās" ar vārdu "skaidras".
Piedāvātā redakcija
Aizstāt 7. panta trešajā daļā vārdus "kapitālsabiedrības, kas nodarbojas ar ārvalstu valūtas skaidras naudas pirkšanu un pārdošanu" ar vārdiem "valūtu tirdzniecības sabiedrības".
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt, aizstājot vārdu "sistēmām" ar vārdu "sistēmās". Veikt līdzīgu precizējumu arī anotācijas 11. lappusē.
Piedāvātā redakcija
1) kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas sniedz Finanšu izlūkošanas dienestam šā panta pirmajā daļā minēto informāciju vai nodrošina piekļuvi informācijas sistēmās uzkrātai informācijai tiešsaistē vai automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā;
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ievērojot likumprojektā paredzēto Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 54.panta regulējumu, atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktā noteiktajam, lūdzam likumprojektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
2. un 3. lappusē precizēt, aizstājot vārdu "tirdzniecību" ar vārdu "tirdzniecības".
Piedāvātā redakcija
Arī valūtu tirdzniecības sabiedrības var tikt izmantotas NILLTPF shēmās: 1) lai mainītu līdzekļu veidu, tādējādi veidojot garākas darījumu ķēdes, kuras grūtāk izsekot; 2) lai samainītu mazāka nomināla banknotes, kas iegūtas noziedzīgu darījumu ceļā pret lielāka nomināla banknotēm.
[...]
Atbilstoši Latvijas Bankas veiktajam sektorālajam novērtējumam 2023. gadā Latvijā darbojās 15 valūtu tirdzniecības sabiedrības, no kurām piecas tika novērtētas kā vidēji augsta riska, desmit – vidēji zema riska.
[...]
Atbilstoši Latvijas Bankas veiktajam sektorālajam novērtējumam 2023. gadā Latvijā darbojās 15 valūtu tirdzniecības sabiedrības, no kurām piecas tika novērtētas kā vidēji augsta riska, desmit – vidēji zema riska.
6.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta Sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 4. sadaļu “Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu” atbilstoši Valssts kancelejas izstrādātājām vadlīnijām “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā” (Pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment) 62.lp.
Likumprojekta 13. pants paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt: 1) kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas sniedz Finanšu izlūkošanas dienestam šā panta pirmajā daļā minēto informāciju vai nodrošina piekļuvi informācijas sistēmām uzkrātai informācijai tiešsaistē vai automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā;
2) kārtību, kādā Finanšu izlūkošanas dienests pieprasa un saņem šā panta pirmajā daļā minēto informāciju vai piekļūst informācijas sistēmās uzkrātai informācijai;
3) informācijas sistēmas, attiecībā uz kurām to pārzinim ir pienākums Finanšu izlūkošanas dienestam nodrošināt šā panta pirmajā daļā minēto informācijas pieejamību automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā;
4) šā panta pirmajā daļā minētās informācijas apjomu, kas Finanšu izlūkošanas dienestam ir pieejama automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā informācijas sistēmās.
Savukārt šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumi Nr. 1092 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldību institūcijas sniedz informāciju Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam” pēc būtības neatbilst likumprojekta 13. pantā ietvertajam deleģējumam.
Ņemot vērā minēto, aicinām papildināt anotācijas 4. sadaļu, skaidri norādot: vai būs jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi un vai Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumi Nr. 1092 zaudēs spēku vai tiks grozīti.
Likumprojekta 13. pants paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt: 1) kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas sniedz Finanšu izlūkošanas dienestam šā panta pirmajā daļā minēto informāciju vai nodrošina piekļuvi informācijas sistēmām uzkrātai informācijai tiešsaistē vai automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā;
2) kārtību, kādā Finanšu izlūkošanas dienests pieprasa un saņem šā panta pirmajā daļā minēto informāciju vai piekļūst informācijas sistēmās uzkrātai informācijai;
3) informācijas sistēmas, attiecībā uz kurām to pārzinim ir pienākums Finanšu izlūkošanas dienestam nodrošināt šā panta pirmajā daļā minēto informācijas pieejamību automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā;
4) šā panta pirmajā daļā minētās informācijas apjomu, kas Finanšu izlūkošanas dienestam ir pieejama automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā informācijas sistēmās.
Savukārt šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumi Nr. 1092 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldību institūcijas sniedz informāciju Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam” pēc būtības neatbilst likumprojekta 13. pantā ietvertajam deleģējumam.
Ņemot vērā minēto, aicinām papildināt anotācijas 4. sadaļu, skaidri norādot: vai būs jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi un vai Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumi Nr. 1092 zaudēs spēku vai tiks grozīti.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Pārcelt Finanšu izlūkošanas dienestu, kas ir tiešās pārvaldes iestāde, pie valsts un pašvaldību institūcijām
Piedāvātā redakcija
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu izlūkošanas dienests, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Latvijas Banka
Finanšu izlūkošanas dienests, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Latvijas Banka
8.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Precizēt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
