Atzinums

Projekta ID
23-TA-3294
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
23.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
15.1. mērķis – līdz 2025. gada 30. jūnijam apstiprinātas saistības vismaz 4 723 589 euro apmērā no šo noteikumu 11. punktā noteiktā finansējuma;
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir izvērtējusi plānotos grozījumus 2023. gada 24. oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr. 609 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumu projekts) un sniedz savus komentārus un iebildumus.

2024. gada 15. janvārī Centrālā finanšu un līgumu aģentūrā tika iesniegti jauno projektu pieteikumi atbilstoši prasībām, kādas ir noteiktas MK noteikumu Nr. 609 spēkā  esošajā redakcijā. Ar plānotajiem grozījumiem Ekonomikas ministrija būtiski maina projektu īstenošanas nosacījumus, kas nav pieļaujami un neatbilst labas pārvaldības praksei.

LDDK iebilst pret noteikumu projekta 2. punktu, kurā tiek izteikts 15.1. apakšpunkts šādā redakcijā:
“15.1. mērķis – līdz 2025. gada 30. jūnijam apstiprinātas saistības vismaz 4 723 589 euro apmērā no šo noteikumu 11. punktā noteiktā finansējuma;"
Skaidrojam, ka ar grozījumiem plānotais mērķis paredz, ka līdz 2025. gada 30. jūnijam ir jāapstiprina saistības vismaz 90% apmērā no Investīcijas ietvaros kopējā pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma. Savukārt, spēkā esošā MK noteikumu redakcija nosaka, ka līdz 2025. gada 30. septembrim sadarbības tīkliem jāpiešķir atbalsts 70% apmērā no Investīcijas ietvaros kopējā pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma. Līdz ar to arī projekta pieteikumā plānotā sasniedzamā uzraudzības mērķa izpilde, kas tiek noteikta proporcionāli investīcijas ietvaros sasniedzamajam mērķi, neatbilst virzītajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 609. Vēršam uzmanību, ka, veicot izmaiņas projekta pieteikumā saskaņā ar noteikumu grozījumu 2. punktu, projekta pieteicējam līdz 2025. gada 30. jūnijam būs jāsasniedz uzraudzības mērķis un projektā jāuzņemas finansējuma saistības 90% apmērā no projektam pieejamā atveseļošanās fonda finansējuma. Šāds uzraudzības mērķa un projekta finansējuma saistību izpildes grafiks, kas paredz, ka pēdējam projekta īstenošanas gadam, kad ir vislielākā darbību īstenošanas intensitāte, tiek atvēlēts finansējums 10% apmērā, nav loģisks un nepieciešams saglabāt Investīcijas ietvaros sasniedzamo mērķi proporcionāli MK noteikumu Nr. 609 spēkā esošajai redakcijai.
Priekšlikums: atstāt 15.1. apakšpunktu spēkā esošajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
Atstāt 15.1. apakšpunktu spēkā esošajā redakcijā.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
47. Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, kas attiecināmas uz projekta vadību, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Iebildums
LDDK iebilst pret noteikumu projekta 26. punktu, kurā tiek izteikts 47. punkts šādā redakcijā:
"47. Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, kas attiecināmas uz projekta vadību, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."

Skaidrojam, ka spēkā esošā MK noteikumu Nr. 609 redakcija paredz, ka projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Ar plānotajiem grozījumiem izmaksu ierobežojumos tiek iekļautas arī ārpakalpojumu izmaksas, kas attiecas uz projektu vadību un administrēšanu, tajā skaitā grāmatvedības, juridisko, lietvedības u.c. pakalpojumu izmaksas. Tādejādi ar noteikumu grozījumiem tiek būtiski mainīti projekta īstenošanas finansiālie nosacījumi, kas projekta pieteicējam, sagatavojot pieteikumu, nebija zināms un kas rada risku, ka projekta pieteicējs projektu vispār nevar īstenot. Ekonomikas ministrijas piekoptā prakse, ka īsi pēc projektu pieteikumu iesniegšanas tiek mainīti projektu īstenošanas finansiālie nosacījumi, nav pieļaujama, neatbilst labai pārvaldībai un neatbilst tiesiskās paļāvības principam.

Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti vienlīdzīgi nosacījumi piesaistot projekta vadības personālu uz darba vai uzņēmuma līguma pamata un iepērkot projekta vadību ārpakalpojumā, un ka tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips, priekšlikums izteikt MK noteikumu Nr. 609 grozījumu 26. punktu sekojošā redakcijā:
“47. Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, neskaitot juridisko, grāmatvedības, testēšanas un izstrādes, lietvedības un tulkošanas pakalpojumu izmaksas, kurus sadarbības tīkls iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti sadarbības tīkla darbības nodrošināšanai, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
Piedāvātā redakcija
“47. Šo noteikumu 42.1.1. un 42.1.3. apakšpunktā noteikto izmaksu, neskaitot juridisko, grāmatvedības, testēšanas un izstrādes, lietvedības un tulkošanas pakalpojumu izmaksas, kurus sadarbības tīkls iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti sadarbības tīkla darbības nodrošināšanai, kopsumma nedrīkst pārsniegt 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām."
3.
Noteikumu konsolidētā versija
60. Sadarbības tīkls uzkrāj un reizi gadā kopā ar progresa pārskatu vadības informācijas sistēmā iesniedz šādu ar viedās specializācijas jomu saistītu informāciju:
Iebildums
LDDK iebilst pret noteikumu projekta 29. punktu, kas paredz nozīmīgi palielināt 60. punktā noteiktās informācijas apjomu, kas jāapkopo sadarbības tīklam.

Skaidrojam, ka MK noteikumos Nr.609 noteiktās atbalstāmās darbības neparedz īstenot tiešus atbalsta pasākumus jaunu tehnoloģiju radīšanai, jaunu produktu izstrādei, patentu un patentu pieteikumu sagatavošanai, licences un licences līgumu noslēgšanai, preču zīmju izstrādei, dizainparaugu reģistrācijai. Līdz ar to nav saprotams, kādēļ šādu informācija tiek pieprasīta no sadarbības tīkliem. Neskatoties uz to, ka sadarbības tīkla projekti tiek īstenoti viedās specializācijas jomās, nevar uzlikt par pienākumu sadarbības tīkliem uzkrāt datus, kas neizriet no projektu darbībām, lai Ekonomikas ministrijas vajadzībām nodrošinātu viedās specializācijas jomu monitoringu.

Priekšlikums
Lūdzam dzēst no MK noteikumu Nr. 609 grozījumu 29. punkta sekojošu informāciju, kas jāuzkrāj un jāiesniedz sadarbības tīkliem:
60.1.11.jaunradīto tehnoloģiju skaits;
60.1.12. jaunradīto produktu (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) skaits;
60.1.13. patentu un patentu pieteikumu skaits;
60.1.14. licences un licences līgumu skaits;
60.1.15. preču zīmju (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīmju skaits;
60.1.16. reģistrētu dizainparaugu skaits.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam dzēst no MK noteikumu Nr. 609 grozījumu 29. punkta sekojošu informāciju, kas jāuzkrāj un jāiesniedz sadarbības tīkliem:
60.1.11.jaunradīto tehnoloģiju skaits;
60.1.12. jaunradīto produktu (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) skaits;
60.1.13. patentu un patentu pieteikumu skaits;
60.1.14. licences un licences līgumu skaits;
60.1.15. preču zīmju (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīmju skaits;
60.1.16. reģistrētu dizainparaugu skaits.