Projekta ID
24-TA-521Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot tiesību akta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
1) Lūdzam papildināt 3.4. apakšpunktu, jo arī bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos, piem., upju straujteču biotopu apsaimniekošanai, var būt nepieciešama koku sanesumu vai sagāzumu likvidēšana, bebru aizsprostu likvidēšana (skat. https://www.varam.gov.lv/sites/varam/files/es_biotopi_latvija_rokasgramata_lv_2_izdevums.pdf, 123.-126. lpp. 3260 Upju straujteces un dabiski upju posmi).
2) Lūdzam 3.3. un 3.4. apakšpunktā lietot vienādu terminoloģiju, jo ūdensaugu aizauguma samazināšana faktiski ir tā pati ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana.
2) Lūdzam 3.3. un 3.4. apakšpunktā lietot vienādu terminoloģiju, jo ūdensaugu aizauguma samazināšana faktiski ir tā pati ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rakstiska piekrišana ir saņemama visos virszemes ūdensobjekta vai tās daļas tīrīšanas nolūkos, ne tikai ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos, jo arī virszemes ūdensobjekta tīrīšana kopšanas un uzturēšanas nolūkos ietver tādus ūdensobjekta stāvokli ietekmējošus darbus kā ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana, koku sanesumu vai sagāzumu likvidēšana, bebru aizsprostu likvidēšana, par kuru veikšanu ir jāpiekrīt ūdensobjekta tiesiskajam valdītājam vai īpašniekam vai Aizsardzības ministrijai, ja darbi paredzēti virszemes ūdensobjektā pie valsts aizsardzības nozīmes objektiem. Izņēmums varētu būt attiecībā uz peldošu un nogrimušu atkritumu izvākšanu, nogrimušu vai gultnē nostiprinātu priekšmetu izcelšanu, jo šīs darbības neizmaina ūdensobjekta faktisko stāvokli.
Vienādas terminoloģijas lietošanas nolūkos lūdzam vārdus "ūdensteces vai ūdenstilpes" aizstāt ar vārdiem "virszemes ūdensobjekta", kā tas ir lietots 32. punktā, nosakot, kad rakstiska piekrišana nav nepieciešama.
Vienādas terminoloģijas lietošanas nolūkos lūdzam vārdus "ūdensteces vai ūdenstilpes" aizstāt ar vārdiem "virszemes ūdensobjekta", kā tas ir lietots 32. punktā, nosakot, kad rakstiska piekrišana nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
31. Darbības ierosinātājs saņem rakstisku piekrišanu virszemes ūdensobjekta vai tās daļas tīrīšanai (izņemot peldošu un nogrimušu atkritumu izvākšanai, nogrimušu vai gultnē nostiprinātu priekšmetu izcelšanai), attīrīšanai vai padziļināšanai:
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kā tas ir pamatots pie iebilduma 31. punktam, tiesiskā valdītāja vai īpašnieka, vai Aizsardzības ministrijas rakstiska piekrišana ir saņemama tādu virszemes ūdensobjektu tīrīšanas darbu veikšanai, kas ietekmē ūdensobjekta faktisko stāvokli. Attiecīgi lūdzam svītrot 32. punktā palīgteikumu, ka rakstiska piekrišana nav nepieciešama, ja tiek veikti šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētie tīrīšanas darbi.
Piedāvātā redakcija
32. Šo noteikumu 31. punktā minētā rakstiskā piekrišana virszemes ūdensobjekta tīrīšanai, attīrīšanai vai padziļināšanai nav nepieciešama, ja darbības ierosinātājs ir virszemes ūdensobjekta tiesiskais valdītājs vai īpašnieks.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 33. punktu apvienot ar 34. punktu un attiecināt vispārīgi uz virszemes ūdensobjektu tīrīšanu, jo abos punktos minētie nosacījumi ir attiecināmi uz abiem noteikumos minētajiem ūdensobjektu tīrīšanas nolūkiem.
Vēršam uzmanību, ka 3.3. apakšpunktā nav pateikts, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanu kopšanas un uzturēšanas nolūkos nevar veikt īpaši aizsargājamā dabas teritorijās vai mikroliegumos, kā arī nav pateikts, ka 3.4. apakšpunktā minētā virszemes ūdensobjekta tīrīšana ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos attiektos vienīgi uz ūdensobjektiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās vai mikroliegumos, kā tas netieši izriet no 34. punktā minētajiem nosacījumiem. Tāpat 5. punkts tieši paredz, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanas, attīrīšanas vai padziļināšanas darbus var veikt arī īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, mikroliegumā vai, ja ūdensobjekts reģistrēts dabas datu pārvaldības sistēmā kā īpaši aizsargājamo sugu dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops, ievērojot attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo un sugu un biotopu aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasības.
Abu veidu virszemes ūdensobjektu tīrīšanas definīcijā (3.3. un 3.4. apakšpunkts) tiek lietota dažāda terminoloģija, lai gan darbības veids un tā ietekme ir vienāda, piem., attiecībā uz ūdensaugiem - ūdensaugu aizauguma samazināšana vai ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana. Tāpat arī tīrīšanas darbi, kur tiek likvidēti koku sagāzumi vai koku apauguma novākšana, ja tiek izmantota motortehnika, rada līdzīgu ietekmi.
Ņemot vērā minēto, īpaši svarīgi ir 34.1. apakšpunktā noteikto ierobežojumu tīrīšanas darbiem putnu ligzdošanas periodā attiecināt uz visu virszemes ūdensobjektu tīrīšanu neatkarīgi no tā nolūka. Tāpat arī 34.6. apakšpunktā minētais nosacījums, ka ja ūdensobjekta krastā atrodas dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrēta īpaši aizsargājamas sugas dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops, šajā teritorijā neveido tehnikas un tīrīšanas darbu laikā no ūdensobjekta izņemto materiālu novietni, ir attiecināms uz abiem tīrīšanas darbu nolūkiem.
33. un 34. punkta apvienošana vienā punktā atvieglos arī noteikumu piemērošanu.
Vēršam uzmanību, ka 3.3. apakšpunktā nav pateikts, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanu kopšanas un uzturēšanas nolūkos nevar veikt īpaši aizsargājamā dabas teritorijās vai mikroliegumos, kā arī nav pateikts, ka 3.4. apakšpunktā minētā virszemes ūdensobjekta tīrīšana ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos attiektos vienīgi uz ūdensobjektiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās vai mikroliegumos, kā tas netieši izriet no 34. punktā minētajiem nosacījumiem. Tāpat 5. punkts tieši paredz, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanas, attīrīšanas vai padziļināšanas darbus var veikt arī īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, mikroliegumā vai, ja ūdensobjekts reģistrēts dabas datu pārvaldības sistēmā kā īpaši aizsargājamo sugu dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops, ievērojot attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo un sugu un biotopu aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasības.
Abu veidu virszemes ūdensobjektu tīrīšanas definīcijā (3.3. un 3.4. apakšpunkts) tiek lietota dažāda terminoloģija, lai gan darbības veids un tā ietekme ir vienāda, piem., attiecībā uz ūdensaugiem - ūdensaugu aizauguma samazināšana vai ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana. Tāpat arī tīrīšanas darbi, kur tiek likvidēti koku sagāzumi vai koku apauguma novākšana, ja tiek izmantota motortehnika, rada līdzīgu ietekmi.
Ņemot vērā minēto, īpaši svarīgi ir 34.1. apakšpunktā noteikto ierobežojumu tīrīšanas darbiem putnu ligzdošanas periodā attiecināt uz visu virszemes ūdensobjektu tīrīšanu neatkarīgi no tā nolūka. Tāpat arī 34.6. apakšpunktā minētais nosacījums, ka ja ūdensobjekta krastā atrodas dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrēta īpaši aizsargājamas sugas dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops, šajā teritorijā neveido tehnikas un tīrīšanas darbu laikā no ūdensobjekta izņemto materiālu novietni, ir attiecināms uz abiem tīrīšanas darbu nolūkiem.
33. un 34. punkta apvienošana vienā punktā atvieglos arī noteikumu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
1) Lūdzam 33. punktu apvienot ar 34. punktu un attiecināt vispārīgi uz virszemes ūdensobjektu tīrīšanu, jo abos punktos minētie nosacījumi ir attiecināmi uz abiem noteikumos minētajiem ūdensobjektu tīrīšanas nolūkiem. Skat. pamatojumu pie 33. punkta.
2) Apvienojot abus punktus vienā punktā, lūdzam 34. punktā ietverto par sertificēta eksperta sagatavotajā darba plānā izvirzīto nosacījumu ievērošanu noteikt atsevišķā apakšpunktā, papildinot ar sertificēta eksperta atzinumā ietverto prasību ievērošanu, līdzīgi kā tas ir noteikts 35.8. apakšpunktā attiecībā uz virszemes ūdensobjekta padziļināšanu, un izteikt šādā redakcijā:
"ja ir saņemts šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētais plāns vai šo noteikumu 28. punktā minētais atzinums, tīrīšanas darbu gaitā ievēro plānā ietvertos nosacījumus vai atzinumā izvirzītās prasības;".
2) Apvienojot abus punktus vienā punktā, lūdzam 34. punktā ietverto par sertificēta eksperta sagatavotajā darba plānā izvirzīto nosacījumu ievērošanu noteikt atsevišķā apakšpunktā, papildinot ar sertificēta eksperta atzinumā ietverto prasību ievērošanu, līdzīgi kā tas ir noteikts 35.8. apakšpunktā attiecībā uz virszemes ūdensobjekta padziļināšanu, un izteikt šādā redakcijā:
"ja ir saņemts šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētais plāns vai šo noteikumu 28. punktā minētais atzinums, tīrīšanas darbu gaitā ievēro plānā ietvertos nosacījumus vai atzinumā izvirzītās prasības;".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot 34.3. apakšpunktu, jo to, ka ir jāievēro attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo un sugu un biotopu aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasības, jau paredz 5. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot 35.3. apakšpunktu, jo to, ka ir jāievēro attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo un sugu un biotopu aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasības, jau paredz 5. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu piemērošanas skaidrībai, kāda sertificēta eksperta atzinums šajā gadījumā ir saņemams, lūdzam 28.1. apakšpunktā precizēt, ka ir iesniedzams sugu grupā: zivis sertificēta eksperta atzinums.
Eksperti tiek sertificēti atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumiem Nr. 267 "Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība", un šo noteikumu 3. punkts noteic, ka sertifikātu izsniedz par noteiktu sugu grupu, sugu vai biotopu grupu, kur viena no sugu grupām ir zivis.
Eksperti tiek sertificēti atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumiem Nr. 267 "Sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtība", un šo noteikumu 3. punkts noteic, ka sertifikātu izsniedz par noteiktu sugu grupu, sugu vai biotopu grupu, kur viena no sugu grupām ir zivis.
Piedāvātā redakcija
28.1. uz zivju resursiem, septiņu darbdienu laikā pēc iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saņemšanas Valsts vides dienests pieprasa darbības ierosinātājam papildus šo noteikumu 26. punktā minētajai informācijai iesniegt sugu grupā: zivis sertificēta eksperta atzinumu par virszemes ūdensobjekta tīrīšanas vai padziļināšanas darbu iespējamo ietekmi uz zivju resursiem un veicamajām rīcībām tās mazināšanai. Ja nepieciešams, Valsts vides dienests pieprasa valsts zinātniskajam institūtam "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts" izvērtēt saņemto atzinumu. Ja minētais atzinums apstiprina padziļināšanas darbu negatīvo ietekmi uz zivju resursiem, Valsts vides dienests pieprasa valsts zinātniskajam institūtam "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts" zivsaimnieciskās ekspertīzes atzinumu. Izdevumus, kas saistīti ar sertificēta eksperta atzinuma un minētās institūcijas izvērtējuma sagatavošanu, sedz darbības ierosinātājs.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
23.2. apakšpunktā nav noteikts, ka tas ir darba plāns, bet virszemes ūdensobjekta tīrīšanas plāns, kurš ir jāizstrādā, ja ūdensobjekts tiks tīrīts ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkā. Lūdzam redakcionāli precizēt 2. pielikuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Plānā ietveramā informācija virszemes ūdensobjekta tīrīšanai ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkā
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt 2. pielikuma 6. punktu atbilstoši normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai.
Piedāvātā redakcija
6. Dabas vērtību apraksts potenciāli ietekmētajos ūdensobjektos, t.sk. īpaši aizsargājamās dabas teritorijas un mikroliegumi, īpaši aizsargājamās sugas, zivīm un citiem organismiem nozīmīgas dzīvotnes, īpaši aizsargājami biotopi, ģeoloģiskie un ģeomorfoloģiskie dabas pieminekļi un ar tiem saistītie ierobežojumi.
