Atzinums

Projekta ID
24-TA-166
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' rezervētais finansējums prioritārajam pasākumam “Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)” ir paredzēts Ukrainas atbalsta pasākumiem un šogad Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA) būs Ukrainas rekonstrukcijas projektu ieviesēja, uzskatām, ka nav pamatojuma finansējuma pārdalei jaunu amata vietu (speciālistam, kas nodarbojas ar finanšu uzskaites jautājumiem, juristam, kā arī speciālistam, kas nodarbojas ar Ukrainas rekonstrukcijas jautājumiem) izveidei Ārlietu ministrijas centrālajā aparātā un attiecīgi Ministru kabineta rīkojuma projekta 1.1.2.apašpunkts ir jāsvītro, vienlaikus precizējot anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 22.augusta instrukcijas Nr.4 “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 11.2.apakšpunktu atsevišķu programmu (apakšprogrammu) neveido vienreizējam vai īstermiņa pasākumam, lūdzam pārskatīt un precizēt norādīto informāciju rīkojuma projekta 1.3.apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.punkts paredz finansējuma noteiktā apmērā novirzīšanu konkrētiem pasākumiem un ir 1.2.apakšpunktā norādītā finansējuma sadalījums, tad lūdzam to pārcelt uz 1.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.3.punkts paredz finansējuma pārdali CFLA 100 000 euro apmērā Čerņihivas apgabala rekonstrukcijas plānošanai, Čerņihivas apgabala ekspertu kapacitātes celšanai un rekonstrukcijas objektu neatkarīgai būvuzraudzībai. Norādām, ka Ārlietu ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par Latvijas iesaisti Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, rekonstrukcijā” (23-TA-3165) attiecībā uz minēto pasākumu noradīts, ka 2023.gadā Vides aizsardzības un reģionālā attīstības ministrija (turpmāk -VARAM) īstenoja projektu saistībā ar Čerņihivas apgabala ekspertu kapacitātes celšanu teritoriju attīstības plānošanas jautājumos un 2024. gadā nepieciešams turpināt projektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot, kura institūcija šogad projektu turpinās un būs finansējuma izlietotāja, gadījumā, ja VARAM, tad attiecīgi jāprecizē Ministru kabineta rīkojuma projekts un jāparedz finansējuma pārdale uz VARAM budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.punkts paredz uzdevumu CFLA sagatavot un noslēgt līgumus ar šā rīkojuma 2.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem. Norādām, ka 2.3.apakšpunktā un arī anotācijā nav norādīts finansējuma saņēmējs, turklāt 2.4.apakšpunkts ir par finansējumu pašai CFLA, līdz ar to ir precizējama punkta redakcija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz finansējuma pārdali CFLA noteiktā apmērā konkrētiem pasākumiem, attiecīgi nebūs iespējama pārdale starp tiem un Ministru kabineta rīkojuma projekta 5.punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā minēts, ka 4 300 000 euro ir paredzēti iemaksām EPF no Ārlietu ministrijai rezervētajiem 11,4 miljoniem euro, kas saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” paredzēti pasākumiem Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai, kā arī anotācijas 1.2. sadaļā minēts nacionālās iemaksas Eiropas Miera mehānismā (European Peace Facility) (turpmāk – EPF), kura ietvaros tiek nodrošināts atbalsts arī Ukrainas bruņotajiem spēkiem, tādējādi stiprinot to spējas aizsargāt Ukrainas teritoriālo integritāti un suverenitāti un tās iedzīvotājus pret plaša mēroga militāru agresiju, respektīvi var secināt, ka atbalsts Ukrainai ir paredzēts cita starpā.
Par vienreizējiem izdevumiem, kuriem finansējums piešķirts ārpus fiskālās telpas, uzskata 
vienreizējos izdevumus Ukrainas atbalstam. Attiecīgi lūdzam apliecināt un tekstā viennozīmīgi to atrunāt, ka iemaksas EPF 4,3 milj. euro apmērā tiks izmantotas tikai Ukrainas atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nav saprotams, kādēļ anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts: "CFLA noslēgtajiem līgumiem ar šā rīkojuma 2.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem nav piemērojami Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”, jo finansējums šiem subjektiem tiek piešķirts finansēšanas līguma formā atbalsta pasākumu īstenošanai Ukrainā." 
Paskaidrojam, ka CFLA nav MK noteikumu Nr.104 subjekts, bet ir uzskatāma par pasūtītāju Publisko iepirkumu likuma (PIL) izpratnē, līdz ar to CFLA iepirkuma līgumu slēgšanai piemērojams PIL, nevis MK noteikumu Nr.104 regulējums.
Attiecīgi lūdzam precizēt minēto teikumu un papildināt anotāciju ar izvērstāku skaidrojumu par publisko iepirkumu regulējuma attiecināšanu attiecībā uz CFLA plānoto līgumu noslēgšanu ar rīkojuma projekta 2.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem. Proti, skaidrojot, pirmkārt, vai CFLA, slēdzot līgumus ar Ministru kabineta rīkojuma 2.punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem, ir attiecināms publisko iepirkumu regulējums, un, otrkārt, vai uz Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.punktā minēto finansējuma saņēmēju veiktiem iepirkumiem attiecināms MK noteikumu Nr.104 regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka no Ministru kabineta rīkojuma projekta izriet, ka ir paredzēta valsts budžeta līdzekļu piešķiršana t.sk., Latvijas uzņēmēju nevalstiskajām organizācijām un biedrībai “Centrs MARTA”, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar izvērtējumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta pazīmēm un secinājumu, vai attiecīgā finansējuma piešķiršanā ir konstatējams komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts tiek piešķirts organizāciju nesaimnieciskai darbībai un ir iespējams nošķirt plānoto valsts budžeta finansējumu šai nesaimnieciskajai darbībai no to saimnieciskās darbības, tad attiecīgā finansējuma piešķiršanā nebūtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegto informāciju lūdzam pārcelt uz 6.2.apakšpunktu, strukturējot informāciju sadalījumā pa ministrijām, kā arī vienlaikus:
1. norādot CFLA īstenotajiem pasākumiem paredzētā finansējuma apmēru un sniedzot tā pamatojumu;
2. papildinot Satiksmes ministrijai ar detalizētu aprēķinu vai vismaz pieņēmumiem, kā noteikts nepieciešamais finansējuma apmērs digitālā memoranda ieviešanai, kā arī paskaidrojot pēc būtības, ko tas paredz;
3. papildinot ar nepieciešamā finansējuma detalizētu aprēķinu jaunu amata vietu izveidei;
4. sniedzot pamatojumu konkrētajam finansējuma apmēram nacionālajām iemaksām Eiropas Miera mehānismā, jo arī anotācijas 1.3.sadaļā sniegtajā informācijā nav norādīts aktuālais Latvijas iemaksu apmērs.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 7.punktā sniegto informāciju, sniedzot skaidrojumu par papildu amata vietu skaitu Ārlietu ministrijā (turpmāk - ĀM) un CFLA, kā arī norādot, ka amata vietas ir terminētas un svītrojot informāciju par CFLA attīstības sadarbības aģentūras funkcijas izpildei jau izveidotajām divām amata vietām. Vienlaikus norādām, ka no sniegtās informācijas par ĀM nav saprotams vai eksperta amata vieta darbam Eiropas Komisijas Kaimiņattiecību politikas un paplašināšanās sarunu ģenerāldirektorātā darbam ar Ukrainas jautājumiem būs papildus, ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2023.gada 2.junija rīkojuma Nr.329 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ārlietu ministrijas budžetu” anotācijas 3.sadaļā bija norādīts, ka 2023.gadā eksperta amata vieta tiks nodrošināta, nemainot kopējo amata vietu skaitu ĀM resorā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam informāciju par papildus nepieciešamo finansējumu 2024.gadā norādīt kolonnā "izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam"
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto prioritāro pasākumu, attiecīgi par to informāciju sniedzot anotācijas 3.sadaļā pie citas informācijas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta nosaukumu un 1.2. apakšpunktu, CFLA vietā norādot Finanšu ministriju, kā arī 1.2.apkšpunktā precizējot Finanšu ministrijas budžeta apkšprogrammas nosaukumu 38.01.00 “Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija” un 4.punktā svītrojot “(CFLA)”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” sniegt informāciju piedāvātajā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“Apropriācijas pārdale tiks veikta no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritāram pasākumam “Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)” rezervētā finansējuma.”