Atzinums

Projekta ID
21-TA-1408
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
17.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
VPVKAC vienuviet sniedz vairāku valsts pārvaldes pakalpojumu turētāju (valsts pārvaldes iestāžu) pakalpojumus. VPVKAC minimālais sniegto pakalpojumu grozs ar katru gadu tiek papildināts ar jauniem un jauniem valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumiem. Uzskatām, ka VPVKAC darbības nodrošināšanas dotācijas (fiksētās un mainīgās daļas) apmēram jābūt tādam, kas segtu pašvaldības izdevumus vismaz daļu no VPVKAC darbinieku atalgojumu, ņemot vērā, ka VPVKAC darbinieki sniedz valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumus.
Fiksētās dotācijas daļas samazināšana uz 1200 EUR ir nesamērīgi liela, kuru pašvaldībai nāksies kompensēt no sava budžeta. Piemēram, salīdzinot jauno finansējuma modeli ar iepriekšējo,  Bauskas novada Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centriem (tajā skaitā Rundāles VPVKAC, Iecavas VPVAKC, Vecumnieku VPVKAC)  pēc 2020. gada rezultātiem redzams, ka finansējuma samazinājums būtu 3,89 reizes (no 34500 EUR uz 8872 EUR), 2021. gada finansējuma samazinājums būtu 2,25 reizes (no 34500 EUR uz 15347 EUR
Piedāvātā redakcija
 12.Darbības nodrošināšanas fiksētā daļa - fiksēta summa, ko ik gadu pašvaldībai piešķir 2400 euro apmērā... tālāk kā tekstā
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu anotāciju ar informāciju, kādas ir bijušas pašvaldību uzturēšanas izmaksas pēc 2021.gada 1.jūlija, kāda ir tendences.Vēršam uzmanību, ka, pašvaldībām apvienojoties, VPVKAC darbinieku skaits un uzturēšanas izdevumi faktiski nesamazinās, bet dotācijas apmērs gan.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
 Vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka pašvaldībām paredzētā dotācija ir nemainīga visus trīus gadus un netiek plānots to palielināt, pret ko kategoriski iebilstam. Jau šobrīd VARAM  uzskata pakalpojumu sniegšanu, bet reālās izmaksas gan darbinieku atalguojumam, gan VPVKAC uzturēšanai nav apkopotas. Pēc vispusīas analīzes VARAM būtu anotācijā jāatspoguļo reālās summ, ko iegulda pašvaldības un tad solidāri jāpalielina budžeta dotācija.

 Pašvaldībām savlaicīgi nav zināma arī dotācijas darbības nodrošināšanas mainīgā daļa, kas apgrūtina pašvaldības budžeta plānošanu kārtējam un turpmākajiem gadiem. Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka, pieejamās dotācijas apjoms ir ierobežots un var mainīties nākamajos gados, tāpēc ministram ir tiesības pārdalīt naudas vienību skaitu. Vēršam uzmanību, ka šajā gadījumā mainīga daļa vairāk būs atkarīga no ministra rīkojumā noteiktā naudas vienību skaita, nekā no VPVKAC sniegto pakalpojumu skaita.

Mainīgās daļas dotācija kopā ar fiksēto dotāciju neatsvērs iepriekšējā finansējuma modeļa dotāciju. 2021. gadā no sniegtajiem pakalpojumiem ļoti liels īpatsvars bija Covid-19 sertifikātu izsniegšana, ja turpmākajos gados sertifikātu izsniegšana samazināsies, tad pakalpojumu skaita kritums būs ievērojams un finansējums pēc jaunā modeļa ievērojami kritīsies. Piemēram 2021. gadā kopējais pakalpojumu skaits Bauskas VPVKAC bija 5275 t.sk. Covid-19 sertifikāti 2932, starpība 2343 pakalpojumi, pēc jaunā modeļa finansējums par pakalpojumiem bez Covid-19 sertifikātiem ir 3543 EUR (6475 EUR vietā), samazinājums 1,83 reizes.
Mainīgās daļas naudas vienība 1 EUR par pakalpojumu ir neadekvāti mazs. Lai motivētu darbiniekus sniegt vairāk pakalpojumus mainīgo daļu būtu nepieciešams paaugstināt 2 (divas) reizes.
             Par jaunā dotācijas modeļa maiņu bija neieciešams informēt pašvaldību savlaicīgi, jo pašvaldība budžetu jau ir saplānojusi. Pārejai no viena dotācijas modeļa uz otru ir nepieciešams pārejas laiks, lai redzētu kā jaunais modelis darbojas.
 
Piedāvātā redakcija
VARAM veikt aprēķinus un no 2023.gada reāli palielināt budžeta dotācijas apmēru