Atzinums

Projekta ID
23-TA-1695
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
07.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ir nepieciešams samazināt valsts un pašvaldību pasta korespondences izdevumus, izmantojot elektronisko dokumentu sniegtās priekšrocības ar tām juridiskajām un fiziskajām personām, kas lieto Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, bet nav aktivizējuši Oficiālo elektronisko adresi, vienlaikus nodrošinot valsts izveidotās Oficiālās elektroniskās adreses masveida lietojumu.
Piedāvātā redakcija
8. pantā veikt šādus grozījumus: 
Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ir nepieciešams samazināt valsts un pašvaldību pasta korespondences izdevumus, izmantojot elektronisko dokumentu sniegtās priekšrocības ar tām juridiskajām un fiziskajām personām, kas lieto Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, bet nav aktivizējuši Oficiālo elektronisko adresi, vienlaikus nodrošinot valsts izveidotās Oficiālās elektroniskās adreses masveida lietojumu.
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar jaunu 12.2. punktu šādā redakcijā:
"Paziņo Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājiem, kas nav aktivizējuši oficiālo elektronisko adresi, elektroniskās deklarēšanās sistēmā citu publiskās pārvaldes iestāžu elektroniskos dokumentus, ja minētās iestādes to lūdz."
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valstij piekritīgās mantas sastāvā ietilpst arī bezīpašnieka  un bezmantinieka nekustamie īpašumi, nekustamo īpašumu atzīst par bezmantinieka mantu (nekustamo īpašumu) ierosinot mantošanas procedūru, tā kā bezmantinieka mantai nav mantinieku, kas citos gadījumos ierosina mantošanas procedūras uzsākšanu, bet valsts ilgstoši nerūpējas par sev piekritīgajiem nekustamajiem īpašumiem, lai gan valsts informāciju sistēmās ir ziņas par Latvijas valstspiederīgā nāves reģistrācijas faktu (Fizisko personu reģistrs), kā arī ir ziņas vai konkrētajam nelaiķim Zemesgrāmatā vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā ir reģistrēti nekustamie īpašumi, t.sk. valsts neierosina procedūru, kuras rezultātā nekustamos īpašumus atzīst par bezmantinieka mantu, tādējādi gadiem ilgi šie nekustamie īpašumi neatgriežas civiltiesiskajā apritē, kā arī pastāv augsts risks, ka šādus īpašumus izkrāpj un tālāk pārdod, par ko liecina arī publiski izskanējušās ziņas.

Bezīpašnieka nekustamo īpašumu identifikāciju jau šobrīd ir iespējams pilnībā automatizēt, t.sk. veicot ierakstus Zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma kadastra informācijas sistēmā. Bezmantinieka mantas identifikācijai ir nepieciešams nodrošināt mantošanas procesa uzsākšanu, tā kā ir iespējams pilnībā automatizēti savietot Latvijas valsts piederīgā nāves fakta reģistrācijas faktu ar personai Zemesgrāmatā vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā reģistrētajiem nekustamajiem īpašumiem, tad ir jāparedz arī tālākās procedūras, kurās automatizēti vai manuāli valsts nodrošina, ka tiek laicīgi identificēti bezmantinieka nekustamie īpašumi, kas ir valstij piekritīgā manta un laicīgi tiek veiktas tālākās darbības ar šiem nekustamajiem īpašumiem. Kurai valsts institūcijai tiek noteikti konkrēti pienākumi ir vērtējams, bet nav pieļaujama esošās situācijas turpināšanās, kad nav skaidri noteikts, kura valsts institūcija ir atbildīga par valstij piekritīgo nekustamo īpašumu laicīgu identifikāciju.
Piedāvātā redakcija
"3) nodrošina bezmantinieka nekustamo īpašumu atzīšanas procesa par valstij piekritīgo mantu  uzsākšanu, nodrošina bezīpašnieka nekustamo īpašumu identifikāciju kā valstij piekritīgo mantu, uzskaita valstij piekritīgo mantu, nodrošina kontroli par tās realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un ieņēmumu iemaksu valsts budžetā atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktajai kompetencei."