Atzinums

Projekta ID
22-TA-2932
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumos Nr. 141 "Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu"" (turpmāk – projekts) mērķis ir noteikt, ka pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmā nosaka tādus studiju rezultātus, kas nodrošina programmas absolventu spēju atbildīgi, droši izvēlēties un lietot informācijas tehnoloģijas darba uzdevumu veikšanai un mūžizglītībai, kā arī digitālā satura iegūšanai, radīšanai un koplietošanai. Vienlaikus paredzot attiecīgu pārejas regulējumu minēto prasību ietveršanai pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmās. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumu Nr. 141 "Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu" (turpmāk – standarts) 2.2. apakšpunkts paredz, ka pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmu stratēģiskie mērķi ir veicināt zināšanu un prasmju (arī patstāvīgās mācīšanās prasmju) apguvi, kas nodrošina ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvi un sekmē konkurētspēju mainīgos sociālekonomiskajos apstākļos. Savukārt Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" (turpmāk – klasifikācija) 1. punkts noteic, ka klasifikācija nosaka Latvijas izglītības klasifikāciju, tai skaitā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņiem atbilstošus zināšanu, prasmju un kompetenču aprakstus. Proti, vispārīgos studiju programmās sasniedzamos studiju rezultātus (iegūstamās zināšanas, prasmes un kompetences) noteic klasifikācijas 1. pielikuma 2. tabula. Projekta 1. punktā paredzētais nosaka vispārīgos sasniedzamos studiju rezultātus. Vienlaikus jāuzsver, ka standarts nosaka pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmu satura prasības, nevis sasniedzamos studiju rezultātus, proti, iegūstamās zināšanas, prasmes un kompetences. Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija neatbalsta projekta virzību un aicina projektā ietverto regulējumu iekļaut klasifikācijā, tādējādi nodrošinot izglītības tiesiskā regulējuma skaidrību un loģisku izklāstu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir minēts, ka studiju programmās jāparedz digitālo prasmju kā caurviju prasmju apguve gan atbilstoši studiju līmenim, gan studiju programmas saturam, kā arī studiju programmās jāplāno arī atbilstošu digitālo prasmju un kompetenču apguve, attiecīgi augstākos studiju līmeņos tiek apgūtas sarežģītākas vai padziļinātas prasmes pētniecībai un profesionālajai darbībai. Projektā ietvertais regulējums ir identisks ar Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu"" un Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumos Nr. 512 "Noteikumi par otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu"" paredzēto, tādējādi neparedzot, ka zemākajā studiju līmenī apgūstamas vienkāršākas digitālās prasmes un kompetences.
Piedāvātā redakcija
-