Atzinums

Projekta ID
22-TA-3580
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projektu papildināt ar 2.punktu par Iekšlietu ministrijai  (Finanšu izlūkošanas dienestam) nepieciešamo papildu finansējumu, attiecīgi precizējot rīkojuma projekta punktu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
Jautājumu par papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu Iekšlietu ministrijai  (Finanšu izlūkošanas dienestam) 3.risinājuma īstenošanai 2024. gadā 1 547 164 euro apmērā, 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 418 534 euro apmērā skatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Finanšu izlūkošanas dienests atbalstītā risinājuma īstenošanu varēs nodrošināt tikai tad, ja tam tiks piešķirts papildu finansējums, lūdzam papildināt rīkojuma projekta 2.punkta (precizēts 3.punkts) redakciju ar tekstu: “Ja atbilstoši rīkojuma 2.punktam Iekšlietu ministrijai (Finanšu izlūkošanas dienestam) tiek piešķirts papildu finansējums…”, kā arī izvērtēt termiņu kādā sagatavojams likumprojekts, ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2023.gada 17.marta rīkojumu Nr.130 apstiprinātajā valsts budžeta 2024.gadam likumprojekta sagatavošanas grafikā lēmuma pieņemšana par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2024., 2025. un 2026. gadam paredzēta 2023.gada 29.augustā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Tā kā Konceptuālā ziņojuma projektā VID funkcija tiek sadalīta starp divām struktūrvienībām – VID Muitas pārvaldi un VID Nelegāli iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas pārvaldi, skaidrības nolūkos to nepieciešams skaidri nodalīt, piemēram, Konceptuālā ziņojuma projekta 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz 5.n panta 10. punktu atbildīgā VID struktūrvienība būs VID Nelegāli iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas pārvalde (VID), bet attiecībā uz tā paša pielikuma 3.k panta 5. punktu – kompetentā iestāde ir VID Muitas pārvalde (šobrīd norādīts – VID). Turklāt, Konceptuālā ziņojuma projekta pielikumos tiek lietoti divi saīsinājumi – “VID Muitas pārvalde” un “VID Muita”.
Lūdzam attiecībā uz kompetenci muitas jomā Konceptuālā ziņojuma projekta pielikumos izmantot vienu saīsinājumu: “VID Muitas pārvalde”, jo atsevišķos punktos tiek izmantoti abi minētie saīsinājumi, kā arī precizēt Konceptuālā ziņojuma projekta 2. pielikumu “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz 3.k panta 5. punktu, kā kompetento iestādi norādot VID Muitas pārvaldi.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam:
- Konceptuālā ziņojuma projekta 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” ietvert informāciju par kompetento iestādi attiecībā uz regulas 2. panta 3. un 3.a punktā, 2.a panta 3. punktā un 4. punkta b), c), d) un h) apakšpunktā, 3. panta 3. punktā, 3.b panta 6.b un 6.c punktā, 3.f panta 3. punktā, 3.h panta 3. punktā, 3.i panta 3.c punktā, 3.k panta 4., 5.a un 5.b punktā, 3.m panta 11. punktā, 3.n panta 12. punktā, 5.i panta 2. punktā, 12.b pantā paredzēto izņēmumu piemērošanu, kā arī nav ietverts ne 3.m, ne 3.n pants – ir tikai atsauce “3.m pantu un 3.n pantu aicinām skatīt zemāk”;
- Konceptuālā ziņojuma projekta 4. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr.692/2014 par ierobežojošiem pasākumiem, reaģējot uz Krimas un Sevastopoles nelikumīgo aneksiju” ietvert informāciju par kompetento iestādi attiecībā uz regulas 3. panta a) apakšpunktā paredzēto izņēmumu piemērošanu; un
- Konceptuālā ziņojuma projekta 5. pielikumā “Padomes Regula (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu” ietvert informāciju par kompetento iestādi attiecībā uz regulas 1.a panta 2. punktā, un 1.b panta 3. punktā, 1.f panta 3. punkta g) apakšpunktā paredzēto izņēmumu piemērošanu.
Ja minēto izņēmumu piemērošana Latvijas Republikā netiek paredzēta, skaidrības nolūkos to būtu nepieciešams tieši norādīt Konceptuālā ziņojuma projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt kompetento iestādi Konceptuālā ziņojuma projekta 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz regulas 2. panta 3. punkta a), b), c), d) un e) apakšpunktā, 3.i panta 3.c punktā, 3.k panta 5. punktā, 3.l panta 4 punkta c) apakšpunktā minēto kompetenci, nepārprotami norādot, ka muitas kompetence aprobežojas ar kompetentās iestādes lēmuma par izņēmuma piemērošanu īstenošanu, līdzīgi kā norādīts attiecībā uz 3.g panta 7. punktu (pēc satura identiskā apakšpunktā), jo pretējā gadījumā (ja norāde netiek precizēta) var rasties maldīgs priekšstats par Konceptuālā ziņojuma projektā norādīto attiecībā uz iestāžu kompetences robežām.
Lūdzam Konceptuālā ziņojuma projekta 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz 2. panta 3. punkta a), b), c), d) un e) apakšpunktu, 3.i panta 3.c punktu, 3.k panta 5. punktu, 3.l panta 4 punkta c) apakšpunktu precizēt VID Muitas pārvaldes kompetenci, papildinot ar vārdu “(īstenošana)”.
Kā arī lūdzam Konceptuālā ziņojuma projekta 5. pielikumā “Padomes Regula (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu” attiecībā uz 1.za panta 2. punktu, 1.zc panta 4. punkta c) apakšpunktu precizēt VID Muitas pārvaldes kompetenci, papildinot ar vārdu “(īstenošana)”.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt norādi par kompetento iestādi Konceptuālā ziņojuma projekta 5. pielikumā “Padomes Regula (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu” attiecībā uz regulas 1.e panta 3. punkta g) apakšpunktu, 1.s panta 2. punkta g) apakšpunktu, kā arī 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz regulas 2. panta 3. punkta g) apakšpunktu, jo VID Muitas pārvalde nav tā kompetenta iestāde, kas var izlemt jautājumu par nemilitāru mērķi, nemilitāru galalietotāju vai ar to saistītu tehniskas palīdzības sniegšanu.
Ja VID Muitas pārvalde tiktu noteikta kā kompetentā iestāde attiecībā uz sektorālo sankciju izņēmumu piemērošanu, pamatota lēmuma par atļauju piemērot izņēmumu pieņemšanai VID Muitas pārvaldei būtu nepieciešams iegūt informāciju par tādu apstākļu esību, kuriem pastāvot, attiecīgie izņēmumi būtu piemērojami, kā arī iegūtās informācijas apstrāde, tai skaitā vērtēšana. VID Muitas pārvaldei tā būtu absolūti jauna funkcija, kas nebūtu saderīga ar pašreizējām VID Muitas pārvaldes funkcijām.
Lūdzam Konceptuālā ziņojuma projekta 5. pielikumā “Padomes Regula (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu” attiecībā uz regulas 1.e panta 3. punkta g) apakšpunktu, 1.s panta 2. punkta g) apakšpunktu, kā arī 2. pielikumā “Padomes Regula (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā” attiecībā uz regulas 2. panta 3. punkta g) apakšpunktu ietvert informāciju par kompetento iestādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma V sadaļā “Ietekme uz valsts budžetu” sniegto informāciju par konceptuālajā ziņojumā iekļauto risinājumu realizācijai nepieciešamo valsts finansējumu:
- norādīt konkrētus gadus, kuros ir plānots finansējums vai būs nepieciešams papildu finansējums;
- svītrot 1.risinājumu, ja tā īstenošanai nav nosakāms pieejamais finansējuma apmērs un nav nepieciešams papildu finansējums;
- sniegt detalizētus aprēķinus norādītajam Ārlietu ministrijai papildu nepieciešamajam finansējumam 2.risinājuma realizācijai;
- precizēt pie 3.risinājuma sniegto informāciju, ievērojot, ka Finanšu izlūkošanas dienesta budžets tiek plānots Iekšlietu ministrijas resorā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4. punktu, pārceļot to uz rīkojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pie TAP atkārtotai saskaņošanai nodotās konceptuālā ziņojuma precizētā redakcijas papildu dokumentiem, neskaitot aktuālo pielikumu "Pielikums I konceptuālajam ziņojumam", uz kuru dota atsauce arī ziņojuma tekstā, joprojām ir pievienoti arī 5 atsevišķi pielikumu faili ar pārskatu par Eiropas Savienības regulās noteiktajiem sankciju izņēmumiem un iespējamo atbildību sadalījumu. Ņemot vērā, ka precizētās konceptuālā ziņojuma redakcijas kontekstā šie pielikumi vairs nav aktuāli, kā arī var radīt potenciālus pārpratumus attiecībā uz noteikto kompetento institūciju, lūdzam šos 5 atsevišķos failus nepievienot. Gadījumā, ja šos failus nepieciešams pievienot informatīvi, tad tos būtu attiecīgi jāpārskata un jāprecizē, lai neradītu neatbilstošu priekšstatu par tajos norādīto kompetento institūciju atbildību sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt konceptuāla ziņojuma VI sadaļā “Piemērotākais risinājums” sniegto informāciju par Finanšu izlūkošanas dienestam nepieciešamajām papildu 19 amata vietām, norādot, ka tās tiks nodrošinātas, nepalielinot Iekšlietu ministrijai noteikto kopējo amata vietu skaitu, samazinot budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” plānoto amata vietu skaitu par 19 amata vietām, atbilstoši konceptuālā ziņojuma protokollēmuma projektā paredzētajam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pie TAP atkārtotai saskaņošanai nodotās konceptuālā ziņojuma precizētā redakcijas papildu dokumentiem, neskaitot aktuālo pielikumu "Pielikums I konceptuālajam ziņojumam", uz kuru dota atsauce arī ziņojuma tekstā, joprojām ir pievienoti arī 5 atsevišķi pielikumu faili ar pārskatu par Eiropas Savienības regulās noteiktajiem sankciju izņēmumiem un iespējamo atbildību sadalījumu. Ņemot vērā, ka precizētās konceptuālā ziņojuma redakcijas kontekstā šie pielikumi vairs nav aktuāli, kā arī var radīt potenciālus pārpratumus attiecībā uz noteikto kompetento institūciju, lūdzam šos 5 atsevišķos failus nepievienot. Gadījumā, ja šos failus nepieciešams pievienot informatīvi, tad tos būtu attiecīgi jāpārskata un jāprecizē, lai neradītu neatbilstošu priekšstatu par tajos norādīto kompetento institūciju atbildību sadalījumu.
Piedāvātā redakcija
-