Atzinums

Projekta ID
23-TA-894
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, ņemot vērā, ka Elektronisko sakaru likuma 13.panta piektā daļa noteic, ka: "Ministru kabinets nosaka platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izveides un uzturēšanas kārtību, platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību", bet noteikumu projekta 1. punktā pašlaik iekļautais formulējums ir atšķirīgs: "nodrošināšanas un uzturēšanas kārtību".
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus “noteikumi nosaka” un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 2. punktu un svītrot otro teikumu. Vēršam uzmanību, ka projekta 2. punkta otrais teikums gandrīz tādā pašā redakcijā jau pastāv Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.2.4 apakšpunktā.
Attiecīgi lūdzam izvērtēt arī projektu kopumā, nodrošinot, ka tiesiskais regulējums netiek dublēts un tiek ievērots Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunkta noteikums par to, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 3. punktu un veikt nepieciešamos precizējumus vai sniegt skaidrojumu anotācijā, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr.242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.2.4 apakšpunktam konkrētos uzdevumus Satiksmes ministrijai ir tiesības deleģēt valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" noslēdzot deleģēšanas līgumu, savukārt no noteikumu projekta 3. punkta redakcijas saprotams, ka attiecīgie uzdevumi valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" tiek noteikti ar šo noteikumu projektu. Vēršam uzmanību, ka šķietami nav ņemta vērā jau esošā tiesību normas un tiek radīta vēl viena, atšķirīga, pieeja konkrēto uzdevumu deleģēšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 20. punkta ievaddaļā svītrot vārdu "atvērtos", ņemot vērā, ka noteikumu projekta 20.1.5. apakšpunktā minētie Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes dati un noteikumu projekta 20.1.6. apakšpunktā minētie Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati nav pieejami atvērto datu veidā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 20.1.3. un 20.1.4. apakšpunkts savstarpēji dublē viens otru. Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.1.3. apakšpunktu, savukārt noteikumu projekta 20.1.4. apakšpunktu pārnumurēt kā noteikumu projekta 20.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, izvērtējot un, nepieciešamības gadījumā precizējot, tās "A" un "B" ailes ar mērķi nodrošināt konkretizētu informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2018/1972) 22. panta pārņemšanu attiecīgajās noteikumu projekta vienībās. Vēršam uzmanību, ka Direktīvas 2018/1972 22. pantam ir vairākas apakšvienības, kas visas vienlaicīgi tiek attiecinātas uz vairākiem noteikumu projekta punktiem un to apakšvienībām. Attiecīgi, iesakām:
1) "A" ailē atsevišķi norādīt katru konkrēto, pārņemto Direktīvas 2018/1972 vienību;
2) "B" ailēs norādīt katru attiecināmo noteikumu projekta vienību.
Tādā veidā konkrēti, skaidri un nepārprotami atspoguļojot Direktīvas 2018/1972 tiesību normu pārņemšanu. Vēršam uzmanību, ka pašreizējais skaidrojums nav pietiekami konkrēts un nesniedz pietiekamu informāciju, kas ļautu pilnībā izvērtēt tiesību normu pārņemšanas korektumu.
Piemēram, tiek norādīts, ka ir pārņemts viss Direktīvas 2018/1972 22. pants, bet no tā 22. panta 7. punkta redakcijas izriet pienākums Elektronisko sakaru regulatoru iestāde (“BEREC”) izdod pamatnostādnes, kuras palīdz valsts regulatīvajām un/vai citām kompetentajām iestādēm atbilstoši šim pantam konsekventi īstenot savus pienākumus. Attiecīgi nav nepieciešams pārņemt attiecīgo Direktīvas 2018/1972 vienību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projektu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz terminu "Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija" un saīsinājumu "regulators" vai terminu "ģeogrāfiskās informācijas sistēma" un saīsinājumu "sistēma" u.tml. Minēto lūdzam ievērot gan noteikumu projektā, gan tā anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 5. punkta redakciju un precizēt to, jo šķietami iztrūkst daļa formulējuma vai arī tas ir neprecīzs. Vēršam uzmanību uz to, ka no teksta daļas "Sistēmas slēgtās lietotāji un datu uzturētāji [..]" nav skaidrs vai ar to saprotama kaut kāda sistēmas slēgtā daļa, slēgtā pieeja vai vēl kaut kas cits, tāpēc ir nepieciešams to precizēt, lai nodrošinātu skaidru, saprotamu un nepārprotamu tiesisko regulējumu. Pamatojoties uz noteikumu projekta 8. punktu, šķietami domāta "sistēmas slēgtā daļa".
Vienlaicīgi lūdzam izvērtēt vai noteikumu projekta 8. punktu nav lietderīgi apvienot ar 5. punktu, jo abos ietverts šķietami līdzīgs regulējums attiecībā uz sistēmas struktūru un lietotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt iespējamību noteikumu projekta 7. punktu apvienot ar 2. punktu, jo abos ietverts līdzīgs regulējums attiecībā uz sistēmas finansēšanu.
Piemēram: Sistēmas pārzinis ir Satiksmes ministrija un tā nodrošina sistēmas uzturēšanu, attīstību un finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt noteikumu projekta 17.2. apakšpunktu kontekstā ar 17. punktu, nepieciešamības gadījumā veicot precizējumus. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 17. punktā noteikts, ka Satiksmes ministrija apkopo un iesniedz tā apakšpunktos uzskaitītos datus. Tajā pašā laikā, 17.2. apakšpunktā papildus noteikts pienākums pieprasīt, sagatavot un iesniegt tā apakšpunktos uzskaitītos datus.
Ņemot vērā iepriekš minēto, iesakām izvērtēt vai nav korektāk visas veicamās darbības uzskaitīt vienkopus 17. punktā. Tādā veidā, piemēram, novēršot 17.2. apakšpunktā dublēto iesniegšanas pienākuma, jo tas pamatā noteikts jau 17. punktā. Tāpat, iesakām pārliecināties arī par to vai 17.2. apakšpunktā ir korekti lietot formulējumu "sagatavot", jo atbilstoši 17. punkta redakcijai domājams, ka Satiksmes ministrija tikai pieprasa datus konkrētām institūcijām, kuras tos sagatavo, bet Satiksmes ministrija tos tikai apkopo un ievieto sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā detalizētāk skaidrot, kādi dati tiek izmantoti, lai noteiktu iedzīvotāju skaitu adresē, nepieciešamības gadījumā precizējot projektu. Atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11.panta 12.punktam Fizisko personu reģistrā iekļauj ziņas par personas deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adresi. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā skaidrot, kā tiek noteikts personu skaits adresē, piemēram, tas tiek noteikts, vērtējot, cik personas ir deklarētas konkrētajā adresē, vai tiek ņemti vērā dati par to, cik personas konkrētajā adresē ir reģistrētas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 20.1.5. un 20.1.6. apakšpunktu pārnumurēt kā noteikumu projekta 20.3. un 20.4. apakšpunktu, jo noteikumu projekta 20.1.5. un 20.1.6. apakšpunkts saturiski nav sasaistāms ar noteikumu projekta 20.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 20.2. punktu, tiesību normā konkrēti nosakot, tieši kādus atvērtos datus plānots iegūt un izmantot par "uzņēmumu reģistru", vai precizēt anotāciju, ietverot tajā izvērstu skaidrojumu par 20.2. punktā definēto atvērto datumu apjomu un to iegūšanas un izmantošanas mērķi.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam savstarpēji salāgot anotācijā sniegto skaidrojumu par to, ka nepieciešams izstrādāt regulējumu, kas "[..] noteiks PPĢIS saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību." un paralēli skaidroto: "[..] kas paredz noteikt PPĢIS izveides un uzturēšanas kārtību, tās saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību.", lai nodrošinātu to saskaņotību un atbilstību noteikumu projekta saturam un anotācijas 1.2.apakšsadaļai.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļu, sniedzot konkrētāku informāciju par projekta būtību. Esošais skaidrojums, īpaši attiecībā uz noteikumu projekta 2. nodaļu ir pārāk vispārīgs. Iesakām to skaidrot konkrētāk, īpaši, ņemot vērā to, ka no anotācijas 5.4. apakšsadaļas izriet tas, ka ar noteikumu projekta 2. nodaļas punktiem tiek pārņemtas Eiropas Savienības tiesību normas, nesniedzot izvērstākus skaidrojumus par to kā tieši tas nodrošināts. Vēršam uzmanību, ka Direktīvas 2018/1972 22.pants satur arī tādus praktiska rakstura noteikumus tīkla izvērsuma ģeogrāfiskai apsekošanai kā, piemēram, valsts regulatīvās un/vai citas kompetentās iestādes pienākumu apsekot tīklu ģeogrāfisko izvērsumu, kas spēj nodrošināt platjoslu (22. panta 1. punkta 1. daļa), kas, šķiet, tiešā veidā nav saistīts ar noteikumu projektu. Attiecīgi ir ieteicams izanalizēt un skaidrot kā tieši Direktīvas 2018/1972 22. pants pārņemts noteikumu projektā, lai būtu nodrošināta pilnīga un korekta noteikumu projekta izpratne. Tāpat no noteikumu projekta redakcijas izriet arī konkrētu datu, datu apjoma uzturēšana, sīkāk neskaidrojot kāpēc nepieciešami tieši tādi dati, tieši tādā apjomā un to nozīme. Tajā skaitā, piemēram, par to, kas tieši saprotams ar datiem par Latvijas kultūras institūcijām. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2018/1972).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai noteikumu projekts tiešām neietekmē nevienu sabiedrības grupu, nepieciešamības gadījumā papildinot anotācijas 2. sadaļu. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta redakcijas šķietami izriet tā ietekme, piemēram, uz elektronisko sakaru komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas un nepieciešamības gadījumā papildināt anotācijas 7. daļu. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta redakcijas šķietami izriet arī, piemēram, Satiksmes ministrijas iesaiste projekta izpildē.
Piedāvātā redakcija
-