Atzinums

Projekta ID
22-TA-3361
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
25.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 54. lpp. ir sniegta informācija par augstas gatavības projekta  PSKUS vēsturisko korpusu atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai īstenošanu. Ņemot vērā, ka MK sēdes protokollēmuma projekts paredz finanšu līdzekļus ieguldīt PSKUS pamatkapitālā, aicinām papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju par ēku, kuru rekonstrukcijai finansējumu plānots izlietot,  piederību un gadījumā, ja ēkas pieder valstij, lūdzam sniegt informāciju par tiesiskajām attiecībām starp valsti un PSKUS, uz kuru pamata PSKUS veic ieguldījumus citai personai piederošā nekustamajā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No Informatīvā ziņojuma 25. lpp. ietvertās tabulas ir secināms, ka ar MK sēdes protokollēmumu tiek piedāvāts pārdalīt valsts budžetā 2022. gadam piešķirto, bet neizlietoto finansējumu, kas sākotnēji ticis plānots RPNC vajadzībām nepieciešamās ēkas atsavināšanai un PSKUS autostāvvietai nepieciešamās ēkas atsavināšanai valstij,  izmantojot to ieguldīšanai RAKUS pamatkapitālā (un vēlākai zemes gabalu iegādei) un PSKUS pamatkapitālā (augstas gatavības projektu sadārdzinājuma segšanai). Informatīvajā ziņojumā jau norādīts, ka gan 1.1. apakšsadaļā aprakstītā nekustamā īpašuma iegādei RPNC vajadzībām, gan 1.3. apakšsadaļā aprakstītā nekustamā īpašuma iegādei PSKUS vajadzībām valsts budžeta 2022.gadam paskaidrojošajos dokumentos norādīti konkrēti mērķi, kuriem piešķirtais valsts budžeta finansējums ir izmantojams. Ņemot vērā minēto, PKC ieskatā, ir konstatējama neatbilstība starp valsts budžetā piešķirtā finansējuma norādīto mērķi un informatīvajā ziņojumā plānoto finansējuma izlietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā ir aprakstītas Veselības ministrijas veiktās darbības, lai atsavinātu divus privātpersonām piederošus nekustamos īpašumus (zemes gabalus) Hipokrāta ielā, Rīgā,  atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajai kārtībai un mērķiem, izpildot Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdē (prot. Nr.51, 97.§) lemto (informatīvais ziņojums “Par SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras sakārtošanu”). Informatīvajā ziņojumā piedāvātais risinājums paredz, ka zemes gabalu iegādi īsteno RAKUS, nevis Veselības ministrija, kas ir pretrunā  Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdē (prot. Nr.51, 97.§) izskatītajā informatīvajā ziņojumā analizētajam un piedāvātajam risinājuma variantam – “uzsākt normatīvajos aktos noteiktās darbības, kas saistītas ar  zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2117 un zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2079 atsavināšanu veselības aizsardzības vajadzībām par labu valstij”.  PKC norāda, ka uz zemes gabaliem atrodošās ēkas ir valsts, nevis RAKUS īpašumā, tādejādi, ja zemes gabalus iegādāsies RAKUS, tiks turpinātas dalītā īpašuma attiecības (esošo zemes īpašnieku vietā iestāsies RAKUS). Tāpat jānorāda, ka informatīvajam ziņojumam pievienotie SIA “Eiroeksperts” 2022.gada 31.oktobra novērtējumi atspoguļo nekustamo īpašumu tirgus (patieso) vērtību. Minētajos novērtējumos ir norādīta patiesās vērtības definīcija, proti, patiesā vērtība ir aprēķināta cena, par kuru jānotiek darījumam ar aktīviem vai saistībām starp konkrētām informētām un ieinteresētām pusēm, un kas atspoguļo attiecīgās šo pušu intereses. Tā kā sākotnēji tika plānota zemes gabalu atsavināšana par labu valstij, bet Informatīvajā ziņojumā ir paredzēts, ka nekustamos īpašumus iegādāsies cita juridiska persona – RAKUS (tādejādi iegūstot pilnīgas varas tiesības pār zemes gabaliem, ar visām tiesībām valdīt un lietot tos, iegūt no tiem visus iespējamos labumus),  Informatīvo ziņojumu nepieciešams papildināt  ar piedāvātā risinājuma izvērtējumu, īpaši attiecībā uz zemes gabalu novērtējumu atbilstību darījumam starp citiem subjektiem un ar citu tiesisko pamatu, kā arī atspoguļojot tālāko rīcību tiesisko attiecību sakārtošanai (dalītā īpašuma pārtraukšanai).
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums (turpmāk – Pārvaldības likums) precīzi nosaka publiskas personas kapitālsabiedrību pārvaldībā iesaistīto institūciju kompetenci. Atbilstoši Pārvaldības likuma 62. pantam un 66. panta pirmās daļas devītajam punktam dalībnieku sapulce, nevis Ministru kabinets ir institūcija, kas lemj par valsts kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielināšanu. Tādejādi norādām, ka nav nepieciešams Ministru kabineta lēmums par  RAKUS pamatkapitāla palielināšanu, veicot mantisko ieguldījumu naudā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu informatīvā ziņojuma  pārskatāmību, lūdzam numurēt lapaspuses un ziņojumā iekļautās tabulas.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā minēto nekustamo īpašumu iegāde RAKUS vajadzībām ir vērtēta Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdē (prot. Nr.51, 97.§) izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras sakārtošanu”. Ņemot vērā, ka 2022. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību”, īstenojot piespiedu nomas reformu dalītā īpašuma gadījumā, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar vērtējumu, vai pēc reformas stāšanās spēkā nav mainījušies 2021. gada 6.jūlija Ministru kabineta sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā ietvertie apsvērumi privātpersonu īpašumā esošo zemes gabalu iegādei.
Piedāvātā redakcija
-