Atzinums

Projekta ID
24-TA-313
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Koledžu asociācija
Atzinums iesniegts
11.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Izskatot IZM sagatavoto konceptuālo ziņojumu "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju" Latvijas Koledžu asociācija vēlas izteikt sekojošus priekšlikumus:
Kopumā pāreja uz ciklisku institucionālo akreditāciju koledžām ir nepieciešama, jo ļoti ceram un sagaidām, ka tā tiks mazināts procedūru skaits, administratīvais un  finansiāls slogs kāds tas ir patreiz. Īpašu slogu tas rada koledžām, kuras īsteno vairākus studiju virzienus un saistītās, pēctecīgās profesionālās vidējās izglītības programmas. 
Vielaikus bažas rada 19.lpp minētais, ka plānotais akreditācijas process, kas ietvers trīs posmus- atbilstības vērtēšana, kvalitātes vērtēšana un akreditācijas lēmuma pieņemšana  arī cikliskajā institucionālajā koledžu akreditācijā var ilgt no 13-16 mēnešiem.  Un pēc būtības akreditācijas process atbilstoši ziņojumā minētajam ne ar ko būtisku neatšķirsies no augstskolu akreditācijas prasībām, jo ziņojumā nav minēti ne koledžu akreditācijas kritēriji, ne metodikā un vadlīnijās plānotie principi un prasības.

LKA ieskatā nav samērīgi pret visām koledžām, t.sk. tām, kuras īsteno gan īsā cikla augstākās profesionālās izglītības programmas, gan profesionālās vidējās izglītības programmas, nodrošinot pēctecīgu programmu īstenošanu unikālās profesionālajās kvalifikācijās (bieži vienīgās profesionālās augstākās izglītības iestādes valstī) no 4 PKL uz 5 PKL, veic valsts mēroga metodisko darbu, izglīto, sagatavo un  pārkvalificē darba spēku svarīgās STEM- inženierzinību, dabas zinātnes, Informācijas tehnoloģijas, būvniecības, medicīnas, jūrniecības nozarēs un citās  svarīgās jomās, lai primāri apmierinātu Latvijas darba spēka ar vien pieaugošo pieprasījumu, tiek vērtētas tik pat sarežģīta, laikietilpīga un dārga akreditācijas procesa ietvaros. Vēršam uzmanību uz to, ka 2022.gada  grozījumos Profesionālās izglītības likumā un Augstskolu likumā koledžu institucionālais regulējums tika pārnests no Augstskolu likuma uz Profesionālās izglītības likumu (minēts ziņojuma 10.lpp). Vēlamies izteikt priekšlikumu, ka plānotajā koledžu  institucionālās akreditācijas procesā nepieciešams  iesaistīt IKVD un vietējos Latvijas akreditācijas ekspertus (noteikti atbilstības vērtēšanas un kvalitātes vērtēšanas posmos), tas procesu padarītu pieejamāku, tiktu mazināts administratīvais slogs un finansiālās izmaksas.
 
Piekrītam ziņojuma 10.lpp minētajam, ... "Pārejot uz ciklisku institucionālo akreditāciju, ir jāparedz atsevišķs regulējums ... koledžām" tas veidotu skaidrāku izpratni par koledžu svarīgo lomu atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam kvalificēta darba spēka sagatavošanā, prasmju pilnveidē  Latvijas tautsaimniecībai svarīgās nozarēs, kurās ir augsts darba spēka pieprasījums.
Līdz ar to vēlamies rosināt, ka attiecībā uz koledžu cikliskās institucionālās akreditācijas procesu būtu nepieciešams izstrādāt atsevišķu metodiku visiem vērtēšanas posmiem, vadlīnijas un MK noteikumus, kuros ietverti kritēriji  atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 16. 1 un 16. 7 pantos noteiktajam, kā arī tādējādi novērtējot koledžu lomu atbilstoši koledžu statusam.

Atbilstoši ziņojuma 21.lpp minētajam piekrītam, ka svarīgi ir uzlabot akreditācijas procesa kvalitāti, mazināt birokrātiju un resursu sadrumstalotību tādējādi atbilstības vērtēšanas un koledžu akreditācijas procesā nepieciešams nodrošināt sinerģiju ar profesionālās vidējās izglītības izvērtējumu, sadarbojoties Izglītības kvalitātes valsts dienestu.

Ziņojuma 3.1. nodaļā 20.lpp minēts, ka "pāreja uz ciklisku institucionālo akreditāciju notiks pakāpeniski- primāri vērtējamas būtu koledžas, kurās tiek īstenotas arī vidējās profesionālās izglītības programmas..."
Pēc ziņojumā sniegtās informācijas var nojaust, ka indikatīvi tas varētu būt 2025. gada IV ceturksnis  vai 2026. gads. Koledžām būtu svarīgi zināt precīzāku grafiku, kad plānota akreditācijas procesa uzsākšana un kad būs pieejamas metodikas, vadlīnijas un atbilstoši jauni MK noteikumi, lai koledžas varētu pilnvērtīgi sagatavoties akreditācijas procesam.

Ziņojuma 20.lpp. minēts, "ka cikliskas institucionālās akreditācijas modeļa aprobēšanai tiks īstenots izmēģinājuma projekts, kura rezultāti būs līdzvērtīgi pilnvērtīgai institucionālajai akreditācijai". Vai izmēģinājuma projektā paredzēts iesaistīt koledžas?

LKA rosina akceptēt cikliskas institucionālās akreditācijas izmaksu trešo scenāriju, kas paredz to, ka valsts budžeta finansējums sedz visas kvalitātes vērtēšanas procedūras ( 5.2.p., 33.lpp.).

Cikliskas institucionālās akreditācijas plānošanā ņemt vērā koledžās nesen notikušo un šobrīd spēkā esošo studiju virzienu akreditācijas un profesionālo vidējo un arodizglītības programmu akreditācijas rezultātus un termiņus ar mērķi mazināt apgrūtinājumu koledžām ar nelielu laika intervālu kopš iepriekšējām akreditācijām uzsākt gatavot atkal jauna veida un formas pārskata dokumentāciju, ziņojumus utt.
 
Vēlamies izteikt priekšlikumu, ka nepieciešams izstrādāt atvieglotus nosacījumus paredzot, ka atbilstības un kvalitātes vērtēšanas posmā tiks ņemts vērā, ka atsevišķu studiju virzienu akreditācijas process koledžās vēl turpināsies 2025.gadā, kur dokumenti un akreditācijas process norisinās atbilstoši 2018.gada 11.decembra MK noteikumiem Nr. 793.
Piedāvātā redakcija
-