Atzinums

Projekta ID
25-TA-1023
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Noteikumi ietver izplatības ierobežošanas, kontroles un iznīcināšanas pārvaldības pasākumus (​​pielikumu).
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta pielikuma nosaukumu, lai tas atbilstu noteikumu projekta 5.punktā ietvertajai redakcijai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Iebildums
Tā kā Latvijas normatīvajos aktos nav lietots jēdziens "utilizācija", lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta pielikuma 2.punkta D sadaļas virsrakstu, kā arī 2.11. un 2.20.punkta redakciju, vai arī skaidrot, kādas darbības ietver jēdziens "utilizācija" šo noteikumu izpratnē. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Iebildums
Lai nodrošinātu Spānijas kailgliemeža invāzijas efektīvu apkarošanu visa veida nekustamajos īpašumos un apdzīvotajās teritorijās, lūdzam papildināt pielikuma 1.punktu ar 2.punkta A, B, C un D sadaļā minētajiem pasākumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebilstam pret 1.3. sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto skaidrojumu. Lūdzam neatsaukties uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 41. punktu,  jo bioloģiskie atkritumi ir bioloģiski noārdāmo dārzu un parku atkritumi, mājsaimniecību, biroju, sabiedriskās ēdināšanas iestāžu, vairumtizniecības un mazumtirdzniecības vietu pārtikas un virtuves atkritumi un citi tiem pielīdzināmi pārtikas rūpniecības uzņēmumu atkritumi. Minētajā definīcijā nav ieļauti dzīvnieku līķi, līdz ar to Spānijas kailgliemeži (miruši vai dzīvi) nav uzskatāmi par bioloģiskajiem atkritumiem šīs normas izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebilstam pret 1.3. sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto, ka "MK protokollēmumā ietverts uzdevums Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk - KEM) sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju risināt Spānijas kailgliemeža utilizācijas jautājumu, pārskatot esošo normatīvo regulējumu un, izvērtējot iespējas efektīvai un vienotai pieejai visā Latvijā, sagatavot izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas regulējumā.Šāds uzdevums nepieciešams, jo pastāv dažādas interpretācijas par to vai iegūtie Spānijas kailgliemeži ir bioloģiskie atkritumi vai dzīvnieku līķi."  Klimata un enerģētikas ministrija vērš uzmanību uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 3.panta otrās daļas 3.apakšpunktā noteikto, ka  Atkritumu apsaimniekošanas likuma noteikumus nepiemēro, ja citos normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanai ir noteikta cita kārtība un tā attiecas uz dzīvnieku līķiem, ja dzīvnieki miruši citādā veidā, nevis tos nokaujot. Ministrija arī norāda, ka Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikumā iekļautajā atkritumu klasifikatorā nav iekļauti dzīvnieku līķi. 
 
Piedāvātā redakcija
Svītrot tekstu "MK protokollēmumā ietverts uzdevums Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk - KEM) sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju risināt Spānijas kailgliemeža utilizācijas jautājumu, pārskatot esošo normatīvo regulējumu un, izvērtējot iespējas efektīvai un vienotai pieejai visā Latvijā, sagatavot izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas regulējumā.Šāds uzdevums nepieciešams, jo pastāv dažādas interpretācijas par to vai iegūtie Spānijas kailgliemeži ir bioloģiskie atkritumi vai dzīvnieku līķi."
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Klimata un enerģētikas ministrijai sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju sagatavot izmaiņas normatīvajā regulējumā atkritumu apsaimniekošanas jomā, nodrošinot efektīvu un vienotu pieeju valsts teritorijā Spānijas kailgliemežu utilizācijai.
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija iebilst pret protokollēmuma projekta 3.punktu. Klimata un enerģētikas ministrija vērš uzmanību uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 3.panta otrās daļas 3.apakšpunktā noteikto, ka  Atkritumu apsaimniekošanas likuma noteikumus nepiemēro, ja citos normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanai ir noteikta cita kārtība un tā attiecas uz dzīvnieku līķiem, ja dzīvnieki miruši citādā veidā, nevis tos nokaujot. Ministrija vērš uzmanību uz Veterninārmedicīnas likuma 21.1 pantā noteikto, ka pašvaldības nodrošina bezsaimnieka dzīvnieku līķu savākšanu un iznīcināšanu. Tāpēc Atkritumu apsaimniekošanas likums nav attiecināms uz kailgliemežu līķu apsaimniekošanu. Ministrija arī norāda, ka Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikumā iekļautajā atkritumu klasifikatorā nav iekļauti dzīvnieku līķi. 
Ministrija arī vērš uzmanību uz to, ka Latvijā atkritumu apsaimniekošanas jomā nav pieejamas tādas atkritumu apstrādes metodes, kas varētu nodrošināt Spānijas kailgliemeža olu iznīcināšanu. Ministrijas rīcībā nav viennozīmīgas informācijas par biogāzes stacijās un fermentēšanas tuneļos esošo temepetarūras līmeņa pietiekamību, lai invazīvas sugas oliņas nebūtu dzīvotspējigas saražotajā digestātā/kompostā, kas var tikt izplatīts tālāk vidē, tādejādi sekmējot invazīvās sugas vēl plašāku izplatību jau plašākā apmērā citās teritorijās. Ministrijas ieskatā, komposta un digestāta tālāka izmantošana, kura sagatavošanas procesā būs bijuši invazīvas sugas dzīvnieku līķi un to oliņas, kuru dzīvotspēja nebūs pilnīgi izslēgta, var radīt negatīvu ietekmi uz kopējiem ierobežošanas pasākumiem un negatīvu ietekmi uz tausaimniecību kopumā. Faktiski, var tikt panākt pilnīgi pretējs efekts un tikt veicināta kailgiemežu invāzija. 
Piedāvātā redakcija
Svītrot protokollēmuma projekta 3.punktu.