Atzinums

Projekta ID
22-TA-2296
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbalstot noteikumu projektā ietverto risinājumu, kas sašaurina gadījumu skaitu, kad darba devējs var pieprasīt nepieciešamo sertifikātu darba veikšanai, uzskatām, ka ir nepieciešams detalizētāks pamatojums noteikumu projekta anotācijā par minēto apakšpunktu. Šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.662 12.13.4.apakšpunktā ir noteikts kā viens no kritērijiem "darbinieku (amatpersonu) klātienes darba (amata, dienesta) pienākumi, kuri ir kritiski svarīgi sabiedrībai, kā arī uzņēmuma vai iestādes darbības nepārtrauktība nodrošināšanai", kas satura ziņā ir līdzīgs jaunajai piedāvātajai redakcijai. Anotācijā būtu nepieciešams pamatojums, kāpēc nav iespējams saglabāt šobrīd spēkā esošo 12.13.4.apakšpunkta redakciju, kā arī skaidrojumu par darba nespējas kā elementa ietveršanu šajā kritērijā, izskatot arī iespēju dzēst darba nespējas elementu no noteikumu redzakcijas. Tāpat arī vēršam uzmanību, ka pašreiz spēkā esošajā regulējumā šis regulējums ir saistīts tikai ar klātienes darbu, bet jaunajā piedāvājumā šādas norādes vairs nav. Labklājības ministrijas ieskatā šim ir būtiska nozīme normas piemērošanā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No 234. punkta redakcijas tiek svītrota norma, ka tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus ir arī pārslimojušām personām. Tādejādi tiek sašaurināts personu loks, kurām būs tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus. Anotācijā skaidrojuma par šo punktu nav. Vienlaikus 234.punkts paredz, ka personām, kurām minētā sertifikāta nav, ārstniecības iestāde veic Covid-19 testu, ja tas noteikts centra tīmekļvietnē publicētajā algoritmā. Tādejādi testētas tiktu pārslimojušās personas un personas, kuras nav vakcinētas un nav pārslimojušas (nav bijis pozitīvs Covid tests). Jo īpaši tas skar bērnus un personas, kurām ir kontrindikācijas vakcinēšanai. Testu veikšanas nepieciešamība situācijās, kas var būt kritiskas personas dzīvībai vai turpmākai veselībai, nerisina situāciju. Ņemot vērā, ka tiesības uz veselības aprūpi ir ikvienai personai, LM ieskatā, ja tas ir nepieciešams, būtu nosakāms, ka visas personas tiek testētas vai netiek testēta neviena persona. Lūdzam anotācijā skaidrot grozījumu pamatojumu vai svītrot 234.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
2.16.punkta  esošā redakcija nesniedz skaidru priekšstatu, ko nozīmē pilnībā vakcinētaa persona. Anotācijā minēts, ka spēkā esošā definīcija vairs neatbilst jaunākajām starptautisko veselības organizāciju rekomendācijām vakcinācijai pret Covid-19, tādēļ to ir nepieciešams aktualizēt. Tāpat minēts, ka Imunizācijas valsts padome (IVP) aicina turpmāk vairs neuzskaitīt iepriekš saņemtās Covid-19 vakcīnu devas un pārslimošanas faktus un, nozīmējot balstvakcināciju, neveidot sarežģītus Covid-19 vakcinācijas algoritmus, bet turpmāk balstvakcinācijas skaidrojumos un komunikācijā piemērot vienas sezonālās balstvakcīnas principu.
No iepriekš minētā izriet, ka Covid vakcinācija būs sezonāla, bet no MK noteikumu projekta piedāvātās redakcijas un Vakcinācijas rokasgrāmatas (kam ir ieteikuma raksturs) vairs nav saprotams, cik ilgi persona skaitās vakcinēta.  Ņemot vērā, ka no projekta nav viennozīmīgi izprotams, kad persona ir pilnībā vakcinēta, tad nav saprotami vakcinācijas sertifikāta derīguma termiņi. Gan darba devējam, gan nodarbinātajam, kuram tiks pieprasīts uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, šie termiņi ir būtiski. Ja šādu termiņu nav un notiek pāreja uz ikgadēju sezonālu vakcināciju, tad Covid vakcinācija iekļaujama MK 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 ”Vakcinācijas noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekts papildināts ar normu, ka darba devējs var prasīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu citos gadījumos, kurus paredz normatīvo aktu prasības. Lūdzam papildināt anotāciju un minēt normatīvos aktus, kuros ir šie citi gadījumi, vai svītrot 12.13.3. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam apsvērt iespēju papildināt normas tekstu ar norādi, ka termiņam, kuru nosaka nepieciešamās vakcinācijas veikšanai, ir jābūt tādam, lai personai būtu iespēja uzsākt un pabeigt vakcināciju atbilstoši attiecīgās vakcīnas lietošanas instrukcijai/noteikumiem vai papildināt anotācijas tekstu ar informāciju darba devējiem par šīs normas piemērošanas labo un ieteicamo praksi. Tas varētu palīdzēt novērst potenciālās domstarpības starp darba devējiem un darbiniekiem.
Piedāvātā redakcija
-