Atzinums

Projekta ID
22-TA-373
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai uzskaitot noteikumu terminā "mācību organizācija" konkrēta veida mācību organizācijas, visām potenciālajām mācību organizācijām tiek sniegtas vienlīdzīgas iespējas apmācībām izmantot militāros lidlaukus. Ja nē, lūdzam īsumā skaidrot, kāpēc nē un kāpēc šādas iespējas būs tikai konkrēta veida mācību organizācijām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka vienlaikus tiek paredzēts, ka mācību organizācija un gaisa kuģa ekspluatants, kas izmantos militāro lidlauku mācību lidojumu veikšanai, slēdz līgumu ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem par militārā lidlauka vai tās daļas izmantošanu, līgumā iekļaujot informāciju par precīzi noteiktu mācību lidojumu veidu, mācību lidojumiem izmantojamajiem gaisa kuģiem, kā arī piekļuves tiesībām Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja amatpersonām savu tiešo darba pienākumu pildīšanai.
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc ir nepieciešama šāda īpaša vienošanās par tiesību izmantošanu valsts pārvaldes kompetences īstenošanai, vai nepietiek ar jau normatīvajos aktos noteikto kompetenci. No regulējuma un skaidrojuma nav skaidrs, kādas piekļuves tiesības (piekļuve kam?) tiek regulētas un konkrēti kādas kompetences ietvaros tiesības tiek noteiktas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai militāro lidlauku izmantošana būs par maksu vai bez maksas. Ja par maksu, tad kur tā būs noteikta un kāda tā būs. Lūdzam vērtēt, vai saistībā ar šo aspektu nav nepieciešami citi grozījumi normatīvajos aktos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar mērķgrupu uzskaitījumu un ietekmes izvērtējumu, jo regulējums skars dažādu veidu "mācību organizācijas", gaisa kuģu ekspluatantus, lidlaukus, kā arī apmācāmās personas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Tiesību akts un arī projekts paredz virkni atbilstības nosacījumus regulējumam, kas izriet no dažādām regulām civilās aviācijas jomā. Ievērojot minēto, lūdzam atkārtoti vērtēt, vai projekts neparedz tiesību normas, kas paredz atbilstības nodrošināšanu Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
2.1.1 Mācību organizācija – fiziskā un juridiskā persona un iestāde, kura saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumiem Nr.373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus” ir sertificēta kā apstiprinātā, deklarētā vai nacionālā mācību organizācija.
Iebildums
Lūdzam precizēt termina "Mācību organizācija" rakstību un skaidrojumu.
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - MK not. Nr.108) 121.punkts noteic, ka noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā.
Sertifikācijas subjekti un to sertificēšanās pienākums noteikts tieši piemērojamā Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulā (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk - Regula 1178/2011) (konsolidētā redakcija https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02011R1178-20220131) un protams, Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulā (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk - Regula 2018/1139) (konsolidētā redakcija https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02018R1139-20210725).  
Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 373 "Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus" (turpmāk - MK not. Nr.373) 2.punktā ir norādīts, ka noteikumos lietotie termini atbilst terminiem, kas lietoti jau iepriekš minētajos Eiropas Savienības tiesību aktos, proti, tieši piemērojamās regulās.
MK not. Nr.373 4.punkts noteic: "Civilās aviācijas aģentūra:
4.1. sertificē regulas Nr. 1178/2011 10.a. panta 1. punkta pirmajā daļā minētās organizācijas (turpmāk – apstiprinātā mācību organizācija);
4.2. sertificē regulas Nr. 1178/2011 10.a. panta 1. punkta otrajā daļā minētās deklarētās mācību organizācijas (turpmāk – deklarētā mācību organizācija), izsniedzot apliecinājumu par deklarētās mācību organizācijas deklarācijas pieņemšanu;
4.3. sertificē nacionālās mācību organizācijas, kuras vēlas sagatavot lidojumu apkalpes locekļus amatierpilota apliecības vai tādas kvalifikācijas iegūšanai, kas dod tiesības veikt lidojumus ar regulas Nr. 2018/1139 I pielikumā minētajiem gaisa kuģiem (turpmāk – nacionālā mācību organizācija), izsniedzot apliecinājumu par nacionālās mācību organizācijas deklarācijas pieņemšanu, kā arī apstiprina attiecīgās nacionālās mācību organizācijas mācību kursa programmas;.
."
No citētā regulējuma izriet, ka  vārdi "apstiprinātā, deklarētā vai nacionālā mācību organizācija" ir MK not. Nr.373 4.punkta teksta vārdkopu saīsinājumi, kas veidoti atbilstoši MK not. Nr.108 124. un 43.punktam, lai uzlabotu noteikumu teksta uztveramību un skaidrību, taču nav uztverami kā patstāvīgi termini, ko izmantot ārpus MK not. Nr.373 regulējuma tvēruma.
Taču vēršam uzmanību, ka Regulas 1178/2011 2.panta 16. un 24.punktā ietvertas šādas definīcijas:
"16) “apstiprināta mācību organizācija (ATO)” ir organizācija, kas, pamatojoties uz apstiprinājumu, kurš izdots saskaņā ar 10.a panta 1. punkta pirmo daļu, ir tiesīga apmācīt pilotus; 24) “deklarētā mācību organizācija (DTO)” ir organizācija, kas, pamatojoties uz deklarāciju, kura sniegta saskaņā ar 10.a panta 1. punkta otro daļu, ir tiesīga apmācīt pilotus;"
Definīcija "nacionālā mācību organizācija" Regulā 1178/2011 netiek atrunāta.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt termina "mācību organizācija" skaidrojumu, ņemot vērā Regulā 1178/2011 un Regulā  2018/1139 lietoto regulējumu un terminoloģiju un ņemot vērā to, ka definīcija "nacionālā mācību organizācija" nav nostiprināta regulā un nav skaidrs tās tvērums. 
Papildus lūdzam precizēt termina rakstību ar lielo burtu, ņemot vērā to, ka turpmāk tekstā tas tiek lietots ar mazo burtu un arī citi termini tiek rakstīti ar mazo burtu.
Tāpat aicinām neatsaukties uz konkrētu normatīvo aktu, ja regulējuma atsauci iespējams izteikt vispārīgāk, proti, atbilstoši MK not. Nr.108 137.punktā noteikto, ka noteikumu projektā, ja nepieciešams, raksta atsauci, kas norāda uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, kā arī skaidrojuma beigās likt semikolu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
6. Lidojumu organizators ne vēlāk kā 48 stundas pirms militārās aviācijas gaisa kuģa lidojuma iesniedz civilās aviācijas lidlauka administrācijai pieteikumu (pielikums), ja:
Iebildums
Kontekstā ar Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 14.11.2019. sanāksmē nolemto (protokols Nr. 3 2. §), lūdzam izvērtēt iespēju projektā noteikt tikai pieteikuma veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt pieteikuma veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt institūcijas tīmekļvietnē vai vietnē, kur piedāvā e-pakalpojumu, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu attiecībā uz Uzņēmumu reģistra veidlapām.
Aicinām izvērtēt šo risinājumu attiecībā uz MK not. Nr. 750 6. punktā un pielikumā ietverto pieteikuma veidlapu, ņemot vērā to, ka šo veidlapu esat pievienojuši kā atsevišķu datni (*docx), bez atbilstošas strukturēšanas.
Minētais risinājums prasītu papildināt projektu ar vismaz diviem punktiem. Viens - veidlapā iekļaujamās informācijas saturs, apjoms, teksta valodas u.c., bet otrs - kur veidlapa pieejama un kam to ir pienākums izstrādāt, uzturēt aktuālu u.c.. Tāpat būtu projekta 6.punktā svītrojama atsauce uz pielikumu un svītrojams pats pielikums.
Piemēram papildus skatīt Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumu Nr. 313 "Traktortehnikas, tās piekabes, maināmās velkamās iekārtas un maināmā tehnoloģiskā agregāta reģistrācijas kārtība" 83.2 2. apakšpunktu un 83.5 punktu vai Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumu Nr. 352 "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" 3.6. apakšpunktu.
Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 8.punkts noteic, ja iestāde oficiālajā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē publicē veidlapas, tās tiek veidotas vismaz datņu formātā, kas nodrošina iespēju veidlapu lejupielādēt no tīmekļvietnes, aizpildīt un saglabāt bez ierobežojumiem. Iestāde nodrošina skaidrojumu par veidlapu aizpildīšanu. 
Ja augstākminētais risinājums netiek atbalstīts, lūdzam nodrošināt projekta pielikuma - pieteikuma veidlapas strukturēšanu TAP portāla vidē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
21.4 Nacionālie bruņotie spēki, mācību organizācija un gaisa kuģa ekspluatants veic militārā lidlauka atbilstības novērtējumu civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumu veikšanai. Šādam atbilstības novērtējumam ir jābūt dokumentētam un pēc pieprasījuma jāiesniedz valsts aģentūrai “Civilās aviācijas aģentūra” civilās aviācijas uzraudzības nodrošināšanai.
Iebildums
No punkta pirmā teikuma un anotācijas nav skaidri saprotams, kas veic militārā lidlauka atbilstības novērtējumu civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumu veikšanai. Lūdzam vērtēt, kāda ir lidlauka atbildība nodrošinot drošu atbilstošu pakalpojumu. Lūdzam skaidrot, no kāda normatīvā regulējuma atbilstības novērtējuma nepieciešamība izriet, kas šādus atbilstības novērtējumus veic un cik tas maksā, kā arī, vai vērtētājam būs pieeja atbilstības novērtējumam nepieciešamajai informācijai, kas ir lidlauka rīcībā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt lidlauka "Lielvārde" rakstību, jo nosaukumā ir kļūda.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
21.1 Civilās aviācijas gaisa kuģi militārās aviācijas lidlaukus var izmantot mācību lidojumu veikšanai, ja militārās aviācijas lidlauki vai to daļas, ko izmanto šādu mācību lidojumu veikšanai, atbilst šo noteikumu 21. punktā noteiktajiem civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulas (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 VII pielikuma ORA.GEN.140; ORA.GEN.215 un ORA.ATO.140 punkta prasībām
Priekšlikums
Ierosinām teikuma beigās ielikt punktu. 
Papildus vēršam uzmanību, ka jau likuma "Par aviāciju" 29. pantā un arī šajos noteikumos nav ievērota konsekvence likumā nostiprinātā termina "militārais lidlauks" lietojums, tiek lietots arī "militārais aviācijas lidlauks" ar tādu pašu nozīmi. Aicinām saprast, kāds tad būtu pareizais termins un tādu arī lietot. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
21.2 Mācību organizācija un gaisa kuģa ekspluatants, kas izmantos militāro lidlauku mācību lidojumu veikšanai, slēdz līgumu ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem par militārā lidlauka vai tās daļas izmantošanu. Līgumā ir jābūt iekļautai šādai informācijai: precīzi noteiktam mācību lidojumu veidam, mācību lidojumiem izmantojamie gaisa kuģi, piekļuves tiesībām Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja amatpersonām savu tiešo darba pienākumu pildīšanai.
Priekšlikums
Aicinām novērst šādas neprecizitātes:
1) ierosinām punkta pirmajā teikumā aizstāt vārdu "tās"ar vārdu "tā";
2) Normatīvajos aktos vairās no vajadzības izteiksmes lietošanas, jo normatīvajā aktā noteiktās prasības jāievēro neatkarīgi no tā, vai tajā lietota vajadzības izteiksme. Tāpēc ierosinām precizēt punkta otrajā teikumā vārdu "jābūt" izsakot darbības vārdu īstenības izteiksmes tagadnes trešajā personā (t. i., vispārinātas personas formā) - piem., "līgumā iekļauj..". Minētais attiecināms arī uz projekta 21.4punkta otrā teikuma redakciju.;
3) punkta otrajā teikumā nepieciešams precizēt iestādes nosaukumu - valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
21.5 Apkalpojot civilās aviācijas gaisa kuģus, kas izmanto militāros lidlaukus, tiek piemērotas aviodrošības prasības, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes regulā (EK) Nr. 300/2008 (2008. gada 11. marts) par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002,  Komisijas īstenošanas regulā (ES) 2015/1998 (2015. gada 5. novembris), ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā un Komisijas Regulā (ES) Nr. 1254/2009 (2009. gada 18. decembris), ar ko nosaka kritērijus, lai ļautu dalībvalstīm atkāpties no kopējiem pamatstandartiem civilās aviācijas drošības jomā un pieņemt alternatīvus drošības pasākumus.
 
Priekšlikums
Aicinām precizēt regulu nosaukumu (datumu) rakstību līdzīgi kā citos noteikumu punktos.
Piedāvātā redakcija
-