Atzinums

Projekta ID
22-TA-2427
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta anotācijas 1.3. sadaļa pēc būtības nesniedz skaidrojumu par projektā ietverto tiesisko regulējumu un tā nepieciešamību, vien norāda uz to, ka Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumu Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 343) spēkā esošā redakcija ir novecojusi un neatbilst aktuālajai situācijai lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu jomā. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Likuma "Par autoceļiem" 5. panta 6.1 daļas pirmais teikums noteic, ka, lai veiktu pārvadājumus pa autoceļiem un ielām ar tādiem transportlīdzekļiem vai to sastāviem (ar kravu vai pasažieriem vai bez kravas vai pasažieriem), kuru gabarīti, faktiskā masa vai ass slodze pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos pieļaujamos lielumus (smagsvara vai lielgabarīta transportlīdzekļi), nepieciešams saņemt lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju, izņemot šā panta 6.2 daļā minētos gadījumus. Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.1. apakšpunktu, vienlaikus papildinot projektu ar grozījumu, kas paredz svītrot Noteikumu Nr. 343 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 2.2. apakšpunktam normatīvā akta projektu raksta, ievērojot valsts valodas literārās un gramatiskās normas, juridisko terminoloģiju un pareizrakstības prasības. Paskaidrojam, ka no projekta 1.6. apakšpunktā piedāvātās Noteikumu Nr. 343 6.1 punkta redakcijas nav saprotams tajā ietvertais regulējums.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.6. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 6.1 punktu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 5. panta 6.1 daļas pirmajam teikumam, lai veiktu pārvadājumus pa autoceļiem un ielām ar tādiem transportlīdzekļiem vai to sastāviem (ar kravu vai pasažieriem vai bez kravas vai pasažieriem), kuru gabarīti, faktiskā masa vai ass slodze pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos pieļaujamos lielumus (smagsvara vai lielgabarīta transportlīdzekļi), nepieciešams saņemt lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju, izņemot šā panta 6.2 daļā minētos gadījumus. No minētā izriet, ka lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauja nepieciešama arī tādam lielgabarīta un smagsvara pārvadājumam, kas neved kravu. Tādējādi nav saprotams projekta 1.8. apakšpunktā piedāvātajā Noteikumu Nr. 343 6.3 punktā ietvertā regulējuma mērķis.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.8. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumā "Par autoceļiem" tiek lietots termins "lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauja" (nevis "lielgabarīta vai smagsvara transportlīdzekļa pārvadājuma atļauja"). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta tekstu, nodrošinot vienotas terminoloģijas lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka likuma "Par autoceļiem" 5. panta septītā daļa, cita starpā, noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izsniedz lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju. Tādējādi nav pieļaujams projektā paredzēt kārtību, kādā tiek izsniegta lielgabarīta vai smagsvara transportlīdzekļa brauciena atļauja.

Ievērojot minēto, lūdzam visā projekta tekstā svītrot normas, kas paredz kārtību, kādā izsniedz lielgabarīta vai smagsvara transportlīdzekļa brauciena atļaujas, vai paredz citus nosacījumus attiecībā uz lielgabarīta vai smagsvara transportlīdzekļu braucieniem.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka no projekta 1.9. apakšpunktā piedāvātās Noteikumu Nr. 343 6.41. apakšpunkta redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, vai lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauja (turpmāk – atļauja) izsniedzama vienam nedalāmas kravas pārvadājumam noteiktā maršrutā, kas jāveic trīs dienu laikā vai kas ilgst trīs dienas. Informējam, ka normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Veidojot normatīvā akta tekstu, ne tikai jācenšas skaidri un precīzi identificēt subjektu un darbību, bet arī jāizvērtē, vai tiesību normu adresāts, lasot un interpretējot normatīvā akta tekstu, sapratīs tā mērķi (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.9. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 6.41. apakšpunkta redakciju, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt projekta 1.9. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 343 6.42. apakšpunktu, nosakot, ka atļauja tiek izsniegta vairākiem pārvadājumiem uz noteiktu termiņu, kas nav mazāks par četrām dienām un nav ilgāks par 12 mēnešiem (vai citā atbilstošā redakcijā).
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 5. panta 6.1 daļas pēdējam teikumam atļauju sagatavo un izsniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk – Latvijas Valsts ceļi). Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.10. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 67. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka rakstveidā izdots administratīvais akts, cita starpā, satur informāciju par adresātu (fiziskajai personai – vārds, uzvārds, dzīvesvieta vai citas ziņas, kas palīdz identificēt personu; juridiskai personai – nosaukums, adrese, reģistrācijas numurs). Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.12. apakšpunktu, vienlaikus papildinot projektu ar grozījumu, kas paredz svītrot Noteikumu Nr. 343 7.1. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 24. pantam izšķir astoņus administratīvā procesa dalībniekus, tostarp iesniedzēju un pieteicēju. Paskaidrojam, ka ar iesniedzēju saprot privātpersonu, kura vēršas iestādē, lai nodibinātu, grozītu, konstatētu vai izbeigtu konkrētas publiski tiesiskās attiecības (sk. Administratīvā procesa likuma 25. panta pirmo daļu), savukārt ar pieteicēju saprot privātpersonu, kura vēršas tiesā, lai tā veiktu kontroli pār iestādes izdota administratīvā akta vai iestādes faktiskās rīcības tiesiskumu vai lietderības apsvērumiem rīcības brīvības ietvaros, lai izlemtu par publisko tiesību līguma spēkā esamību vai izpildi vai arī konstatētu privātpersonas publiski tiesiskos pienākumus vai tiesības (sk. Administratīvā procesa likuma 31. panta pirmo daļu).

Ievērojot minēto, lūdzam visā projekta tekstā aizstāt vārdu "pieteicējs" ar vārdu "iesniedzējs".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 1.17. apakšpunktā piedāvātās Noteikumu Nr. 343 7.7. apakšpunkta redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, vai minētais apakšpunkts paredz, ka atļaujā iekļauj informāciju par atļaujas darbības laiku vai datumu, kurā atļauja izsniegta. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.17. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 343 7.7. apakšpunktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa noteic, ka administratīvās lietas iestādē ierosināšanai persona iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu. Tādējādi nav pieļaujams projektā noteikt, ka vienīgais pieteikuma iesniegšanas veids ir pieteikuma iesniegšana Latvijas Valsts ceļu tīmekļvietnē.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.21. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 12. punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 1.21. apakšpunktā piedāvātās Noteikumu Nr. 343 12. punkta redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, kādu tiesisko regulējumu tas paredz. Proti, nav saprotams, vai minētais punkts paredz kārtību, kādā persona iesniedz iesniegumu atļaujas saņemšanai, vai arī tas paredz personas rīcību pēc tam, kad atļauja jau ir saņemta.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.21. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 343 12. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 2.2. apakšpunktam normatīvā akta projekta tekstu raksta, cita starpā, ievērojot juridisko terminoloģiju. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 12.6. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 343 13.2. apakšpunktu, nosakot, ka, ja nepieciešama maršruta papildu izpēte vai trešo pušu saskaņojumu saņemšana, triju darbdienu laikā pēc izpētes rezultātu vai saskaņojumu saņemšanas izsniedz atļauju vai pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 5. panta 6.2 un septītajā daļā noteiktajam pilnvarojumam un Noteikumu Nr. 343 1. punktam šie noteikumi nosaka kārtību, kādā izsniedz atļauju, kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi, un gadījumus, kad atļauja nav nepieciešama. Savukārt kārtību, kādā maksājama valsts nodeva par atļaujas izsniegšanu, noteic Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumi Nr. 1228 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas izsniegšanas valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atbrīvojumiem", kas izdoti, pamatojoties uz likuma "Par autoceļiem" 6. panta trešajā daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.24. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No projekta 1.26. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 18. punkta pēdējā teikuma redakcijas izriet, ka, ja pēc atļaujas izsniegšanas būtiski mainījušies meteoroloģiskie, satiksmes vai citi apstākļi, kas varētu ietekmēt attiecīgā lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma drošu norisi, Latvijas Valsts ceļi var lemt par izsniegtās atļaujas anulēšanu un, ja tas iespējams, izsniegt jaunu atļauju citam pārvadājuma maršrutam. Lūdzam skaidrot projekta anotācijas 1.3. sadaļā, kāda ir Latvijas Valsts ceļu rīcība gadījumā, ja minētajos apstākļos atļauju citam lielgabarīta un smagsvara pārvadājuma maršrutam izsniegt nav iespējams.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.44. apakšpunktā piedāvātais Noteikumu Nr. 343 38.4 punkts noteic, ka lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus atbilstoši šo noteikumu 36. punktam drīkst veikt, ja ir saņemts direkcijas izsniegts sertifikāts kravu pārvadāšanai ar specializēto transportlīdzekļu sastāvu. Tādējādi ar projektu grozītā Noteikumu Nr. 343 5. pielikuma pirmā rindkopa faktiski paredz, ka minētajā sertifikātā transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs apliecina, ka, lai veiktu lielgabarīta un smagsvara kravas pārvadājumus ar attiecīgo transportlīdzekļu sastāvu, ir nepieciešams sertifikāts. Norādām, ka šāda apliecinājuma nepieciešamība nav saprotama un tai nav juridiskas slodzes.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt ar projektu grozīto Noteikumu Nr. 343 5. pielikuma pirmo rindkopu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projektā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 6. un 7. pielikuma redakcija atbilst šobrīd spēkā esošajai Noteikumu Nr. 343 6. un 7. pielikuma redakcijai. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 1.56. un 1.57. apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka projekta tekstā vienlaikus tiek lietots vārds "pārvadājums" un vārdkopa "lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi", tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam papildināt projektu ar grozījumu, kas paredz projekta tekstā vārdkopu "lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi" saīsināt ar vārdu "pārvadājums".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumi Nr. 343 paredz kārtību, kādā izsniedz lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas, kārtību, kādā tiek veikti šie pārvadājumi, un gadījumus, kad atļauja nav nepieciešama. Noteikumu Nr. 343 34. punkta spēkā esošā redakcija paredz, ka valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – direkcija) izsniedz transportlīdzekļa sertifikātu lielgabarīta un smagsvara kravu pārvadāšanai ar specializētajiem lielgabarīta un smagsvara transportlīdzekļiem vai to sastāviem.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību precizēt projekta 1.44. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 343 38.4 punkta redakciju, nosakot, ka pārvadājumus atbilstoši šo noteikumu 36. punktam drīkst veikt, ja ir saņemts direkcijas izsniegts sertifikāts lielgabarīta un smagsvara kravu pārvadāšanai ar specializēto transportlīdzekļu sastāvu.
 
Piedāvātā redakcija
-