Projekta ID
22-TA-3318Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
04.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Veselības ministrijas izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” (22-TA-3318).
Lai gan kā tiesību akta projekta izstrādes pamatojums norādīta Eiropas Komisijas 2022.gada 29.jūnija Deleģētā direktīva 2022/2100 (turpmāk – Deleģētā direktīva), LTRK ieskatā minētā ES tiesību akta prasības neparedz karsējamās tabakas izstrādājumiem mainīt informatīvos brīdinājumus par ietekmi uz veselību. Kā norādīts Deleģētās direktīvas definīcijā, karsējamā tabaka ir jaunieviests tabakas izstrādājums, ko lieto, izmantojot karsēšanas procesu, nevis degšanas procesu. Tas saskan ar definīciju likumā par “Akcīzes nodokli, ” kur karsējamā tabaka definēta kā “rūpnieciski apstrādāta tabaka, kas sagatavota, lai izdalītu nikotīnu saturošu tvaiku, neizmantojot degšanas procesu.” Tā kā karsējamo tabaku lieto, neizmantojot degšanas procesu, tā uzskatāma par bezdūmu tabakas izstrādājumu Tabakas likuma 1.panta 4.daļas izpratnē – proti “bezdūmu tabakas izstrādājums — tabakas izstrādājums, kura lietošana nav saistīta ar degšanas procesu.” Savukārt saskaņā ar Tabakas likuma 1.panta 27.daļu, smēķēšanai paredzētie tabakas izstrādājumi nav bezdūmu tabakas izstrādājumi. Karsējamās tabakas izstrādājumiem izmanto atbilstošus brīdinājumus par ietekmi uz veselību saskaņā ar Tabakas likuma 7.panta 3.daļu jau no 2018.gada, kad tie tika pirmo reizi laisti Latvijas tirgū.
No Deleģētās direktīvas teksta neizriet tas, ka karsējamai tabakai kā bezdūmu tabakas izstrādājumam būtu jāmaina brīdinājumi par ietekmi uz veselību. Tas skaidri norādīts Deleģētās direktīvas preambulas 7.pantā. Deleģētās direktīvas mērķis nav norādīt karsējamās tabakas izstrādājumu klasifikāciju un Deleģētās direktīvas 2. panta 2. punkts nav piemērojams dalībvalstīs, kurās karsējamās tabakas izstrādājumus klasificē kā bezdūmu tabakas izstrādājumus.
Kā norādīts likumprojekta anotācijā “atbilstoši Deleģētā direktīvā un Tabakas direktīvā iekļautajām definīcijām karsējams tabakas izstrādājums ir bezdūmu, kamēr tā lietošana nav saistīta ar degšanas procesu lietošanas laikā.” Tas, ka karsējamās tabakas lietotājs ieelpo emisijas, tvaiku, vai aerosolu, nav kritērijs, lai klasificētu produktu kā smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu Tabakas izstrādājumu direktīvas 2014/40/ES izpratnē.
LTRK ieskatā karsējamās tabakas pārklasificēšana par smēķējamās tabakas izstrādājumu ir pretrunā Tabakas izstrādājumu direktīvas un likuma “Par akcīzes nodokli” definīcijām, un brīdinājumu par ietekmi uz veselību maiņa neizriet no Deleģētās direktīvas prasībām. Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst likumprojekta 3. pantam, ar ko papildina 7. pantu ar piekto viens prim daļu un teikumus anotācijā, kuros apgalvots, ka karsējamā tabaka uzskatāma par “smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu.”
Lai gan kā tiesību akta projekta izstrādes pamatojums norādīta Eiropas Komisijas 2022.gada 29.jūnija Deleģētā direktīva 2022/2100 (turpmāk – Deleģētā direktīva), LTRK ieskatā minētā ES tiesību akta prasības neparedz karsējamās tabakas izstrādājumiem mainīt informatīvos brīdinājumus par ietekmi uz veselību. Kā norādīts Deleģētās direktīvas definīcijā, karsējamā tabaka ir jaunieviests tabakas izstrādājums, ko lieto, izmantojot karsēšanas procesu, nevis degšanas procesu. Tas saskan ar definīciju likumā par “Akcīzes nodokli, ” kur karsējamā tabaka definēta kā “rūpnieciski apstrādāta tabaka, kas sagatavota, lai izdalītu nikotīnu saturošu tvaiku, neizmantojot degšanas procesu.” Tā kā karsējamo tabaku lieto, neizmantojot degšanas procesu, tā uzskatāma par bezdūmu tabakas izstrādājumu Tabakas likuma 1.panta 4.daļas izpratnē – proti “bezdūmu tabakas izstrādājums — tabakas izstrādājums, kura lietošana nav saistīta ar degšanas procesu.” Savukārt saskaņā ar Tabakas likuma 1.panta 27.daļu, smēķēšanai paredzētie tabakas izstrādājumi nav bezdūmu tabakas izstrādājumi. Karsējamās tabakas izstrādājumiem izmanto atbilstošus brīdinājumus par ietekmi uz veselību saskaņā ar Tabakas likuma 7.panta 3.daļu jau no 2018.gada, kad tie tika pirmo reizi laisti Latvijas tirgū.
No Deleģētās direktīvas teksta neizriet tas, ka karsējamai tabakai kā bezdūmu tabakas izstrādājumam būtu jāmaina brīdinājumi par ietekmi uz veselību. Tas skaidri norādīts Deleģētās direktīvas preambulas 7.pantā. Deleģētās direktīvas mērķis nav norādīt karsējamās tabakas izstrādājumu klasifikāciju un Deleģētās direktīvas 2. panta 2. punkts nav piemērojams dalībvalstīs, kurās karsējamās tabakas izstrādājumus klasificē kā bezdūmu tabakas izstrādājumus.
Kā norādīts likumprojekta anotācijā “atbilstoši Deleģētā direktīvā un Tabakas direktīvā iekļautajām definīcijām karsējams tabakas izstrādājums ir bezdūmu, kamēr tā lietošana nav saistīta ar degšanas procesu lietošanas laikā.” Tas, ka karsējamās tabakas lietotājs ieelpo emisijas, tvaiku, vai aerosolu, nav kritērijs, lai klasificētu produktu kā smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu Tabakas izstrādājumu direktīvas 2014/40/ES izpratnē.
LTRK ieskatā karsējamās tabakas pārklasificēšana par smēķējamās tabakas izstrādājumu ir pretrunā Tabakas izstrādājumu direktīvas un likuma “Par akcīzes nodokli” definīcijām, un brīdinājumu par ietekmi uz veselību maiņa neizriet no Deleģētās direktīvas prasībām. Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst likumprojekta 3. pantam, ar ko papildina 7. pantu ar piekto viens prim daļu un teikumus anotācijā, kuros apgalvots, ka karsējamā tabaka uzskatāma par “smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu.”
Piedāvātā redakcija
-
