Projekta ID
23-TA-2866Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka Ministru kabineta 07.12.2021. rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" veikti grozījumi (Ministru kabineta 16.11.2023. rīkojums Nr. 746), kas paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra Kurzemes statistiskajā reģionā ietilpst Tukuma novada pašvaldība un Vidzemes statistiskajā reģionā - Ogres, Saulkrastu un Limbažu novada pašvaldība, kas visas ir izslēgtas no Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna (TPTP) tvēruma un nav TPTP ietvaros identificētās atbalstāmās teritorijas (atbalstāmajām teritorijām jāatbilst statistisko reģionu robežām, kas bija spēkā uz TPTP apstiprināšanas brīdi, t.i., 25.11.2022.), aicinām precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 7.punktu, izsakot to VARAM piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Īstenojot projektu, atbalstāmās darbības un risinājumi mērķēti Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajiem reģioniem saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nesaskaņo Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.2. pasākuma "Pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai vides un klimata mērķu kontekstā" īstenošanas noteikumiem”. Skaidrojam, ka pastāv ļoti augsts Taisnīgas pārkārtošanās fonda ieguldījumu dubultās finansēšanas risks ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības pārziņā esošu 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.1. pasākuma "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" pirmo atlases kārtu (turpmāk – 6.1.1.1. pasākuma pirmā kārta). Norādām, ka 6.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas mērķis paredz veicināt vēsturisko kūdras ieguves vietu sanāciju, iegūstot un analizējot datus par vēsturiskām kūdras ieguves vietām Taisnīgas pārkārtošanās fonda mērķteritorijās, to stāvokli un iespējamajiem rekultivācijas veidiem.
Attiecīgi kā atbalstāmā darbība noteikta vēsturisko kūdras ieguves vietu inventarizācija, iegūto datu analīze un apkopošana, tai skaitā
1) informācijas, par pašvaldību un privātpersonu īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu iegūšana un izpēte, tai skaitā kamerāla vēsturisko kūdras ieguves vietu apzināšana, esošo datu apkopošana par ekosistēmu stāvokli un to izvērtējums, tai skaitā piesaistot atbilstošu ekspertīzi,
2) pašvaldību un privātpersonu īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas plānu izstrāde un piemērotāko metožu noteikšana nodrošinot ekspertīzi ar atbilstošu kompetenci un kvalitāti mērķa sasniegšanai, teritorijām, kurās tiks īstenoti rekultivācijas darbi 6.1.1.1. pasākuma nākamajās projektu iesniegumu atlases kārtās,
3) vēsturisko kūdras ieguves vietu īpašnieku informēšana par rekultivācijas iespējām, rekultivācijas stratēģijas izstrāde ieinteresētajiem īpašniekiem un projektu dokumentācijas izstrāde nākamajām pasākuma kārtām,
4) vadlīniju un nodevumu sagatavošana vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas veicināšanai, kūdras siltumenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņai un projektu iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai.
Tādējādi saskatām būtisku ieguldījumu pārklāšanās risku.
Ministru kabineta noteikumu projekts par 6.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu (24-TA-710) jau ir nodots starpinstitūciju saskaņošanā, un ir sagaidāms, ka 2024. gada 6. jūnijā pēc otrreizēja saskaņošanas cikla tas tiks saskaņots. Līdz ar to tuvākajā laikā to plānots apstiprināt Ministru kabinetā, attiecīgi jau 2024. gada III ceturksnī uzsākot projekta īstenošanu, jo projektu iesniegumu atlase noteikta kā ierobežota un projektu iesniegumu vērtēšanas kvalitātes vai specifiskie atbilstības kritēriji šim pasākumam nav jāizstrādā. Lūdzam nepieļauj demarkācijas iestāšanās risku un veikt izmaiņas noteikumu projektā, lai ieguldījumi 6.1.1.2. pasākumā "Pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai vides un klimata mērķu kontekstā" nepārklātos ar 6.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas nosacījumiem.
Attiecīgi kā atbalstāmā darbība noteikta vēsturisko kūdras ieguves vietu inventarizācija, iegūto datu analīze un apkopošana, tai skaitā
1) informācijas, par pašvaldību un privātpersonu īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu iegūšana un izpēte, tai skaitā kamerāla vēsturisko kūdras ieguves vietu apzināšana, esošo datu apkopošana par ekosistēmu stāvokli un to izvērtējums, tai skaitā piesaistot atbilstošu ekspertīzi,
2) pašvaldību un privātpersonu īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas plānu izstrāde un piemērotāko metožu noteikšana nodrošinot ekspertīzi ar atbilstošu kompetenci un kvalitāti mērķa sasniegšanai, teritorijām, kurās tiks īstenoti rekultivācijas darbi 6.1.1.1. pasākuma nākamajās projektu iesniegumu atlases kārtās,
3) vēsturisko kūdras ieguves vietu īpašnieku informēšana par rekultivācijas iespējām, rekultivācijas stratēģijas izstrāde ieinteresētajiem īpašniekiem un projektu dokumentācijas izstrāde nākamajām pasākuma kārtām,
4) vadlīniju un nodevumu sagatavošana vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas veicināšanai, kūdras siltumenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņai un projektu iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai.
Tādējādi saskatām būtisku ieguldījumu pārklāšanās risku.
Ministru kabineta noteikumu projekts par 6.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu (24-TA-710) jau ir nodots starpinstitūciju saskaņošanā, un ir sagaidāms, ka 2024. gada 6. jūnijā pēc otrreizēja saskaņošanas cikla tas tiks saskaņots. Līdz ar to tuvākajā laikā to plānots apstiprināt Ministru kabinetā, attiecīgi jau 2024. gada III ceturksnī uzsākot projekta īstenošanu, jo projektu iesniegumu atlase noteikta kā ierobežota un projektu iesniegumu vērtēšanas kvalitātes vai specifiskie atbilstības kritēriji šim pasākumam nav jāizstrādā. Lūdzam nepieļauj demarkācijas iestāšanās risku un veikt izmaiņas noteikumu projektā, lai ieguldījumi 6.1.1.2. pasākumā "Pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai vides un klimata mērķu kontekstā" nepārklātos ar 6.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot termina "vēsturiskās kūdras ieguves vietas" lietojumu, norādot, pēc kādiem principiem tiek noteikts, vai ieguves vieta ir uzskatāma par vēsturisku.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu “Silava” 6.1.1.1. pasākuma "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" īstenošanas vajadzībām veic emisiju faktoru aprēķinus, lai tie būtu piemērojami vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas aktivitāšu SEG emisiju ietaupījuma aprēķiniem. Līdz ar to saskatām augstu dubultā finansējuma (ES fondu un valsts budžeta) risku. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 13. punktā iekļautais tematiskais uzdevums nerada dubultā finansējuma risku. Vienlaikus aicinām vārdu "faktoru izveidošana" vietā lietot vārdus "faktoru izstrāde" vai "faktoru noteikšana".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka pasākuma 6.1.1.1. "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas
(24-TA-710) īstenošanas laikā tiks inventarizētas vēsturiskās kūdras ieguves vietas (tostarp noteikti iespējamie rekultivācijas veidi), pēc kuru apsekošanas 6.1.1.1. pasākuma trešās un ceturtās kārtas pasākumos tiks īstenota attiecīgo teritoriju rekultivācija, lūdzam neparedzēt kā atbalstāmas darbības, kas vērstas uz rekultivācijas veidu noteikšanu un izvērtēšanu vēsturiskajās kūdras ieguves vietās. Skaidrojam, ka tādējādi nevar tikt noteikta ieguldījumu demarkācija.
(24-TA-710) īstenošanas laikā tiks inventarizētas vēsturiskās kūdras ieguves vietas (tostarp noteikti iespējamie rekultivācijas veidi), pēc kuru apsekošanas 6.1.1.1. pasākuma trešās un ceturtās kārtas pasākumos tiks īstenota attiecīgo teritoriju rekultivācija, lūdzam neparedzēt kā atbalstāmas darbības, kas vērstas uz rekultivācijas veidu noteikšanu un izvērtēšanu vēsturiskajās kūdras ieguves vietās. Skaidrojam, ka tādējādi nevar tikt noteikta ieguldījumu demarkācija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav viennozīmīgi izprotams, pēc kādiem principiem ir noteikts biedrības veids un tās kompetence. Ievērojot, ka pētījumu rezultātus tikpat labi var izmantot dabas aizsardzības organizācijas un vienlaikus arī organizācijas, kuru interesēs ir kūdras resursu izstrāde, atzinums par pētījuma nozīmību var būt atšķirīgs. Lūdzam skaidrot, kā noteikts biedrības veids un tās kompetence.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāda veida konsultācijas tiks sniegtas komersantiem projekta mērķa sasniegšanai, ja mērķis paredz veidot pētījumu platformu un izcilības centru.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot, ka pasākuma 6.1.1.1. "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas
(24-TA-710) īstenošanas laikā tiks inventarizētas vēsturiskās kūdras ieguves vietas (tostarp noteikti iespējamie rekultivācijas veidi), pēc kuru apsekošanas 6.1.1.1. pasākuma trešās un ceturtās kārtas pasākumos tiks īstenota attiecīgo teritoriju rekultivācija, lūdzam neparedzēt kā atbalstāmas darbības, kas vērstas uz rekultivācijas veidu noteikšanu un izvērtēšanu vēsturiskajās kūdras ieguves vietās. Skaidrojam, ka tādējādi nevar tikt noteikta ieguldījumu demarkācija.
(24-TA-710) īstenošanas laikā tiks inventarizētas vēsturiskās kūdras ieguves vietas (tostarp noteikti iespējamie rekultivācijas veidi), pēc kuru apsekošanas 6.1.1.1. pasākuma trešās un ceturtās kārtas pasākumos tiks īstenota attiecīgo teritoriju rekultivācija, lūdzam neparedzēt kā atbalstāmas darbības, kas vērstas uz rekultivācijas veidu noteikšanu un izvērtēšanu vēsturiskajās kūdras ieguves vietās. Skaidrojam, ka tādējādi nevar tikt noteikta ieguldījumu demarkācija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļā "Risinājuma apraksts", kas domāts ar rekultivācijas aktivitāšu izvērtējumu SEG emisiju mazināšanai un CO2 piesaistei vēsturiskajās kūdras ieguves vietās. Lūdzam skaidrot, vai ar to domāta nākotnes mērķa scenāriju aprēķinu veikšana pēc teorētisku dažādu rekultivācijas veidu piemērošanas vēsturiskajām kūdras ieguves vietām un emisiju ietaupījumam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot, ka Ministru kabineta 07.12.2021. rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" veikti grozījumi (Ministru kabineta 16.11.2023. rīkojums Nr. 746), kas paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra Kurzemes statistiskajā reģionā ietilpst Tukuma novada pašvaldība un Vidzemes statistiskajā reģionā - Ogres, Saulkrastu un Limbažu novada pašvaldība, kas visas ir izslēgtas no Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna (TPTP) tvēruma un nav TPTP ietvaros identificētās atbalstāmās teritorijas (atbalstāmajām teritorijām jāatbilst statistisko reģionu robežām, kas bija spēkā uz TPTP apstiprināšanas brīdi, t.i., 25.11.2022.), aicinām precizēt anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" ietverto informāciju, norādot, ka "Pētījumu platformas P&I aktivitātes būs mērķētas Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajiem reģioniem (saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.)
Norādīto atsauci par NUTS 3.līmeņa klasifikāciju, kas bija spēkā uz TPTP apstiprināšanas brīdi, t.i., 25.11.2022., lūdzam precizēt arī apakšsadaļā "Risinājuma apraksts".
Norādīto atsauci par NUTS 3.līmeņa klasifikāciju, kas bija spēkā uz TPTP apstiprināšanas brīdi, t.i., 25.11.2022., lūdzam precizēt arī apakšsadaļā "Risinājuma apraksts".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūgums precizēt atkāpi par juridiskajām personām, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt, konkrēti anotācijā iekļauto formulējumu "Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskā reģiona plānošanas reģioni". Anotācijā vairākkārt minēts, ka īstenojot projektu, darbības un risinājumi mērķēti Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajiem reģioniem saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju, vienlaikus jānorāda, ka iepriekš minētā statistisko reģionu klasifikācija nesakrīt ar tobrīd spēkā esošo plānošanas reģionu teritoriālo sadalījumu. Savukārt, kopš 01.01.2024. Latvijā ir noteikti pieci statistiskie reģioni – Rīga, Zemgale, Vidzeme, Latgale un Kurzeme, kuri sakrīt ar Latvijā esošajiem plānošanas reģioniem. Līdz ar to nerodas skaidra izpratne, uz kurām pašvaldībām tiek attiecināta tiesiskā regulējuma ietekme.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz termina - "siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas" lietošanu. Atsevišķos MK noteikumu projekta punktos šis termins izmantots augstākminētajā redakcijā, bet citviet tiek izmantots termins "siltumnīcefekta gāzu emisijas". Lūgums pieturēties pie vienota stila.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz termina "paludikultūras" pareizrakstību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam dzēst teikumu "Lai pamatotu projekta sociālekonomisko ietekmi, projekta iesniegumam var pievienot Latvijā reģistrētas biedrības atzinumu par pētījumu nozīmību kūdras un saistīto tautsaimniecības nozaru attīstībai", jo būtībā tas atkārto to pasšu, ko teikums rindkopu iepriekš.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādai informācijai ir jābūt norādītai biedrības izveidotajā atzinumā, lai skaidrotu konkrētā pētījuma nozīmību kūdras un saistīto tautsaimniecības nozaru pārejai uz klimatneitralitāti. Tāpat lūdzam skaidrot, kā tiks noteikta attiecīgās biedrības kompetence, ievērojot, ka biedrības nereti veido nozares politikai pretēju viedokļu paušanai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kāda veida infrastruktūras kartējums tiks veidots.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" pārskatīt redakciju par pasākuma P&I īstenoto aktivitāšu pienesumu SEG emisiju samazinājumā un tiešu ietekmi uz klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu. Skaidrojam, ka pētniecības un inovāciju aktivitātes sniegs netiešu pienesumu SEG emisiju samazinājumam, jo tiešu pienesumu un SEG samazinājumu veidos P&I ietvaros izskatīto risinājumu praktiskā piemērošana dabā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādā veidā tiks veikta uzskaite, lai varētu secināt, ka tiks nodrošināts lielākais devums SEG emisiju samazinājumam TPTP.
Piedāvātā redakcija
-
