Atzinums

Projekta ID
22-TA-1978
Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
24.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atzinīgi vērtējam Satiksmes ministrijas veiktos precizējumus un papildinājumus Likumprojekta redakcijā un tā anotācijā, reaģējot uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB), Finanšu ministrijas un Tieslietu ministrijas izteiktajiem iebildumiem par Likumprojekta 5. panta likuma 29.2 panta piektajā daļā (precizētajā redakcijā – ceturtajā daļā) ietvertajiem nosacījumiem, kas saistīti ar nekustamā īpašuma nomas, īres, apbūves tiesību termiņa, kā arī nodibināto servitūtu tiesību termiņa noteikšanu.
KNAB izprot Likumprojekta anotācijas skaidrojumā iekļautos apsvērumus garāka termiņa par 30 gadiem noteikšanai, taču precizētais Likumprojekts un tā anotācija joprojām nesniedz skaidru informāciju, piemēram, par to, cik reizes un uz kādu maksimālo termiņu minētās tiesības būs iespējams pagarināt.
Vienlaikus Likumprojekta anotācijā sniegta informācija, ka “ Likumprojektā ietvertā 29.2 panta ceturtā daļa paredz, ka valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam ir atļauts pārvaldīt nekustamo īpašumu, īrēt vai nodot to citiem saskaņā ar nomas, īres vai apbūves tiesībām uz noteiktu laiku, kas nevar pārsniegt 30 gadus. Tomēr gadījumos, kad plānotie ieguldījumi ir būtiski, un ja objekts vai sniegtie pakalpojumi ir būtiski aviācijas lidlauka darbībai un attīstībai, termiņš var pārsniegt 30 gadus. Šajos gadījumos, lemjot par termiņa garumu, tiek ņemti vērā ieguldījumu apjoms, objekta vai pakalpojuma nepieciešamība aviācijas lidlauka darbībai, kā arī nekustamā īpašuma tirgus tendences un pieprasījums pēc objekta vai pakalpojuma”. 
Vēršam uzmanību uz Likumprojekta anotācijā izcelto būtisko nosacījumu neatbilstību precizētajai Likumprojekta 29.2 panta ceturtās daļas redakcijai un tajā ietvertajiem kritērijiem, kuri ņemami vērā, vērtējot un pieņemot lēmumu par nekustamā īpašuma nomas, īres, apbūves tiesību termiņa, kā arī nodibināto servitūtu tiesību termiņa pagarināšanu, pārsniedzot 30 gadus.
Ņemot vērā šo informācijas nesakritību, nav gūstama pārliecība, ka pastāv skaidrs, visām iesaistītajām pusēm saprotams un caurskatāms mehānisms, kā lidostas valde vērtēs un pieņems lēmumu par līguma pagarināšanu vai nepagarināšanu.
Tāpat nav informācijas, vai un kādus papildu kritērijus (ārpus Likumprojektā minētajiem) ietvers valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka izstrādātais ģenerālplāns un līgums, kas, kā minēts Likumprojekta anotācijā, tiks ņemti vērā lidostas valdes lēmumā par līguma pagarināšanu vai nepagarināšanu.
Attiecīgi KNAB aicina precizēt Likumprojekta 5. panta likuma 29.panta ceturto daļu, salāgojot Likumprojektā un tā anotācijā minētos vērtēšanas kritērijus, vienlaikus pārliecinoties, ka tie ir mērāmi. Tāpat lūdzam sniegt informāciju par to, cik reizes un uz kādu maksimālo termiņu būs pagarināmas nekustamā īpašuma nomas, īres, apbūves tiesības, kā arī nodibināto servitūtu tiesības.

 
Piedāvātā redakcija
-