Atzinums

Projekta ID
22-TA-2475
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija"
Atzinums iesniegts
17.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvo ziņojuma projektu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes “Digitālā transformācija” 2.3.reformu un investīciju virziena “Digitālās prasmes” 2.3.1.r. reformas “Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība” 2.3.1.4.i. investīcijas “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” īstenošanu” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) un sniedzam šādu viedokli.

Informatīvā ziņojuma 43.2. punkts paredz sekojošu indikatīvo finansējumu “Platformas izstrādei, aprobācijai un pilnveidei, un starptautisku un ārvalstu mācību platformu kursu, t.sk. MOOC lokalizācijai un integrācijai platformā, un piekļuves nodrošināšanai Latvijā veidotiem mācību platformu mācību kursiem un mācību materiāliem plānots novirzīt indikatīvi 25% no AF finansējuma jeb 3 576 500 EUR, un atbilstoši plānotajam pakalpojumu apjomam nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta līdzekļiem PVN 21 % apmērā izmaksu segšanai 689 980 EUR apmērā”.

Savukārt Informatīvā ziņojuma 17.punktā noteikts, ka “Platformā plānots nodrošināt piekļuvi arī Latvijā veidotiem un starptautisko un ārvalstu mācību platformu mācību kursiem un mācību materiāliem. Plašpieejas atvērtie tiešsaistes kursi (Massive Open Online Courses; turpmāk – MOOC) ir aktuāls e-mācību virziens, kas piedāvā iespēju iegūt izglītību ārpus esošajiem izglītības iestāžu rāmjiem, neatkarīgi no personas ģeogrāfiskās lokācijas, bez nepieciešamības izpildīt formālas iestāšanās/ reģistrēšanās prasības. Plānots izvēlēties atbilstošus digitālo prasmju mācību kursus, nodrošināt to lokalizāciju un adoptāciju, kā arī integrāciju platformā no starptautiskajām un ārvalstu mācību platformām, kā piemēram, Coursera, edX, FutureLearn, Udemy. Šo kursu lokalizācija un adaptācija, t.sk., izmantojot mākslīgā intelekta tehnoloģijas, dos iespēju vienlaicīgi piekļūt mācībām gandrīz neierobežotam dalībnieku skaitam.

Informatīvā ziņojuma 24.punktā noteikti sasniedzamie mērķa rādītāji AF investīcijām, t.sk. 24.4.apakšpunkts paredz, ka sasniedzamais mērķa rādītājs ir vien 3500 apmācāmās personas līdz 2026.gada beigām: “līdz 2026. gada 31. maijam sasniedzot šādu investīcijas mērķa rādītāju: “Pieaugušie, kuriem palīdzēts apgūt digitālās prasmes, izmantojot individuālo mācību kontu resursus” (Nr.67) – 3500 personas, ko pamato “kopsavilkuma dokuments, kurā pienācīgi pamatots, kā tika apmierinoši sasniegts mērķis (tostarp visi būtiskie elementi), kopā ar atbilstošām saitēm uz pamatojošajiem pierādījumiem. Šā dokumenta pielikumā iekļauj to sertifikātu sarakstu, kas izdoti par mācību pabeigšanu”, t.i. iegūtās izglītības, profesionālās kvalifikācijas vai neformālās izglītības programmām – zināšanu un prasmju apliecinošus dokumentus”. Vienlaikus Informatīvā ziņojuma 27.punkts nosaka papildus nacionālos mērķa rādītājus, tajā skaitā 27.4., kurā noteikts: “Līdz 2026. gada 31. maijam izveidota funkcionējoša platforma ar vismaz 3500 IMK lietotājiem, kurā ir pieejami atbilstoši saistītie pakalpojumi, un nodrošināti risinājumi nepieciešamai datu apmaiņai ar citām valsts informācijas sistēmām un integrācijai ar saistītām publiskām platformām, kā arī integrēta iespēja piekļūt starptautisku un ārvalstu mācību platformām.”

Investīcijas, kas noteiktas 43.2.punktā (indikatīvi 25% apmērā) un ir paredzētas platformas izstrādei, aprobācijai un pilnveidei, un starptautisku un ārvalstu mācību platformu kursu, t.sk. MOOC lokalizācijai un integrācijai platformā, ir ļoti apjomīgas, tādēļ būtiski tās veikt efektīvi, lai sasniegtu iespējami lielāku IMK kvalitatīvo lietotāju skaitu, sevišķi veicinot interesi par Latvijā veidotiem mācību platformu mācību kursu saturu un mācību materiāliem, jo īpaši tādēļ, ka digitālo prasmju jomā tie ir līdzvērtīgi ārvalstu mācību platformu kursiem un mācību materiāliem, kā arī nodrošina līdzvērtīgu sertifikāciju, bet tajos nav nepieciešams investēt būtiskus līdzekļus MOOC lokalizācijai un integrācijai platformās.  

LIKTA priekšlikumi:
1. Lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju pamatot izvēli novirzīt investīcijas starptautisku un ārvalstu mācību platformu kursu, t.sk. MOOC lokalizācijai un integrācijai platformā – skaidrojot, ko minētās investīcijas ietver un vai šāda investīciju novirzīšana ārvalstu platformu lokalizācijai ir efektīva un lietderīga, ņemot vērā, ka Latvijā jau ir pieejamas līdzvērtīgas mācību programmas un kursi ar atbilstošu mācību saturu un sertifikāciju, kuriem lokalizācija nebūtu nepieciešama.

2. Ievērojot iepriekš minēto, aicinām izvērtēt paredzētā finansējuma sadali, īpaši attiecībā uz ārzemju mācību platformu kursu lokalizāciju, to pamatot un efektīvi sabalansēt, lai novērstu nelietderīgu finanšu izlietojumu, dublējot jau esošus mācību kursus ar atbilstošu saturu un sertifikāciju

3. Papildus vēršam uzmanību, ka Informatīvā ziņojuma 43.4. punktā paredzētas sekojošas indikatīvās izmaksas: “informēšanas un motivācijas veicināšanas pasākumiem plānots novirzīt indikatīvi 3% no AF finansējuma jeb 429 180 EUR un atbilstoši plānotajam pakalpojumu apjomam nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta līdzekļiem PVN 21 % apmērā izmaksu segšanai 90 128 EUR apmērā”. Uzskatām, ka 43.4.punktā paredzētās informēšanas un motivācijas veicināšanas izmaksas, pret sasniedzamo mērķa rādītāju - 3500 apmācāmo, ir nesamērīgi augstas. Mūsuprāt, tās ir iespējams būtiski samazināt, piemēram, informēšanas pasākumos iesaistot konsultatīvos partnerus un vietējos mācību pakalpojumu sniedzējus, kas varētu veikt gan informēšanas pasākumus, gan piedāvāt mācību kursus, savukārt atlikušo finansējumu no šīs sadaļas varētu novirzīt mācību satura izstrādei.

4. Lūdzam papildināt konsultatīvo partneru loku, pievienojot IKT nozares lielāko nevalstisko organizāciju LIKTA, tādējādi veicinot sekmīgu projekta izstrādes gaitu un īstenošanu, ievērojot nozares aktuālākās tendences un LIKTA biedru zinātību, kas cita starpā, kopā ar citiem konsultatīvajiem partneriem un iesaistītajām iestādēm, varētu veikt informēšanas pasākumus arī starp saviem klientiem un biedriem, tādējādi samazinot izmaksu pozīcijas, kas paredzētas informēšanas un motivēšanas pasākumiem, un projektu vadībai.
Piedāvātā redakcija
-