Projekta ID
24-TA-1424Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 14. punktu, kas noteic, ka finansējuma saņēmējs ir biedrība vai nodibinājums, kas apvieno nozares komersantus, un 46. punktu, kas paredz, ka komersants var apstrīdēt lēmumu tikai pie finansējuma saņēmēja un pārsūdzēt to civiltiesiskā kārtībā, saskatām būtiskus interešu konflikta riskus, kā arī gala labuma guvējam neizdevīgu tiesiskās aizsardzības mehānismu.
Situācijā, kurā finansējuma saņēmējs pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam, var rasties interešu konflikts, jo lēmuma pieņēmējs un lēmuma adresāts var būt tieši vai netieši saistīti (piemēram, ja lēmuma adresāts ir biedrības biedrs). Šāda situācija var apdraudēt lēmuma objektivitāti un taisnīgumu, īpaši gadījumos, kad lēmums ir nelabvēlīgs kādam no komersantiem.
Papildus saskatām arī tiesiskās aizsardzības ierobežojumus – komersanta iespējas aizsargāt savas tiesības ir būtiski ierobežotas, jo:
apstrīdēšana iespējama tikai pie finansējuma saņēmēja, kas pats ir lēmuma pieņēmējs, tādējādi radot interešu konflikta risku; un pārsūdzība notiek civiltiesiskā kārtībā, kas gala labuma guvējam ir būtiski neizdevīgāka nekā administratīvais process.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt interešu konflikta riskus, kā arī iespēju projekta ietvaros piemērot administratīvo procesu, kas nodrošinātu efektīvāku tiesisko aizsardzību un neatkarīgāku lēmumu pieņemšanu. Administratīvais process ļautu komersantiem vērsties pie neatkarīgas institūcijas, tādējādi garantējot objektīvāku un taisnīgāku strīdu izskatīšanu.
Situācijā, kurā finansējuma saņēmējs pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam, var rasties interešu konflikts, jo lēmuma pieņēmējs un lēmuma adresāts var būt tieši vai netieši saistīti (piemēram, ja lēmuma adresāts ir biedrības biedrs). Šāda situācija var apdraudēt lēmuma objektivitāti un taisnīgumu, īpaši gadījumos, kad lēmums ir nelabvēlīgs kādam no komersantiem.
Papildus saskatām arī tiesiskās aizsardzības ierobežojumus – komersanta iespējas aizsargāt savas tiesības ir būtiski ierobežotas, jo:
apstrīdēšana iespējama tikai pie finansējuma saņēmēja, kas pats ir lēmuma pieņēmējs, tādējādi radot interešu konflikta risku; un pārsūdzība notiek civiltiesiskā kārtībā, kas gala labuma guvējam ir būtiski neizdevīgāka nekā administratīvais process.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt interešu konflikta riskus, kā arī iespēju projekta ietvaros piemērot administratīvo procesu, kas nodrošinātu efektīvāku tiesisko aizsardzību un neatkarīgāku lēmumu pieņemšanu. Administratīvais process ļautu komersantiem vērsties pie neatkarīgas institūcijas, tādējādi garantējot objektīvāku un taisnīgāku strīdu izskatīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
