Projekta ID
25-TA-55Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai likumprojektā nav iekļaujams aizliegums bojāt pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanas ietvaros izbūvēto infrastruktūru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai likumprojektā nav iekļaujamas arī normas attiecībā uz pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanas ietvaros izbūvētās infrastruktūras pārvietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
No likumprojekta izriet, ka par labu valstij Aizsardzības ministrijas personā var atsavināt citai personai piederošu nekustamo īpašumu vai tā daļu, kas nepieciešama pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanai. Lai sabalansētu visu iesaistīto pušu tiesības un intereses, lūdzam izvērtēt, vai līdzīgi, kā tas šobrīd noteikts Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā, arī šajā likumā nav jāparedz, ka gadījumā, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, Aizsardzības ministrija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai līdzīgi kā Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā, arī šajā likumā nav nepieciešams noteikt, ka pēc tam, kad Ministru kabinets ir noteicis pretmobilitātes un mobilitātes infrastruktūras izveidei nepieciešamās teritorijas, zemesgrāmatā nebūtu izdarāma atzīme par aizliegumu atsavināt un apgrūtināt attiecīgo nekustamo īpašumu ar lietu un saistību tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Attiecīgais pants paredz noteikt tiesisko regulējumu pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu izvietošanai, infrastruktūras izbūvei, kā arī nekustamo īpašumu atsavināšanai un lietošanai (turpmāk — pretmobilitātes un mobilitātes infrastruktūras izveide) pierobežā. Vēršam uzmanību, ka nedz pašā likumprojektā, nedz likumprojekta anotācijā nav ietverti nekādi nosacījumi attiecībā uz nekustamā īpašuma lietošanu pierobežā. Ievērojot minēto, precizēt likumprojekta mērķi vai attiecīgi to papildināt, sniedzot arī skaidrojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma anotācijas 1.3. punkta “Risinājuma apraksts” 4. punktā norādīts, ka “Aizsardzības resorā tiks izstrādāts iekšējais regulējums, kurā būs noteikts iesaistīto institūciju darbības algoritms, minimālais izpildāmo būvniecības dokumentācijas/saskaņojumu apjoms, būvniecības uzraudzības veicējs un drošības prasības”. Vēršama uzmanība, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 1. panta sesto daļu iekšējais normatīvais akts ir tiesību akts, kuru publisko tiesību subjekts izdevis ar mērķi noteikt savas vai sev padotas institūcijas iekšējās darbības kārtību vai izskaidrot kāda ārējā normatīvā akta piemērošanas kārtību savā darbības jomā (instrukcija, ieteikumi, nolikums u.c.). Tādējādi Aizsardzības resora iekšējais regulējums var tikt attiecināts tikai uz tām pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošanā iesaistītajām institūcijām, kuras atrodas Aizsardzības resora padotībā. Līdz ar to minētajā algoritmā nevarēs noteikt darbības, kas veicamas citām pasākumos iesaistītajām institūcijām, kas nav Aizsardzības resorā ietilpstošas, piemēram, Valsts robežsardzei. Ievērojot minēto, precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā ietverto informāciju par iekšējā regulējuma izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma 1.3. punkta sadaļas “Risinājuma apraksts” 1. punkta norādīts, ka “pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras risinājumi tiks saskaņoti ar Valsts robežsardzi un būs saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likumā noteiktajiem ierobežojumiem”. Vēršama uzmanība, ka likumprojektā minētā pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras risinājumu saskaņošana ar Valsts robežsardzi nav paredzēta. Proti, atbilstoši likumprojekta 3. panta otrajai daļai Valsts robežsardze tiek tikai informēta par pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu ietvaros veicamo darbu uzsākšanu nekustamajā īpašumā ne vēlāk kā 10 dienas pirms to uzsākšanas. Ievērojot to, ka saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 16. panta septīto daļu pierobežas joslā aizliegta tādu būvju, iežogojumu, uzbērumu, grāvju, sakaru torņu vai citādu objektu izveidošana, kā arī meliorācijas un irigācijas darbi, kas traucē robežuzraudzību, robežkontrolē iesaistīto kompetento iestāžu amatpersonu un transportlīdzekļu pārvietošanos, valsts robežas uzturēšanu vai piekļūšanu robežkontroles objektiem, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt likumprojektu skaidri un viennozīmīgi nosakot, ka pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras risinājumi, kurus plānots izvietot pierobežas joslā, tiek saskaņoti ar Valsts robežsardzi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā ir minēts, ka gadījumos, ja NBS būs nepieciešams izbūvēt pretmobilitātes un mobilitātes infrastruktūru uz zemes vienības, kas atrodas vai atradīsies Iekšlietu ministrijas valdījumā, teritorija ārējās sauszemes robežas (arī tās, kas noteikta ūdenstecē vai ūdenstilpē) apsardzībai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei un teritorija pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras izveidei var savstarpēji pārklāties. Lai nodrošinātu NBS nepieciešamo būvju izbūvi, Aizsardzības ministrija ar Iekšlietu ministriju slēgs sadarbības līgumu vai starpresoru vienošanos. Aizsardzības resors būs atbildīgs par pretmobilitātes un mobilitātes pasākumiem nepieciešamās infrastruktūras, kas atradīsies uz Iekšlietu ministrijas valdījumā esošas zemes vienības, uzturēšanu. Savukārt, ja NBS būs nepieciešamība izvietot materiāltehniskos līdzekļus uz zemes vienības, kas atrodas vai atradīsies Iekšlietu ministrijas valdījumā, tas tiks realizēts, aizsardzības un iekšlietu resoriem savstarpēji vienojoties.
Ņemot vērā, ka nav pabeigts īpašumtiesību sakārtošanas process valsts robežjoslā, pierobežas joslā, kā arī robežzīmju uzraudzības joslā, kā rezultātā daļa zemes vienību joprojām atrodas privātpersonu īpašumā, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā tiks organizēta pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošana attiecīgajās joslās, kas ir piekritīgas Iekšlietu ministrijai, tomēr joprojām atrodas privātpersonu īpašumā.
Ņemot vērā, ka nav pabeigts īpašumtiesību sakārtošanas process valsts robežjoslā, pierobežas joslā, kā arī robežzīmju uzraudzības joslā, kā rezultātā daļa zemes vienību joprojām atrodas privātpersonu īpašumā, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā tiks organizēta pretmobilitātes un mobilitātes pasākumu īstenošana attiecīgajās joslās, kas ir piekritīgas Iekšlietu ministrijai, tomēr joprojām atrodas privātpersonu īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Papildināt attiecīgo sadaļu ar vārdiem "Valsts meža dienests".
Piedāvātā redakcija
-
