Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-581
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
30.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsētas pašvaldība informē, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokolā Nr.32/41.§ minēto, Ministru kabinets ir lēmis par finansējuma piešķiršanu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanas un pārbūvei, vienlaikus norādot, ka Satiksmes ministrijai Rīgas stratēģiski svarīgie infrastruktūras objekti ir jāvirza kā prioritārie pasākumi likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam". Līdz ar to ievērojot, ka šis Ministru kabineta rīkojuma projekts ir izstrādāts ievērojot likumu "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 36.panta 1.daļas 7.apakšpunktu, Rīgas valstspilsētas pašvaldība lūdz Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgos infrastruktūras objektus, kas minēti Ministru kabineta informatīvajā ziņojumā, iekļaut kā prioritāri atbalstāmos pasākumus.

Ministru kabineta 14.06.2022. sēdes protokola Nr.32/41.§ "Informatīvais ziņojums “Par Rīgas pilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanu un pārbūvi" paredz:
1) pieņemt zināšanai, ka Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanas un pārbūves projekta prognozētās izmaksas 2023. gadā ir 9 687 200 euro, 2024. gadā - 48 262 900 euro, 2025. gadā - 46 817 900 euro un 2026. gadā - 34 327 200 euro;
2) atbalstīt, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nepieciešams valsts budžeta aizdevums stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanai un pārbūvei atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajiem nosacījumiem;
3) Satiksmes ministrijai sagatavot un satiksmes ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt prioritārā pasākuma pieteikumu par valsts aizdevumu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanas un pārbūves projektam, un jautājumu par iespējamo valsts aizdevumu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanai un pārbūvei izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
1) Lai rīkojuma projekta 1.punkts ar daudzajiem apakšpunktiem būtu vieglāk uztverams un saprotamāks, Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) lūdz rīkojuma projekta 1.punktu sadalīt divos punktos, vienā punktā nodalot vispārīgos kritērijus, kādiem jāatbilst pašvaldības iesniegtajam ceļu būvniecības investīciju projektam, savukārt otrajā punktā – uzskaitot kritērijus, kādiem projektam jāatbilst, lai tas tiktu uzskatīts par nozīmīgu mobilitātes nodrošināšanai pašvaldības teritorijā, attiecīgi mainot tālāko punktu numerāciju.

2) Lai ceļu būvniecībā būtu iespējams izmantot principu "projektē un būvē" (veic vienu iepirkuma procedūru), lūdzam izvērtēt rīkojuma projekta 1.2. punktu izteikt šādā redakcijā: "1.2. vai investīciju projektam ir augsta realizācijas gatavības stadija - ir uzsākta vai var uzsākt projekta īstenošanu (ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras, tai skaitā apvienotā projektēt un būvēt iepirkuma procedūra, un uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas dienu ir paziņoti nepieciešamo iepirkumu rezultāti)".
Lūdzam būvprojekta izstrādes izmaksas uzskaitīt kā pašvaldības līdzfinansējuma daļu.

3) Rīkojuma projekta esošie 1.2.apakšpunkts un 1.7.apakšpunkts paredz iesniedzamajiem dokumentiem pievienot vērtējuma atbilstības apliecinājumu no VSIA “Latvijas Valsts ceļi”. Iebilstam pret šādu prasību un lūdzam to no iepriekš minētajiem apakšpunktiem svītrot.
Ja Satiksmes ministrijai nepieciešams VSIA “Latvijas Valsts ceļi” speciālistu viedoklis par pašvaldību investīciju projektiem konkrētos jautājumos, ministrija attiecīgos speciālistus var iesaistīt projektu vērtēšanas procesā, neveidojot liekas birokrātiskas procedūras. Šogad atšķirībā no iepriekšējiem gadiem iespēja pašvaldībām iesniegt investīciju projektus aizņēmuma saņemšanai jau kavējas par četriem mēnešiem, lai arī objektīvu iemeslu dēļ, tādēļ nav pieļaujams, ka saskaņošanas procedūra mākslīgi vēl vairāk tiek paildzināta. 
Papildus var atzīmēt, ka investīciju projektam jau būs realizēta iepirkuma procedūra, līdz ar to publiska būs visa projekta dokumentācija, t.sk. būvprojekts, kurā redzams situācijas apraksts un arī vizuālais novērtējums. Turklāt papildus informācija būs pieejama arī Būvniecības informācijas sistēmā.

4) Lūdzam precizēt rīkojuma projekta esošo 1.9.apakšpunktu, svītrojot palīgteikumu “ja iepriekšējos piecos gados objektā ir notikuši vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem”. LPS iebilst pret prasību pierādīt vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumu esamību konkrētajā objektā, jo pašvaldību rīcībā nav šādas informācijas un tā nav pieejama publiskajās datu bāzēs. Turklāt ne vienmēr ceļu satiksmes negadījumu skaits norāda uz satiksmes drošības uzlabošanas nepieciešamību.

5) Lūdzam precizēt rīkojuma projekta esošo 1.11.apakšpunktu, papildinot ar vārdiem "vai pašvaldības infrastruktūras objektiem".
 


 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt rīkojuma projekta 1.punktu šādā redakcijā:
1. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" (turpmāk – Likums) 36. panta pirmās daļas 7.punkta “c” apakšpunktu Satiksmes ministrijai sniegt atzinumu par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem (izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību) (turpmāk – investīciju projekts) aizdevumu saņemšanai, izvērtējot šādus kritērijus:
1.1. vai ceļš vai tā posms (turpmāk – objekts) ir nozīmīgs mobilitātes nodrošināšanai pašvaldības teritorijā;
1.2. vai investīciju projektam ir augsta realizācijas gatavības stadija - ir uzsākta vai var uzsākt projekta īstenošanu (ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras, tai skaitā apvienotā projektēt un būvēt iepirkuma procedūra, un uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas dienu ir paziņoti nepieciešamo iepirkumu rezultāti); 
1.3. investīciju projekta īstenošanu paredzēts uzsākt ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim un pabeigt ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim;
1.4. vai pašvaldība atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36. panta pirmās daļas 7.punkta “a” apakšpunktam nodrošina pašvaldības budžeta līdzfinansējumu ne mazāk kā 15% apmērā no kopējām projekta izmaksām;
1.5. vai investīciju projekts atbilst pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam;
1.6. vai investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžeta investīcijas, tas ir, investīciju projekts iever tikai kapitālos izdevumus;
1.7. vai investīciju projektā plānotie pasākumi netika un netiek finansēti, kā arī nav apstiprināta to finansēšana no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem vai no citiem Eiropas Savienības politiku un ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem.

Lūdzam izteikt rīkojuma projekta 2.punktu šādā redakcijā:
2. Noteikt, ka investīciju objekts ir nozīmīgs mobilitātes nodrošināšanai pašvaldības teritorijā, ja tas atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:  
2.1. investīciju objekta vizuālais vērtējums ir “ļoti slikts” vai “slikts”;
2.2. investīciju objekts ir vai tā sastāvā ietilpst tilts;
2.3. investīciju projekts nodrošinās satiksmes drošības uzlabošanu objektā;
2.4. investīciju objekts ietilpst sabiedriskā transporta vai skolēnu pārvadāšanas maršrutā;
2.5. investīciju objekts nodrošina piekļūšanu pašvaldībai būtiskam saimnieciskam uzņēmumam vai pašvaldības infrastruktūras objektiem.
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
1) Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par rīkojuma projekta 1.punktu, lūdzam atbilstoši koriģēt arī rīkojuma projekta 3.punkta redakciju (vienlaikus mainot 3.punkta numerāciju uz 4).

2) Rīkojuma projekta 3.6.apakšpunkts un 3.9.apakšpunkts paredz iesniedzamajiem dokumentiem pievienot vērtējuma atbilstības apliecinājumu no VSIA “Latvijas Valsts ceļi”. Kā jau iepriekš minēts, iebilstam pret šādu prasību un lūdzam to no iepriekš minētajiem apakšpunktiem svītrot.
Ja Satiksmes ministrijai nepieciešams VSIA “Latvijas Valsts ceļi” speciālistu viedoklis par pašvaldību investīciju projektiem konkrētos jautājumos, ministrija attiecīgos speciālistus var iesaistīt projektu vērtēšanas procesā, neveidojot liekas birokrātiskas procedūras. Šogad atšķirībā no iepriekšējiem gadiem iespēja pašvaldībām iesniegt investīciju projektus aizņēmuma saņemšanai jau kavējas par četriem mēnešiem, lai arī objektīvu iemeslu dēļ, tādēļ nav pieļaujams, ka saskaņošanas procedūra mākslīgi vēl vairāk tiek paildzināta. 
Papildus var atzīmēt, ka investīciju projektam jau būs realizēta iepirkuma procedūra, līdz ar to publiska būs visa projekta dokumentācija, t.sk. būvprojekts, kurā redzams situācijas apraksts un pat vizuālais novērtējums. Turklāt papildus informācija būs pieejama arī Būvniecības informācijas sistēmā.

3) Rīkojuma projekta 3.6.punkts nosaka, ka pašvaldībai, iesniedzot investīciju projektu, jānorāda investīciju projekta tehniskā gatavība un būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, ja investīciju projektā plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi vai apliecinājuma kartē ir izdarīta atzīme par būvniecības ieceres akceptu. Lūdzam precizēt šo punktu, jo ar Ministru kabineta 10.08.2021. noteikumiem Nr. 514 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi"", kas izdoti saskaņā ar Būvniecības likuma 5. panta pirmās daļas 2. punktu un otrās daļas 2. punktu, no noteikumiem Nr. 633 tiek izslēgti vārdi “apliecinājuma karte”.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt rīkojuma projekta 3.punktu (vienlaikus mainot 3.punkta numerāciju uz 4) šādā redakcijā:
4. Iesniedzot Satiksmes ministrijā investīciju projektu, pašvaldībai atbilstoši šā rīkojuma pielikumam norādīt šādu informāciju:
4.1. investīciju projekta nosaukums, investīciju projekta mērķis un atbilstība šā rīkojuma 2.punktā minētajiem kritērijiem, kā arī informācija par projekta ietvaros īstenojamiem darbiem;
4.2. investīciju projekta atbilstība pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam;
4.3. informācija par investīciju projekta rezultātiem, kā arī informācija par to, kā tiks nodrošināta veikto investīciju uzturēšana un ilgtspēja;
4.4. investīciju projekta kopējās izmaksas, tai skaitā šo izmaksu sadalījums pa finanšu avotiem – pašvaldības budžets un valsts budžeta aizdevums sadalījumā pa gadiem (2023.–2025. gads);
4.5. investīciju projekta īstenošanas termiņš;
4.6. investīciju projekta tehniskā gatavība un būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, ja investīciju projektā plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi vai apliecinājuma kartē ir izdarīta atzīme par būvniecības ieceres akceptu;
4.7. informācija par investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkumu rezultātiem;
4.8. informācija par saistītajiem projektiem, ja tādi ir, norādot informāciju par citiem iepriekšējo piecu gadu laikā pabeigtiem, īstenošanā esošiem vai plānotiem Eiropas Savienības struktūrfondu projektiem, Eiropas Savienības politiku un ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu projektiem un citu finanšu instrumentu investīciju projektiem, ar kuriem ir saskatāma papildināmība un demarkācija;
4.9. pašvaldības apliecinājums, ka investīciju projektā plānotie pasākumi netika un netiek finansēti, kā arī nav apstiprināta to finansēšana no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem vai no citiem Eiropas Savienības politiku un ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem;
4.10. pašvaldības apliecinājums, ka investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžeta investīcijas;
4.11. domes lēmums, kas apliecina pašvaldības gatavību īstenot investīciju projektu un nodrošināt pašvaldības budžeta līdzfinansējumu atbilstoši Likuma 36. panta pirmās daļas 7.punktam.
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par rīkojuma projekta 1.punktu, lūdzam atbilstoši koriģēt arī rīkojuma projekta 5.punkta redakciju (vienlaikus mainot 5.punkta numerāciju 6.).
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt rīkojuma projekta 5.punktu (vienlaikus mainot 5.punkta numerāciju 6.) šādā redakcijā:
6. Satiksmes ministrijai katru mēnesi 10 darbdienu laikā pēc šā rīkojuma 3. punktā minētā investīciju projektu iesniegšanas termiņa vai pēc šā rīkojuma 5. punktā norādītās papildu informācijas saņemšanas izvērtēt pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šā rīkojuma 1. punktā un 2. punktā minētajiem kritērijiem un savu atzinumu rakstiski nosūtīt pašvaldībai un Finanšu ministrijai uz tās elektroniskā pasta adresi fmpadomes@fm.gov.lv.
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par rīkojuma projekta 1.punktu, lūdzam atbilstoši koriģēt arī rīkojuma projekta pielikuma saturu.
 
Piedāvātā redakcija
1. Investīciju projekta nosaukums  
2. Investīciju projekta mērķis un atbilstība šā rīkojuma 2.punktā minētajiem kritērijiem; informācija par investīciju projekta ietvaros īstenojamiem darbiem  
3. Atbilstība pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam  
4. Rezultāti, kas tiks sasniegti, īstenojot investīciju projektu, un informācija par to, kā tiks nodrošināta veikto investīciju uzturēšana un ilgtspēja  
5. Investīciju projekta kopējās izmaksas, tai skaitā šo izmaksu sadalījums pa finanšu avotiem – pašvaldības budžets un valsts budžeta aizdevums sadalījumā pa gadiem (2023.–2025. gads)  
5.1. Kopējās investīciju projekta izmaksas, euro:  
5.2. Kopējais aizdevuma apmērs, euro:  
5.2.1. aizdevuma apmērs 2023. gadam  
5.2.2. aizdevuma apmērs 2024. gadam  
5.2.3. aizdevuma apmērs 2025. gadam  
5.3. Kopējais pašvaldības budžeta līdzfinansējums, euro:  
5.3.1. pašvaldības budžeta līdzfinansējums 2023. gadam  
5.3.2. pašvaldības budžeta līdzfinansējums 2024. gadam  
5.3.3. pašvaldības budžeta līdzfinansējums 2025. gadam  
6.

Investīciju projekta īstenošanas termiņš

 
7. Investīciju projekta tehniskā gatavība un būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, ja investīciju projektā plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi vai apliecinājuma kartē ir izdarīta atzīme par būvniecības ieceres akceptu un investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkuma procedūru statusu  
8. Informācija par investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkumu rezultātiem  
9. Informācija par saistītajiem projektiem, ja tāda ir, norādot informāciju par citiem iepriekšējo piecu gadu laikā pabeigtiem, īstenošanā esošiem vai plānotiem Eiropas Savienības struktūrfondu projektiem, Eiropas Savienības politiku un ārvalstu finanšu palīdzības instrumentu projektiem un citu finanšu instrumentu investīciju projektiem, ar kuriem ir saskatāma papildināmība un demarkācija  
10. Pašvaldības apliecinājums, ka investīciju projektā plānotie pasākumi netika un netiek finansēti, kā arī nav apstiprināta to finansēšana no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem vai no citiem Eiropas Savienības politiku un ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem (pašvaldība apliecina atbilstību, šajā punktā norādot "Jā")  
11. Pašvaldības apliecinājums, ka investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžeta investīcijas (pašvaldība apliecina atbilstību, šajā punktā norādot "Jā")  
12. Pašvaldības domes lēmums, kas apliecina pašvaldības gatavību īstenot investīciju projektu un nodrošināt pašvaldības budžeta līdzfinansējumu atbilstoši Likuma 36. panta pirmās daļas 7.punktam  
13. Cita informācija par investīciju projektu (pēc pašvaldības ieskatiem)  
14. Investīciju projekta kontaktpersona (vārds, uzvārds, e-pasts, tālruņa numurs)  

 

6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1) Ministru kabineta un LPS vienošanās un domstarpību protokolā par 2023. gada budžetu un budžeta ietvaru 2023. -2025. gadam norādīts, ka ceļu būvniecības projektos termins “ceļš” tiek definēts atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 1.pantam: ceļš ir jebkura satiksmei izbūvēta teritorija (autoceļš, iela, prospekts, šķērsiela un tamlīdzīgas teritorijas visā platumā, ieskaitot brauktuvi, ietves, nomales, sadalošās joslas un saliņas). Ceļa kompleksā ietilpst ceļš, mākslīgās būves (tilti, satiksmes pārvadi, tuneļi, caurtekas, ūdens novadīšanas ietaises, atbalsta sienas un citas būves), ceļu inženierbūves (pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu pieturvietas un paviljoni, bremzēšanas un paātrinājuma joslas, transportlīdzekļu stāvvietas, atpūtas laukumi, velosipēdu ceļi un ietves, ceļu sakaru un apgaismojuma līnijas, elektrotransporta kontakttīkli un citas inženierbūves), satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi (ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi un citi tehniskie līdzekļi).
Lūdzam šo skaidrojumu ietvert rīkojuma projekta anotācijā, lai pašvaldībām nodrošinātu skaidrību par to, kādus projektus var iesniegt vērtēšanai Satiksmes ministrijai.

2) Lūdzam precizēt rīkojuma projekta anotāciju atbilstoši LPS izteiktajiem iebildumiem par rīkojuma projektu.

3) Lai viestu lielāku skaidrību un nodrošinātu vienādu izpratni  par kritērijiem, kas paskaidro, kādos gadījumos investīciju projekts tiks uzskatīts par nozīmīgu mobilitātes nodrošināšanai pašvaldības teritorijā, lūdzam anotācijā sniegt papildu informāciju par tiem. Piemēram, pēc kādiem kritērijiem noteikt ceļa vizuālo vērtējumu; vai projekta iesnieguma veidlapai jāpievieno arī vizuālie attēli u.tml.  

4) Rīkojuma projekts paredz, ka, iesniedzot investīciju projektu, pašvaldībai jāapliecina, ka projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžetu investīcijas, tas ir, investīciju projekts iever tikai kapitālos izdevumus. Skaidrības labad lūgums precizēt anotāciju, vai attiecināmas ir arī būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas, jo šīs izmaksas būvniecības projektos iekļauj kā kapitālās izmaksas.

 
Piedāvātā redakcija
-