Atzinums

Projekta ID
22-TA-172
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1.  Informatīvajā ziņojumā minēts, ka " Lietuvā 2016.gadā tika pieņemts pūļa finansējuma piesaistes likums, kā arī ieviesta iespēja nodrošināt darbinieka kapitāldaļas kā apmaksas veidu, kas var tikt iekļauts atalgojuma struktūrā. Šis ir punkts, kura trūkumu negatīvi uzsver arī Latvijas jaunuzņēmumi." Lūdzam izslēgt vai precizēt minēto jo uzskatām, ka minētais apgalvojums ir nekorekts.  Vēršam uzmanību, ka jau kopš 2012. gada beigām ienākums no darbinieku akciju pirkuma tiesību jeb akciju opciju īstenošanas ir atbrīvots no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un par to netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksas, ja izpildās likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktie nosacījumi attiecībā uz akciju pirkuma tiesību turēšanas periodu, kurā jābūt darba tiesiskajās attiecībās ar uzņēmumu, kas piešķir akciju pirkuma tiesības vai ar to saistīto uzņēmumu, kā arī nepieciešamās  informācijas iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestā. Turklāt ar 2020. gada 17. decembrī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” un Komerclikumā, iespēja piešķirt darbiniekiem akciju pirkuma tiesības un piemērot nodokļu atbrīvojumu ir ne tikai akciju sabiedrībām, bet arī sabiedrībām ar ierobežoto atbildību.
2. Lūdzam precizēt sekojošu informāciju, kura iekļauta Inforatīvajā ziņojumā: "Ņemot vērā to, ka liela daļa jaunuzņēmumu nepublisko informāciju par savu projektu tālāku realizāciju, līdz ar to detalizētāku informāciju par tiem šajā informatīvajā ziņojumā nav iespējams sniegt. Tomēr, līdz ar grozījumiem MK noteikumos Nr.74, par ko plašāka informācija pieejama šī informatīvā ziņojuma 4.sadaļā “Priekšlikumi turpmākam atbalstam”, projektu realizācijas datus turpmāk jaunuzņēmumi regulāri sniegs administrējošai iestādei, kura līdz ar nākamo informatīvo ziņojumu sniegs apkopotos datus par jaunuzņēmumu projektu realizāciju."
  Starpministriju sanāksmē tika pārrunātas konstatētās problēmas attiecībā uz informāciju, par veiksmīga inovatīva produkta izstrādi, gadījumos, kad jaunuzņēmums saņēmis atbalstu fiksētā nodokļu maksājuma ietvaros. Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka "laika posmā no 2020.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 30.septembrim JDAL ietvaros fiksētam nodokļu maksājumam un iedzīvotāju ienākuma nodokļu atlaidei atbalstīti 27 jaunzņēmumu pieteikumi. No tiem 25 pieteikumi atbalstīti fiksētā nodokļu maksājuma ietvaros." Tomēr minētajā informācijā nesniedz priekšstatu, cik no minētajiem projektiem ir realizēti veiksmīgi, t.i., cik ir izstrādāti jauni inovatīvi produkti.   Pārrunu gaitā, tika konatstēts, ka atšķirībā no atbalsta, kas tiek sniegts no Eiropas Savienības fonda līdzekļiem, atbalstam fiksētā nodokļu maksājuma ietvaros nav normatīvā regulējuma, kas nosaka projekta izsekojamību, lai izvērtētu vai inovatīvais produkts ir veiksmīgi izstrāds. Līdza ar to, lūdzam atrunāt, ka Ekonomikas ministrijai jāveic grozījumi MK noteikumos Nr.74, kurā jāiekļauj nepieciešamās uzraudzības prasības. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Informatīvajā ziņojumā atklātās problēmas, lūdzam papildināt protokollēmumu ar uzdevumu, kas paredz Ekonomikas ministrijai izstrādāt grozījumus MK noteikumos Nr.74 nosakot, ka jaunuzņēmumam, kas saņēmis atbalstu fiksētā nodokļu atbaltsa ietvaros, trīs gadus pēc atbalsta saņemšanas līdz katra secīgā kalendārā gada 1.martam jāiesniedz administrējošai iestādei informatīvu ziņojumu par projekta biznesa idejas realizācijas datiem par iepriekšējo kalendāro gadu, kurā jāietver sekojoša informācija par:
-  veiksmīgi izstrādo jauno produktu;
-  tirgus noietu, t.sk., par ģeogrāfiju tirgiem un pārdošanas apjomiem skaitliski klientu un naudas izteiksmē;
- peļņas un apgrozījuma rādītājus par projektu, papildus norādot jaunuzņēmuma kopējos rādītājus;
- piesaistītajām vietējām un ārvalstu investīcijām, t.sk., norādot ieguldījuma apjomu un valsti;
- darbinieku skaita, bruto darba atalgojuma izmaiņām, samaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Piedāvātā redakcija
-