Projekta ID
24-TA-1542Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Datu valsts inspekcija turpina uzturēt iepriekš pausto iebildumu, kas saistīts ar skaidra personas datu apstrādes nolūka noteikšanas nepieciešamību likumprojektā. Atkārtoti norādām, ka katrs personas datu apstrādes gadījums ir jāpamato ar šo datu apstrādes nepieciešamību, kā arī jāapsēj paskaidrot, kāpēc attiecīgā mērķa sasniegšanai ir nepieciešami tieši personas dati, proti, dati par konkrēti identificējumu personu, nevis cita veida dati, kā to paredz Datu regulas 5. pantā 1. punktā noteiktie datu minimizēšanas un nolūka ierobežojuma principi.
Nenoliedzami, ka ir situācijas, kad ir nepieciešama tieši personas datu apstrāde, piemēram, kā izziņā norādītajā gadījumā, lai pārliecinātos, ka persona ir ievēlēta tikai vienā akadēmiskā amatā tikai vienā augstskolā (Augstskolu likuma 26. panta septītā daļa) vai lai sabiedrība varētu pārliecināties par attiecīgās personas kvalifikāciju un amatu. Vienlaikus, ievērojot IZM argumentāciju, var secināt, ka personas datu apstrādes nepieciešamība tiek pamatota tieši ar Augstskolu likuma izpildes uzraudzību, bet likumprojektā piedāvātajā 87. panta pirmās daļas reakcijā ir iekļauti arī datu apstrādes nolūki, kuru izpildei nav nepieciešami personas dati.
Piemēram, izstrādājot politiku kādā nozarē un gatavojot politikas plānošanas dokumentus, tajos parasti tiek ietverti kvantificējami statistikas vai rezultatīvie rādītāji, līdz ar to šo mērķu sasniegšanai nav nepieciešami personas dati, jo, lai noteiktu, kāds ir profesoru skaits augstskolā, nav nepieciešams zināt, kā sauc šos konkrētos profesorus un kāds ir to personas kods, tieši tas pats attiecas uz izglītības kvalitātes kontroli, kas ir saistāma ar statistikas rādītāju izpildi, nevis personas datu apstrādi.
Tāpēc atkārtoti aicinām IZM izvērtēt, vai visu likumprojekta 87. panta pirmajā daļā minēto nolūku sasniegšanai ir nepieciešami personas dati, iekļaujot normas redakcijā tikai tos nolūkus, kurus nevar sasniegt bez personas datu apstrādes.
Papildus norādām, ka ņemot vērā plašo personas datu apstrāde nolūku uzskatījumu, nav saprotama, 87. panta pirmās daļas jaunās redakcijas mijiedarbība ar 87. panta ceturto daļu, kas nosaka, ka Akadēmiskā personāla reģistrā iekļautie dati ir publiski pieejami tīmekļvietnē, ja to pieejamība nav ierobežota fizisko personu datu aizsardzību regulējošos normatīvajos aktos, līdz ar to nav skaidri saprotams, kādi dati un kādā apjomā tiks iekļauti Akadēmiskā personāla reģistrā. Tāpēc lūdzam skaidrot, kādus datus un kādā apjomā ir plānots publiskot paredzēto personas datu apstrādes nolūku ietvaros.
Nenoliedzami, ka ir situācijas, kad ir nepieciešama tieši personas datu apstrāde, piemēram, kā izziņā norādītajā gadījumā, lai pārliecinātos, ka persona ir ievēlēta tikai vienā akadēmiskā amatā tikai vienā augstskolā (Augstskolu likuma 26. panta septītā daļa) vai lai sabiedrība varētu pārliecināties par attiecīgās personas kvalifikāciju un amatu. Vienlaikus, ievērojot IZM argumentāciju, var secināt, ka personas datu apstrādes nepieciešamība tiek pamatota tieši ar Augstskolu likuma izpildes uzraudzību, bet likumprojektā piedāvātajā 87. panta pirmās daļas reakcijā ir iekļauti arī datu apstrādes nolūki, kuru izpildei nav nepieciešami personas dati.
Piemēram, izstrādājot politiku kādā nozarē un gatavojot politikas plānošanas dokumentus, tajos parasti tiek ietverti kvantificējami statistikas vai rezultatīvie rādītāji, līdz ar to šo mērķu sasniegšanai nav nepieciešami personas dati, jo, lai noteiktu, kāds ir profesoru skaits augstskolā, nav nepieciešams zināt, kā sauc šos konkrētos profesorus un kāds ir to personas kods, tieši tas pats attiecas uz izglītības kvalitātes kontroli, kas ir saistāma ar statistikas rādītāju izpildi, nevis personas datu apstrādi.
Tāpēc atkārtoti aicinām IZM izvērtēt, vai visu likumprojekta 87. panta pirmajā daļā minēto nolūku sasniegšanai ir nepieciešami personas dati, iekļaujot normas redakcijā tikai tos nolūkus, kurus nevar sasniegt bez personas datu apstrādes.
Papildus norādām, ka ņemot vērā plašo personas datu apstrāde nolūku uzskatījumu, nav saprotama, 87. panta pirmās daļas jaunās redakcijas mijiedarbība ar 87. panta ceturto daļu, kas nosaka, ka Akadēmiskā personāla reģistrā iekļautie dati ir publiski pieejami tīmekļvietnē, ja to pieejamība nav ierobežota fizisko personu datu aizsardzību regulējošos normatīvajos aktos, līdz ar to nav skaidri saprotams, kādi dati un kādā apjomā tiks iekļauti Akadēmiskā personāla reģistrā. Tāpēc lūdzam skaidrot, kādus datus un kādā apjomā ir plānots publiskot paredzēto personas datu apstrādes nolūku ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
