Atzinums

Projekta ID
22-TA-1524
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Banka
Atzinums iesniegts
07.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants.
(1) Kompensācijas apmēru nosaka atbilstoši neizpildīto saistību kopsummai, bet ne vairāk kā 20 000 euro, neatkarīgi no ieguldītāja vērtspapīru vai ieguldījumu kontu skaita.
(2) Ieguldītāja tiesības uz kompensāciju un tās viņa saistības pret sistēmas dalībnieku, kuru izpildes termiņš iestāsies līdz dienai vai dienā, kad sistēmas dalībniekam tikusi konstatēta nespēja izpildīt saistības, tiek savstarpēji dzēstas ar ieskaitu, un to ņem vērā, aprēķinot kompensācijas apmēru.
(3) Neizpildīto saistību apmēru no ārvalstu valūtas pārrēķina euro saskaņā ar grāmatvedībā izmantojamo attiecīgās ārvalsts valūtas kursu dienā, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju pildīt saistības pret ieguldītāju.
(4) Nosakot kompensācijas apmēru par vērtspapīriem, ņem vērā šā likuma 5.panta trešajā daļā minētajos Latvijas Bankas noteikumos paredzēto vērtspapīru vērtības noteikšanas kārtību.".
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 62. punktu likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu. Ievērojot minēto, ierosinām svītrot likumprojektā paredzēto likuma 3. panta ceturto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pieteikumu kompensācijas saņemšanai iesniedz divu gadu laikā, kopš dienas, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības pret ieguldītāju.";
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta 5. pantā ietvertā regulējuma nav saprotams, kā ieguldītājs uzzinās par dienu, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības pret ieguldītāju. Turklāt, kā izriet no likumprojekta 1. pantā paredzētā grozījuma 1. panta 7. punktā, nespēja izpildīt saistības pret ieguldītāju var izrietēt ne tikai no Latvijas Bankas apstiprinājuma, bet arī no tiesas sprieduma par ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja maksātnespēju vai likvidāciju. Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/9/EK par ieguldītāju kompensācijas sistēmām (turpmāk - direktīva 97/9) 9. panta 1. punkts paredz, ka kompensācijas sistēma veic vajadzīgus pasākumus, lai informētu ieguldītājus par atzinumu vai lēmumu, kas minēts 2. panta 2. punktā. Ievērojot minēto, ierosinām precizēt likumprojektā paredzēto 5. panta otrās daļas redakciju, paredzot, ka termiņu pieteikuma iesniegšanai skaita nevis no dienas, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības pret ieguldītāju, bet gan no dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" ir publicēts šajā pantā paredzētais Latvijas Bankas lēmums par kompensācijas izmaksu. 

Atbilstoši ierosinām precizēt arī likumprojektā paredzēto 5. panta astotās un devītās daļas redakciju.
Piedāvātā redakcija
5. pants. (1) Kompensācija tiek izmaksāta tiem ieguldītājiem, kuri Latvijas Bankai vai tās izvēlētajai kredītiestādei iesnieguši pieteikumu par kompensāciju par neizpildītajām saistībām.
(2) Latvijas Banka lemj par:
1) kārtību, kādā tiek pieņemti pieteikumi kompensācijas izmaksai;
2) kārtību, kādā notiek izmaksa;
3) kārtību, kādā nosaka kompensācijas apmēru.
(3) Šā panta otrajā daļā minēto lēmumu Latvijas Banka publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", kā arī ievieto savā tīmekļvietnē.
(4) Pieteikumu kompensācijas saņemšanai iesniedz divu gadu laikā, kopš dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums.
(5) Nodrošinot kompensāciju izmaksu ar vienas vai vairāku Latvijas Bankas izraudzītu kredītiestāžu starpniecību, Latvijas Banka noslēdz līgumu ar kredītiestādi. Ja kompensācijas izmaksu veic kredītiestāde, līgumā var paredzēt maksājumu par kompensācijas izmaksas nodrošināšanas rezultātā kredītiestādei piesaistītajiem klientiem, un šo maksājumu ieskaita ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāda maksājuma apmērs nosakāms atkarībā no to ieguldītāju skaita, kuri, saņemot kompensāciju, piekrituši kļūt vai kļuvuši par konkrētās kredītiestādes klientiem. Izraugoties kredītiestādi, ar kuru noslēdz šajā daļā minēto līgumu, nav piemērojami Publisko iepirkumu likuma noteikumi.
(6) Latvijas Bankas šā panta piektajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 5.1 panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu.
(7) Sistēmas dalībniekam vai tiesas ieceltajam sistēmas dalībnieka administratoram vai likvidatoram ir pienākums pārliecināties, vai ieguldītāju saraksts sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
(8) Ja zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija pret ieguldītāja naudas līdzekļiem ir vērsusi piedziņu, piedzenamās naudas līdzekļu summas izmaksā attiecīgi zvērinātam tiesu izpildītājam vai nodokļu (nodevu) administrācijai.
(9) Ja divu gadu laikā no dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums, zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija nav vērsusi piedziņu pret ieguldītāja naudas līdzekļiem, izbeidzas zvērināta tiesu izpildītāja vai nodokļu (nodevu) administrācijas noteiktie ierobežojumi kompensācijas izmaksai.
(10) Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums, vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 6.1 pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai.
(11) Ja Latvijas Banka, sistēmas dalībnieks, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administrators vai likvidators konstatē, ka kompensācija izmaksāta personai, kurai saskaņā ar šā likuma noteikumiem nebija tiesību uz kompensāciju, vai arī tā izmaksāta lielākā apmērā, personai ir pienākums atmaksāt nepamatoti izmaksāto kompensāciju atbilstoši Latvijas Bankas, sistēmas dalībnieka, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratora vai likvidatora pieprasījumam.
(12) Ja persona šā panta pirmajā daļā minēto kompensāciju neatmaksā brīvprātīgi, Latvijas Bankai, sistēmas dalībniekam, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratoram vai likvidatoram ir pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atmaksu.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Latvijas Banka nosaka:
1) kārtību, kādā tiek pieņemti pieteikumi kompensācijas izmaksai;
2) kārtību, kādā notiek izmaksa;
3) kārtību, kādā nosaka kompensācijas apmēru.";
Iebildums
Grozāmā likuma 5. panta trešā daļa spēkā esošajā redakcijā paredz pilnvarojumu Finanšu un kapitāla tirgus komisijai noteikt kārtību, kādā tiek pieņemti pieteikumi kompensācijas izmaksai, un kārtību, kādā nosakāms kompensācijas apmērs. Kaut arī šāds pilnvarojums grozāmajā likumā ir jau kopš 2002. gada, pēc publiski pieejamās informācijas secināms, ka likuma 5. panta trešajā daļā paredzētais regulējums nav izdots. Tā kā likumprojekts paredz izteikt 5. panta trešo daļu jaunā redakcijā, lūdzam izvērtēt, vai šādu regulējumu ir paredzēts izdot kā ārēju normatīvo aktu attiecībā uz visiem gadījumiem, kad būs jāpiemēro šā likuma normas, vai arī 5. panta trešajā daļā ir domāts lēmums, kuru Latvijas Banka pieņems ad hoc, kad konstatēs pamatu kompensācijas izmaksai saskaņā ar šo likumu un publicēs šo lēmumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" grozāmā likuma 9. pantā paredzētajā kārtībā. Ja 5. panta trešās daļas jaunajā redakcijā ir domāts Latvijas Bankas ad hoc lēmums, ierosinām atbilstoši precizēt likumprojekta 5. pantu. Vienlaikus ierosinām svītrot no grozāmā likuma 9. pantu, ietverot tajā paredzēto regulējumu 5. pantā, lai regulējums par Latvijas Bankas lēmumu un tā paziņošanas kārtību likumā ir vienuviet.
Piedāvātā redakcija
5. pants. (1) Kompensācija tiek izmaksāta tiem ieguldītājiem, kuri Latvijas Bankai vai tās izvēlētajai kredītiestādei iesnieguši pieteikumu par kompensāciju par neizpildītajām saistībām.
(2) Latvijas Banka lemj par:
1) kārtību, kādā tiek pieņemti pieteikumi kompensācijas izmaksai;
2) kārtību, kādā notiek izmaksa;
3) kārtību, kādā nosaka kompensācijas apmēru.
(3) Šā panta otrajā daļā minēto lēmumu Latvijas Banka publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", kā arī ievieto savā tīmekļvietnē.
(4) Pieteikumu kompensācijas saņemšanai iesniedz divu gadu laikā, kopš dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums.
(5) Nodrošinot kompensāciju izmaksu ar vienas vai vairāku Latvijas Bankas izraudzītu kredītiestāžu starpniecību, Latvijas Banka noslēdz līgumu ar kredītiestādi. Ja kompensācijas izmaksu veic kredītiestāde, līgumā var paredzēt maksājumu par kompensācijas izmaksas nodrošināšanas rezultātā kredītiestādei piesaistītajiem klientiem, un šo maksājumu ieskaita ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāda maksājuma apmērs nosakāms atkarībā no to ieguldītāju skaita, kuri, saņemot kompensāciju, piekrituši kļūt vai kļuvuši par konkrētās kredītiestādes klientiem. Izraugoties kredītiestādi, ar kuru noslēdz šajā daļā minēto līgumu, nav piemērojami Publisko iepirkumu likuma noteikumi.
(6) Latvijas Bankas šā panta piektajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 5.1 panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu.
(7) Sistēmas dalībniekam vai tiesas ieceltajam sistēmas dalībnieka administratoram vai likvidatoram ir pienākums pārliecināties, vai ieguldītāju saraksts sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
(8) Ja zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija pret ieguldītāja naudas līdzekļiem ir vērsusi piedziņu, piedzenamās naudas līdzekļu summas izmaksā attiecīgi zvērinātam tiesu izpildītājam vai nodokļu (nodevu) administrācijai.
(9) Ja divu gadu laikā no dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums, zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija nav vērsusi piedziņu pret ieguldītāja naudas līdzekļiem, izbeidzas zvērināta tiesu izpildītāja vai nodokļu (nodevu) administrācijas noteiktie ierobežojumi kompensācijas izmaksai.
(10) Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts šā panta otrajā daļā minētais lēmums, vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 6.1 pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai.
(11) Ja Latvijas Banka, sistēmas dalībnieks, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administrators vai likvidators konstatē, ka kompensācija izmaksāta personai, kurai saskaņā ar šā likuma noteikumiem nebija tiesību uz kompensāciju, vai arī tā izmaksāta lielākā apmērā, personai ir pienākums atmaksāt nepamatoti izmaksāto kompensāciju atbilstoši Latvijas Bankas, sistēmas dalībnieka, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratora vai likvidatora pieprasījumam.
(12) Ja persona šā panta pirmajā daļā minēto kompensāciju neatmaksā brīvprātīgi, Latvijas Bankai, sistēmas dalībniekam, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratoram vai likvidatoram ir pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atmaksu.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Kompensācijas izmaksu uzsāk trīs mēnešus laikā pēc dienas, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt tā saistības pret ieguldītāju pilnā apmērā.".
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 7. pantā paredzētais grozījums nonāk pretrunā direktīvas 97/9 9. panta 2. punktam, kas noteic, ka sistēmai jābūt gatavai samaksāt ieguldītāja prasījumu iespējami drīz un ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc prasījuma pamatotības un tā apmēra noteikšanas. Ievērojot minēto, ierosinām precizēt likumprojekta 7. pantā paredzēto grozījumu.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 6. panta pirmo daļu ar vārdiem "un kompensācijas apmēra noteikšanu".
5.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Veidlapas paraugu šā panta pirmajā daļā minētās informācijas sniegšanai un vispārējās informācijas sniegšanai par ieguldījumiem, par kuriem saskaņā ar šā likuma 7.pantu  kompensāciju neizmaksā, nosaka Latvijas Banka. Sistēmas dalībnieks saņem ieguldītāja apliecinājumu par attiecīgās informācijas saņemšanu.".
Iebildums
Latvijas Bankas ieskatā nav lietderīgi veidlapas paraugu apstiprināt ar ārēju normatīvo aktu. Ievērojot minēto, ierosinām svītrot no likumprojekta 12. panta prasību Latvijas Bankai noteikt veidlapas paraugu, nepieciešamības gadījumā papildinot likumprojektā paredzēto 12. panta otrās daļas redakciju ar prasību sniegt ieguldītājam informāciju arī par ieguldījumiem, par kuriem saskaņā ar šo likumu kompensāciju neizmaksā.
Piedāvātā redakcija
12. pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Sistēmas dalībniekam, pirms ieguldījumu pakalpojumu sniegšanas ieguldītājam, ir pienākums sniegt:
1) informāciju par ieguldījumiem, par kuriem saskaņā ar šā likuma 7. pantu kompensāciju neizmaksā;
2) informāciju par kompensācijas apmēru;
3) informāciju par kompensācijas izmaksas kārtību un termiņu;
4) informāciju par nosacījumiem, kas jāievēro, lai saņemtu kompensāciju saskaņā ar šo likumu;
5) ieguldītāju aizsardzības sistēmas uzturētāja kontaktinformāciju.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Sistēmas dalībnieks saņem ieguldītāja apliecinājumu par attiecīgās informācijas saņemšanu.
6.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 4. sadaļu, ņemot vērā, ka likumprojekts paredz jaunus pilnvarojumus Latvijas Bankai izdot regulējumu (5.1 panta trešā daļa un 12. panta ceturtā daļa), kā arī izsaka jaunā redakcijā likuma 5. panta trešo daļu, kas šobrīd satur pilnvarojumu izdot regulējumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saistībā ar likumprojekta 3. pantā paredzētajiem grozījumiem būs jāgroza arī Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 8. decembra noteikumi Nr. 234 "Sistēmas dalībnieku finanšu instrumentu portfeļu pārskatu sagatavošanas normatīvie noteikumi", jo tajos šobrīd ir atsauce uz kompensācijas procentuālo ierobežojumu (90 %), kas no likuma tiek faktiski svītrots.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7. sadaļu, ņemot vērā, ka likumprojektā paredzētā regulējuma izpildē būs iesaistīta Latvijas Banka, un likumprojekts paredz Latvijas Bankai jaunas prasības. Piemēram, likumprojekta 19. pants paredz Latvijas Bankai pienākumu slēgt sadarbības līgumus ar citu dalībvalstu ieguldītāju aizsardzības sistēmu pārvaldītāja iestādēm, kas Latvijas Bankai varētu radīt ievērojamu administratīvo slogu, ja līgumi būs jāslēdz ar visām Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu ieguldītāju aizsardzības sistēmu pārvaldītāja iestādēm. Ievērojot minēto, ierosinām svītrot likumprojekta 19. pantā paredzēto regulējumu, lai izvairītos no pārmērīga administratīvā sloga radīšanas Latvijas Bankai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Ieguldītāju aizsardzības likumā
Priekšlikums
Ierosinām papildināt likumprojektu ar grozījumu informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktiem, precizējot to atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 168. punkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
Aizstāt informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības direktīvu vārdu un skaitļus "direktīvas 97/9/EC" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 3. marta direktīvas 97/9/EK par ieguldītāju kompensācijas sistēmām".
9.
Likumprojekts (grozījumi)
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) neizpildītas saistības — sistēmas dalībnieka neizpildītās saistības, kas izriet no noslēgtā ieguldījumu pakalpojumu līguma ar ieguldītāju. Saistību neizpildes apstiprinājumu sniedz Latvijas Banka vai stājies spēkā tiesas spriedums par ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja maksātnespēju vai likvidāciju, kas attiecībā uz ieguldītājiem liedz iespēju izpildīt to prasījumus;";
Priekšlikums
No likumprojekta anotācijā sniegtās informācijas secināms, ka minētais grozījums paredzēts, lai pārņemtu direktīvas 97/9 2. panta prasības. Direktīvas 97/9 2. pants paredz dalībvalstīm pienākumu nodrošināt ieguldītāju kompensācijas sistēmas ieviešanu, vienlaikus nosakot, kādos gadījumos šai sistēmai ir jāparedz nodrošinājums ieguldītājiem, proti, ja:

1) kompetentās iestādes ir atzinušas, ka pēc to ieskata ieguldījumu sabiedrība ar tās finanšu stāvokli tieši saistītu iemeslu dēļ attiecīgajā brīdī nespēj pildīt saistības, kas rodas no ieguldītāju prasījumiem, un tuvākajā laikā nespēs tās pildīt;

2) tiesu iestāde ar ieguldījumu sabiedrības finanšu stāvokli tieši saistītu iemeslu dēļ ir pieņēmusi lēmumu, kas attiecībā uz ieguldītājiem atceļ iespēju apmierināt to prasījumus.

Ņemot vērā, ka gadījumi, kad ieguldītājam ir tiesības saņemt šajā likumā paredzēto kompensāciju, ir atrunāti grozāmā likuma 2. pantā, ierosinām svītrot otro teikumu no 1. panta 7. punkta jaunās redakcijas, paredzot direktīvas 2. panta 2. punktam atbilstošu regulējumu grozāmā likuma 2. pantā (piemēram, atbilstoši precizējot grozāmā likuma 2. panta trešo daļu).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants.
(1) Kompensācijas apmēru nosaka atbilstoši neizpildīto saistību kopsummai, bet ne vairāk kā 20 000 euro, neatkarīgi no ieguldītāja vērtspapīru vai ieguldījumu kontu skaita.
(2) Ieguldītāja tiesības uz kompensāciju un tās viņa saistības pret sistēmas dalībnieku, kuru izpildes termiņš iestāsies līdz dienai vai dienā, kad sistēmas dalībniekam tikusi konstatēta nespēja izpildīt saistības, tiek savstarpēji dzēstas ar ieskaitu, un to ņem vērā, aprēķinot kompensācijas apmēru.
(3) Neizpildīto saistību apmēru no ārvalstu valūtas pārrēķina euro saskaņā ar grāmatvedībā izmantojamo attiecīgās ārvalsts valūtas kursu dienā, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju pildīt saistības pret ieguldītāju.
(4) Nosakot kompensācijas apmēru par vērtspapīriem, ņem vērā šā likuma 5.panta trešajā daļā minētajos Latvijas Bankas noteikumos paredzēto vērtspapīru vērtības noteikšanas kārtību.".
Priekšlikums
Ierosinām precizēt likumprojekta 3. un 14. pantā lietoto Eiropas Savienības vienotās valūtas apzīmējumu, jo normatīvajos aktos Eiropas Savienības vienotās valūtas apzīmēšanai lieto vārdu "euro" slīprakstā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants.
(1) Kompensācijas apmēru nosaka atbilstoši neizpildīto saistību kopsummai, bet ne vairāk kā 20 000 euro, neatkarīgi no ieguldītāja vērtspapīru vai ieguldījumu kontu skaita.
(2) Ieguldītāja tiesības uz kompensāciju un tās viņa saistības pret sistēmas dalībnieku, kuru izpildes termiņš iestāsies līdz dienai vai dienā, kad sistēmas dalībniekam tikusi konstatēta nespēja izpildīt saistības, tiek savstarpēji dzēstas ar ieskaitu, un to ņem vērā, aprēķinot kompensācijas apmēru.
(3) Neizpildīto saistību apmēru no ārvalstu valūtas pārrēķina euro saskaņā ar grāmatvedībā izmantojamo attiecīgās ārvalsts valūtas kursu dienā, kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju pildīt saistības pret ieguldītāju.
(4) Nosakot kompensācijas apmēru par vērtspapīriem, ņem vērā šā likuma 5.panta trešajā daļā minētajos Latvijas Bankas noteikumos paredzēto vērtspapīru vērtības noteikšanas kārtību.".
Priekšlikums
Salīdzinot likuma 3. panta spēkā esošo redakciju ar likumprojektā ietverto redakciju, secināms, ka kompensācijas maksimālais apmērs tiek saglabāts 20 000 euro apmērā, vienlaikus atceļot nosacījumu par kompensācijas procentuālo apmēru (90 %). Ievērojot minēto, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu šādu izmaiņu nepieciešamībai.  Papildus lūdzam izvērtēt, vai saistībā ar likumprojekta 3. pantā paredzētajām izmaiņām likums nebūtu jāpapildina ar pārejas noteikumu attiecībā uz tām kompensācijām, kuras pieprasītas, bet vēl nav izmaksātas līdz šo grozījumu spēkā stāšanās dienai, vai arī papildināt likumprojekta anotāciju ar informāciju, ka šādi kompensācijas pieprasījumi līdz šim praksē nav bijuši.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts (grozījumi)
5.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Kompensācija tiek izmaksāta tiem ieguldītājiem, kuri Latvijas Bankai vai tās izvēlētajai kredītiestādei iesnieguši pieteikumu par kompensāciju par neizpildītajām saistībām.";
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta nav skaidrs, kā ieguldītājs uzzinās par kredītiestādi, kuru Latvijas Banka ir izvēlējusies kompensāciju izmaksu nodrošināšanai (proti, kurā kredītiestādē jāvēršas ar pieteikumu kompensācijas saņemšanai). Ierosinām papildināt likumprojekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt ar ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(4) Nodrošinot kompensāciju izmaksu ar vienas vai vairāku Latvijas Bankas izraudzītu kredītiestāžu starpniecību, Latvijas Banka noslēdz līgumu kredītiestādi. Ja kompensācijas izmaksu veic kredītiestāde, līgumā var paredzēt maksājumu par kompensācijas izmaksas nodrošināšanas rezultātā kredītiestādei piesaistītajiem klientiem, un šo maksājumu ieskaita ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāda maksājuma apmērs nosakāms atkarībā no to ieguldītāju skaita, kuri saņemot kompensāciju piekrituši kļūt vai kļuvuši par konkrētās kredītiestādes klientiem. Izraugoties kredītiestādi, ar kuru noslēdz šajā daļā minēto līgumu, nav piemērojami Publisko iepirkumu likuma noteikumi.
(5) Latvijas Bankas šā panta ceturtajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 51.panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu.
(6) Sistēmas dalībniekam vai tiesas ieceltajam sistēmas dalībnieka administratoram vai likvidatoram ir pienākums pārliecināties, vai ieguldītāju saraksts sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
(7) Ja zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija pret ieguldītāja naudas līdzekļiem ir vērsusi piedziņu, piedzenamās naudas līdzekļu summas izmaksā attiecīgi zvērinātam tiesu izpildītājam vai nodokļu (nodevu) administrācijai.
(8) Ja divu gadu laikā no dienas, kad konstatēta sistēmas dalībnieka nespēja izpildīt saistības, zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija nav vērsusi piedziņu pret ieguldītāja naudas līdzekļiem, izbeidzas zvērināta tiesu izpildītāja vai nodokļu (nodevu) administrācijas noteiktie ierobežojumi kompensācijas izmaksai.
(9) Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 61.pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai.
(10) Ja Latvijas Banka, sistēmas dalībnieks, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administrators vai likvidators konstatē, ka kompensācija izmaksāta personai, kurai saskaņā ar šā likuma noteikumiem nebija tiesību uz kompensāciju, vai arī tā izmaksāta lielākā apmērā, personai ir pienākums atmaksāt nepamatoti izmaksāto kompensāciju atbilstoši Latvijas Bankas, sistēmas dalībnieka, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratora vai likvidatora pieprasījumam.
(11) Ja persona šā panta pirmajā daļā minēto kompensāciju neatmaksā brīvprātīgi, Latvijas Bankai, sistēmas dalībniekam, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratoram vai likvidatoram ir pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atmaksu.".
Priekšlikums
Ierosinām papildināt 5. panta ceturtās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "Latvijas Banka noslēdz līgumu" ar iztrūkstošo vārdu "ar".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt ar ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito un vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(4) Nodrošinot kompensāciju izmaksu ar vienas vai vairāku Latvijas Bankas izraudzītu kredītiestāžu starpniecību, Latvijas Banka noslēdz līgumu kredītiestādi. Ja kompensācijas izmaksu veic kredītiestāde, līgumā var paredzēt maksājumu par kompensācijas izmaksas nodrošināšanas rezultātā kredītiestādei piesaistītajiem klientiem, un šo maksājumu ieskaita ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Šāda maksājuma apmērs nosakāms atkarībā no to ieguldītāju skaita, kuri saņemot kompensāciju piekrituši kļūt vai kļuvuši par konkrētās kredītiestādes klientiem. Izraugoties kredītiestādi, ar kuru noslēdz šajā daļā minēto līgumu, nav piemērojami Publisko iepirkumu likuma noteikumi.
(5) Latvijas Bankas šā panta ceturtajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 51.panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu.
(6) Sistēmas dalībniekam vai tiesas ieceltajam sistēmas dalībnieka administratoram vai likvidatoram ir pienākums pārliecināties, vai ieguldītāju saraksts sagatavots atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
(7) Ja zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija pret ieguldītāja naudas līdzekļiem ir vērsusi piedziņu, piedzenamās naudas līdzekļu summas izmaksā attiecīgi zvērinātam tiesu izpildītājam vai nodokļu (nodevu) administrācijai.
(8) Ja divu gadu laikā no dienas, kad konstatēta sistēmas dalībnieka nespēja izpildīt saistības, zvērināts tiesu izpildītājs vai nodokļu (nodevu) administrācija nav vērsusi piedziņu pret ieguldītāja naudas līdzekļiem, izbeidzas zvērināta tiesu izpildītāja vai nodokļu (nodevu) administrācijas noteiktie ierobežojumi kompensācijas izmaksai.
(9) Ieguldītājs zaudē prasījuma tiesības par kompensācijas izmaksu dienā, kad pagājuši divi gadi kopš dienas kad Latvijas Banka konstatējusi sistēmas dalībnieka nespēju izpildīt saistības vai no dienas, kad izbeigušies apstākļi, kas ir pamats šā likuma 61.pantā noteiktajai kompensācijas izmaksas atlikšanai.
(10) Ja Latvijas Banka, sistēmas dalībnieks, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administrators vai likvidators konstatē, ka kompensācija izmaksāta personai, kurai saskaņā ar šā likuma noteikumiem nebija tiesību uz kompensāciju, vai arī tā izmaksāta lielākā apmērā, personai ir pienākums atmaksāt nepamatoti izmaksāto kompensāciju atbilstoši Latvijas Bankas, sistēmas dalībnieka, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratora vai likvidatora pieprasījumam.
(11) Ja persona šā panta pirmajā daļā minēto kompensāciju neatmaksā brīvprātīgi, Latvijas Bankai, sistēmas dalībniekam, kuram konstatēta nespēja izpildīt saistības, administratoram vai likvidatoram ir pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atmaksu.".
Priekšlikums
5. panta piektajā daļā tiek paredzēts, ka Latvijas Bankas šā panta ceturtajā daļā izraudzītā kredītiestāde kompensāciju ieguldītājiem izmaksā saskaņā ar šā likuma 5.1 panta otrajā daļā minēto ieguldītāju sarakstu. Vēršam uzmanību, ka no likumprojektā ietvertā regulējuma nav saprotams, kā kredītiestāde iegūs šo sarakstu, jo likumprojekts paredz šāda saraksta iesniegšanu tikai Latvijas Bankai un tikai pēc tās pieprasījuma. Ievērojot minēto, ierosinām sniegt atbilstošu skaidrojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
papildināt ar 11., 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
"11) kredītiestādēm;
12)finanšu iestādēm;
13) par finanšu instrumentiem, kas tieši vai pastarpināti veido sistēmas dalībnieka pašu kapitālu, neatkarīgi no veida kā konkrētie finanšu instrumenti tiek amortizēti.".
Priekšlikums
Direktīvas 97/9 4. panta 2. punkts paredz, ka dalībvalstis var noteikt, ka uz dažiem ieguldītājiem neattiecas sistēmas nodrošinājums vai tiem piešķirams zemāka līmeņa nodrošinājums; minētie izņēmumi uzskaitīti direktīvas 97/9 I pielikumā. Lūdzam anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā sniegt informāciju, kuram direktīvas 97/9 I pielikumā paredzētajam izņēmumam atbilst likumprojektā ietvertais likuma 7. panta 13. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts (grozījumi)
12.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Sistēmas dalībniekam, pirms ieguldījumu pakalpojumu sniegšanas ieguldītājam, ir pienākums sniegt:
1) informāciju par kompensācijas apmēru;
2) informāciju par kompensācijas izmaksas kārtību un termiņu;
3) informāciju par nosacījumiem, kas jāievēro, lai saņemtu kompensāciju saskaņā ar šo likumu;
4) ieguldītāju aizsardzības sistēmas uzturētāja kontaktinformāciju.";
 
Priekšlikums
Direktīvas 97/9 10. panta 1. punkts paredz, ka dalībvalstis nodrošina, ka visas ieguldījumu sabiedrības veic attiecīgus pasākumus, lai faktiskajiem un potenciālajiem ieguldītājiem sniegtu informāciju, kas vajadzīga, lai noskaidrotu ieguldītāju kompensācijas sistēmu, kurā ieguldījumu sabiedrība. Vēršam uzmanību, ka likuma 12. panta otrās daļas jaunā redakcija attiecas tikai uz potenciālajiem ieguldītājiem, bet nenodrošina informācijas sniegšanu faktiskajiem ieguldītājiem. Ievērojot minēto, ierosinām izvērtēt likumprojekta 12. panta atbilstību Direktīvas 97/9 10. panta 1. punkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts (grozījumi)
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Naudas līdzekļus, kas divu gadu laikā, kopš kompensāciju izmaksu uzsākšanas nav izmantotas kompensāciju izmaksai, pēc kompensāciju izmaksu termiņa beigām tiek atmaksātas sistēmas dalībniekiem proporcionāli veiktajiem maksājumiem ieguldījumu aizsardzības sistēmā. Ar administratīvajiem izdevumiem saistīto un neizmantoto naudas līdzekļu atmaksu sistēmas dalībniekiem Latvijas Banka ietur lai:
1) veiktu tādu kompensāciju izmaksu, kas atliktas saskaņā ar šā likuma 6.1 panta pirmo daļu;
2) segtu tiesāšanās izdevumus, kas saistīti ar kompensāciju izmaksām.";
 
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 13. panta piektās daļas otro teikumu, jo tajā ietvertās normas būtība nav skaidri saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Priekšlikums
Panta ceturtās daļas 1. punktu nepieciešams papildināt, paredzot, ka 0,05% maksājami par katru nokavēto maksājuma dienu. Vienlaikus, līdzīgi pastāvošajam regulējumam citos normatīvajos aktos, panta ceturtajā daļā nepieciešams precizēt, ka naudas sods ir obligāti maksājams, nevis Latvijas Bankai ir jāvērtē tā piemērošana. Piemēram, Latvijas Bankas likumā noteikts, "...Par nokavētu vai nepilnīgu maksājumu attiecīgais Latvijas Bankas uzraudzītais finanšu tirgus dalībnieks maksā Latvijas Bankai nokavējuma naudu par katru nokavēto maksājuma dienu 0,05 procentu apmērā no nesamaksātās summas...".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts (grozījumi)
Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants.
(1) Latvijas Banka var piemērot šādas sankcijas:
1)      brīdinājumu;
2)      publisku paziņojumu;
3)      naudas sodu;
4)      izslēgt sistēmas dalībnieku no dalības ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(2) Latvijas Banka var piemērot šādu administratīvo pasākumu - pieprasīt, lai par pārkāpumu atbildīgā juridiskā persona izbeidz attiecīgo darbību.

(3) Latvijas Banka ir tiesīga šajā likumā noteiktās sankcijas vai administratīvos pasākumus piemērot par:
1) normatīvajos aktos noteiktās prasības iesniegt Latvijas Bankai kompensāciju izmaksas nodrošināšanai nepieciešamo informāciju neievērošanu;
2) prasības veikt maksājumus ieguldītāju aizsardzības sistēmai noteiktajā apmērā neievērošanu;
3) termiņa neievērošanu maksājumu veikšanai ieguldītāju aizsardzības sistēmā.

(4) Latvijas Banka ir tiesīga piemērot naudas sodu:
1)           0,05 procenti no naudas līdzekļu summas, kas noteiktajā termiņā nav iemaksātas ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods aprēķināms par laiku, par kuru sistēmas dalībnieks nav veicis tam aprēķināto maksājumu;
2)           no 1000 līdz 10 000 euro par sistēmas dalībnieka pienākuma neizpildi sagatavot, apstrādāt un iesniegt Latvijas Bankai informāciju, kas nepieciešama kompensāciju izmaksu nodrošināšanai un informācijas administrēšanai.

(5) Sistēmas dalībniekam ir pienākums aprēķināt un samaksāt šā panta ceturtās daļas 1.punktā minēto naudas sodu, ko veido maksājumi, kas noteiktajā termiņā nav veikti ieguldītāju aizsardzības sistēmā. Naudas sods iemaksājams kontā Latvijas Bankā.

(6) Ja dalībvalstī reģistrēts sistēmas dalībnieks nokavējis šā likuma 13. panta trešajā daļā noteikto maksājuma termiņu vairāk par 30 dienām, Latvijas Banka nekavējoties par to informē attiecīgā sistēmas dalībnieka uzraudzības institūciju.

(7) Par ieguldījumiem, kas veikti pirms sistēmas dalībnieka izslēgšanas no dalības sistēmā, kompensācija tiek aprēķināta un izmaksāta šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(8) Latvijas Bankai ir tiesības piemērot šā panta otrajā daļā minēto administratīvo pasākumu vienlaikus ar šā panta pirmajā daļā minētajām sankcijām.

(9) Pārsūdzot Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu, pieteikumu iesniedz Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Lieta tiek izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.

(10) Šā panta devītajā daļā minētā administratīvā akta pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par naudas soda piemērošanu vai publisku paziņojumu, neaptur šā akta darbību.
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 14. panta otrās daļas redakciju, ņemot vērā, ka pārkāpums teorētiski var izpausties ne tikai kā darbība, bet arī kā bezdarbība.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pilnīgāk aizpildīt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulu, jo šobrīd tajā nav atspoguļota informācija par visiem grozījumiem, kuri likumā tiek veikti saistībā ar direktīvas 97/9 prasību izpildi. Piemēram, likumprojekta 1. pantā paredzētais grozījums likuma 1. panta 9. punktā ir saistīts ar direktīvas 97/9 2. panta 3. punkta prasību izpildi.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka direktīva 97/9 daudzos jautājumos paredz dalībvalstīm rīcības brīvību pārņemt noteiktas normas, un šī rīcības brīvība likumprojektā tiek izmantota. Tādēļ anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā būtu nepieciešams aizpildīt arī atbilstošu punktu, skaidrojot, kā likumprojekts paredz izmantot direktīvā 97/9 paredzēto rīcības brīvību. Piemēram, direktīvas 4. panta 4. punkts paredz, ka dalībvalsts drīkst samazināt kompensāciju līdz noteiktam procentuālam apjomam no ieguldītāja prasījuma. Salīdzinot ar spēkā esošo redakciju, likumprojekta 3. pants paredz atcelt kompensācijas maksimālo procentuālo apmēru (šobrīd tie ir 90 %), nosakot tikai maksimālo kompensācijas summu.
Piedāvātā redakcija
-