Projekta ID
22-TA-875Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Iebildums
Saskaņā ar Latvijas Reklāmas asociācijas datiem Latvijas reklāmas tirgus 2008. gadā bija 138 milj. eiro, savukārt 2021. gadā 75,5 milj. eiro. Lai gan nav iespējams pilnīgi precīzi noteikt Latvijā reģistrēto nodokļu maksātāju veikto maksājumu apjomu tādiem citās Eiropas Savienības valstīs reģistrētajiem komersantiem kā Google, Linkedin, Facebook, Spotify un Twitter, atbilstoši Latvijas Reklāmas asociācijas aprēķiniem minēto maksājumu apjomus ir strauji pieaugošs (no 35,8 milj. eiro 2017. gadā līdz 325 milj. eiro 2021. gadā).1
Reklāmas ieņēmumi ir viens no būtiskākajiem mediju uzņēmumu ieņēmumu avotiem. Augstāk aprakstītās tendences norāda uz Latvijas mediju uzņēmumu ieņēmumu samazinājumu no vienas puses un globālo digitālo platformu ieņēmumu pieaugumu no otras puses. Reklāmas ieņēmumu samazinājums un ārvalstu pakalpojumu sniedzēju radītā nevienlīdzīgā konkurence rada sarežģījumus Latvijas mediju vides daudzveidības saglabāšanai, kas ir viens no mediju politikas stūrakmeņiem.
Izstrādātie grozījumi būs attiecināmi uz Latvijas jurisdikcijā esošajiem mediju uzņēmumiem, vienlaikus tie nebūs piemērojami attiecībā uz komersantiem, kas ir reģistrēti citās valstīs, bet savus pakalpojumus (tostarp reklāmas pakalpojumus) nodrošina Latvijas auditorijai. Līdz ar to paredzētais ierobežojums potenciāli ir ar zemu efektivitāti, ņemot vērā pieaugošo ārvalstu komersantu klātbūtni Latvijā, uz kuriem ierobežojums neattieksies, kā arī ņemot vērā izmaiņas sabiedrības mediju patēriņā.
Likumprojekta anotācija neietver izvērtējumu par tā efektu uz mediju uzņēmumu ieņēmumiem. Rezultātā nav iespējams novērtēt ierobežojuma samērīgumu, proti, izvērtēt vai ar komersantus mazāk ietekmējošiem līdzekļiem ir iespējams sasniegt leģitīmo mērķi - uzlabot sabiedrības veselību.
1 Latvijas Reklāmas asociācijas tirgus apkopojuma dati (pieejams: https://lra.lv/lv/statistika/latvijas-mediju-reklamas-tirgus-apkopojuma-dati/).
Reklāmas ieņēmumi ir viens no būtiskākajiem mediju uzņēmumu ieņēmumu avotiem. Augstāk aprakstītās tendences norāda uz Latvijas mediju uzņēmumu ieņēmumu samazinājumu no vienas puses un globālo digitālo platformu ieņēmumu pieaugumu no otras puses. Reklāmas ieņēmumu samazinājums un ārvalstu pakalpojumu sniedzēju radītā nevienlīdzīgā konkurence rada sarežģījumus Latvijas mediju vides daudzveidības saglabāšanai, kas ir viens no mediju politikas stūrakmeņiem.
Izstrādātie grozījumi būs attiecināmi uz Latvijas jurisdikcijā esošajiem mediju uzņēmumiem, vienlaikus tie nebūs piemērojami attiecībā uz komersantiem, kas ir reģistrēti citās valstīs, bet savus pakalpojumus (tostarp reklāmas pakalpojumus) nodrošina Latvijas auditorijai. Līdz ar to paredzētais ierobežojums potenciāli ir ar zemu efektivitāti, ņemot vērā pieaugošo ārvalstu komersantu klātbūtni Latvijā, uz kuriem ierobežojums neattieksies, kā arī ņemot vērā izmaiņas sabiedrības mediju patēriņā.
Likumprojekta anotācija neietver izvērtējumu par tā efektu uz mediju uzņēmumu ieņēmumiem. Rezultātā nav iespējams novērtēt ierobežojuma samērīgumu, proti, izvērtēt vai ar komersantus mazāk ietekmējošiem līdzekļiem ir iespējams sasniegt leģitīmo mērķi - uzlabot sabiedrības veselību.
1 Latvijas Reklāmas asociācijas tirgus apkopojuma dati (pieejams: https://lra.lv/lv/statistika/latvijas-mediju-reklamas-tirgus-apkopojuma-dati/).
Piedāvātā redakcija
-