Atzinums

Projekta ID
25-TA-1079
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Spēkā esošājā redakcijā 32.11. punkts attiecās uz IKT aparatūru, iekārtām un biroja aprīkojumu, bet neietvēra programmatūras licences, kas bija skaidri attiecināmas kā atsevišķa izdevumu kategorija saskaņā ar 32.2.5. punktu – "programmatūras sistēmas licenču iegādes izmaksas"
Savukārt grozījumu jaunā redakcija nosaka, ka: "tajā skaitā IKT aparatūras, iekārtu un programmatūras licenču iegādi vai nomu uz projekta īstenošanas laiku" ietveramie izdevumi nedrīkst pārsniegt 3% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Tas faktiski paplašina ierobežojuma piemērošanas tvērumu un rada būtisku ierobežojumu arī tām programmatūras licencēm, kas iepriekš tika uzskatītas par atsevišķu, normatīvi pamatotu izdevumu kategoriju (saskaņā ar 32.2.5.). 
Papildus 32.11. punkta jaunā redakcija vienkārši lieto terminu “programmatūras licences”, bez skaidrojuma, kādas tieši ir domātas – vai tās ir tikai lietotāju (end-user) programmas kā biroja programmatūra, vai arī plašāki sistēmiski risinājumi. 
Šāda terminoloģiska nenoteiktība rada riskus, ka tiek vienādojamas būtiski atšķirīgas licenču kategorijas, līdz ar to attiecināmība pēc būtības tiek sašaurināta un padarīta neskaidra. 
Grozījumi tiek ieviesti ANM projektu īstenošanas termiņa beigās, un daudzi projekti jau ir veikuši licenču iegādes, vadoties pēc spēkā esošās 32.2.5. punktā noteiktās attiecināmības, t.sk. Valsts kases projektā ievērojama daļa finansējuma ir novirzīta licenču iegādei vai nomai uz projekta īstenošanas laiku. Grozījumi, kas ierobežo šo licenču attiecināmību ar 3% slieksni, rada reālu risku, ka iepriekš saskaņotas un pamatotas izmaksas tiks atzītas par neatbilstošām tikai tāpēc, ka tiek mainīta normatīvo aktu interpretācija.  
Ja VARAM mērķis ir paplašināt attiecināmās izmaksas, tostarp arī uz programmatūras licencēm (kas iepriekš daļēji netika attiecinātas), tad: 
   - to nepieciešams skaidri norādīt anotācijā, 
   - un neformulēt punktu kā ierobežojošāku, iekļaujot licences 3% apjomā. 
Savukārt, ja mērķis ir ierobežot noteiktas programmatūras licences (piemēram, tikai ofisa lietojuma vai vienkāršas IKT funkcijas nodrošinošas), tas jānoformulē konkrētāk, izmantojot precizējošus jēdzienus, piemēram: “standarta biroja programmatūras licences (MS Office, antivīrusi u. tml.)”, nevis vispārinājumu “programmatūras licences”, kas attiecināms arī uz kritiskiem sistēmiskiem risinājumiem. 
 
Līdz ar to  
1. Nemainīt 32.11. punktu tādā redakcijā, kas faktiski ierobežo licenču izmaksu attiecināmību, kas līdz šim tika plānota, saskaņota un pamatota atbilstoši 32.2.5. punktam. 
2. Vai arī — precizēt redakciju, skaidri nodalot: 
   2.1. ierobežojumu piemērojamību tikai attiecībā uz lietošanai paredzēto aparatūru un vienkāršu programmatūru, 
   2.2. saglabājot programmatūras sistēmu licenču attiecināmību ārpus šī ierobežojuma. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets ar protokollēmumu var dot uzdevumu tikai valsts pārvaldes iestādēm. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 435) precizētais 4. pielikums kā projektu īstenotājus paredz arī privātpersonas un atvasinātas publiskas personas, lūdzam atbilstoši precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 1. punkta redakciju, piemēram, nosakot pienākumu konkrētu nozaru ministrijām (nozaru ministriem) noteiktā termiņā iesniegt Valsts kancelejā apstiprināšanai Ministru kabinetā projektu īstenotāju sagatavotos grozījumus Ministru kabineta rīkojumos par projektu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046).
Attiecīgi lūdzam noteikumu Nr. 435 15.4. apakšpunktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā. Vienlaikus lūdzam atbilstoši papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
15.4. mēneša laikā pēc projekta iesnieguma saņemšanas novērtē projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu prasībām, rīkojumam par projektu īstenošanu un projekta ietvaros īstenojamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu attīstības aktivitāšu aprakstam, kā arī novērtē finansējuma saņēmēja atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 138. pantā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem;
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar kibedrošību saistītie pasākumi tiek īstenoti Kohēzijas programmas 2021.-2027. gadam 1.4.1.4. pasākuma "Vienotā kiberdrošības infrastruktūra" un nākotnē tiks īstenoti arī 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" ietvaros, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju attiecībā uz demarkāciju un dubultfinansējuma nepieļaušanu ar augstākminētajiem pasākumiem. Turklāt lūdzam norādīt, kuras iestādes to nodrošinās.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ar šiem grozījumiem jaunā redakcijā izteikts noteikumu 32.6.1.apakšpunkts, papildinot ar izņēmumu projektam, kurā tiek nodrošināts atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, paredzot izmaksu ierobežojumus sešus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Grozījumu anotācijā minēts, ka ņemot vērā projekta “Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī” specifiku un tvērumu, īstenojot datu kuratoru mācību programmas, rodas neatbilstība 32.6.1. punktā noteiktajam maksimālajam izmaksu ierobežojumam 3%, un papildinājums 32.6.1. apakšpunktā ļaus pilnvērtīgi sasniegt projekta “Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" mērķi datu kuratoru tīkla izveidei Latvijā. 
Lūdzam grozījumu anotācijā pamatot izmaksu ierobežojuma palielinājumu konkrētajam projektam un skaidrot, vai veikta visu projektu īstenotāju aptauja, apzinot to vajadzības un nepieciešamību šādu nosacījumu  attiecināt arī uz citiem projektiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu plānotajiem grozījumiem noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktā, kuru paredzēts papildināt ar vārdiem "kā arī personāla atlases izdevumi".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ar šiem grozījumiem noteikumi tiek papildināti ar jaunu 33.1 punktu – “33.1 Ministru kabinets var saskaņot izņēmumus no 33.1 un 33.2. punktos noteiktā ierobežojuma, ja sekmīgas īstenošanas rezultātā ir izveidojies ietaupījums un netiek ietekmēta projekta mērķu sasniegšana pilnā apjomā. "
Aicinām pārskatīt minētā punkta redakciju, jo no šobrīd iekļautās punkta redakcijas nosacījums var būt interpretējams un attiecināms arī uz projekta noslēguma fāzi, kas var radīt papildu slogu finansējuma saņēmējiem pie projekta noslēguma sniegt Ministru kabinetam uz saskaņošanu 33.1. un 33.2. punktos noteikto ierobežojumu izmaiņas. Atbilstoši 2014-2020 perioda projektu īstenošanas praksei noslēguma budžeta kopsavilkumā izmaksu pozīcijas absolūtos skaitļos nesamazina gadījumā, ja projekta īstenošanas laikā radies ietaupījums, bet projekta mērķi un rādītāji tiek sasniegti.
 
Piedāvātā redakcija
33.1 Ministru kabinets var saskaņot izņēmumus no 33.1 un 33.2. punktos noteiktā ierobežojuma, ja projekta īstenošanas laikā ir izveidojies ietaupījums un netiek ietekmēta projekta mērķu sasniegšana pilnā apjomā”
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par normas saturu tās piemērotājam, lūdzam, ievērojot anotācijas 1.3. sadaļā sniegto informāciju un noteikumos Nr. 435 lietoto terminoloģiju, papildināt noteikumu Nr. 435 plānoto 33.1 punktu aiz vārdiem "Ministru kabinets" ar vārdiem "rīkojumā par projekta īstenošanu".
Piedāvātā redakcija
33.1 Ministru kabinets rīkojumā par projekta īstenošanu var saskaņot izņēmumus no 33.1 un 33.2. punktos noteiktā ierobežojuma, ja sekmīgas īstenošanas rezultātā ir izveidojies ietaupījums un netiek ietekmēta projekta mērķu sasniegšana pilnā apjomā. 
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaitot kopā noteikumu projekta 4.pielikumā investīcijai 2.1.2.1.i  norādītās summas, kopsumma veidojas 68 707 919 euro apmērā, savukārt noteikumu projekta 1. punktā investīcijai 2.1.2.1.i. pieejamais finansējums norādīts 68 707 920 euro apmērā, veidojot 1 euro atšķirību, attiecīgi aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams veikt precizējumus 4.pielikumā vai noteikumu projekta 1.punktā.

 
Piedāvātā redakcija
-