Atzinums

Projekta ID
24-TA-1408
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā negatīvas fiskālās telpas prognozes turpmākajos gados, neatbalstām tāda konceptuālā ziņojuma virzīšanu Ministru kabinetā, kuram nav norādīts finansējuma avots.
Norādām, ka 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025. gada 21. janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028. gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī konceptuālo ziņojumu projektu izstrādē. Visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau tām piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1. apakšpunktam, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.jūnijam jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze, sagatavojot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), savukārt minētā rīkojuma pielikuma 9.punkts paredz, ka priekšlikumus par finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem nozaru ministrijas iesniedz tikai aizsardzības un demogrāfijas pasākumu īstenošanai.
Ņemot vērā minēto un konceptuālā ziņojuma 4.sadaļā "Ietekme uz valsts budžetu" norādīto, rīkojuma projekta 5.punktā svītrojams skaitlis un vārds “2026.gadā”, nosakot, ka konceptuālajā ziņojumā paredzētais tiks īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu pie rīkojuma projekta 5.punkta, ir svītrojams rīkojuma projekta 6.punkts, vienlaikus veicot attiecīgus precizējumus konceptuālajā ziņojumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālajā ziņojumā izmantotos Centrālās statistikas pārvaldes datus par darbaspēka atalgojumu (datubāzes tabula DSS230), jo tie būtiski pārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes datubāzē publicētajos datos norādītās vērtības. Līdz ar to konceptuālajā ziņojumā iekļautie aprēķini ir precizējami atbilstoši aktuālajai situācijai, kā arī attiecīgi ir precizējama tajā ietverto risinājumu ietekme uz valsts budžetu kopumā. Tāpat vēršam uzmanību, ka konceptuālā ziņojuma 10.tabulā (45.lpp.) un aprakstā zem tās ietekme uz valsts budžetu ir norādāma pret bāzes gadu, t.i., pret 2025.gadu, nevis pret iepriekšējo gadu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot konceptuālā ziņojuma 9.tabulas (44.lpp.) mērķi. Ja šīs tabulas mērķis ir sniegt informāciju, ka kopš 2022.gada, kad ir veikts pētījums par darbaspēka atalgojumu, situācija finansējuma pieejamībā augstākās izglītības un zinātnes institūcijās ir mainījusies, lūdzam pievienot attiecīgu aprakstu, kā arī lūdzam precizēt kolonnā “Finansējuma avots” norādītās atsauces, tajās norādot informāciju, kad un ar kādiem Ministru kabineta lēmumiem attiecīgais finansējums ir piešķirts, nevis norādot finansējumu, kas paredzēts kādā no politikas plānošanas dokumentiem, bet faktiski piešķirtais finansējums atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma 2.12.2 apakšsadaļā “Zinātniskās darbības bāzes finansējums” iekļauto informāciju par Izglītības un zinātnes ministrijai piešķirto un iepriekšējos gados faktiski izlietoto valsts budžeta finansējumu budžeta apakšprogrammā 05.02.00 “Zinātnes bāzes finansējums”. Norādām, ka šīs apakšsadaļas 5.attēlā iekļautā informācija ir nekorekta un ir precizējama. Tāpat arī ir svītrojams šajā apakšsadaļā iekļautais teikums “Saskaņā ar Valdības rīcības plānu, šo pozīciju paredzēts palielināt līdz kopumā 70 miljoniem eiro.”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma 4.sadaļu “Ietekme uz valsts budžetu” atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumu Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 28.5.apakšpunktam, norādot katra risinājuma ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem, t.i., norādot attiecīgajam mērķim vidēja termiņa budžetā plānoto (nevis visu uzrādīto apakšprogrammu finansējumu) un papildus nepieciešamo finansējumu, kā arī ietverot iespējamo līdzekļu ietaupījumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka augstskolas un zinātniskās institūcijas atbilstoši to juridiskajam statusam nav valsts budžeta iestādes, kuru izdevumi pilnībā tiek segti no valsts budžeta līdzekļiem, bet tās valsts budžeta finansējumu var saņemt konkrēta mērķa sasniegšanai, piemēram, studiju vietu finansējumam. Tādējādi ietekme uz valsts budžeta izdevumiem nevar veidoties no visu augstākās izglītības institūcijās nodarbināto atlīdzības, bet tikai proporcionāli tai daļai, kas tiek finansēta no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteiktos iebildumus par Ministru kabineta rīkojuma projektu un konceptuālā ziņojuma projektu, norādām, ka konceptuālā ziņojuma 5.sadaļā "Turpmākās rīcības indikatīvais plāns" iekļautie 1. un 4.uzdevums var tikt īstenots tikai tādā gadījumā, ja tos paredzēts īstenot Izglītības un zinātnes ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, savukārt tajā iekļautais 3.uzdevums ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā konceptuālajā ziņojumā norādīto, ka Izglītības un zinātnes ministrija piedāvātos risinājumus paredz īstenot, pieprasot papildu valsts budžeta finansējumu, kā arī piesaistot ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējumu, lūdzam papildināt konceptuālo ziņojumu ar informāciju, ka, plānojot un ieviešot atbalsta pasākumus, tie tiks vērtēti komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā, un, ja vienlaikus izpildīsies visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās pazīmes, pasākumi tiks ieviesti, piemērojot atbilstoša komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konceptuālajā ziņojumā iekļauto tabulu un attēlu numerāciju, jo tajā iekļautas vairākas tabulas ar vienādu numuru.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt konceptuālā ziņojuma 39.lpp. otrajā rindkopā iekļauto atsauci uz Ministru kabineta noteikumiem ar šo noteikumu numuru - Nr.721. Vienlaikus lūdzam pārskatīt visu konceptuālo ziņojumu un, kur tas nepieciešams, papildināt ar Ministru kabineta noteikumu numuriem, Ministru kabineta rīkojumu pieņemšanas datumiem utml. (piemēram, 41., 44., 47.lpp.).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma 4.sadaļā "Ietekme uz valsts budžetu" minētie risinājumi ietver akadēmiskā personāla mēneša vidējo bruto darba samaksas palielināšanu. Vēršam uzmanību, ka  minētais palielinājums radīs atgriezenisko efektu, kā rezultātā daļa piešķirto līdzekļu atgriezīsies valsts kopbudžetā darbaspēka nodokļu veidā. Papildus norādām, ka aprēķinātais papildus nepieciešamais finansējums akadēmiskā personāla mēneša vidējā bruto darba samaksas palielināšanai ir aprēķināts balstoties uz bruto darba samaksu. Informējam, ka papildus finansējums jānorāda ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba devēju puses.
 
Piedāvātā redakcija
-