Atzinums

Projekta ID
25-TA-2558
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kuldīgas slimnīca"
Atzinums iesniegts
28.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Slimnīca konceptuāli atbalsta uzņemšanas nodaļu pārskatīšanu, bet informatīvajā ziņojumā ir iekļautas daļas, kuras nav tikušas iepriekš apspriestas. Sekojoši Slimnīcas nevar atbalstīt ziņojuma virzīšanu esošajā redakcijā.

Slimnīcu sadalījums pēc sniegto pakalpojumu veidiem - ir sniegts vispārējs apraksts par plānotajiem slimnīcu līmeņiem, bet līdz pat šim brīdim ārstniecības iestādēm nav nodots konkrēto slimnīcu izmaiņu plāns, kas ļautu to analizēt un pilnveidot.
III līmeņa slimnīcā dežūrārsts uzņemšanā nebūtu pieejams 24/7 režīmā. Pārējā laikā "Atlikušo laiku ārsts būs pieejams slimnīcā." - Slimnīca vērš uzmanību, ka jau šobrīd UZN fiksētais maksājums šķērssubsidē diennakts stacionāru. DRG maksājumā ietvertajā gultasdienu tarifā nav paredzēta diennakts dežūrārsta uzraudzība. Ja būtiski netiek mainīts UZN finansēšanas modelis, tad Slimnīcām nav paredzēts papildus finansējums nodaļu dežūrārsta nodrošināšanai. Tāpat Slimnīca vērš uzmanību, ka visās slimnīcās nodaļu dežūrārsts šobrīd tiek finansēts no UZN fiksētā maksājuma (arī visās trīs KUS) un VM par to ir informēta.

2.2.1. VM plāno iesniegt izmaiņas MK.60 saistībā ar dzemdību palīdzību, bet jau šajā ziņojumā ietverta prasība, ka dzemdību nodrošināšanā obligāta prasība būs neonatologs. Slimnīca vērš uzmanību, ka šo speciālistu pieejamība ir pārāk ierobežota un tas novest pie daudzu dzemdību nodaļu slēgšanas.

2.2.2. VM ziņojumā min,ka "Šāds aprūpes modelis [observācija] ir ekonomiski izdevīgāks ārstniecības iestādēm". Slimnīca iebilst pret šādu traktējumu, jo esošajā UZN un OBS tāmes finansējumā par pamatu tiek ņemts speciālistu aprēķinātais atalgojums un visas pārējās tarifa sadaļas (administrācija, tiešās un netiešās izmaksas, medikamenti utml) tiek aprēķināti ar koeficientiem, kas neatbilst aktuālajiem izdevumiem. Tā kā par UZN un OBS pacientiem slimnīcas nesaņem papildus finansējumu, tad pacientu observācija ir ekonomiski izdevīgāka tikai šķietami (it īpaši, ja veidojas neatliekamo DRG pacientu neizpilde un pārplānošanas rezultātā tiek veikts ieturējums ārstniecības iestādei).
Nav skaidrs pamatojums OBS noteiktajam personālam 1 māsa un māsu palīgs uz 6 pacientiem - OBS tiek plānoti vieglāki pacienti, vienlaikus terapijas profilā (kurā ārstējas msagāki pacienti) plānota attiecība 1:10. Piedāvātās prasības nav pietiekami racionāli skaidrotas, kā arī nav ņemtas vērā reālās iespējas šādu prasību īstenot, ņemot vērā personālresursu trūkumu valstī.

2.2.3. Prasības stacionārajiem veselības aprūpes profiliem - šī sadaļa pirmo reizi tika prezentēta 2023.gada ziņojumā "Par Slimnīcu tīkla attīstību". Līdz šī ziņojuma publicēšanai tapportālā, nozare netika informēta par šo sadaļu iekļaušanu, kā arī ar nozari nav veiktas konsultācijas par šo prasību atbilstību. Tāpat Slimnīca norāda, ka profilu prasības nav tikušas mainītas (vai pat diskutētas ar nozari) kopš 2023.gada, neskatoties uz jau pirms 2 gadiem paustajiem iebildumiem.

"Ņemot vērā pieejamos cilvēkresursus slimnīcā, īpaša uzmanība tiks pievērsta, lai apmaksātais ārstniecības personu kontaktlaiks ar pacientu atbilstu pacienta profilam un nodrošināmajai ārstniecībai, ņemot vērā vidējās nodrošināmās kontaktstundas ar pacientu." - Slimnīca norāda, ka aprūpes personāla kontaktlaiku ar pacientu būtiski ietekmē prasības par minimālo nodrošināmo medicīnisko dokumentāciju, kura tikai būtiski pieaug. Tāpat nepieciešams laiks medikamentu sagatavošanai, procedūru sagatavošanai, darba vietas nokopšanai, kā arī pacientu nodošanai dežūrpersonāla maiņas brīžos. Tā kā minētie argumenti nav pārrunāti ar asociāciju un nozares iestādēm, Slimnīca kategoriski iebilst pret šādu VM nostāju.

Prasības terapijas profilam - terapija tiek pozicionēta kā pamatprofils, kas nodrošināms visu līmeņu slimnīcās. Papildus jānodrošina neirologs - šādu prašibu nav iespējams izpildīt lielākajā daļā slimnīcu.
24/7 jābūt pieejamai US - radiologs klātienē paredzēts tikai I līmeņa iestādēm (pēc jaunā dalījuma), līdz ar to nav iespējama šīs prasības izpilde II un III līmeņa slimnīcās.

Prasības dzemdību profilam - paredzēts, ka dzemdības būs tikai iestādē, kurās dzemdības iepriekšējā periodā būs vismaz 200. Slimnīca norāda, ka jau šobrīd MK.555 5.3.1 punkts paredz, ka "līgumu slēdz ar iestādi, kura sniegusi palīdzību vismaz 200 dzemdību gadījumos". VM jau šobrīd atkāpjas no šo noteikumu piemērošanas un turpina slēgt līgumu.par dzemdību palīdzības nodrošināšanu.

Prasības operējošiem profiliem - pretēji jau 2023.gadā paustajiem iebildumiem, VM turpina uzstāt uz personāla - pacientu attiecību 1:6. Lai gan šī prasība izstrādāta konsultējoties ar nozares profesionāļiem, nav ņemta vērā personāla pieejamība (Jau iepriekš ziņojumā norādīts, ka "Latvijā ir mazākais ārstu un medicīnas māsu skaits uz 1000 iedzīvotāju.."). Slimnīca norāda, ka nav klīniska pamatojuma noteikt tik augstu attiecību, kamēr terapijas profilā šī attiecība ir 1:10 un ārstējas smagāki pacienti, kuriem nepieciešama krietni augstāka aprūpes intensitāte, nekā ķirurģijas vai traumatoloģijas profilos. Tāpat VM ziņojumā nav norādīts kāda būtu aptuvenā finansiālā ietekme uz šādu prasību ieviešana un par cik palieilnātos nozares personāla pieprasījums. ņemot vērā jau esošo personāla trūkumu, šādu prasību ieviešana novedīs pie vēl lielākas sāncensības par jau tā trūkstošo personālu un būtiski palielinās nozares zaudējumus, jo algu pieaugums būs neuzturams. (tas translēsies arī uz privāto sektoru un ambulatorā palīdzība vidējam iedzīvotājam kļūs vēl nepieejamāka un neaizsniedzamāka, kā arī palielināsies out-of-pocket payments).
Operējošos profilos jānodrošina 24/7 US pieejamība, bet radiologs klātienē paredzēts tikai I līmeņa slimnīcām (lai gan ķirurģija ir viens kā no pamatprofiliem).
Endoskopija nekur nav pieejama 24/7 režīmā (tajā skaitā KUS), tikai ar NMPD SMC palīdzību. Šī prasība jau šobrīd nav izpildāma, tāpēc tās iekļaušana nav loģiska.
Traumatoloģija - akūta rehabilitācija ir kvotēts pakalpojums, kā plānots vērtēt šīs prasības izpildi. Joprojām nav definēta "adekvāta un neatliekama palīdzība". Tāpat nav paskaidrots kopš 2023.gada kā ir plānots uzskaitīt un 'vertēt komplikāciju biežumu šiem pacientiem, ņemot vērā, ka esošais administratīvais slogs jau ir liels.
Nav skaidr pamatojums prasībai 1 dežūrķirurgs nodaļā uz 20 gultām, bet 1 dežūrtraumatologs uz 50 gultām (prasība nav mainīta kopš 2023.gada).

Slimnīcu sadarbības teritorijas - ir pateikts, ka vēl tikai jāvienojas par sadarbības principiem, bet jau pateikts, ka slimnīcu tīkls būs "vienots ar izciliem rezultātiem". Vienlaikus nav minēts kā šo sadarbību plānots īstenot, kā risināt dažādo īpašumtiesību jautājumus.

Tāpat Slimnīca kategoriski iebilst pret "specializētās pediatrijas profilu", kas paredzēts tikai BKUS un tiktu pielietos pilnīgi visiem pacientiem, neatkarīgi no to aprūpes intensitātes. Slimnīca kategoriski iebilst pret papildus fiktīvu BKUS finanšu modeļa ieviešanas.

Papildus - Esošās situācijas sadaļā norādīts, ka "Vienlaikus pieaugošais pacientu īpatsvars, kas paši vēršas slimnīcu uzņemšanas nodaļās var liecināt, ka iedzīvotāji savlaicīgi nevēršas pie ģimenes ārsta vai dežūrārstiem, bet gan nogaida līdz veselības stāvoklis kļūst kritisks.". Slimnīca nepiekrīt šim apgalvojumam, jo stacionēto pacientu īpatsvars būtiski nav pieaudzis, it īpaši starp pašnācējiem. Pieaugušo pašnācēju īpatsvars drīzāk liecina par uzņemšanas nodaļu un izmeklējumu vieglu pieejamību, it īpaši, ja alternatīva ir gaidīt ģimenes ārsta vizīti, gaidīt ilgas rindas uz standarta izmeklējumiem (piemēram, sonogrāfija). Niecīgais pacienta līdzmaksājums neattur cilvēkus. Esošais MK.555 ietvertais risinājums nav pietiekams.

1.3.1. terapija un aprūpe "Dati liecina par būtisku pacientu plūsmu uz terciārās aprūpes iestādēm, kur tiek nodrošināta visaugstākā līmeņa ārstēšana un specializētie veselības aprūpes pakalpojumi." - Slimnīca iebilst pret šādu faktu traktējumu, jo Rīgā nav pieejamas zemāka līmeņa iestādes, bet ir tikai universitātes slimnīcas (KUS). Šajās KUS ārstējas pilnīgi visiem līmeņiem atbilstoši pacienti, bet ziņojumā nav norādīts cik lielai daļai pacientu ir bijusi nepieciešams atrasties terciārā līmeņa iestādē un saņemt specializētus pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-