Projekta ID
23-TA-267Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
12. Ceļu infrastruktūras nodevas objekts
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta likumprojekta 12.panta redakciju, ar kuru tiek noteikts, ka ceļu infrastruktūras nodeva jāmaksā arī par traktortehnikas nobraukto attālumu.
Zemkopības ministrija norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/362 (2022. gada 24. februāris), ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (turpmāk – direktīva), tai skaitā grozītās direktīvas, attiecās uz autotransportu, piemēram, lielas noslodzes transportlīdzekļiem, smagajiem kravas transportlīdzekļiem, autobusiem un tālsatiksmes autobusiem, mazas noslodzes transportlīdzekļiem, vieglajiem komerciālajiem transportlīdzekļiem, mikroautobusiem un vieglajiem pasažieru automobiļiem. Traktortehnika nav ietilpusi un neietilps direktīvas un grozīto direktīvu tvērumā, kā arī tā neatbilst lielās vai mazās noslodzes transportlīdzekļu raksturlielumiem.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 21.apakšpunktu noteikts, ka traktortehnika ir pašgājējs transportlīdzeklis uz riteņiem vai kāpurķēdēm, kurš pārvietojas ar savu enerģiju, kuram ir vismaz divas asis, kura galvenā funkcija ir vilce, kurš ir īpaši izstrādāts, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, mašīnas vai piekabes, un kura izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.
Ņemot vērā minēto paskaidrojam, ka traktortehnikas izmantošana ceļu satiksmē ir sekundāra funkcija, tai netiek piemērotas virkne noteiktās prasības, kas tiek piemērotas autotransportam, tai skaitā ar ceļu infrastruktūru saistītās nodevas un nodokļi.
Apstiprinot šādus grozījumus, Latvijas lauksaimnieki nonāks nelabvēlīgā konkurences situācijā salīdzinājumā ar uzņēmumiem citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kurās ceļu infrastruktūras nodevu nepiemēros traktortehnikai, jo direktīvā nav konkrēti noteikts, ka traktortehnikai ir jāpiemēro ceļu infrastruktūras nodeva.
Papildus paskaidrojam, ka direktīva ļauj dalībvalstīm piešķirt dažus atbrīvojumus no nodevu maksas.
Zemkopības ministrija norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/362 (2022. gada 24. februāris), ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (turpmāk – direktīva), tai skaitā grozītās direktīvas, attiecās uz autotransportu, piemēram, lielas noslodzes transportlīdzekļiem, smagajiem kravas transportlīdzekļiem, autobusiem un tālsatiksmes autobusiem, mazas noslodzes transportlīdzekļiem, vieglajiem komerciālajiem transportlīdzekļiem, mikroautobusiem un vieglajiem pasažieru automobiļiem. Traktortehnika nav ietilpusi un neietilps direktīvas un grozīto direktīvu tvērumā, kā arī tā neatbilst lielās vai mazās noslodzes transportlīdzekļu raksturlielumiem.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 21.apakšpunktu noteikts, ka traktortehnika ir pašgājējs transportlīdzeklis uz riteņiem vai kāpurķēdēm, kurš pārvietojas ar savu enerģiju, kuram ir vismaz divas asis, kura galvenā funkcija ir vilce, kurš ir īpaši izstrādāts, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, mašīnas vai piekabes, un kura izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.
Ņemot vērā minēto paskaidrojam, ka traktortehnikas izmantošana ceļu satiksmē ir sekundāra funkcija, tai netiek piemērotas virkne noteiktās prasības, kas tiek piemērotas autotransportam, tai skaitā ar ceļu infrastruktūru saistītās nodevas un nodokļi.
Apstiprinot šādus grozījumus, Latvijas lauksaimnieki nonāks nelabvēlīgā konkurences situācijā salīdzinājumā ar uzņēmumiem citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kurās ceļu infrastruktūras nodevu nepiemēros traktortehnikai, jo direktīvā nav konkrēti noteikts, ka traktortehnikai ir jāpiemēro ceļu infrastruktūras nodeva.
Papildus paskaidrojam, ka direktīva ļauj dalībvalstīm piešķirt dažus atbrīvojumus no nodevu maksas.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt likumprojekta 12.pantu, no tā pirmās un otrās daļas svītrojot vārdu "traktortehnika".
2.
Likumprojekts
14. Atbrīvojumi no ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas
Iebildums
Tā kā jaunieviestā infrastruktūras nodeva par distanci no 2030.gada aizstās esošo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti), uzskatām, ka arī no 2030.gada ir jāsaglabā atvieglojums lauksaimniecības nozarei. Tādēļ lūdzam papildināt likumprojekta 14.pantu, paredzot ka lauksaimniekiem, kas izpilda noteiktas prasības, ir iespēja saņemt atbrīvojumu no ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt 14.pantu 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
5) no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - Ceļu satiksmes drošības direkcija) e-pakalpojumā saņemto atbrīvojumu, par transportlīdzekļiem, kuru īpašnieks ir fiziskā vai juridiskā persona, kas iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē:
a) ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēts viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas par to piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai),
b) ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēti vairāki transportlīdzekļi, par pirmo atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), un par katru nākamo transportlīdzekli atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro uz katriem 70 000 euro ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai);
6) no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem lauksaimniecības nozarē, ievērojot šādus nosacījumus:
a) ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro neatkarīgi no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā,
b) ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir vairāki transportlīdzekļi, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro par vienu transportlīdzekli uz katriem 99 600 euro no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā.
5) no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - Ceļu satiksmes drošības direkcija) e-pakalpojumā saņemto atbrīvojumu, par transportlīdzekļiem, kuru īpašnieks ir fiziskā vai juridiskā persona, kas iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē:
a) ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēts viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas par to piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai),
b) ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēti vairāki transportlīdzekļi, par pirmo atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), un par katru nākamo transportlīdzekli atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro uz katriem 70 000 euro ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai);
6) no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem lauksaimniecības nozarē, ievērojot šādus nosacījumus:
a) ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro neatkarīgi no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā,
b) ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir vairāki transportlīdzekļi, atbrīvojumu no autoceļu lietošanas nodevas piemēro par vienu transportlīdzekli uz katriem 99 600 euro no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā.