Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
SIA ib vogt Latvia
Atzinums iesniegts
23.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
SIA ib vogt Latvia (turpmāk - ib vogt) atkārtoti iebilst pret MK noteikumu projekta 7. punktā noteikto, ka iesniedzējs uz vienu nekustamo īpašumu, kam sakrīt adrese, kadastra numurs vienlaikus var iesniegt tikai vienu iesniegumu atļaujas saņemšanai, ja neatšķiras elektroenerģijas ražošanas veids. Nekustamais īpašums Latvijā var ietvert virkni zemes vienību, vairāku simtu hektāru platībā, pietiekami plašā un ģeogrāfiski tiešā veidā nesaistītā teritorijā, tostarp daudzu km2 teritorijā, kur tehniski iespējama vairāku, tostarp viena veida tehnoloģiju elektroenerģijas ražošanas projektu attīstība. ib vogt ieskatā nepastāv nekāds loģisks pamats ieviest šādu nosacījumu, ar ko vienam projektu attīstītājam nebūtu iespējams īstenot vairākus viena veida tehnoloģijas projektus vienā reģionā, vienlaikus pieļaujot dažāda veida tehnoloģiju projektu īstenošanu vienā nekustamajā īpašumā. Turklāt nav skaidrs, vai minētais nosacījums ietver arī to, ka dažādiem projektu attīstītājiem nebūs iespēja saņemt atļauju, ja kāda no zemes vienībām, uz ko projekta attīstītājam būs nostprinātas valdījuma tiesības, ietilps nekustamajā īpašumā, kas būs norādīts kāda cita projekta attīstītāja saņemtajā atļaujā. Liela mēroga projektiem tipiski tiek nostiprinātas valdījuma tiesība uz vairākām zemes vienībām un šāda gadījumā pat niecīga izmēra zemes vienība, kas ietilpst kādā lielā neksutamajā īpašumā, ko jau norādījis kāds cits projekta attīstītājs, radīs neatbilstību minētajai normai.  

ib vogt ieskatā pamatoti minētajā normā būtu šo ierobežojumu attiecināt uz zemes vienībām un kadastra apzīmējumiem, nevis visu nekustamo īpašumu.
 
Piedāvātā redakcija
7. Iesniedzējs uz vienu zemes vienību, kam sakrīt kadastra apzīmējums, vienlaikus var iesniegt tikai vienu iesniegumu atļaujas saņemšanai, ja neatšķiras elektroenerģijas ražošanas veids.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
ib vogt kategoriski iebilst pret MK noteikumu projekta 9.2. punktā minētā kritērija ieviešanu, kas nosaka, ka saules elektrostacijas ieviešana nav iespējama, ja 1MW jaudas ieviešanai nav paredzēta vismaz 1 ha  platība.
ib vogt vērš uzmanību, ka ib vogt grupa jau šobrīd ir īstenojusi vairākus projektus, kur uz katra zemes hektāra ir uzstādīti saules paneļi ar jaudu vairāk kā 1 MWp. Tādi ir projekti, piemēram, Francijā, kur projektam “Arandon” 14,64 ha platībā uzstādītā jauda ir 20,57 MWp vai projektam “Saint Germain du Puy” 18,3 ha platībā uzstādītā jauda ir 23,99 MWp. Savukārt Nīderlandē īstenotajam projektam “Dorhout Mees” 300 000 saules paneļi ar jaudu 144 MWp ir uzstādīti  85,5 ha platībā. Aicinām arī iepazīties ar publiski pieejamu aprakstu angļu valodā par projektu “Scaldia”Nīderlandē[1], kur 38 ha platībā uzstādīti vairāk kā 140 000 saules paneļi ar jaudu 54,5 MWp. Tādējādi jau īstenotiem ib vogt grupas projektiem uzstādītās jaudas attiecība pret zemes platību nereti ir virs 1,4 MWp/ha un sasniedz pat 1,68 MWp/ha. Turklāt minētie projekti nav vienīgie ib vogt grupā, kur šī attiecība pārsniedz 1 MWp uz 1 ha.

Saules fotoelementu iekārtu līdzšinējā attīstība ir bijusi pietiekami strauja un ir paredzams, ka attīstība šajā jomā turpināsies, tāpēc situācijā, kur jau pirms vairākiem gadiem projektētos saules paneļu parkos ir uzstādīts vairāk kā 1MWp uz 1 ha, šāda kritērija noteikšana MK noteikumu projektā ir mākslīga saules elektrostaciju ierobežošana un tās diskriminē iepretim citām tehnoloģijām, kā arī tā neveicinās efektīvāko tehnoloģiju piesaisti.

Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija) 15.pants nosaka, ka Dalībvalstis nodrošina, ka visi valsts noteikumi attiecībā uz atļauju izsniegšanas, sertificēšanas un licencēšanas procedūrām, kuras piemēro atjaunojamo energoresursu elektroenerģijas (..) ražošanas stacijām un attiecīgajiem pārvades un sadales tīkliem (..) ir samērīgi un vajadzīgi un palīdz ievērot principu “energoefektivitāte pirmajā vietā”. Turklāt Dalībvalstis jo īpaši veic piemērotus pasākumus, lai nodrošinātu, ka noteikumi par atļauju izsniegšanu, sertificēšanu un licencēšanu ir objektīvi, pārredzami un samērīgi, tie nediskriminē pieteikumu iesniedzējus, un tajos pilnībā ņem vērā atsevišķu atjaunojamās enerģijas tehnoloģiju īpatnības. ib vogt ieskatā šobrīd MK noteikumu projekta 9.2. noteiktais neatbilst direktīvā noteiktajam. 

Papildus jāmin, ka, arvien plašāk attīstoties atjaunojamās enerģijas projektiem, tiek aktualizēts zemes transformācijas jautājums, kas var ar laiku radīt pretestību no sabiedrības puses šo projektu attīstībai. Tādēļ nesamērīgi un tehnoloģiski nepamatoti priekšnoteikumi saistībā ar izmantojamo zemes platību kopumā var būt nelabvēlīgi turpmākai saules elektrostaciju projektu un atjaunojamās enerģijas nozares attīstībai Latvijā.


[1] Skatīt: https://www.ibvogt.com/home/vogt-news/ib-vogt-delivers-largest-solar-park-in-the-netherlands.html

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
ib vogt iebilst nosacījumam, ka par termiņu jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai saskaņā ar Ekonomikas ministrijas izsniegto atļauju tiek uzskatīta pieslēguma līguma noslēgšana ar sistēmas operatoru (MK noteikumu projekta 4.pielikums), kam termiņš MK noteikumu projektā ir noteikts 10 mēneši. Piemēram, jau no AST publicētās informācijas par procesu un laika grafiku jaunas apakšstacijas izbūvei, secināms, ka periods līdz pieslēguma līguma noslēgšanai šādā tehnoloģiskajā risinājumā ir vairāk kā 10 mēneši[1], tādējādi šāda kritērija un termiņa noteikšana ir pretrunā ar faktiski iespējamo projekta īstenošanas tempu.

ib vogt novērtē Ekonomikas ministrijas centienus mazināt fiktīvo atjaunojamās enerģijas projektu attīstītāju darbību Latvijā. Vienlaikus aicinām izvērtēt dažādu pastāvošo un plānoto nosacījumu mijiedarbību un loģisku saskaņotību, lai lielas jaudas atjaunojamās enerģijas projektu attīstītājiem netiktu radīti jauni administratīvi šķēršļi.


[1] Skatīt: https://ast.lv/lv/content/pieslegumi-parvades-sistemai

 
Piedāvātā redakcija
-