Atzinums

Projekta ID
23-TA-2498
Atzinuma sniedzējs
AS "Conexus Baltic Grid"
Atzinums iesniegts
30.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība iebilst pret likumprojekta piedāvājumu papildināt likumu ar 1.panta pirmās daļas 29.1 punktu, kas definē terminu “nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēma”, piedāvātajā redakcijā, jo tā nepārprotami nenoteic, ka gāzei komerciāli nokļūstot virtuālajā tirdzniecības tā var tikt izvadīta izejas punktā uz citas Eiropas Savienības dalībvalsts pārvades sistēmu vai Latvijas lietotāju apgādei, izmantojot tiešo pieslēgumu pie pārvades sistēmas vai sadales sistēmu. Padomes Regulas (ES) 2022/2578 (2022. gada 22. decembris), ar ko izveido tirgus korekcijas mehānismu Savienības iedzīvotāju un ekonomikas aizsardzībai pret pārmērīgi augstām cenām 2. panta 3. punktā noteikts, ka “virtuāls tirdzniecības punkts” jeb “VTP” ir ieejas-izejas sistēmas nefizisks komerciāls punkts, kurā gāzes apmaiņa starp pārdevēju un pircēju notiek bez nepieciešamības rezervēt pārvades vai sadales jaudu. Līdz ar to, lai tirgotājs transportētu dabasgāzi pa dabasgāzes sadales sistēmas operatoram piederošu sadales sistēmu līdz lietotāju piederības robežai, tam [tirgotājam] visos gadījumos, neatkarīgi no tā vai gāzes avots ir pieslēgts pārvades sistēmai vai sadales sistēmai, ir jāveic dabasgāzes komerciāla izvadīšana nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas izejas punktā (Latvijas lietotāju apgādei). Proti, pirms sadales sistēmas pakalpojuma izmantošanas tirgotājs vienmēr ir uzskatāms par nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas lietotāju, jo komerciālu pakalpojumu gāzes ievadei ieejas punktos nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā un gāzes izvadei izejas punktos no nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas nodrošina dabasgāzes pārvades sistēmas operators.
Sabiedrība lūdz izteikt likumprojektā piedāvātā 1.panta pirmās daļas 29.1 punktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“291) nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēma - savstarpēji savienotas Latvijas dabasgāzes pārvades sistēmas un dabasgāzes sadales sistēmas kopums, kurā gāzes komerciālās plūsmas nav piesaistītas konkrētam gāzes fiziskās plūsmas maršrutam, un kurā ietilpst:
viens virtuālais tirdzniecības punkts - fiziski nenoteikta vieta starp nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punktiem un izejas punktiem, kurā gāzes tirgotāji nodod viens otram nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā ievadīto gāzi,
nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punkts – fiziski nenoteikta vieta dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmā, caur kuru saskaņā ar dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumiem notiek komerciāla gāzes ievadīšana nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts pārvades sistēmas vai Latvijā esoša gāzes avota,
nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas izejas punkts – fiziski nenoteikta vieta dabasgāzes pārvades sistēmā, caur kuru saskaņā ar dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumiem notiek komerciāla gāzes izvadīšana no nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas uz citas Eiropas Savienības dalībvalsts pārvades sistēmu vai Latvijas lietotāju apgādei, izmantojot tiešo pieslēgumu pie pārvades sistēmas vai sadales sistēmu;”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība iebilst pret likumprojekta piedāvājumu izslēgt likuma 1. panta pirmās daļas 41. punktu, kas paredz, ka savstarpēji savienota sistēma ir vairākas sistēmas, kas savienotas savā starpā. Sabiedrības ieskatā termins “savstarpēji savienota sistēma” ir saglabājams, jo tā konteksts un nepieciešamība atspoguļota gan likuma 44. panta pirmās daļas 4. punktā, 112. panta 7. punktā, gan arī likuma 113. panta 5. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība iebilst likumprojekta 2. punkta piedāvājumam aizstāt visā likumā vārdus “savstarpēji savienota sistēma” attiecīgā locījumā ar vārdiem “nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēma” attiecīgā locījumā. Vienlaikus Sabiedrība piekrīt, ka likuma 45.2 panta pirmajā un otrajā daļā, kā arī likuma 112. panta 19. punktā, 113. panta 16. punktā un 117.4 pantā vārdi “savstarpēji savienota sistēma” aizstājami ar vārdiem “nacionālā dabasgāzes ieejas-izejas sistēma” attiecīgā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība lūdz likumprojektā papildināt 110. pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(9) Pamatotās izmaksas, kas saistītas ar šā likuma 112. panta 22. punktā un 113. panta 18. punktā noteikto pienākumu izpildi, sedz vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators vai dabasgāzes pārvades sistēmas operators, un tās iekļauj dabasgāzes pārvades sistēmas pakalpojumu tarifos.”
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība iebilst likumprojektā piedāvātajai likuma 110. panta astotās daļas redakcijai un lūdz to precizēt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(8) Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators un dabasgāzes pārvades sistēmas operators veic tādu dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu plānošanu un attīstīšanu, kuros jebkurš sistēmas lietotājs, izpildot Ministru kabineta noteiktās prasības, var ievadīt biometānu dabasgāzes pārvades sistēmā, neizbūvējot sistēmas pieslēgumu. Minēto sistēmas ieejas punktu plānošanas un attīstīšanas izmaksas iekļauj dabasgāzes pārvades sistēmas pakalpojumu tarifos.”
 
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība iebilst likumprojektā piedāvātajai 110. panta septītās daļas redakcijai un, lai nepārprotami būtu skaidrs, ka pārvades sistēmas pakalpojuma tarifi ir piemērojami gāzes ievadīšanai nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punktā un izvadīšanai nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas izejas punktā, lūdz to izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(7) Sistēmas lietotājam ievadot dabasgāzi nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punktā un izvadot dabasgāzi nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas izejas punktā ir piemērojami dabasgāzes pārvades sistēmas lietošanas noteikumi un balansēšanas noteikumi un saskaņā ar šā likuma 15. panta 1.1 daļu noteiktie dabasgāzes pārvades sistēmas pakalpojuma tarifi.”
 
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai Latvijā veicinātu biometāna integrāciju dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā, ir pieejami divi risinājumi: 1) veidot tiešos pieslēgumus pie esošajām dabasgāzes sistēmām un  2) izveidot dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktus, kuros jebkurš sistēmas lietotājs, izpildot Ministru kabineta noteiktās prasības, var ievadīt biometānu dabasgāzes pārvades sistēmā tālākai transportēšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, neizbūvējot tiešo sistēmas pieslēgumu.
Tiešo pieslēgumu ierīkošanu veic saskaņā ar pieslēguma noteikumiem, kurus izdod Enerģētikas likuma 84.1 panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā. Šobrīd atbilstoši spēkā esošajam regulējumam visas izmaksas, kas rodas ar pieslēguma ierīkošanu, sedz sistēmas lietotājs (biometāna ražotājs, sašķidrinātās dabasgāzes sistēmas operators, dabasgāzes sadales sistēmas operators un dabasgāzes lietotājs). Vienlaikus spēkā esošais regulējums noteic, ka izveidotais pieslēgums ir sistēmas operatora sistēmas daļa un pēc pieslēguma ierīkošanas, tas ir nododams sistēmas operatora īpašumā, neparedzot izmaksu kompensēšanas nosacījumus.
Biometāna ražošanas potenciāla attīstības Latvijā ietvaros ar likumprojekta 3. pantu ir paredzēts papildināt Enerģētikas likuma 110. pantu ar astoto daļu, kura nosaka, ka vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators un dabasgāzes pārvades sistēmas operators veic tādu dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu plānošanu un attīstīšanu, kuros jebkurš sistēmas lietotājs, izpildot Ministru kabineta noteiktās prasības, var ievadīt biometānu dabasgāzes pārvades sistēmā, neizbūvējot sistēmas pieslēgumu, un ka minēto sistēmas ieejas punktu plānošanas un attīstīšanas izmaksas iekļauj attiecīgi vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora vai dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pārvades pakalpojumu tarifos.
Dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu biometāna ievadīšanai tehniskais aprīkojums būs samērā līdzīgs tehniskajam aprīkojumam tiešā pieslēguma gadījumā, proti tajos abos tiek ierīkotas gan uzskaites, gan kvalitātes kontroles iekārtas. Ievērojot to, ka šādu dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punktu ierīkošanu veic dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators un dabasgāzes pārvades sistēmas operators un šāda punkta ierīkošanas izmaksas ir paredzēts iekļaut attiecīgi vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora vai dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pārvades pakalpojumu tarifos, līdzvērtīgi būtu nosakāms, ka arī tiešo pieslēgumu ierīkošanas gadījumā pie nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas, kas tiks izmantots saražotā biometāna ievadīšanai nacionālajā dabasgāzes ieejas-izejas sistēmā, uzskaites un kvalitātes kontroles iekārtu un ja nepieciešams arī odorizācijas iekārtas, ierīkošanu nodrošina dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators un dabasgāzes pārvades sistēmas operators un ierīkošanas izmaksas tiek iekļautas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora vai dabasgāzes pārvades sistēmas operatora pārvades pakalpojumu tarifos.
Jau šobrīd likumdevējs ar Enerģētikas likuma 112. panta 19. punktu ir uzdevis vienotajam dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatoram pienākumu nodrošināt savstarpēji savienotajā sistēmā, proti, savstarpēji savienotā gāzes pārvades un gāzes sadales sistēmā, ievadāmās gāzes uzskaiti un kvalitātes kontroli. Tas nozīmē, ka Sabiedrība veic ne tikai dabasgāzes pārvades sistēmā ievadāmās gāzes uzskaites un kvalitātes kontroli, bet arī veic minēto funkciju arī sadales sistēmā ievadāmās gāzes sadales sistēmai pieslēgtu ražotāju, tostarp citu avotu, gadījumā. Lai ievadītu saražoto biometānu dabasgāzes sadales sistēmā, biometāna ražotājam būs jāizveido pieslēgums dabasgāzes sadales sistēmai. Taču, ņemot vērā Enerģētikas likumā Sabiedrībai noteikto pienākumu veikt ievadāmās gāzes uzskaiti un kvalitātes kontroli, daļai no pieslēguma pie dabasgāzes sadales sistēmas ir jāpieder Sabiedrībai.
Vienlaikus, saskaņā ar Enerģētikas likuma 112. panta 20. punktā noteikto Sabiedrība kā vienotais dabasgāzes pārvades un krātuves operators ir atbildīga par gāzes piegādes ceļu dažādošanas infrastruktūru Latvijas teritorijā, kas nozīmē arī dalību šādas infrastruktūras izveidošanā (būvniecībā), ciktāl attiecīgās infrastruktūras daļu (piemēram, savstarpēji savienotajā sistēmā ievadāmās gāzes uzskaites un kvalitātes kontroles iekārtu) piederību operatoram noteic Enerģētikas likuma normas. Kā tas izriet no  Enerģētikas likuma grozījumu, kas apstiprināti 2022. gada 14. jūlijā (stājās spēkā 2022. gada 11. augustā) un papildina Enerģētikas likuma 112. pantu ar 20. punktu, anotācijas, tad Sabiedrībai kā vienotajam dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatoram ir jauns pienākums – nodrošināt infrastruktūru, kas nākotnē ierobežotu trešo valstu izraisītus piegāžu riskus un mazinātu Latvijas enerģētikas tirgus ievainojamību pret minētajiem piegāžu riskiem.      
Ievērojot visu iepriekš minēto, Sabiedrība lūdz papildināt Enerģētikas likuma 112. pantu ar jaunu 22. punktu un vienlaicīgi arī Enerģētikas likuma 113. pantu ar jaunu 18. punktu šādā redakcijā:          

 
Piedāvātā redakcija
“22) nodrošināt dabasgāzes uzskaites un kvalitātes kontroles iekārtu, kā arī odorizācijas iekārtu, ja dabasgāzi paredzēts piegādāt galalietotājiem, nedalāma kopuma ierīkošanu pie nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas.”
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrība lūdz papildināt Enerģētikas likuma 112. pantu ar jaunu 22. punktu un vienlaicīgi arī Enerģētikas likuma 113. pantu ar jaunu 18. punktu šādā redakcijā:     
Piedāvātā redakcija
“18) nodrošināt dabasgāzes uzskaites un kvalitātes kontroles iekārtu, kā arī odorizācijas iekārtu, ja dabasgāzi paredzēts piegādāt galalietotājiem, nedalāma kopuma ierīkošanu pie nacionālās dabasgāzes ieejas-izejas sistēmas.”
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Akciju sabiedrība “Conexus Baltic Grid” (turpmāk – Sabiedrība) ir iepazinusies ar Ministru kabineta Tiesību aktu portālā publicēto likumprojektu “Grozījumi Enerģētikas likumā” (tiesību akta projekta ID 23-TA-2498) (turpmāk – likumprojekts), un izsaka šādus iebildumus:

Sabiedrība iebilst likumprojekta anotācijā ietvertajam skaidrojumam, ka “plānotās ieejas punktu biometāna ievadei ierīkošanas izmaksas ir 1,5 milj. euro.” Minēto skaidrojumu anotācijā nepieciešams pārveidot vienskaitlī un attiecināt vienīgi uz ieejas punktu biometāna ievadei dabasgāzes pārvades sistēmā, kas ierīkojams Džūkstē.
Piedāvātā redakcija
Attiecīgi anotācijā skaidrojums precizējams tādējādi, ka plānotās dabasgāzes pārvades sistēmas ieejas punkta biometāna ievadei ierīkošanas izmaksas Džūkstē ir 1,5 milj. euro.