Atzinums

Projekta ID
24-TA-297
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem" (turpmāk - instrukcija) un tajā veikto grozījumu anotācijām Eiropas Parlamenta un Padomes  2015.gada 9.septembra Direktīvas 2015/1535, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un Informācijas sabiedrības pakalpojumu noteikumu jomā (turpmāk - Direktīva 2015/1535) tiesību normām analoģiskas, citu Eiropas Savienības tiesību aktu normas, bija pārņemtas instrukcijā un skar arī instrukcijas projekta tiesību normas, kas nav atspoguļotas anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā, piemēram:
1) Direktīvas 2015/1535 5. panta 3. punktam analoģiska Eiropas Parlamenta un Padomes 1998. gada 22. jūnija Direktīvas 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā (turpmāk - Direktīva 98/34) tiesību norma bija pārņemta instrukcijas 29. un 30. punktā (instrukcijas projekta 12., un 13. punkts);
2) Direktīvas 2015/1535 6. panta 2. punktam analoģiska Direktīvas 98/34 tiesību norma bija pārņemta instrukcijas 26. punktā (instrukcijas projekta 11. punkts);
3) Direktīvas 2015/1535 5. panta 1. punkta 4. daļai analoģiska Direktīvas 98/34 tiesību norma bija pārņemta instrukcijas 11. punktā (instrukcijas projekta 7. punkts);
4) Direktīvas 2015/1535 5. panta 1. punkta 6. daļai analoģiska Eiropas Parlamenta un Padomes 1998. gada 20. jūlija Direktīvas 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā,
(turpmāk - Direktīva 98/48) tiesību norma bija pārņemta instrukcijas 31. punktā (instrukcijas projekta 14. punkts);
5) Direktīvas 2015/1535 1. panta 1. punkta g) apakšpunktam analoģiska Direktīvas 98/48 tiesību norma bija pārņemta instrukcijas 8. punktā (instrukcijas projekta 4. punkts).
Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai tiek korekti un pilnīgi nodrošināta Eiropas Savienības saistību izpilde un Direktīvas 2015/1535 pārņemšana. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt precizējumus instrukcijas projektā un anotācijā ar mērķi nodrošināt nepārprotamu skaidrojumu tam, kā tiek pilnībā pārņemtas Direktīvas 2015/1535 normas.
Tāpat, vēršam uzmanību, ka gan atsevišķas instrukcijas projekta, gan Direktīvas 2015/1535 tiesību normas sastāv no vairākām vienībām, piemēram, Direktīvas 2015/1535 5. panta 1. punktam ir vairākas daļas. Attiecīgi, iesakām tiesību normu pārņemšanu norādīt precīzi un pietiekami detalizēti, piemēram, attiecībā uz Direktīvas 2015/1535 5. panta 1. punktu, izvērtējot, vai instrukcijas projekta 1. punkts tiešām pārņem to visu, kā norādīts anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.

Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.1. apakšsadaļā sniegto instrukcijas projekta pamatojuma aprakstu, kur kā izstrādes pamatojums norādīts pats instrukcijas projekts, nevis pamatojuma, ministrijas/iestādes iniciatīvas skaidrojums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Iesakām precizēt anotācijas 1.2.apakšsadaļu, ņemot vērā, ka mērķis ir vēlamais stāvoklis, kuru plānots sasniegt ar noteiktu rīcību. Mērķis nedrīkst attaisnot jau iepriekš nolemtu rīcību, tam ir jābūt neitrālam un vērstam uz problēmu izraisošo cēloņu mazināšanu vai likvidēšanu. Proti, mērķis nevar būt tiesību akta izstrāde vai grozījumi tajā un tas jādefinē tādā formā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu. Vēršam uzmanību, ka pašreizējais formulējums norāda tieši uz nepieciešamību veikt precizējumus, grozījumus instrukcijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt instrukcijas projektu, nepieciešamības gadījumā veicot vajadzīgos precizējumus instrukcijas projektā un/vai anotācijā.
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā norādīts, ka gadījumā, ja Ekonomikas ministrija valsts pārvaldes iestādes izveidotajā paziņojumā veiks kādas izmaiņas, tā informēs par veiktajām izmaiņām attiecīgo valsts pārvaldes iestādi. Vēršam uzmanību, ka instrukcijas projektā un instrukcijā kopumā nav paredzēts šāds noteikums. Piemēram, instrukcijas projekta 2. punktā noteikts, ka neprecīzas vai nepilnīgas informācijas gadījumā Ekonomikas ministrija lūdz valsts pārvaldes iestādei pašai trīs darba dienu laikā precizēt informāciju vai sniegt papildu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.1. apakšsadaļā sniegto Direktīvas 2015/1535 aprakstu, formulējot to atbilstoši direktīvas, kā tiesību akta, būtībai.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu „direktīvas tām dalībvalstīm, kurām tās adresētas, uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to sasniegšanas formas un metodes”. Atšķirībā no regulām, direktīvas nav tieši piemērojams tiesību akts. Direktīvās tiek noteikts sasniedzamais mērķis. Dalībvalstīm ir uzdevums savlaicīgi iestrādāt direktīvu nosacījumus nacionālajos normatīvajos aktos to mērķa sasniegšanai. Proti, direktīvas ir saistošas dalībvalstīm. Savukārt dalībvalstu fiziskajām un juridiskajām personām direktīvās iekļautie nosacījumi kļūst par saistošiem tikai ar brīdi, kad pārņemti nacionālajos normatīvajos aktos.
Pašreizējais apraksts veidots tā, ka tikai direktīva, pati par sevi nosaka paziņošanas kārtību tehnisko noteikumu un Informācijas sabiedrības pakalpojumu jomā, lai arī gan no anotācijas, gan pašas direktīvas izriet tās pārņemšana un nepieciešamība to pārņemt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.3. apakšsadaļu, ņemot vērā, ka direktīva 98/34 ir zaudējusi spēku un šobrīd ir spēkā jauns Eiropas Savienības tiesību akts, kas jāpārņem nacionālajās tiesību normās. Anotācijas 5.3. apakšsadaļas skaidrojums nav precīzs, šķietami var radīt nekorektu izpratni un rada bažas par to, vai ir nodrošināta Direktīvas 2015/1535 tiesību normu pārņemšana. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai Direktīvas 2015/1535 tiesību normas un no tām izrietošās prasības ir pilnībā pārņemtas nacionālajos tiesību aktos, vienlaicīgi nodrošinot anotācijā korektu un pilnīgu pārņemšanas atspoguļojumu, skaidrojumu par instrukcijas projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un to izpildi. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 6. sadaļu un nodrošināt pilnīgu un korektu informācijas atspoguļojumu. Atbilstoši 6.1. apakšsadaļā sniegtajai informācijai uz instrukcijas projektu attiecas sabiedrības līdzdalības procesa nodrošināšana. Taču, tajā pašā laikā, 6.2. apakšsadaļā skaidrots, ka līdzdalības process nav jānodrošina.
Attiecīgi, nepieciešams konstatēt, vai uz instrukcijas projektu ir vai nav attiecināma sabiedrības līdzdalības procesa nodrošināšana, un atbilstoši tam aizpildīt anotācijas 6.sadaļu. Anotācijas 6. sadaļu aizpilda atbilstoši "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Instrukcijas konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām formulējumu “mājas lapa” aizstāt ar formulējumu “tīmekļa vietne”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Instrukcijas konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt instrukcijas projekta 8. punktu un nepieciešamības gadījumā to precizēt vai papildināt skaidrojumus anotācijā. Vēršam uzmanību, ka instrukcijas projekta 8. punktā tiek skaidri noteikts termiņš, kurā Ekonomikas ministrija pārskata un apstiprina iesniegšanai Eiropas Komisijā informāciju, kas izriet no instrukcijas 7., 10., 11. un 12.punkta. Savukārt termiņš tādas informācijas, kuru valsts pārvaldes iestāde iesniegusi Tehnisko noteikumu informācijas sistēmā (turpmāk - TRIS) pamatojoties uz instrukcijas 8. un 9. punktu, pārskatīšanai un apstiprināšanai netiek noteikts vai skaidrots anotācijā. Attiecīgi iesakām izvērtēt, vai tāds nebūtu nosakāms.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Instrukcijas konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt un, nepieciešamības gadījumā, precizēt instrukcijas projekta 10. punktu (instrukcijas 24. punkts) un tā skaidrojumus anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka no instrukcijas redakcijas, piemēram, 25. punkta vai instrukcijas projekta 11. punkta (instrukcijas 26. punkts) izriet, ka valsts pārvaldes iestādes seko līdzi nevis "Eiropas Savienības" komentāriem un atzinumiem, bet "Eiropas Savienības dalībvalstu" komentāriem un atzinumiem. Minētais domājams izriet arī no Direktīvas 2015/1535 6. panta 2. punkta.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Instrukcijas konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt instrukcijas projekta 12. punktu (instrukcijas 29. punkts) izvērtējot un, nepieciešamības gadījumā, papildinot instrukcijas projektu vai sniedzot papildus skaidrojumus anotācijā par to, vai valsts pārvaldes iestādei arī šajā instrukcijas projekta punktā minētajā gadījumā nav jāinformē Ekonomikas ministrija par veiktajām darbībām TRIS. Vienlaicīgi vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3. apakšsadaļā nav skaidrota nepieciešamība instrukcijas projekta 12. punkta (instrukcijas 29. punkts) daļas "izņemot Ministru kabineta pieņemtos tiesību aktus" svītrošanai.
Piedāvātā redakcija
-