Atzinums

Projekta ID
25-TA-1316
Atzinuma sniedzējs
Studija visai ģimenei "NOTIKŠANAS"
Atzinums iesniegts
21.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"
Iebildums
Atzinums par likumprojekta “Grozījumi likumā Par zemes dzīlēm” (25-TA-1316)
Iebildumi un priekšlikumi

1. Institucionālās kapacitātes vājināšana
Likumprojekts paredz svītrot atsauces uz Enerģētikas un vides aģentūru un visas kontroles, uzraudzības un apstrīdēšanas funkcijas nodot tikai Valsts vides dienestam (VVD).
- VVD jau šobrīd ir būtiski noslogots ar uzraudzības, kontroļu un sūdzību izskatīšanas funkcijām, īpaši saistībā ar piesārņojuma atļaujām, VES un dabas aizsardzību.
- Aģentūras funkciju likvidēšana samazina specializētu ekspertīzi, it īpaši enerģētikas, klimata un vides stratēģiskā ietekmes novērtējuma jautājumos.
- Pastāv risks, ka samazināsies sabiedrības uzticība lēmumu kvalitātei, jo apelācijas iespējas kļūst koncentrētas tikai pie VVD ģenerāldirektora.
Priekšlikums: saglabāt dalītu kompetenci (piemēram, noteikt neatkarīgu ekspertinstitūciju vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas struktūrvienību), kas izvērtē ietekmi uz vidi un VES atzinumus, nevis visas funkcijas nodot tikai VVD.

2. Vides ietekmes novērtējuma (VES) integrācija
Grozījumu tekstā nav skaidri nodrošināta sasaite ar VES procedūrām, kas ir obligātas atbilstoši gan nacionālajam, gan ES tiesību regulējumam (Direktīva 2011/92/ES).
- Pastāv risks, ka zemes dzīļu izmantošanas atļauju apturēšana vai atcelšana tiks skatīta tikai formālu normu pārkāpumu gadījumos, bet netiks pilnvērtīgi izvērtēta reālā ietekme uz vidi un cilvēku veselību.
- VES secinājumiem ir jābūt ne tikai rekomendējošiem, bet arī tieši saistošiem VVD lēmumu pieņemšanā.
Priekšlikums: 16. pantā skaidri noteikt, ka VVD, lemjot par zemes dzīļu izmantošanas ierobežošanu vai apturēšanu, ņem vērā arī VES atzinumus un rekomendācijas.

3. Apelācijas iespēju sašaurināšana
Pašlaik tiek paredzēts, ka visas sūdzības par VVD lēmumiem izskata tikai VVD ģenerāldirektors.
- Tas rada institucionālas neatkarības trūkuma risku, jo faktiski iestāde pati kļūst par vienīgo lēmuma apstrīdēšanas instanci pirms tiesas.
- Šāda pieeja neatbilst labas pārvaldības principiem un sabiedrības tiesībām uz efektīvu pārsūdzību.
Priekšlikums: saglabāt iespēju apstrīdēt VVD lēmumus VARAM vai neatkarīgā institūcijā, pirms tie nonāk administratīvajā tiesā.

4. Sabiedrības līdzdalības ierobežošana
Likuma redakcija nesniedz garantijas, ka sabiedrības viedoklis un līdzdalība (īpaši ietekmētajās teritorijās) tiks pietiekami ņemta vērā.
- Zemes dzīļu izmantošana būtiski ietekmē vietējo vidi, ūdeņus, bioloģisko daudzveidību un iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
- ES tiesību akti prasa nodrošināt efektīvu sabiedrības līdzdalību lēmumu pieņemšanā.
Priekšlikums: papildināt 18. pantu ar normu, ka VVD nodrošina sabiedrības informēšanu un iesaisti, kā arī ievēro Aarhus konvencijas prasības.

5. Kopumā
Atbalstāma ideja par institucionālās sistēmas efektivitātes uzlabošanu, tomēr:
- nedrīkst vājināt vides aizsardzības mehānismus,
- jānodrošina VES rezultātu saistošums,
- jāievēro sabiedrības līdzdalība un neatkarīgas apelācijas iespējas.
Piedāvātā redakcija
-