Atzinums

Projekta ID
25-TA-321
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu konstruktīvu virzību, LDDK savas kompetences ietvaros piedāvā nepieciešamo finansējumu bumbu patvertņu izbūves programmai rast šobrīd izstrādē vai ieviešanā esošajās programmās, piemēram, 4.2.4.2. pasākuma projektā “Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai”, kuram ir komplimentāras citu fondu programmas citos resoros (EM, VARAM, u.c.), ļaujot izglītības resora fondu finansējumu saglabāt tām programmām, kurās gala labuma saņēmējs ir bērns, izglītības iestāde vai pašvaldība, kas sniedz pakalpojumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
LDDK jau ir iepriekš informējusi, ka ņemot vērā valdības prioritātes, tostarp, izglītību, ir ļoti kritiski jāizvērtē ES fondu plānotās pārdales izglītības nozarē, no kurām ir veikta investīciju pārdale bumbu patvertņu izbūvei. Īpašu uzmanību vēršam uz to, ka fondu pārdalēs ir iekļautas šādas programmas:
4.2.1.4. pasākums “Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pirmsskolas izglītības pakāpē” - šajā programmā plānotas investīcijas pirmsskolas izglītības pieejamībai pašvaldībām, nodrošinot investīcijas mācību līdzekļiem. Programmas īstenošana rada vienlīdzīgus noteikumus, skar demogrāfiski sensitīvu sabiedrības grupu un veido priekšnoteikumus bērnu prasmju un kompetenču vienlīdzīgai attīstībai. Šīs programmas ietvaros LDDK jau skaņoja tiesību akta projektu, tas ir bijis saskaņošanā un diskutēts plašā mērogā arī ar pašvaldībām. Uzskatām, ka šis finansējums ir nodrošināms un fondu finansējuma pārdale veicama uz citu programmu finansējuma bāzes.
2) 4.2.3.2. pasākums "Interešu izglītības, brīvā laika un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu pieejamības paplašināšana sociālās atstumtības riskam pakļautiem izglītojamajiem un bērniem ar speciālām vajadzībām" skar sabiedrības grupu - bērnus ar speciālām vajadzībām. Jau citu fondu programmu skaņošanas procesā starp IZM un sociālajiem partneriem tika panākta tiesību aktu projektu anotācijās iekļauta vienošanās par šādas fondu programmas īstenošanu, lai veicinātu, ka bērniem ar speciālām vajadzībām tiek nodrošināta un attīstīta vismaz STEM neformālās izglītības pieejamība, jo šie bērni ir tie, kuri nereti neapmeklē vai kuriem viņu veselības stāvokļa dēļ nav pieejama interešu izglītība. Vēršam uzmanību, ka arī šī sabiedrības grupa ir tieši saistīta ar demogrāfiskās attīstības mērķiem. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
LDDK norāda, ka lai nodrošinātu investīciju pārdales mērķu izvērtēšanu, nepieciešams papildināt un precizēt pārdales ietvaros īstenojamo investīciju gala labuma guvēju – cik lielu daļu finansējuma veikto pārdaļu ietvaros novirzīs publiskajam sektoram un cik privātajam (t.sk., privāto sektoru norādīto privātpersonās un uzņēmumos). Tostarp šobrīd plānotā rīcība, novirzot finansējumu “Materiālās nenodrošinātības mazināšana” no ļoti daudzveidīgiem avotiem, netiek veidota ilgtspējīga un mērķtiecīga sociālā atbalsta sistēma. Sociālās palīdzības nodrošinājums krīzes situācijās ir valsts pamatpakalpojums, tā realizācija no fondu finansējuma rada bažas par adekvātu labklājības jomas prioritizēšanu, kā arī efektīva finansējuma izmantošanas politiku. Mērķtiecīga sociālās palīdzības nodrošināšana no valsts budžeta prasītu augstāku un mērķtiecīgāku gan palīdzības saņēmēju, gan palīdzības veida izvērtēšanu, līdz ar to nevaram atbalstīt konkrēto pieeju labklājības jomā. 
 
Piedāvātā redakcija
-