Projekta ID
22-TA-587Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
17.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Izsakām šādus iebildumus:
1. Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokola Nr. 51 101. § 3. punktā dots uzdevums Ekonomikas ministrijai izstrādāt un līdz 2021. gada 15. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamām darbības un atalgojuma modeļa izmaiņām, piedāvājot iespējamos risinājumus. Tāpat arī atbildes projektā Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai (par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai uzlabot ārvalstu investīciju piesaisti) norādīts, ka "Ministru kabinets 2021. gada 6. jūlija sēdē uzdeva Ekonomikas ministrijai (LIAA) sagatavot un ekonomikas ministram līdz 2021. gada 15. septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par efektīvākai LIAA darbībai nepieciešamajām izmaiņām un iespējamiem tās modeļiem, iekļaujot informāciju par līdzšinējo LIAA darbības pieredzi, salīdzinājumu ar Lietuvas un Igaunijas līdzīgu institūciju darbības modeli un piedāvājot risinājumu variantus turpmākai LIAA darbībai.".
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt konceptuālo ziņojumu arī ar citiem risinājuma variantiem (piemēram, par LIAA pārveidošanu par publisko aģentūru, kapitālsabiedrību), norādot vismaz būtiskās priekšrocības un trūkumus katram modelim, lai varētu izšķirties par iespējami labāko risinājuma variantu.
2. Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 29. punktu konceptuālam ziņojumam pievieno detalizētus aprēķinus par papildus nepieciešamā finansējuma ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem atbilstoši normatīvajam aktam par tiesību akta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.
Ievērojot minēto, konceptuālajam ziņojumam jāpievieno detalizēti aprēķini par papildus nepieciešamā finansējuma ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem atbilstoši normatīvajam aktam par tiesību akta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.
3. Konceptuālajā ziņojumā kā viens no LIAA problēmjautājumiem norādīta atlīdzības sistēma valsts pārvaldē, ko nosaka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums (turpmāk – Atlīdzības likums). Uzsvērts, ka pašreizējās atlīdzības sistēmas ietvaros ir grūtības piesaistīt augsti kvalificētus darbiniekus ar konkurētspējīgu pieredzi uzņēmējdarbības jautājumos un reģionāla mēroga zināšanām investīciju, inovāciju un eksporta jautājumos, kā arī, ka esošais atlīdzības apjoms nespēj konkurēt ar citām tirgus alternatīvām, turklāt pašreizējā modeļa ietvaros nav iespējams motivācijas shēmu pielāgot projektu vadītāju darba specifikai un sasaistīt to ar departamenta rezultātiem. Uzskatām, ka konceptuālajā ziņojumā ir nepietiekami izvērtēta atlīdzības sistēma, īpaši ņemot vērā grozījumus Atlīdzības likumā, kas tika pieņemti 2021. gada 16. novembrī un stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā, un kas nosaka jaunus motivācijas instrumentus, kā arī jaunu mēnešalgu skalu - nosakot mēnešalgas valsts pārvaldē 80 % apmērā no privātajā sektorā maksātā darba samaksas līmeņa. Vēršam uzmanību, ka ir pieņemta jaunā amatu klasifikācijas kārtība, ko nosaka Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumi Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība", kurā ir aktualizēti amatu saimju apraksti, tuvinot tos aktuālajai situācijai darba tirgū.
Ņemot vērā iepriekš minēto, konceptuālais ziņojums precizējams un papildināms, ar aktuālo informāciju par normatīvo aktu izmaiņu ietekmi uz LIAA nodarbināto konkurētspēju no 2022. gada 1. jūlija.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" 5.9. apakšpunktam stratēģijas saturā iekļauj galvenos snieguma rādītājus (KPI), kuri demonstrēs institūcijas darbības progresu un raksturos svarīgākos institūcijas sasniedzamos rezultātus.
Līdz ar to lūdzam precizēt konceptuālo ziņojumu:
3.1. papildinot ar informāciju par regulējumu no 2022. gada 1. jūlija un to ietekmi uz LIAA konkurētspēju;
3.2. precizējot rindkopu "Esošais atlīdzības apjoms nespēj konkurēt ar citām tirgus alternatīvām, turklāt pašreizējā modeļa ietvaros nav iespējams motivācijas shēmu pielāgot projektu vadītāju darba specifikai un sasaistīt to ar departamenta rezultātiem.", ņemot vērā augstākminēto par izmaiņām Atlīdzības likumā, tostarp 14. panta divpadsmitajā daļā, un Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcijā Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" norādīto.
4. Vēršam uzmanību, ka abreviatūru skaidrojumu norāda, minot to pirmo reizi.
Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot "RIS3" abreviatūras tvērumu jau 1. nodaļā.
5. Lūdzam precizēt 2.1. apakšnodaļu norādot, ka kopš 2013. gada 1. janvāra LIAA nav valsts aģentūra, bet gan tiešās pārvaldes iestāde.
6. Tiesību aktos lietojams Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukums "euro" slīprakstā.
Lūdzam atbilstoši precizēt konceptuālo ziņojumu.
1. Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes protokola Nr. 51 101. § 3. punktā dots uzdevums Ekonomikas ministrijai izstrādāt un līdz 2021. gada 15. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamām darbības un atalgojuma modeļa izmaiņām, piedāvājot iespējamos risinājumus. Tāpat arī atbildes projektā Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai (par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai uzlabot ārvalstu investīciju piesaisti) norādīts, ka "Ministru kabinets 2021. gada 6. jūlija sēdē uzdeva Ekonomikas ministrijai (LIAA) sagatavot un ekonomikas ministram līdz 2021. gada 15. septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par efektīvākai LIAA darbībai nepieciešamajām izmaiņām un iespējamiem tās modeļiem, iekļaujot informāciju par līdzšinējo LIAA darbības pieredzi, salīdzinājumu ar Lietuvas un Igaunijas līdzīgu institūciju darbības modeli un piedāvājot risinājumu variantus turpmākai LIAA darbībai.".
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt konceptuālo ziņojumu arī ar citiem risinājuma variantiem (piemēram, par LIAA pārveidošanu par publisko aģentūru, kapitālsabiedrību), norādot vismaz būtiskās priekšrocības un trūkumus katram modelim, lai varētu izšķirties par iespējami labāko risinājuma variantu.
2. Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 29. punktu konceptuālam ziņojumam pievieno detalizētus aprēķinus par papildus nepieciešamā finansējuma ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem atbilstoši normatīvajam aktam par tiesību akta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.
Ievērojot minēto, konceptuālajam ziņojumam jāpievieno detalizēti aprēķini par papildus nepieciešamā finansējuma ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem atbilstoši normatīvajam aktam par tiesību akta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.
3. Konceptuālajā ziņojumā kā viens no LIAA problēmjautājumiem norādīta atlīdzības sistēma valsts pārvaldē, ko nosaka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums (turpmāk – Atlīdzības likums). Uzsvērts, ka pašreizējās atlīdzības sistēmas ietvaros ir grūtības piesaistīt augsti kvalificētus darbiniekus ar konkurētspējīgu pieredzi uzņēmējdarbības jautājumos un reģionāla mēroga zināšanām investīciju, inovāciju un eksporta jautājumos, kā arī, ka esošais atlīdzības apjoms nespēj konkurēt ar citām tirgus alternatīvām, turklāt pašreizējā modeļa ietvaros nav iespējams motivācijas shēmu pielāgot projektu vadītāju darba specifikai un sasaistīt to ar departamenta rezultātiem. Uzskatām, ka konceptuālajā ziņojumā ir nepietiekami izvērtēta atlīdzības sistēma, īpaši ņemot vērā grozījumus Atlīdzības likumā, kas tika pieņemti 2021. gada 16. novembrī un stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā, un kas nosaka jaunus motivācijas instrumentus, kā arī jaunu mēnešalgu skalu - nosakot mēnešalgas valsts pārvaldē 80 % apmērā no privātajā sektorā maksātā darba samaksas līmeņa. Vēršam uzmanību, ka ir pieņemta jaunā amatu klasifikācijas kārtība, ko nosaka Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumi Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība", kurā ir aktualizēti amatu saimju apraksti, tuvinot tos aktuālajai situācijai darba tirgū.
Ņemot vērā iepriekš minēto, konceptuālais ziņojums precizējams un papildināms, ar aktuālo informāciju par normatīvo aktu izmaiņu ietekmi uz LIAA nodarbināto konkurētspēju no 2022. gada 1. jūlija.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" 5.9. apakšpunktam stratēģijas saturā iekļauj galvenos snieguma rādītājus (KPI), kuri demonstrēs institūcijas darbības progresu un raksturos svarīgākos institūcijas sasniedzamos rezultātus.
Līdz ar to lūdzam precizēt konceptuālo ziņojumu:
3.1. papildinot ar informāciju par regulējumu no 2022. gada 1. jūlija un to ietekmi uz LIAA konkurētspēju;
3.2. precizējot rindkopu "Esošais atlīdzības apjoms nespēj konkurēt ar citām tirgus alternatīvām, turklāt pašreizējā modeļa ietvaros nav iespējams motivācijas shēmu pielāgot projektu vadītāju darba specifikai un sasaistīt to ar departamenta rezultātiem.", ņemot vērā augstākminēto par izmaiņām Atlīdzības likumā, tostarp 14. panta divpadsmitajā daļā, un Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukcijā Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" norādīto.
4. Vēršam uzmanību, ka abreviatūru skaidrojumu norāda, minot to pirmo reizi.
Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot "RIS3" abreviatūras tvērumu jau 1. nodaļā.
5. Lūdzam precizēt 2.1. apakšnodaļu norādot, ka kopš 2013. gada 1. janvāra LIAA nav valsts aģentūra, bet gan tiešās pārvaldes iestāde.
6. Tiesību aktos lietojams Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukums "euro" slīprakstā.
Lūdzam atbilstoši precizēt konceptuālo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
