Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-183
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
19.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iepazīstoties ar izziņas saturu konstatējams, ka gandrīz visām ministrijām un citām institūcijām, kas sniegušas atzinumu (tai skaitā Finanšu ministrijai, Tiesībsargam), ir konceptuāla iebilde par automatizētu lēmuma pieņemšanu Valsts ieņēmumu dienetā, balstoties tikai uz automātisku datu apstrādi. 
Ņemot vērā iepriekšminēto, uzskatām, ka par šo būtu nepieciešama starpministriju (starpinstitūciju) kopīga sanāksme atbilstoši MK Kārtības rullim. Tas būtu daudz efektīvāks veids likumprojekta saskaņošanai  pirms tā  tālākas virzības Ministru kabinetā un Saeimā nekā piedāvātais variants.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LPS 01.04.2022 atzinumā bija ietverta sekojoša iebilde par likumprojekta 164.pantu (informācija pieejama TAP sadaļā, kur vienkopus attēlots LPS attiecīgā atzinuma teksts).
Vēršam uzmanību,ka fiziskās personas, kas nav reģistrējušas saimniecisko darbību, var pat nezināt par savu pienākumu iesniegt deklarāciju, jo pienākums var rasties arī dēļ tā, ka, piemēram,  Valsts Ieņēmumu dienests nav pietiekami precīzi prognozējis neapliekamo minimumu, vai darba devējs nedaudz kļūdījies iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķinā. Tāpat šīs personas nelieto Valsts Ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanās sistēmu  ikdienā un iespējams atver šo sistēmu vienu reizi gadā, bet ja persona nezina, ka viņai obligāti jāiesniedz gada ienākumu deklarācija, tad viņa var neatvērt elektroniskās deklarēšanās sistēmu gadiem ilgi. Informācijas nosūtīšana uz elektronisko pastu neatrisina šo problēmu, jo pats Valsts Ieņēmumu dienests ir norādījis, ka lielam skaitam fizisko personu vispār nav  elektroniskajā deklarēšanas sistēmā reģistrētu elektronisko pastu,kā arī ļoti lielam skaitam fizisko personu, kas nav saimnieciskās darbības veicēji, elektroniskajā deklarēšanās sistēmā reģistrēti elektroniskie pasti, kas vairs netiek lietoti ikdienā.
Tomēr iepriekšminētā iebilde nav ietverta izziņā.
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam attiecīgo normu izteikt šādā redakcijā:
"164. pants. Automatizēta lēmuma pieņemšana Valsts ieņēmumu dienestā
                (1) Saistībā ar administratīvu pārkāpumu par deklarācijas vai gada pārskata iesniegšanas termiņa neievērošanu vai deklarācijas vai gada pārskata neiesniegšanu Valsts ieņēmumu dienests var pieņemt lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu, balstoties tikai uz automātisku datu apstrādi, izņemot par fiziskajām personām, kas Valsts ieņēmumu dienestā nav reģistrējušas saimniecisko darbību. Fiziskajām personām, kas nav reģistrējušas saimniecisko darbību, pirms administratīvā procesa uzsākšanas ir jāpaziņo par gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas obligāto pienākumu uz personas deklarēto adresi vai oficiālo elektroniskās adreses kontu.
                (2) Ja persona ir Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājs, lēmumu var paziņot, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, izņemot fiziskajām personām, kas Valsts ieņēmumu dienestā nav reģistrējušas saimniecisko darbību, kurām lēmumu paziņo uz personas deklarēto adresi vai oficiālo elektroniskās adreses kontu. Vienlaikus informāciju par lēmumu nosūta uz elektroniskās deklarēšanas sistēmā norādīto personas elektroniskā pasta adresi un oficiālo elektronisko adresi, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts."
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma E daļa.
“Procesā iesaistītā persona var piekļūt e-lietas datiem.” Atkārtoti aicinam precizēt, tai skaitā anotācijā, vai iepriekšminētais nozīmē, ka personai, kura ir lietas dalībnieks un kura ir piekritusi izmantot e-lietas portālu, automātiski jānodrošina iespēja iepazīties ar lietas materiāliem jeb tas nozīmē, ka, gadījumā, ja persona izteiks lūgumu iepazīties ar lietas materiāliem, personai piekļuve šiem materiāliem būs nodrošināma izmantojot e-lietas portālu?
Ja tas ir domāts tikai kā viens no saziņas kanāliem, piemēram, lai nodrošinātu iespēju iepazīties ar konkrētas lietas materiāliem pēc personas attiecīga lūguma, tad iebildumu nav, savukārt, ja tas nozīmē, ka personai, kura ir piekritusi izmantot e-lietu, jābūt automātiski pieejamiem lietas materiāliem, tad tas ir vērtējams kā nopietns papildus laika un darba resurss iestādei, nodrošinot Administratīvās atbildības likuma 37.panta prasību izpildi.
Diemžēl atbilstoši izziņā esošajai informācijai iepriekšminētais arvien nav skaidri secināms, līdz ar ko izvirzām to atkārtoti.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
" E-lietas portālā jābūt pieejamiem visu administratīvo pārkāpumu lietu materiāliem. E-lietas uzraudzības padomes locekļi vienojās, ka plānotajiem grozījumiem Administratīvās atbildības likumā, ar kuriem tiek paredzēts, ka persona, kura piedalās administratīvā pārkāpuma procesā, var iepazīties ar administratīvā pārkāpuma lietas materiāliem, iesniegt dokumentus vai paziņot informāciju, izmantojot e-lietas portālu, ir nosakāms spēkā stāšanās laiks ne ātrāk kā no 2024. gada 1. jūlija."
 Rosinām papildināt anotāciju ar detalizētāku informāciju par to, kas ir e-lietas portāls.
Piemēram, vai ir paredzēts, ka uz to automātiski tiks nodoti visu administratīvo pārkāpumu lietu materiāli?
Tiesību akta projekta anotācijā minēts tikai, ka “pasākums paredz izstrādāt e-lietas sistēmu un ieviest to tiesās, lai izveidotu vienotu un efektīvu tiesvedības elektronisko procesu, samazinot tiesvedības termiņus un nodrošinot informācijas pieejamību un atklātību.” Sistēmas ieviešana iestādēs te netiek minēta. Aicinām anotācijā to precizēt.
 
Tāpat tālāk anotācijā norādīts “Lai veicinātu tieslietu sistēmas iestāžu resursu efektīvu izmantošanu, kā arī attīstītu mūsdienīgu, uz cilvēku vērstu, ērtu un saprotamu tiesu pakalpojumu nodrošināšanu, kopš 2018. gada 19. marta Tieslietu ministrijas padotībā esošā Tiesu administrācija kopā ar partneriem īsteno programmas "E-lieta: izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide" 1. posmu (turpmāk – E-lietas programmas 1. posms), kurš tiek finansēts  ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros. E-lietas programmas 1. posms sastāv no četriem atsevišķiem projektiem. Projekta "Tiesu informatīvās sistēmas attīstība" (Nr. 2.2.1.1/17/I/013) mērķis ir efektīva un vienota elektroniskā tiesvedības procesa izveide; efektīva informācijas apmaiņa starp tiesām, procesa dalībniekiem un citām ar tiesvedību saistītām informācijas sistēmām; racionāla TIS pilnveide, radot jaunus un izmantojot esošos koplietošanas risinājumus.” Atkal par procesu iestādē te nav informācijas. 
 
“Šobrīd iestāžu amatpersonas ar administratīvā pārkāpuma lietu saistītos dokumentus sagatavo vai augšupielādē un glabā APAS." Izvirzās jautājums, vai tad iestādes turpmāk vairs nestrādās ar APAS? No tālākā anotācijas teksta visdrīzāk secināms, ka tomēr strādās, tikai papildus lietu materiāliem būs jābūt pieejamiem arī e-portālā.  “Projekts paredz papildināt Administratīvās atbildības likumu ar jaunu daļu "Administratīvā pārkāpuma process elektroniskā vidē". Tā regulēs tādus jautājumus kā APAS darbība, papīra formā esošu dokumentu pārvēršana elektroniskā formā, prasības pēc personas paraksta īstenošanu elektroniskā vidē un informācijas iesniegšanu un pieejamību e-lietas portālā, kā arī automatizētu lēmumu pieņemšanu administratīva pārkāpuma procesā.” 

Aicinām visu iepriekšminēto precizēt anotācijā.
 

 
 
 
 
Piedāvātā redakcija
-