Atzinums

Projekta ID
24-TA-1408
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
08.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Šobrīd augstskolas vienlaikus īsteno vairākas iniciatīvas:
1) Augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa ieviešana - ar institucionālā finansējuma piešķiršanu augstskolām ir izvirzīti jauni, ar atalgojuma palielināšanu nesaistīti mērķi, kuru sasniegšanai nepieciešams piesaistīt lielāku personāla skaitu un tieša korelācija ar vidējā atalgojuma celšanu nav korekta.
2) Snieguma finansējums – ņemot vērā, ka vairums studiju bāzes aprēķina komponentes ir būtiski novecojušas (no 2007. gada), augstskolas, īstenojot savu neatkarību, efektīvi var segt citas izmaksu pozīcijas, kas nav saistītas akadēmiskā personāla atlīdzību, bet ar universitātes attīstību un ilgtspēju.
3) Zinātnes bāzes finansējums un Tenūras sistēmas ieviešana – Zinātnes universitātēm no IZM puses tikuši izvirzīti jauni un ļoti augsti pētniecības mērķi, kuri prasa piesaistīt un skaitliski paplašināt augstas kvalifikācijas pētnieku skaitu un pētniecības infrastruktūru.
Lūdzam precizēt konceptuālo ziņojumu norādot, ka lielākā daļa no papildu piešķirtā finansējuma tiek izlietota augstskolu ilgtspējas nodrošināšanai un jaunu uzlikto mērķu sasniegšanai, kam nav tieša korelācija ar akadēmiskā personāla vidējās atlīdzības celšanu.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektos datos balstītu lēmumu pieņemšanu, lūdzam pārskatīt konceptuālā ziņojuma projektā lietotos  pieņēmums par akadēmiskā personāla vidējo mēnešalgu 2022. gadā.
Ņemot vērā norādi, ka rādītājs “2022. gadā personu ar zinātnes doktora grādu mēneša vidējā bruto darba samaksa sabiedriskajā sektorā (par kuru dati netiek publicēti pārvaldes portālā) profesiju grupā “Universitāšu un citu augstākās izglītības iestāžu akadēmiskais personāls”” nav publiski pieejams ir sarežģīti izteikt pieņēmumus kāda ir tā korelācija ar faktisko akadēmiskā personāla vidējo atalgojumu augstskolās. Kā norāda Rīgas Stradiņa universitātes eksperti, alternatīvi precīzāks datu avots par vidējo akadēmiskā personāla būtu Padomes atalgojuma atskaites, kuras augstskolas iesniedz IZM un kas tiek auditētas no ārējiem revidentiem, vai arī Valsts ieņēmumu dienesta publicētās atskaites par atalgojumu pa personāla grupām, kur, piemēram, 2024. gada oktobrī:
vidējā akadēmiskā personāla stundas likme atbilstoši faktiskajiem aprēķiniem valstī ir bijusi 15.03 EUR bruto stundā (https://www.vid.gov.lv/lv/informacija-par-darba-vietam-2024gada-atbilstosi-profesiju-klasifikatoram);
šajā mēnesī ir bijušas 184 darba stundas pilnai slodzei;
Akadēmiskajam personālam atbilstoši pilna slodze ir robežās 600-1000 astronomiskajām stundām gadā un 2 mēnešu atvaļinājumam, bet pārējam personālam 1760 stundas gadā un 1 mēneša atvaļinājumam, kas realitātē rezultējas pilnas slodzes stundu samazinošā koeficientā ~0.6;
Tādējādi, no datiem aptuveni izriet, ka vidējā akadēmiskā personāla pilna slodzes bruto samaksa 2024. gada oktobra mēnesī bijusi 15.03 x 184 x 0.6 ≈ 1670 EUR bruto mēnesī, kas vairāk kā divas reizes atpaliek no ziņojumā rosinātās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt konceptuālo ziņojuma projektu un tā finanšu aprēķinus attiecībā uz akadēmiskā personāla PLE aplēsēm.
Vēršam uzmanību, ka aprēķina dokumenta šūnā B13 un konceptuālā ziņojuma piedāvātajos risinājums pieņemts, ka augstskolu sniegtajās atskaitēs par Padomes atlīdzību (Konkrēts dokuments "Atskaite par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu" pie Līguma par finansējuma piešķiršanu Ministru kabineta un Valsts prezidenta izvirzīto valsts augstskolas padomes locekļu un sekretāra atalgojumam, kas ietver aprēķinus par akadēmiskā personāla atalgojumu augstskolā) ir norādīts visa akadēmiskā personāla PLE, taču pati atskaites aprēķina metodoloģija paredz, ka netiek iekļautas tādas slodzes kā docētāju un pētnieku pienākumu izpildītāji, viesdocētaji un citi izņēmumi. Izmaiņas rada būtisku pieaugošu ietekmi uz izmaksu aprēķinu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt, vai konceptuālajā ziņojumā  un tam pievienotajos aprēķinu dokumentos sniegtā aprēķinu informācija ir korekta. Pamatojoties uz Rīgas Stradiņa universitātes viedokli, vēršam uzmanību, ka pievienotajā aprēķinu dokumentu šūnās no D23 līdz D26 ir izveidota  atsauce uz "Personu ar zinātnes doktora grādu mēneša vidējā bruto darba samaksa sabiedriskajā sektorā profesiju grupā “Universitāšu un citu augstākās izglītības iestāžu akadēmiskais personāls” 2022. gadā (CSP)" bruto mēnešalgu šūnā B17 (3484 EUR), taču korekti būtu lietot atsauci uz šūnu B15, kur norādīta personāla kopsumma "Kopējais normālā darba laika augstskolu vēlētā akadēmiskā personāla skaits un zinātniskajos institūtos akadēmiskajos amatos ievēlēto darbinieku skaits 2022. gadā" (3657 EUR). Izmaiņas rada pieaugošu ietekmi uz izmaksu aprēķinu.
Turklāt, pievienotajā aprēķinu dokumentu šūnā B17 norādītā “Personu ar zinātnes doktora grādu mēneša vidējā bruto darba samaksa sabiedriskajā sektorā profesiju grupā “Universitāšu un citu augstākās izglītības iestāžu akadēmiskais personāls” 2022. gadā (CSP)” vērtība 3484 EUR atšķiras no konceptuālā ziņojuma norādītā pirmajā risinājumā norādītās šīs pašas vērtības 3 639 EUR.
Ņemot vērā inēto, lūdzam precizēt koncep[tuālā ziņojuma projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Veselības ministrija sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti konceptuāli iebilst informatīvā ziņojuma projekta  3. risinājuma varianta ieviešanai bez papildu finansējuma.
Vēršam uzmanību, ka konceptuālajā ziņojuma projektā uzsvērti konkrēti un ļoti ambiciozi mērķi, tostarp algas līmeņi dažādos karjeras posmos, kas rada pamatotas cerības akadēmiskajam personālam. Tomēr ieviešanas plānā ietvertie risinājumi norāda, ka atalgojuma palielinājums var nebūt obligāts, tas var būt "atkarīga no institūcijas finansiālās kapacitātes”. Tādējādi, modeļa ieviešanas riski tiek pārlikti uz augstskolām un nozaru ministrijām. 
Lūdzam projektā skaidri norādīt, ka izvirzīto vidējā mērķa atalgojuma vērtību līdz 2029. gadam sasniegšana nav iespējama ar līdz šim piešķirto valsts finansējumu.
Ja arī mērķa vērtību sasniegšana atsevišķu augstskolu akadēmiskajam personālam izdodas, tad tas būtu saistīts nevis ar valsts piešķirto finansējumu, bet augstskolas spēju piesaistīt pašu pelnītu un starptautisku projektu finansējumu, kā arī (ja to paredz rādītāja metodoloģija, kura nav publiski pieejama) personāla gūtajiem ieņēmumiem ārpus darba augstskolās.
 
Piedāvātā redakcija
-