Atzinums

Projekta ID
22-TA-243
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
31.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Datu valsts inspekcija (turpmāk – Inspekcija) vairākkārt ir izteikusi iebildumus par likumprojektu, taču tie konsekventi nav ņemti vērā. Ievērojot minēto, kā arī Inspekcijas kā uzraudzības iestādes primāro funkciju, atkārtoti norādām, ka izstrādātais regulējums rada risku personas pamattiesību uz personas datu aizsardzību nepamatotam aizskārumam, kā arī datu apstrādes pārbaudes gadījumā var rezultēties pārkāpuma konstatēšanā.
1. Likumprojektā tiek paredzēta novērošana visdažādākajiem nolūkiem – gan kriminālpārkāpumu novēršanai, gan vienkāršai objektu apsardzībai. Papildus no anotācijas izriet, ka plānots veikt novērošanu ar skaņas ierakstu arī disciplinārpārkāpumu konstatēšanai un preventīvai koruptīvu darbību novēršanai vai nelikumīgas informācijas izpaušanas novēršanai, novērojot amatpersonas. Dažādie nolūki likumprojektā netiek savā starpā nodalīti, norādot tiem atbilstošas datu apstrādes darbības. Vienlaikus kopsakarā ar anotācijā ietverto informāciju, pirmšķietami, var pieņemt, ka amatpersonu novērošana, veicot attēla un skaņas ierakstu, preventīvos nolūkos, ir pārmērīga.
2. Nav skaidri tiesiskie pamati personas datu apstrādes veikšanai. Likumprojekta anotācijā ir ietvertas atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta c), d) un e) apakšpunktu, taču skaidrojums, kā, piemēram, ar novērošanas darbībām plānots aizsargāt vitālas intereses (primāri dzīvību), nav ietverts. Arī likumprojekta tekstā nekas par šāda tiesiskā pamata esamību neliecina. Tāpat nav identificētas normas, kas uzliek par pienākumu veikt novērošanu ar konkrētiem tehniskiem līdzekļiem.
3. Likumprojektā nav ietverta nekāda norāde par to, kādus tehniskos līdzekļus plānots izmantot. No anotācijā ietvertā skaidrojuma izriet, ka pamatā ir plānots veikt videonovērošanu, pret ko Inspekcijai nav iebildumu, bet atsevišķos gadījumos (no likumprojekta teksta neizriet, kuros) videonovērošanu ar skaņas ierakstu, savukārt citos - kādus citus nezināmus līdzekļus. Piemēram, attiecībā uz nolūku "likumpārkāpumu novēršana, pārtraukšana un atklāšana" nav norādīts izmantojamais tehniskais līdzeklis. Arī pilnvarojumā Ministru kabinetam nav paredzētas tiesības noteikt izmantojamos tehniskos līdzekļus atbilstoši sasniedzamajam nolūkam.
4. Ņemot vērā to, ka Inspekcijai nav zināms, kādus tehniskos līdzekļus uzdevuma izpildē plānots izmantot un kādus datus ar šiem līdzekļiem apstrādāt, ņemot vērā ar izmantojamām tehnoloģijām radīto iejaukšanos personas privātajā dzīvē, iespējams, saskaņā ar Datu regulas 35. pantu ir jāveic novērtējums par ietekmi uz personas datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-