Atzinums

Projekta ID
23-TA-1175
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
22.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam specifiskā atbalsta mērķa Nr. 4.3.4. "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma  "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, vienlaikus sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi (turpmāk – noteikumu projekts) 22.2.-22.5. apakšpunktos ir paredzēts veikt personu datu apstrādi. Kā noprotams gan no paša noteikumu projekta satura, gan no noteikumu projekta anotācijā norādītās informācijas, 22.2.-22.5. punktos paredzētas dažādas personu datu apstrādes dažādos nolūkos.

Attiecībā uz 22.2. apakšpunktā paredzēto personu datu apstrādi Inspekcija norāda, ka jau no pašas normas satura ir saprotams gan paredzētās datu apstrādes nolūks, gan datu subjekti, kuru dati tiks apstrādāti, kā arī apstrādājamo datu kategorijas un vienības kam minētie dati tiks nodoti un kādā nolūkā. Tāpat no 22.2.1. apakšpunkta ir saprotams arī datu glabāšanas termiņš. Iepazīstoties ar anotācijā norādīto informāciju ir saprotams arī kāds ir 22.2. apakšpunktā paredzētās datu apstrādes tiesiskais pamats. Tajā pat laikā, Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka visa augstāk minētā informācija par datu apstrādi un tās apjomu nav sniegta attiecībā uz 22.3., 22.4. un 22.5. apakšpunktos paredzētajām personu datu apstrādēm.

Inspekcija skaidro, ka personu datu apstrādē ir jāievēro Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Datu regula) prasības, tostarp Datu regulas 5. pantā nostiprinātie datu apstrādes principi. Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā nostiprināts princips “likumīgums, godprātība un pārredzamība”, saskaņā ar kuru dati ir jāapstrādā likumīgi (jābūt kādam no Datu regulas 6. panta 1. punktā minētajiem datu apstrādes pamatojumiem), godprātīgi un pārredzami (datu subjektam ir jābūt skaidrai veicamajai datu apstrādei, tās apjomam, nolūkiem, glabāšanas termiņiem). Datu regulas 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā nostiprināts nolūka ierobežojuma princips, kas būtībā nosaka, ka datu apstrādi veic skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā. Tāpat svarīgs ir arī Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā nostiprinātais datu minimizēšanas princips, saskaņā ar kuru, apstrādāti tiek tikai tie dati, kas ir patiesi un absolūti “nepieciešami” konkrēta nolūka sasniegšanai.
No Datu regulā nostiprinātajiem principiem izriet, ka gadījumā, kad tiek paredzēta personu datu apstrāde, tiesību aktā ar kuru to paredz būtu gana skaidri jānorāda sekojoša informācija:
1) skaidrs datu apstrādes nolūks (gana skaidrs, lai varētu izsecināt iespējamos apstrādājamos datu veidus jeb kategorijas);
2) datu subjekti, kuru datus paredzēts apstrādāt;
3) datu veidus jeb kategorijas, kuras paredzēts apstrādāt;
4) datu glabāšanas termiņus (ja datus ir paredzēts uzglabāt), papildus anotācijā skaidrojot to, kāpēc šāds termiņš ir nepieciešams.
5) vienības, kam dati var tikt nodoti un kādā nolūkā (ja datus paredzēts kādam nodot).
Papildus norādāms, ka gadījumā, ja datu apstrādei ir paredzēts izmantot tehniskos līdzekļus, minētā informācija arī būtu jānorāda konkrētajā normā, kas paredz datu apstrādi konkrētajam nolūkam. Tāpat, ja datus paredzēts apstrādāt kādā informācijas sistēmā – būtu jānorāda uz to normā, turklāt, ja ar normu tiek paredzēts arī veidot jaunu informācijas sistēmu, būtu norādāms gan pašas sistēmas nolūks, gan arī datu apstrādes tajā nolūks.

Inspekcija norāda, ka noteikumu projekta 22.3. apakšpunktā norādīts, ka tiks veikta personu datu apstrāde pētniecības nolūkā, kā arī datu subjekti un apstrādājamo datu veids (dati par sodāmību).  Inspekcija norāda, ka attiecībā uz minēto personu datu apstrādi nav saprotams, kāds ir tās tiesiskais pamats. Inspekcija norāda, ka gadījumā, ja tiesiskais pamats ir juridiskais pienākums vai uzdevums sabiedrības interesēs (Datu regulas 6. panta 1. punkta c) vai e) apakšpunkts), tad anotācijā būtu uz to jānorāda, papildus skaidrojot arī to, no kura ārējā normatīvā akta izriet šis juridiskais pienākums vai uzdevums veikt konkrēto datu apstrādi. Tāpat Inspekcija norāda, ka 22.3. apakšpunktā nav norādīts, vai dati tiks glabāti un kādā termiņā, kā arī –  vai dati tiks nodoti citām vienībām un kādā nolūkā.

Ievērojot minēto, Inspekcija norāda, ka noteikumu projekta anotācijā būtu jānorāda informācija par tiesisko pamatu datu apstrādei pētniecības nolūkā, kā arī pats noteikumu projekta 22.3. apakšpunkts būtu jāpapildina ar informāciju par datu glabāšanas termiņiem, ja dati tiks glabāti, kā arī vienībām, kam dati tiks nodoti, ja tas tiks darīts.

Analoģiskus iebildumus Inspekcija izsaka arī par 22.4. un 22.5. apakšpunktos paredzēto personu datu apstrādi. Inspekcija skaidro, ka, piemēram, no 22.4. apakšpunkta nav skaidri saprotams vai izsecināms nedz tiesiskais pamats, nedz arī skaidrs datu apstrādes nolūks. 22.4. punktā norādīts, ka tiks apstrādāti dati par horizontālā principa rādītājiem, bet nav saprotams – kādu datu subjektu dati, kādi datu veidi jeb kategorijas, vai dati tiks glabāti un cik ilgi, vai dati tiks kādam nodoti un kādā nolūkā. Ievērojot minēto, Inspekcija aicina papildināt 22.4 punktu ar visu nepieciešamo informāciju par paredzēto personu datu apstrādi, tās nolūku un apmēru, kā arī anotācijā sniegt informāciju par tiesisko pamatu šai personu datu apstrādei. Tāpat Inspekcija aicina visu augstāk minēto informāciju sniegt arī par 22.5. apakšpunktā paredzēto personu datu apstrādi, tostarp veicot labojumus arī pašā 22.5. apakšpunktā.

Papildus Inspekcija norāda, ka, ņemot vērā anotācijā sniegto informāciju par to, ka personu dati tiks apstrādāti dažādās informācijas sistēmās, tostarp, ka plānots veidot arī jaunu informācijas sistēmu – Inspekcija lūdz, gadījumā, ja ar šo noteikumu projektu ir paredzēts veidot jaunas informācijas sistēmas vai veikt datu apstrādi jau esošās sistēmās, uz to norādīt pašā noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-