Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Biedrība "SĀRNATE"
Atzinums iesniegts
16.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Esam iepazinušies ar Latvijas Tiesību aktu portālā publicēto informāciju par likumprojekta (23-TA-1030) Par atkrastes vēja parku Latvijas teritoriālajā jūrā un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu virzīšanu saskaņošanai. Mums ir radušies vairāki jautājumi, apsvērumi un iebildumi, kurus šeit secīgi izklāstām, cerot saņemt atbildi.
Likumprojekta anotācijā ir norādīts, ka “ELWIND projektam piemērotākā atrašanās vieta tiks izvēlēta, ievērojot un respektējot dabas aizsardzības un lieguma teritorijas, kādas tās varētu tikt noteiktas LIFE REEF pētījumu rezultātā”. Līdztekus anotācijā arī ir norādīts, ka “potenciāli paplašināmā jūras aizsargājamā teritorija parādīta anotācijas pielikuma 5. attēlā”. Vēršam Jūsu uzmanību, ka 5.attēlā potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorija ir atzīmēta ar sarkanu raustītu līniju.
5. attēls. Potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorija
(izgūts no https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/807af374-9efa-44ff-91fd-86442dbffc6e 14.06.2024.)
Tādejādi, no likumprojektam pievienotajiem dokumentiem secinām, ka visa plānotā ELWIND teritorija atrodas potenciāli paplašināmā jūras aizsargājamā teritorijā.
Vēršam uzmanību, ka likumprojektam pievienotajā dokumentā 6. attēlam “Indikatīvā precizētā izpētes teritorija, mazinot ietekmi uz dabas vērtībām” nav ne mēroga, no koordinātas, ne leģendas (t.i. nav skaidrojuma par krāsu un apzīmējumu lietojumu), tādejādi nekādi nav uzskatāms par karti. Būtiski, ka 6. attēlā rādītais nesakrīt ar kartē (4. un 5.attēlā) redzamo, kā arī zīmētās teritorijas (6. attēlā) nav atbilstošas kartes zonējumam.
Tātad, pirmkārt, Alku sēkļa forma nesakrīt ar kartē redzamo, netiek ņemti vērā un shematiskajā attēlā nav iekļauti akmens sēkļi Alku sēkļa dienvidos. 15. martā Latvijas Universitātes 82. Starptautiskās zinātniskās konferencē Bioloģijas apakšsekcijā "Latvijas ūdeņu vides pētījumi un aizsardzība" LIFE REEF pētnieks uzsvēra, ka akmens sēkļi ir nozīmīga un aizsargājama dabas bagātība. Zinātniskajā konferencē prezentētais secinājums ir: “ Alku sēklī konstatētais biotops atbilst rifu biotopu kompleksam, kas ir iekļauts HELCOM sarkanajā grāmatā un Eiropas Savienības aizsargājamo biotopu direktīvā, līdz ar to, būtu nepieciešams, tā atrašanā vietā, izveidot aizsargājamo jūras teritoriju.”
Otrkārt, mērogi un attēlotās teritoriju formas nesakrīt, un mēģinot 6. attēlā redzamo savietot ar karti, ELWIND teritorijas dienvidaustrumu atzars, kas ieskauj Alku sēkli no austrumu puses, nav iespējams, jo tam kartē neatrodas vieta iezīmētajā izpētes teritorijā.
Uzstājīgi aicinām, ka pirms jebkāda lēmuma pieņemšanas par šo likumprojektu, likumprojekta autoriem ir jāiesniedz karte (ar mērogu, ar koordinātām un ar leģendu), kurā ir attēlots gan viss Alku sēklis, gan potenciālā ELWIND izpētes teritorija. Vēršam uzmanību, ka šajā likumprojektā tiek runāts par mūsu valsts teritoriju - par Latvijas teritoriālajiem ūdeņiem – kurus plānots izsolīt uz 3 paaudžu termiņu, uz 70 gadiem. Aplūkojot likumprojektam pievienotos attēlus, mums ir radušās šaubas par attēlu atbilstību kartēm.
Likumprojektam pievienotās izziņas 86. punkts attiecas uz biedrības “Sārnate” iesūtītajiem iebildumiem, tur norādīts, ka “Ietekmes uz vidi novērtējuma process notiks atbilstoši visiem normatīvajos aktos paredzētajiem nosacījumiem”. Vienlaikus šis Likumprojekts nosaka ietekmes uz vidi novērtējuma paātrinātu kārtību. Aicinām izslēgt likumprojekta 8. pantu, lai tiktu izpildīts solītais “Ietekmes uz vidi novērtējuma process notiks atbilstoši visiem normatīvajos aktos paredzētajiem nosacījumiem”, jo šobrīd šāds solījums var tikt sniegts tikai saskaņā ar šobrīd spēkā esošo ietekmes uz vidi novērtējuma regulējumu. Aicinām nemaldināt lēmuma pieņēmējus, apgalvojot, ka iebildums ir ņemts vērā.
Vēlreiz vēršam uzmanību, ka LIFE REEF pētījums noslēgsies 2025. gada 31. augustā. Šī zinātniskā pētījuma rezultātu neņemšana vērā pilnā apmērā, ne tikai nestu milzīgus zaudējumus Latvijas dabai, bet arī vistiešākajā veidā Latvijas budžetam var radīt ievērojamus izdevumus, atjaunojot pret Latviju Eiropas Komisijas ierosināto pārkāpuma procedūru Nr.2019/2304 par padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/32/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību saistību neizpildi. Pirms lemt par šo likumprojektu aicinām Latvijas valdības ministrus rūpīgi apsvērt, vai Latvijas sabiedrība būs gatava apmaksāt šos nevajadzīgos izdevumus, kurus šobrīd vēl ir iespējams novērst.
Tikai pēc LIFE REEF pētījumu publicēšanas varēs lemt par aizsargājamo jūras teritoriju zonējumu. Un tikai pēc tam – par iespējamo ELWIND teritoriju. Lieki piebilst, ka dažādu institūciju tikšanās nekādi nedrīkstētu ietekmēt zinātniska pētījuma gaitu, rezultātus un secinājumus.
Likumprojekta 4. panta pirmā daļa nosaka, ka ELWIND projektu īsteno Latvijas teritoriālajā jūrā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4. Ņemot vērā, ka visa E4 zona atrodas potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorijā (saskaņā ar anotāciju un pievienotajiem dokumentiem TAP portālā) un cita teriorija šobrīd netiek uzrādīta, aicinām šo likumprojektu nevirzīt izskatīšanai Saeimā, nemaldinot potenciālos investorus par iespējām, kuru šobrīd nav.
Aicinām Ministru kabineta sēdi, kurā tiks skatīts likumprojekts (23-TA-1030) Par atkrastes vēja parku Latvijas teritoriālajā jūrā un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu, organizēt kā atklātu sēdi.
Tāpat arī vēlreiz aicinām izsvērt šī projekta priekšizpētes pētījuma leģitimitāti. Sekas tam, ka projekta priekšizpētes pētījums nebalstās normālā metodoloģijā, bet tikai Ekonomikas ministrijas iesniegtā, bet nekādi nepamatotā, svērumā, ir tādas, ka jau šobrīd ELWIND teritorijas izvēle rada ievērojamus riskus valsts budžetam, kas tikai pieaugs, ja nāksies maksāt soda naudas par saistību neizpildi ar investoriem un Eiropas Komisiju.
Voldemārs Dūdums
biedrības “Sārnate” valdes priekšsēdētājs
Likumprojekta anotācijā ir norādīts, ka “ELWIND projektam piemērotākā atrašanās vieta tiks izvēlēta, ievērojot un respektējot dabas aizsardzības un lieguma teritorijas, kādas tās varētu tikt noteiktas LIFE REEF pētījumu rezultātā”. Līdztekus anotācijā arī ir norādīts, ka “potenciāli paplašināmā jūras aizsargājamā teritorija parādīta anotācijas pielikuma 5. attēlā”. Vēršam Jūsu uzmanību, ka 5.attēlā potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorija ir atzīmēta ar sarkanu raustītu līniju.
5. attēls. Potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorija
(izgūts no https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/807af374-9efa-44ff-91fd-86442dbffc6e 14.06.2024.)
Tādejādi, no likumprojektam pievienotajiem dokumentiem secinām, ka visa plānotā ELWIND teritorija atrodas potenciāli paplašināmā jūras aizsargājamā teritorijā.
Vēršam uzmanību, ka likumprojektam pievienotajā dokumentā 6. attēlam “Indikatīvā precizētā izpētes teritorija, mazinot ietekmi uz dabas vērtībām” nav ne mēroga, no koordinātas, ne leģendas (t.i. nav skaidrojuma par krāsu un apzīmējumu lietojumu), tādejādi nekādi nav uzskatāms par karti. Būtiski, ka 6. attēlā rādītais nesakrīt ar kartē (4. un 5.attēlā) redzamo, kā arī zīmētās teritorijas (6. attēlā) nav atbilstošas kartes zonējumam.
Tātad, pirmkārt, Alku sēkļa forma nesakrīt ar kartē redzamo, netiek ņemti vērā un shematiskajā attēlā nav iekļauti akmens sēkļi Alku sēkļa dienvidos. 15. martā Latvijas Universitātes 82. Starptautiskās zinātniskās konferencē Bioloģijas apakšsekcijā "Latvijas ūdeņu vides pētījumi un aizsardzība" LIFE REEF pētnieks uzsvēra, ka akmens sēkļi ir nozīmīga un aizsargājama dabas bagātība. Zinātniskajā konferencē prezentētais secinājums ir: “ Alku sēklī konstatētais biotops atbilst rifu biotopu kompleksam, kas ir iekļauts HELCOM sarkanajā grāmatā un Eiropas Savienības aizsargājamo biotopu direktīvā, līdz ar to, būtu nepieciešams, tā atrašanā vietā, izveidot aizsargājamo jūras teritoriju.”
Otrkārt, mērogi un attēlotās teritoriju formas nesakrīt, un mēģinot 6. attēlā redzamo savietot ar karti, ELWIND teritorijas dienvidaustrumu atzars, kas ieskauj Alku sēkli no austrumu puses, nav iespējams, jo tam kartē neatrodas vieta iezīmētajā izpētes teritorijā.
Uzstājīgi aicinām, ka pirms jebkāda lēmuma pieņemšanas par šo likumprojektu, likumprojekta autoriem ir jāiesniedz karte (ar mērogu, ar koordinātām un ar leģendu), kurā ir attēlots gan viss Alku sēklis, gan potenciālā ELWIND izpētes teritorija. Vēršam uzmanību, ka šajā likumprojektā tiek runāts par mūsu valsts teritoriju - par Latvijas teritoriālajiem ūdeņiem – kurus plānots izsolīt uz 3 paaudžu termiņu, uz 70 gadiem. Aplūkojot likumprojektam pievienotos attēlus, mums ir radušās šaubas par attēlu atbilstību kartēm.
Likumprojektam pievienotās izziņas 86. punkts attiecas uz biedrības “Sārnate” iesūtītajiem iebildumiem, tur norādīts, ka “Ietekmes uz vidi novērtējuma process notiks atbilstoši visiem normatīvajos aktos paredzētajiem nosacījumiem”. Vienlaikus šis Likumprojekts nosaka ietekmes uz vidi novērtējuma paātrinātu kārtību. Aicinām izslēgt likumprojekta 8. pantu, lai tiktu izpildīts solītais “Ietekmes uz vidi novērtējuma process notiks atbilstoši visiem normatīvajos aktos paredzētajiem nosacījumiem”, jo šobrīd šāds solījums var tikt sniegts tikai saskaņā ar šobrīd spēkā esošo ietekmes uz vidi novērtējuma regulējumu. Aicinām nemaldināt lēmuma pieņēmējus, apgalvojot, ka iebildums ir ņemts vērā.
Vēlreiz vēršam uzmanību, ka LIFE REEF pētījums noslēgsies 2025. gada 31. augustā. Šī zinātniskā pētījuma rezultātu neņemšana vērā pilnā apmērā, ne tikai nestu milzīgus zaudējumus Latvijas dabai, bet arī vistiešākajā veidā Latvijas budžetam var radīt ievērojamus izdevumus, atjaunojot pret Latviju Eiropas Komisijas ierosināto pārkāpuma procedūru Nr.2019/2304 par padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/32/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību saistību neizpildi. Pirms lemt par šo likumprojektu aicinām Latvijas valdības ministrus rūpīgi apsvērt, vai Latvijas sabiedrība būs gatava apmaksāt šos nevajadzīgos izdevumus, kurus šobrīd vēl ir iespējams novērst.
Tikai pēc LIFE REEF pētījumu publicēšanas varēs lemt par aizsargājamo jūras teritoriju zonējumu. Un tikai pēc tam – par iespējamo ELWIND teritoriju. Lieki piebilst, ka dažādu institūciju tikšanās nekādi nedrīkstētu ietekmēt zinātniska pētījuma gaitu, rezultātus un secinājumus.
Likumprojekta 4. panta pirmā daļa nosaka, ka ELWIND projektu īsteno Latvijas teritoriālajā jūrā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4. Ņemot vērā, ka visa E4 zona atrodas potenciāli paplašināmā aizsargājamā jūras teritorijā (saskaņā ar anotāciju un pievienotajiem dokumentiem TAP portālā) un cita teriorija šobrīd netiek uzrādīta, aicinām šo likumprojektu nevirzīt izskatīšanai Saeimā, nemaldinot potenciālos investorus par iespējām, kuru šobrīd nav.
Aicinām Ministru kabineta sēdi, kurā tiks skatīts likumprojekts (23-TA-1030) Par atkrastes vēja parku Latvijas teritoriālajā jūrā un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu, organizēt kā atklātu sēdi.
Tāpat arī vēlreiz aicinām izsvērt šī projekta priekšizpētes pētījuma leģitimitāti. Sekas tam, ka projekta priekšizpētes pētījums nebalstās normālā metodoloģijā, bet tikai Ekonomikas ministrijas iesniegtā, bet nekādi nepamatotā, svērumā, ir tādas, ka jau šobrīd ELWIND teritorijas izvēle rada ievērojamus riskus valsts budžetam, kas tikai pieaugs, ja nāksies maksāt soda naudas par saistību neizpildi ar investoriem un Eiropas Komisiju.
Voldemārs Dūdums
biedrības “Sārnate” valdes priekšsēdētājs
Piedāvātā redakcija
-